در حال بارگذاری ...
نگاهی به حاشیه های «گزارش یک مهمانی»

گزارش یک عدم‌ تمدید

شهرام کرمی می‌گوید علت عدم تمدید نمایش «گزارش یک مهمانی» عدم پایبندی به تعهدات گروه است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از تسنیم چند روزی است موضوع توقیف یک نمایش با عنوان «گزارش یک مهمانی» در فضای مجازی جنجال به پا کرده است. جنجال از زمانی آغاز شد که محسن افشانی، در یک پیام اینستاگرامی از توقیف نمایش احسان حاجی‌پور سخن گفت. در حالی که دیگر اعضای گروه - که البته به اندازه افشانی شناخته شده نبودند -  چندان در این باره اظهار نظر نکردند تا پست ویدئویی افشانی سر از صفحه بسیاری از بازیگران و هنرمندان تئاتری در آورد.
افشانی در ویدئو خود با اشاره به اینکه نمایش در تماشاخانه نوفل‌لوشاتو 12 شب اجرا رفته است، شهرام کرمی و امیری، مدیر شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی را خطاب قرار می‌دهد و از آنان می‌خواهد نسبت به آنچه وی توقیف نمایش می‌خواند، واکنش نشان دهند. اگر چه پاسخی از اداره کل هنرهای نمایشی منتشر نمی‌شود که بخش مهمی از آن به ایام سوگواری و تعطیلات نهادها مرتبط می‌دانیم.
داوود نامور، مدیر مجموعه نوفل‌لوشاتو از کار «گزارش یک مهمانی» از اثر روی صحنه دفاع می‌کند و معتقد است امیری با کار حاجی‌پور مشکل داشته است. او می‌گوید «میان مدیر شورای نظارت و یکی از بازبینان مشکلی وجود داشته است؛ لذا به جای بازبین فرشاد منظوفی‌نیا برای بازبینی و نظارت می‌آید و نمایش را تأیید می‌کند. با این حال آقای امیری مخالف روی صحنه رفتن نمایش بود. کسی هم به حاجی‌پور نمی‌گوید چرا.»
نامور می‌گوید شخصیت‌هایی چون تهرانی و راضی پس از خواندن متن نمایش به آن اوکی می‌دهند تا در نهایت مجوز برای 12 روز اجرا صادر شود. مجوز نمایش در تاریخ 26 شهریور به پایان می‌رسد و اداره کل هنرهای نمایشی با تمدید آن مخالفت می‌کند. البته به گفته نامور، شهرام کرمی نمایش را با حضور مخاطبان تماشا کرده است و به گفته کارگردان کرمی چند اصلاحیه به حاجی‌پور داده و او نیز اعمال کرده است.
شهرام کرمی در گفتگو با تسنیم می‌گوید که نمایش را دیده است؛ اما روایت او از ماجرا چیز دیگری است. آقای کرمی می‌گوید حاجی‌پور اصلاحات مدنظر را رعایت نکرده است و آنچه در بازبینی روی صحنه برده است با اجرای عمومی آن در بخش موسیقی متفاوت است. وی تأکید می‌کند «احسان حاجی‌پور معتقد بود اعمال اصلاحات کیفیت کارش را پایین می‌آورد. به او گفتم از تو حمایت شده؛ ولی تو متعهد به اصلاحات بودی. موسیقی کار اشکال اساسی داشت.»
داوود نامور به تسنیم گفته است که این نمایش پنج بار مورد ارزیابی قرار گرفته است و موضوع جدی رخ نداده است. در سوی دیگر کرمی می‌گوید ناظران به کار «گزارش یک مهمانی» ایراد گرفته‌اند. وی درباره این ادعا که نهادهای بالادستی مانع کار شده‌اند،‌ آن را تکذیب می‌کند. کرمی به خبرنگار تسنیم می‌گوید: «هیچ مرجعی سر این کار به ما فشار نیاورده است و ما براساس مصوبات شورای انقلاب فرهنگی به احسان حاجی‌پور اخطار داده‌ایم.»
برخی موضوع حاجی‌پور را به عدم‌فروش کار نسبت داده‌اند. نامور می‌گوید کار بیش از 1000 مخاطب داشته و طی این مدت 15میلیون فروش داشته است که از بیشتر کارهای سالن سایه تئاتر شهر هم بیشتر بوده است. البته این مدیر هنرمند مدعی است با عدم‌تمدید نمایش شرایط مالی او و گروه نمایشی دچار مشکل شده است؛ چرا که هر دو طرف در تولید این نمایش متضرر شده‌اند.
امیری، مدیر شورای نظارت و ارزشیابی نیز در گفتگو با تسنیم در پاسخ به این پرسش که تصمیم نهایی درباره این نمایش چیست، گفته است «بنابر گفتگویی که با جناب کرمی داشتم به خاطر تخلف گروه، با تمدید نمایش «گزارش یک مهمانی موافقت نمی‌گردد.»




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

نظرات کاربران