در حال بارگذاری ...
مراسم چهلمین روز درگذشت زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی در تماشاخانه سنگلج برگزار شد

نصیریان: هنوز باور نمی‌کنم که عزت را از دست داده‌ایم

مراسم چهلمین روز درگذشت زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان شناخته شده تئاتر و سینما شامگاه چهارشنبه ۴ مهرماه در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، در این مراسم که پرویز پرستویی اجرای آن را برعهده داشت پس از خیرمقدم به حاضران، از استاد علی نصیریان به‌عنوان نخستین سخنران دعوت شد تا با حضور روی سن درباره رفیق قدیمی‌اش برای حاضران سخنرانی کند.

علی نصیریان پس از حضور روی سن و سلام و احوالپرسی خودمانی با رفیق قدیمی‌اش درباره آقای بازیگر گفت: من و انتظامی خیلی با هم تفاوت داشتیم، او بسیار شوخ و پرتحرک بود و من بسیار تودار و ساکت بودم، اما در دوران مختلفی که با هم کار کردیم همکاری بسیار خوبی با هم داشتیم.

نصیریان ادامه داد: انتظامی علیرغم شوخ طبعی‌اش در کار هنری بسیار جدی بود و کارش را جدی می‌گرفت. هیچ‌وقت قلم و متن از دستش نمی‌افتاد، دایم در حال تمرین بود و برای کار هنری عرق ریخت و نتایج زحمات و کارهای انتظامی را در فیام‌هایش دیدیم.

این بازیگر پیشکوست با اشاره به سه دوره همکاری‌اش با زنده‌یاد انتظامی اظهار کرد: همکاری ما در ۳ دوره اتفاق افتاد؛ دوره اول پیوستن عزت به گروه هنرهای دراماتیک بود. دوره دوم همکاری در فیلم‌های قبل از انقلاب بود و دوره سوم هم تئاترهایی بود که بعد از انقلاب در همین تالار سنگلج طی  ده، دوازده سال با هم کار کردیم.

او با بیان اینکه من هنوز باور ندارم که عزت از بین ما رفته، افزود: هنوز نمی‌توان باور کنم که آن شخصیت دنیا دیده و سرزنده و پرشور را از دست داده‌ایم. من با عزت خیلی زندگی کردم و رفتن او مانند این است که تکه‌ای از بدن من کنده شده است.

این هنرمند پیشکسوت همچنین با تاکید بر اینکه در هنر تئاتر دو عامل گروه و پارتنر برای رشد هر هندمند بسیار حائز اهمیت است؛ خاطر نشان کرد: بازی انتظامی در انواع نقش‌ها بی‌نظیر بود. چه کارهایی که بازی کرد و چه کارهایی که خودش در تئاتر کارگردانی کرد. در واقع استعداد و فرهنگ انتظامی در نتیجه تعاملی که با گروه ما داشت متبلور شد. هم ما از او آموختیم و هم او از ما آموخت.

علی نصیریان سخنان خود را با تسلیت درگذشت یدالله صمدی کارگردان سینما به پایان رساند.

پرویز پرستویی پس از سخنان علی نصیریان با بیان اینکه باید رفتار و منش حرفه‌ای امثال انتظامی و نصیریان در دانشگاه‌ها تدریس شود، از حاضران دعوت کرد تا به تماشای کلیپ تهیه شده توسط خانه سینما بنشینند.

در ادامه این مراسم پرویز یشایایی از تهیه‌کنندگان قدیمی سینما برای ذکر چند خاطره از آقای بازیگر پشت تریبون رفت.

این تهیه‌کننده سینما در مراسم یادبود استاد انتظامی گفت: انتظامی بسیار جدی بازی می‌کرد و در واقع او با نقش خود زندگی می‌کرد.

یشایایی با بیان اینکه صمیمیت، گذشت و مردانگی در وجود عزت‌الله انتظامی موج می‌زد، افزود: این بزرگان اگر بزرگ شدند فقط مربوط به هنرشان نبود بلکه عزت و شرافت‌شان بود که آنها را ماندگار کرد.

حضور سالار عقلیلی و اجرای دو قطعه به همراه گروهش در تماشاخانه سنگلج به یاد استاد انتظامی قسمت بعدی این مراسم بود که با استقبال حاضران مواجه شد.

پس از آن نوبت به امین تارخ رسید تا بادداشتی را که برای این مراسم و به یاد آقای بازیگر نوشته بود برای حاضران قرائت کند.

تارخ در بخشی از یادداشت خود نوشته بود: عزت‌الله انتظامی هرگز بنا به هیچ مصلحتی تن به انتخاب کمدی‌های دم دستی چون اکنون و درام‌های پیش پا افتاده و کم ارزش و یا آثار انواع آثار سفارشی از نوع اجتماعی و سیاسی نخ‌نما نداد و این یکی از بارزترین ویژگی‌های او بود.

پس از امین تارخ به دعوت مجری برنامه، به ترتیب ایرج راد و گلاب آدینه برای ایراد سخن درباره زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی روی سن حاضر شدند.

ایرج راد پس از حضور روی سن خطاب به حاضران گفت: وقتی به این سالن نگاه می‌کنم حضور انتظامی که یک هنرمند واقعی بود را در آن می‌بینم.

راد افزود: این سالن همواره شاهد هنرنمایی انتظامی بود و امروز جوانان ما از آن همه زحمت اطلاعی ندارند.

ایرج راد با اشاره به شکلی که زنده‌یاد انتظامی روی سن یا جلوی دوربین حاضر می‌شد، گفت: یک بار از او پرسیدم قبل از رفتن جلوی دوربین با خودتان چه می‌گویید؟ که آقای انتظامی ‌گفت برای آنکه بتوانم مسئولیتم را درست ادا کنم توکل می‌کنم. گفتم به چه توکل می‌کنی؟ گفت به آنچه حقیقت و واقعیت است.

بانو گلاب آدینه هم پس از حضور روی سن با بیان اینکه هیچگاه سخنور خوبی نبود، با ذکر خاطره‌ای از توصیه زنده‌یاد انتظامی درباره بازیگری به خود برای حاضران گفت و اظهار کرد: هیچ‌گاه ندیدم که آقای انتظامی در مورد حرفه‌ی بازیگری بد بگوید و همه را وادار می‌کرد که نگاه زیبایی به شغل‌شان داشته باشند.

او با تاکید بر اینکه در یکی دو همکاری‌اش با آقای انتظامی بسیار از او آموخته، افزود: آقای انتظامی همیشه به من تاکید می‌کرد که در هر فیلمنامه‌ای الکی بازی نکنم و خودم را راحت خرج نکنم. او می‌گفت حتی به شوهرت هم بگو الکی در هر فیلمی بازی نکند چراکه در آینده فرزندان ما از ما می‌پرسند که این چه بوده بازی کردیم.

پخش کلیپ آماده شده توسط خانه تئاتر پس از سخنان گلاب آدینه بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت.

در ادامه این مراسم نیز فرشته طائرپور کارگردان و تهیه‌کننده سینما هم در سخنانی درباره زنده‌یاد انتظامی اظهار کرد: هیچ کس نمی‌تواند در مراسم عزای خود مردم را بخنداند و این جادوی هنر است و هنرمند.

شکر خدا گودرزی نیز که کارگردانی این مراسم را بر عهده داشت، یادداشتی را به یاد آقای بازیگر برای حاضران قرائت کرد.

در بخش پایانی مراسم نیز مجید انتظامی با حضور روی سن، عصای معروف زنده‌یاد انتظامی را به رسم یادبود به شکرخدا گودرزی که مسئولیت خانه موزه انتظامی را برعهده دارد، اهداء کرد.

داریوش اسدزاده، داریوش مودبیان، شهرام گیل‌آبادی، بیتا فرهی، ایرج راد، مریم معترف، اصغر همت، مرتضی مسجدجامعی، حمید مظفری، مسعود کرامتی، ایرج راد، محسن حسن زاده، محسن حسینی، عزت‌الله رمضانی‌فر، بهزاد فراهانی، جواد اعرابی، امین تارخ و... از جمله چهره‌های حاضر در مراسم یادبود چهلمین روز درگذشت زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی بودند.




مطالب مرتبط

با حضور علی نصیریان و دیگر هنرمندان پیشکسوت

جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج برگزار شد
با حضور علی نصیریان و دیگر هنرمندان پیشکسوت

جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج برگزار شد

در جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج که با حضور علی نصیریان و جمعی دیگر از هنرمندان پیشکسوت برگزار شد، خریداری ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج، بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر و تصویب تشکیل بنیاد تئاتر ملی ایران مورد تاکید مجدد قرار گرفت.

|

گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود
گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود

عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت می‌گوید با برنامه‌ریزی و مدیریت درست و اختصاص بودجه مناسب، می‌توان تماشاخانه سنگلج را به بهشت تئاتر ملی ایران تبدیل کرد.

|

گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد
گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد

فرشید قلی‌پور، نویسنده و کارگردان نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» می‌گوید برای بیان دغدغه‌های زنان از استعاره‌ها و نمادها بهره برده است تا قصه معنای خود را از دست ندهد و کشف و شهودها از طرف خود تماشاگر صورت بگیرد.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند
گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند

رضا بابک، هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران می‌گوید تشکیل بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند گونه نمایش ایرانی را که مدتی است دچار کلیشه‌ها و تکرار شده است، دوباره شکوفا کند و به روزهای اوجش برساند.

|

نکوداشت و رونمایی از کتاب زندگینامه علی نصیریان

هنرمندی که هیچ کاری جز بازیگری نکرد
نکوداشت و رونمایی از کتاب زندگینامه علی نصیریان

هنرمندی که هیچ کاری جز بازیگری نکرد

علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در آیین نکوداشت و رونمایی از کتاب زندگینامه‌اش که به میزبانی پردیس سینمایی ملت برگزار شد با بیان اینکه هیچ کار دیگری در عمرش به جز بازیگری انجام نداده‌ است، گفت تمام کارهایی که انجام دادم، دوست داشتم و جزو آرزوهایم بود و ...

|

نظرات کاربران