در حال بارگذاری ...
کارگردان «هویت» حاضر در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی در گفت‌وگو با ایران تئاتر

نوآوری و ایجاد شگفتی از مشخصه‌های اصلی تئاتر عروسکی است

ایران تئاتر:ابراهیم شاکری کارگردان و نویسنده تئاتر که در هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک، نمایش عروسکی «هویت» را ویژه مخاطب بزرگسال روی صحنه خواهد برد، معتقد است.

شاکری معتقد است؛ عنصر نوآوری و شگفتی از مشخصه‌های اصلی تئاتر عروسکی هستند و اصولا مقوله شگفتی چیزی‌ست که در تئاتر عروسکی خیلی بیشتر از تئاتر صحنه‌ای برای تماشاگر اتفاق می‌افتد.نمایش عروسکی «هویت» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم شاکری امسال در سومین روز برگزاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک، در ساعت‌های 17 و 19 ویژه مخاطب بزرگسال در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه می‌رود.

این کارگردان و نویسنده تئاتر که در امسال دومین حضور خود در جشنواره تئاتر عروسکی تهران- مبارک را تجربه می‌کند همچون دوره قبل امسال نیز اثری ویژه مخاطب بزرگسال با عنوان «هویت» را اجرا می‌کند.

این کارگردان و نویسنده تئاتر در پاسخ به این سؤال که با توجه به تأکید فراخوان جشنواره بر سه مقوله توجه به عنصر نوآوری و شگفتی به‌عنوان ویژگی نمایش عروسکی، توجه به مخاطب به‌عنوان یکی از ارکان اصلی هنر نمایش و توجه ویژه به ساختار درست و منسجم و وجوه دراماتیک نمایشنامه، در روند تولید این اثر چقدر این موارد را مدنظر داشته، به ایران تئاتر گفت: به نظر من هر سه موردی که در فراخوان مورد تاکید قرار گرفته به ویژه عنصر نوآوری و شگفتی از مشخصه‌های اصلی تئاتر عروسکی هستند، ضمن اینکه اصولا مقوله شگفتی چیزی است که در تئاتر عروسکی خیلی بیشتر از تئاتر صحنه‌ای برای تماشاگر اتفاق می‌افتد.

شاکری ادامه داد: درباره توجه به مخاطب نیز به عنوان یکی از ارکان اصلی هنر نمایش نیز من از همان روز اول می‌دانستم که قرار است یکسری مخاطب این نمایش را ببینند به همین خاطر برای رسیدن به یک متن منسجم و تاثیرگذار خیلی روی آن وقت گذاشتم و کار کردم. در واقع برای پخته شدن ایده اولیه با افراد بسیاری مشورت کردم، بارها بازنویسی کردم و به عبارتی خیلی صبر کردم تا متن به شکل امروزی دربیاید.

نویسنده و کارگردان تئاتر عروسکی «هویت» در ادامه و در پاسخ به این سوال که چرا کارگردان‌های تئاتر عروسکی خیلی تمایلی به ساخت اثر برای مخاطب بزرگسال ندارند، اظهار کرد: این مسئله بخاطر جوی هست که در تئاتر ایران حاکم است. در واقع اگر بخواهم صریح‌تر در این‌باره بگویم خود تئاتری‌ها و مخاطبان حرفهای تئاتر (که البته ما در تربیت آن بسیار ضعیف عمل کردیم) به گونه‌ای رفتار می‌کنند که کسانیکه کار صحنه‌ای اجرا می‌کنند را در سطح بالاتری می‌بینند و اصولا سطح کار عروسکی را نیز متاسفانه پایین می‌دانند. البته به جز کارهای کودک، این را نیز باید اضافه کنم که اصلا گویا برای مخاطب ایرانی چیزی تحت عنوان نمایش عروسکی تعریف نشده است و مخاطب نمی‌داند که می‌تواند از تماشای تئاتر عروسکی نیز همان لذتی را ببرد که از نمایش صحنه‌ای ممکن است ببرد.

کارگردان نمایش «هویت» همچنین در پاسخ به این سؤال که اگر اثرش برای عموم اجرا بشود چقدر مطمئن هست که می‌تواند مخاطب را جذب کند، اظهار کرد: در این‌باره باید اول این مسئله را روشن کنیم که استقبال از یک اثر نمایشی تنها به اجرای یک نمایش با کیفیت مرتبط نیست و عوامل متعدد دیگری از جمله تبلیغات و... در این مسئله بسیار تعیین کننده هستند. در واقع من اگر بهترین نمایش دنیا را هم در چنین شرایطی که در آن هستیم روی صحنه ببرم ممکن است اصلا با استقبال مواجه نشود و نمی‌توانم تضمین کنم که کارم پرفروش خواهد بود. ضمن اینکه شرایط اقتصادی مخاطب نیز در این مسئله خیلی اهمیت دارد.

شاکری درباره تکنیک استفاده شده در نمایش «هویت» نیز که نزدیک به دو سال روی آن تحقیق شده، اظهار کرد: از نظر تکنیک نمایشی در این کار نیز همانند کار قبلی‌ام که «تاریخ دوران» نام داشت و برای اولین بار از تکنیک pop up book استفاده کردم، در نمایش «هویت» نیز از تکنیک انیماترونیک که پیش از این من ندیدم که در ایران کسی کار کند استفاده کردم. در واقع علت اینکه تحقیقات این کار نیز طول کشید این بود که هیچ منبعی درباره این تکنیک در ایران وجود نداشت و من برای پیدا کردن منبعی که دقیق بتواند چگونگی استفاده از این تکنیک و متریال‌های لازم آن در اختیار من بگذارد خودم در اینترنت جستجو کنم و چند بار نیز با هزینه‌های سنگین آزمون و خطا کنم تا نهایتا بتوانم به آنچه مدنظرم بود برسم.

این کارگردان تئاتر همچنین درباره خط داستانی نمایش خود نیز با بیا اینکه تم اصلی روایت این اثر به مسئله تخریب محیط زیست در سطح جهان می‌پردازد، گفت: در اواخر هزارۀ سوم میلادی جو سیارۀ زمین از زباله‌‌های فضایی انباشته شده است. این زباله‌‌ها هر یک در مداری از زمین قرار گرفته و آن را احاطه کرده‌‌اند. از تجمع زباله‌ها و برخورد با یکدیگر سیارکی در مدار زمین تشکیل شده است. حالا زمین علاوه بر کرۀ ماه یک قمر دیگر نیز دارد که برای ساکنانش تازگی دارد. کشورها هر یک اقدام به فرستادن فضانورد به این قمر جدید می‌‌کنند و سطح سیاره از پرچم کشورهای مختلف پوشیده می‌شود اما زمانی‌که فضانورد کشور سومالی (تقریبا آخرین کشوری که اقدام به فرستادن فضانورد کرده) بر روی این قمر فرود می‌آید، هیچ پرچمی را بر سطح قمر نمی‌بیند.

گفتنی است، در نمایش «هویت» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم شاکری، روز 3 شهریورماه در سانس‌‌های 17 و 19 به مدت 30 دقیقه در در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران اجرا می‌شود. در این نمایش ابراهیم شاکری علاوه بر نویسندگی و کارگردانی، ساخت عروسک و دکور، بازی‌دهنده عروسک، ساخت موسیقی و طراحی پوستر و بروشور این نمایش را نیز خود برعهده دارد.  

هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک با دبیری مرضیه برومند از 1 تا 7 شهریورماه 97 در تهران برگزار می‌شود.




نظرات کاربران