در حال بارگذاری ...
ماندانا عبقری در گفت‌وگو با ایران تئاتر

مضمون «شاهزاده و خرس» احترام به طبیعت و هستی است

ماندانا عبقری کارگردان نمایش «شاهزاده و خرس» گفت: این نمایش کودکان و نوجوانان را با بخشی از فرهنگ سایر ملل جهان آشنا می‌کند و بر مفاهیمی چون احترام به طبیعت و هستی متمرکز است.

ماندانا عبقری کارگردان نمایش «شاهزاده و خرس» در گفت‌وگو با ایران تئاتر در خصوص محتوای این اثر بیان کرد: «شاهزاده و خرس» اقتباسی از داستان «شرق خورشید و غرب ماه» اثر « تینا هو» است که به فولکلور و آیین‌های اسکیموها و مردمانی که در قطب زندگی می‌کنند می‌پردازد. آنچه که باعث شد این داستان را برای اجرا انتخاب کنم همین جنبه‌های فولکلوریک متن بود است که کودکان و نوجوانان را با بخشی از فرهنگ سایر ملل جهان آشنا می‌کند. از جهت دیگر درونمایۀ اصلی این داستان که بر مفاهیمی چون احترام به طبیعت و هستی متمرکز است، می‌تواند برای مخاطب کودک و نوجوان بسیار آموزنده باشد؛ چرا که ضرورت دارد کودکان ما از سنین پایین بیاموزند که ما انسان‌ها تنها ساکنین کره زمین نیستیم و دیگر موجودات هم به اندازه ما حق حیات دارند.  

او همچنین در ارتباط با نحوۀ نگارش و آماده‌سازی این متن برای اجرا اظهار کرد: نمایش «شاهزاده و خرس» داستان پسری اسکیمو را روایت می‌کند که عاشق حیوانات است و روح بزرگ و قلب مهربانی دارد. او در این داستان با یک خرس قطبی آشنا می‌شود که در واقع یک دختر است و با طلسم ترول‌ها به خرس تبدیل شده است. برای آماده سازی این اثر متن را به طور کامل بازنویسی کردم و در واقع به جز تم و خمیرمایۀ اصلی داستان سیر وقایع و روایت به تناسب اجرا  دوباره‌نویسی شده است. معتقدم همانطور که می‌شود داستان‌ها و مثل‌های ایرانی را به کودکان آموخت جا دارد در هجوم هیاهوی تحمیلی رسانه‌ها، کودکان را با دیگر فرهنگ‌ها هم آشنا کرد. همچنین به نظرم عنصر خیال در آثار نمایشی نقشی بسیار مهم دارد و همانطور که ضرورت دارد کودکان با واقعیت‌ها مواجه شوند باید عنصر خیال نیز در آن‌ها شکل گیرد. این نمایش مبتنی بر عنصر پرواز خیال است و کودکان را به سمت رشد شخصیت و بالندگی هدایت می‌کند.

این کارگردان تئاتر دربارۀ نحوۀ اجرای این نمایش نیز بیان کرد: «شاهزاده و خرس» به صورت زنده اجرا می‌شود و در کل نمایشی موزیکال است که با سازبندی و آهنگسازی متناسب با فضای داستان شکل گرفته است. موسیقی‌های این اثر انتخابی است و به صورت پلی بک پخش می‌شود. ادیت موسیقی را خودم برعهده داشته‌ام و میکس و مسترینگ آن را دانیال عبدالحمید انجام داده است. فضای موسیقی و سازبندی با فضای قطب شمال هماهنگی دارد و از سازهای بادی و متناسب با حال و هوای سرخپوستی و اسکیمویی در آن استفاده شده است. علاوه بر این‌ها سعی کرده‌ایم تا آنجا که امکانات سالن و صحنه اجازه می‌داد تا در طراحی و فضاسازی نمایش از جاذبه‌های بصری بیشترین بهره را ببریم. در این زمینه به طور مشخص سعی کرده‌ایم تا فضایی چشم نواز و مملو از ویژگی‌های بصری خلق کنیم؛ همچنین در کنار این جذابیت‌ها با استفاده از ریتم و حرکات نمایشی اجرایی هیجان انگیز برای مخاطب بسازیم. سبک و سیاق این نمایش به طور کلی متمرکز بر استفاده از نورهای بک لایت و فلورسنتی است که با مهتابی ماورابنفش تاریک می‌شود. بازتاب نور جلوه بصری در صحنه ایجاد  کرده و می‌توان گفت که بازی با رنگ و نور کلیت صحنه را تشکیل می‌دهد.

این هنرمند در پایان سخنانش در ارتباط با بازخورد اجرای این نمایش گفت: متاسفانه به نظر می‌رسد مخاطبین نمایش‌های کودک و نوجوان در نیمه دوم سال دچار ریزش‌هایی بوده است. همزمانی اجرای این نمایش با برگزاری جشنواره تئاتر فجر، همچنین شرایطی که به طور معمول بر روزهای پایان سال حاکم است  هم مزید بر علت شده تا آنچنان که باید بازخورد مطلوب را نداشته باشیم. همچنین عدم حمایت‌های کافی از اطلاع رسانی و تبلیغات نمایش‌ها نیز موجب شده تا مخاطبین بالقوه تئاتر کودک و نوجوان آنطور که باید در جریان فعالیت گروه‌های نمایش قرار نگیرند که ضرورت دارد متولیان هنرهای نمایشی در همکاری با نهادهایی چون شهرداری در این باره تدبیرهایی بیندیشند. با این وجود جذابیت‌های اجرای این نمایش به خودی خود موجب شده مخاطبین تا میزان زیادی جلب این اثر شوند و به طور میانگین صندلی‌های سالن پر شود. خوشبختانه طی مدت اجرای نمایش متوجه شدیم که اغلب مخاطبین از تماشای آن راضی و خشنود بوده‌اند و حتی تماشاگرانی را داشته‌ایم که برای دومین و سومین بار به تماشای «شاهزاده و خرس» آمده‌اند.     

 




مطالب مرتبط

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند
گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند

رضا بابک، هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران می‌گوید تشکیل بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند گونه نمایش ایرانی را که مدتی است دچار کلیشه‌ها و تکرار شده است، دوباره شکوفا کند و به روزهای اوجش برساند.

|

آمار فروش تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«سیاه خال» نیم میلیاردی شد 
آمار فروش تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«سیاه خال» نیم میلیاردی شد 

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه، کارگاه نمایش و کافه‌تریای چارسو و قشقایی تئاتر شهر همچنین تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 18 اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد و در این میان «سیاه خال» توانست به فروش نیم‌میلیاردی دست پیدا کند.

|

در گفت‌وگو با سامان کرمی مطرح شد

«هوش پشه‌ای»؛ تلاشی در مسیر همگام شدن با نیاز روز نسل جدید
در گفت‌وگو با سامان کرمی مطرح شد

«هوش پشه‌ای»؛ تلاشی در مسیر همگام شدن با نیاز روز نسل جدید

سامان کرمی، کارگردان نمایش «هوش پشه‌ای» می‌گوید هنرمندان فعال در زمینه تئاتر کودک و نوجوان باید همگام با تولیدات برتر جهان خوراک فکری جدید، به‌روز و جذاب برای این نسل آماده کنند.

|

خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد
خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد

حسن دادشکر، پیشکسوت تئاتر ایران خطاب به مدیر تالار هنر گفت خواهشی که از شما دارم این است که بیشتر کارهایی را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد. بعضی از کارها متاسفانه بخش موسیقایی‌اش آن قدر بالاست که محتوا، کارگردانی و بازی و عناصر اصلی درام را تحت تاثیر قرار ...

|

گفت‌وگو با اسماعیل رحیمی‌سروش، نویسنده و کارگردان «کتابخورها»

صداقت و احترام؛ شرط‌های ماندگاری در عرصه نمایش کودک
گفت‌وگو با اسماعیل رحیمی‌سروش، نویسنده و کارگردان «کتابخورها»

صداقت و احترام؛ شرط‌های ماندگاری در عرصه نمایش کودک

اسماعیل رحیمی‌سروش، نویسنده و کارگردان نمایش «کتابخورها» با بیان اینکه مسیر زندگی‌اش با تماشای نمایش کودک تغییر کرده است، از لزوم صداقت و احترام در تولید اثر برای کودکان به عنوان شرط‌هایی برای ماندگاری در این عرصه سخن گفت.

|

نظرات کاربران