در حال بارگذاری ...
در بخش نمایشگاهی تصویر سال ارائه شد

عکس و پوسترهای تئاتر در شانزدهمین جشن تصویر سال ایران

ایران تئاتر:امسال و در شانزدهمین دوره از جشن تصویر سال، همچون سال‌های گذشته خلق و ثبت تصاویری از رخدادهای هنری کشور نمود قابل توجهی دارد و رویدادهای تئاتری هم در این میان سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

نمایشگاه بزرگ شانزدهمین جشن تصویر سال که تمام گالری‌های خانه هنرمندان ایران را در بر گرفته، از سوم اسفند ۱۳۹۷، با ارائۀ ۹00 قاب روی دیوار این گالری ها آغاز به کار کرده است.

تصویر سال به عنوان رویدادی سالانه قصد دارد آینه‌ای باشد از آنچه هنرمندان فعال در این شاخه‌های هنری از رخدادهای فرهنگی و اجتماعی در قالب رسانه‌های بصری به ثبت رسانده‌اند. در نمایشگاه این دوره از جشن تصویر سال بیش از۹۰۰  قاب دیوارهای خانه هنرمندان را در بخش‌های مختلف دربر گرفته است. علاوه بر این‌ها بیش از ۱۳۷۰ تصویر به‌صورت مالتی مدیا در بخش‌های آزاد، جوان (عکس)، عکس‌های موبایلی و ایران ما ارایه شده است. این آثار از میان بیش از ۴۰ هزار فریم تصویر ارسالی به دبیرخانه انتخاب شده‌اند.

نمایشگاه سالانه تصویر سال در بخش عکاسی در پنج شاخه خبری، ورزشی، هنر و هنرمند، خلاقه و مستند اجتماعی روی دیوار رفته است. همچنین آثار بخش کاریکاتور و گرافیک نیز در این نمایشگاه ارائه شده است.

به رسم همیشه نمایشگاه‌های جشن تصویر سال، مجموعۀ گالری های خانه هنرمندان ایران به نمایش آثار عکاسی کاریکاتور و پوسترهای مدعوین و راه‌یافتگان بخش مسابقه جوانان زیر ۲۵ سال و آزاد اختصاص داده شده است.

امسال و در شانزدهمین دوره از این رویداد، همچون سال‌های گذشته خلق و ثبت تصاویری از رخدادهای هنری کشور نمود قابل توجهی دارد و رویدادهای تئاتری هم در این میان سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. در گزارش پیش رو آثار عکاسان و طراحان ارائه شده دراین را نمایشگاه که در ارتباط با رویدادهای تئاتری کشور در یک سال گذشته تهیه شده‌اند، مرور می‌شود.

 

نمایشگاه پوسترهای شانزدهمین جشن تصویر سال

پوستر نمایش « آبجی» اثر سارا طبیب زاده از جمله پوسترهای تئاتر است که در شانزدهمین جشن تصویر سال در این نمایشگاه ارائه شده است. پوستر نمایش « چریکه ی ته وار» اثر علی آقاحسین پور، از تولیدات واحد نمایش حوزه هنری استان لرستان از دیگر پوسترهای تئاتر حاضر در این مجموعه است. پوستری از مهدی دوایی برای نمایش «لنگ ظهر» که خرداد ماه امسال در تماشاخانه باران روی صحنه رفته بود هم در این نمایشگاه دیده می شود. مرتضی اتابکی طراح گرافیک هم با پوستر نمایش «مرگ و پنگوئن» که شهریور و مهر ماه امسال در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت در این نمایشگاه حضور دارد.

از دیگر پوسترهای تئاتر که در نمایشگاه شانزدهمین جشن تصویر سال روی دیوار رفته، پوستر نمایش « مکبث» به کارگردانی جواد نمکی است که سال گذشته میلادی در تئاتر اودئون شهر وین در اتریش روی صحنه رفت.

پوستری از اشکان فروتن برای اجرای « من یک موجود بلوتوثی ام، به من نگاه نکنید» اثر دیگری در نمایشگاه پوستر تصویر سال است که بهمن ماه امسال در پلتفرم داربست ارائه شده بود.

پوستر نمایش «کروکی» اثر بهراد جوانبخت از دیگر آثار ارائه شده در این نمایشگاه است. این نمایش مهر و آبان سال 1396 در تماشاخانه پالیز روی صحنه رفته بود.

و بالاخره پوستری برای نمایش «نامبرده» از فرهاد فزونی از جمله آثاری است که در نمایشگاه بخش گرافیک شانزدهمین جشن تصویر سال روی دیوار رفته است. این اثر یکی از مجموعه پوسترهایی است که این طراح برای نمایش «نامبرده» طراحی کرده است.

 

نمایندگان عکاسی تئاتر در شانزدهمین جشن تصویر سال

حضور قابل توجه عکس‌های تئاتر در بخش نمایشگاهی تصویر سال هم در این مجموعه چشمگیر است. گالری تابستان خانه هنرمندان ایران میزبان عکس‌های برگزیده عکاسان تئاتر است در قالب تک عکس و مجموعه عکس‌های تئاتر به نمایش درآمده‌اند.

نمایش «رسول» به کارگردانی سعید اسماعیلی که از آن به عنوان بزرگترین نمایش میدانی کشور یاد می شود، در این نمایشگاه با عکس هایی از مریم قهرمانی زاده، ابراهیم حسینی، رامونا میریان، سمانه جویا و حسین حاجی بابایی معرفی شده است. میلاد بهشتی و مرجانه پورحسین هم در این نمایشگاه با عکس هایشان از «خانه برنارد آلبا» تازه ترین نمایش علی رفیعی که اخیراً در تالار وحدت تهران روی صحنه رفت، حضور دارند. مهدی آشنا و سیامک زمردی مطلق عکس هایی از نمایش «بینوایان» را در این مجموعه ارائه کرده اند.

ماندانا عضد آزاد عکس هایی از نمایش «افسون معبد سوخته» به کارگردانی کیومرث مرادی را در این بخش از نمایشگاه جشن تصویر سال به نمایش درآورده است. همچنین نمایش «آقا محمدخان» به کارگردانی نوید معمار که امسال در تالار مولوی روی صحنه رفته بود، در این نمایشگاه با عکس هایی از آرزو آزادپور، مریم ملک مختار و روشن نوروزی معرفی شده است. مرضیه سلیمانی، رامونا میریان و مجید حجتی با عکس هایی از کنسرت نمایش «طرحی نو دراندازیم» به این نمایشگاه راه یافته اند.

رضا جلالی، بابک آب برین، رامونا میریان، نادر بهرامی و رژین دلفان به ترتیب با عکس هایی از نمایش های «شیروانی داغ» به کارگردانی ایوب آقاخانی، «پانزده سال آینده» به کارگردانی سعید زارع، «کوکوی کبوتران حرم» به کارگردانی افسانه ماهیان، «ریچارد سوم اجرا نمی شود» به کارگردانی روح اله جعفری و «تو کجا بودی وقتی اوفلیا خودش را کشت؟» به کارگردانی مینا میرزا آقا در این نمایشگاه حضور دارند.  

رضا جلالی و المیرا مجابی همچنین با عکس هایی از نمایش «آبی مایل به صورتی» به کارگردانی ساناز بیان در شانزدهمین جشن تصویر سال حضور دارند. نمایش «پیانیستولوژی» به کارگردانی محمد نیازی هم در این نمایشگاه از طریق عکس های رضا جاویدی، سیامک زمردی مطلق و پریسا فیض الهی معرفی شده است. از ماندانا عضد آزاد، فهیمه حکمت اندیش و عاطفه آرانی عکس هایی از نمایش «تو مشغول مردنت بودی» به کارگردانی مژگان خالقی روی دیوار این نمایشگاه رفته است و محبوبه فرج الهی، مهدی آشنا، نادر بهرامی و فهیمه حکمت اندیش با عکس هایی از نمایش «فهرست مردگان» به کارگردانی رضا ثروتی در این نمایشگاه حضور دارند. مریم زمان پور و بهار نیک پور با عکس هایی از نمایش «هانگجو» در جشن تصویر امسال حضور دارند.

نمایش «ریچارد» به کارگردانی حمید رضا نعیمی با عکس هایی از رضا جاویدی و مریم ملک مختار در این مجموعه به تصویر کشیده شده است. مریم تخت کشیان و مرجانه پورحسین هم عکس هایی از نمایش «شیرهای خان بابا سلطنه» به کارگردانی افشین هاشمی را به این نمایشگاه آورده اند.

مهناز دژبان و پریسا هجری عکس هایی از نمایش «شیطونی» به کارگردانی مهدی کوشکی را به این نمایشگاه آورده اند و سه عکاس دیگر به نام های حسن صلواتی، شیوا مشفق و پریچهر ژیان عکس هایشان را از نمایش «مده آ» را در این جشن تصویری با مخاطبین به اشتراک گذاشته اند.   

و بالاخره محمد جواد آبجوشک و پریچهر ژیان از جمله هنرمندانی هستند که عکس هایشان از نمایش «تاریکی» به کارگردانی عبداله برجسته را در بخش نمایشگاهی شانزدهمین جشن تصویر سال ارائه کرده اند.

 

 

 




مطالب مرتبط

داوران «شب عکس تئاتر» معرفی شدند

داوران «شب عکس تئاتر» معرفی شدند

حمید جبلی، سیف‌الله صمدیان، محمود کلاری، سیامک زمردی مطلق و هادی نوید به‌عنوان داوران بخش مسابقه نخستین جشنواره «شب عکس تئاتر» معرفی شدند.

|

نظرات کاربران