در حال بارگذاری ...
بعداز ظهر امروز در محوطه تئاتر شهر

جشن نوروز نمایش در روز ملی هنرهای نمایشی برگزار شد

مراسم بزرگداشت روز ملی هنرهای نمایشی در قالب جشن نوروز نمایش با حضور گروه های متعدد نمایشی امروز چهارشنبه ۷ فروردین ماه در در محوطه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر جشن نوروز نمایش به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی بعد از ظهر چهارشنبه 7 فروردین ماه با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، همچنین جمعی از هنرمندان و علاقه مندان به هنرهای نمایشی در محوطه مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

مراسم بزرگداشت روز ملی هنرهای نمایشی با حضور گروه های متعدد نمایشیدر ضلع شمالی پارک دانشجو و شادپیمایی این گروه ها به سمت محوطه تئاترشهر آغاز شد و پس از همراهی علاقه مندان و استقرار نمایشگران در محوطه تئاتر شهر دنبال شد.

سامان خلیلیان رئیس کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنر های نمایشی در ابتدای سخنانش در این مراسم خطاب به حاضرین گفت: روز ملی هنرهای نمایشی را به تمامی هنرمندان، علاقه مندان و همه شما مخاطبان که سرمایه های تئاتر هستید تبریک می گویم. موظف هستم پیام استاد محمد علی کشاورز را به مناسبت فرارسیدن روز ملی هنرهای نمایشی را برایتان قرائت کنم و با قرائت این پیام مراسم ویژه این روز را آغاز کنیم.

رئیس کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنر های نمایشی در ادامه این مراسم به قرائت پیام محمد علی کشاورز به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی که چندی پیش منتشر شد، پرداخت.

اجرای بخش های متنوع نمایشی نیز در بخش بعدی این مراسم صورت گرفت که تمامی این اجراها بر پایه نمایش های اصیل و سنتی ایران تدارک دیده شده بود. اولین بخش نمایشی در این مراسم اجرای ضرب زورخانه توسط مرشد خرمی بود. در بخش بعدی این مراسم نیز یک گروه موسیقی آذربایجان به اجرای قطعاتی از موسیقی این خطه پرداختند. یکی از این قطعات شعر حیدربابا از استاد شهریار بود که در قالب نغمه های آذری برای مخاطبین اجرا شد.  

اجرای نمایش خیمه شب بازی مبارک با اجرای میثم یوسفی نیز در بخش بعدی این مراسم صورت گرفت. اجرای موسیقی و حرکات موزون هنرمندان خطه لرستان نیز در این بخش برای مخاطبین این جشن اجرا شد.

جواد انصافی بازیگر تئاتر و تلویزیون و از پیشکسوتان نمایش های سنتی ایران نیز در بخش بعدی جشن روز ملی هنرهای نمایشی ایران به همراه گروهی از حاجی فیروزها روی سن محوطه باز مجموعه آمد و به اجرای قطعه نمایشی شادی آوری با موضوع نوروز  پرداخت.

جواد انصافی در پایان این اجرا طی سخنانی کوتاه خطاب به حاضرین گفت: روز ملی هنرهای نمایشی را که در حقیقت روز تمامی هنرمندان عرصه تئاتر است به شما تبریک می گویم. امیدواریم همه نمایشگران ایرانی شاد باشند.

 اجرای سرنا و طبل نوازی گروهی از هنرمندان خطه خراسان نیز در ادامه این مراسم صورت گرفت و مجری این جشن به دنبال این قطعه از مخاطبین دعوت کرد به تماشای چوب بازی از رقص های آیینی و سنتی این خطه بنشینند.

اجرای قطعه نمایشی «گل اومد بهار اومد» با حضور حاجی فیروز و عمونوروز و با موضوع بشارت بهار و نوروز نیز در ادامه این مراسم به مخاطبین این جشن ارائه شد که به دلیل شوخی های کلامی این آیتم نمایشی با استقبال بسیار مخاطبین همراه شد. اجرای این بخش با پرسش و پاسخ هایی از مخاطبین در ارتباط با ماهیت و فلسفه آداب و رسوم نوروز همراه بود.

اجرای موسیقی محلی کردستان از دیگر بخش های این مراسم بود که در ادامه با پیوستن عروسک های غول پیکر بابا نوروز و ننه سرما به آنان همراه شد و مورد استقابل حاضرین در این جشن به ویژه کودکان و نوجوانان قرار گرفت.

نقالی داستان رستم و سهراب از شاهنامه فردوسی توسط مرشد حسین زارعی نیز یکی از بخش های ویژه جشن روز ملی هنرهای نمایشی بود که در ادامه این مراسم اجرا شد.

اجرای پایانی این مراسم نیز به آتش بازی و حرکات موزون یکی دیگر از گروه های نمایشی حاضر در این جشن اختصاص داشت.

گفتنی است؛ پس از پایان مراسم جشن بزرگداشت روز ملی هنرهای نمایشی نیز مخاطبین علاقه مند به برداشتن عکس های یادگاری با گروه ها و هنرمندان حاضر در این رویداد پرداختند.

 

 




مطالب مرتبط

شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه
شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه

شکرخدا گودرزی در یادداشتی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی، تئاتر را دیالوگی معرفی کرد برای این که وضعیت را از آنچه که اکنون هست به جلو ببرد و در جستجوی کمال مطلوب و روابط انسانی برای استعلای جامعه باشد.

|

پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است
پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است

امین اشرفی، مدیر خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری به تئاتر را هنر ارتباط انسانی مبتنی بر نیاز بشر دانست و روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی را به هنرمندان نمایشی و علاقه‌مندان این هنر تبریک گفت.

|

گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد
گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد

داوود فتحعلی‌بیگی، با تبریک روزملی هنرهای نمایشی، تاکید کرد تئاتر خصوصی و خودگردان چون دربند گیشه است، نمی‌تواند فرهنگ‌سازی کند و برای همین، تولیدات اندیشه‌ورز، نیازمند بودجه مناسب هستند.

|

نظرات کاربران