در حال بارگذاری ...
سامان خلیلیان در گفت‌وگو با ایران تئاتر:

یک سال تئاتر خیابانی با نگاه کیفی در فجر38 مرور می‌شود
همراه با افزایش سهم تولیدات تازه

ایران تئاتر : سامان خلیلیان مدیر بخش نمایش‌های خیابانی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ایران تئاتر گفت: نمایش‌های خیابانی که در هر یک از دیگر جشنواره ها شرکت کرده اند، بدون پیش شرط اجرا در جشنواره های دیگر این فرصت را پیدا کرده اند که امسال در بخش مرور تئاتر خیابانی حضور داشته باشند.

بخش نمایش‌های خیابانی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در قالب مرور نمایش های اجرا شده در یک سال گذشته و تولیدات تازه گروه های تئاتر خیابانی برگزار می شود. هیات انتخاب بخش نمایش‌های خیابانی متشکل از محمودرضا رحیمی، ایوب آقاخانی و پیام عزیزی با مدیریت سامان خلیلیان آثار حاضر در بخش نمایش های خیابانی را در این دوره و با در نظر گرفتن تغییراتی در ساختار جشنواره و نحوه پذیرش آثار در این رویداد هنری انتخاب کرده اند. بر این اساس در ارتباط با کم و کیف و چگونگی حضور گروه های نمایش خیابانی در این دوره از جشنواره با سامان خلیلیان مدیر این بخش و مدیر کانون تئاتر خیابانی گفت‌وگویی صورت گرفته که در ادامه می خوانید.

 

گویا امسال در روند انتخاب نمایش های خیابانی جشنواره تغییراتی را شاهد هستیم. لطفاً در این باره توضیح بدهید.

آنچه می توانیم به عنوان تغییر در روند پذیرش آثار بخش خیابانی جشنواره عنوان کنیم، یکی این است که طبق تفاهمنامه اداره کل هنرهای نمایشی و دبیرخانه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، هیات داوران این جشنواره هر سال به طور معمول بین 8 تا 12 اثر را به عنوان برگزیده به صورت مستقیم به دبیرخانه جشنواره فجر معرفی و به شکل قطعی در جدول اجراهای جشنواره قرار می گرفتند. با توجه به اینکه دبیرخانه جشنواره فجر کاملاً مستقل است، قرار شد این روال به نوعی متوقف شود؛ چرا که دبیرخانه طبق ساست گذاری هایی که دارد در راستای برنامه ها و روال خود کارها را انتخاب کند. امسال قرار بر این شد که در فراخوان جشنواره، در بخش مرور تئاتر خیابانی آثاری که از اول آبان 97 تا اول آبان 98 اجرا شده اند به این بخش دعوت شوند. با توجه به اینکه آقای برهانی مرند هم امسال اعلام کردند که از هیچ جشنواره ای اثری به طور مستقیم و از طریق نامه معرفی آثار مورد نظر جشنواره ها در این دوره پذیرفته نمی شود، قرار شد پروسه و سیکل انتخاب آثار مستقیماً در دبیرخانه فجر انجام شود. بر این اساس اعلام شد آثاری که در هر یک از دیگر جشنواره ها شرکت کرده اند، فارغ از اینکه برگزیده باشند یا نه، و بدون پیش شرط اجرا در جشنواره های دیگر این فرصت را پیدا کرده اند که آثار خود را  بخش مرور  تئاتر خیابانی شرکت بدهند. در این ساختار و شکل و شمایل، آثار از طریق هیات بازبینی دبیرخانه برای حضور در جشنواره پذیرش شده اند که این امر در مورد جشنواره مریوان هم صدق می کند و امسال 5 اثر از این جشنواره در تئاتر فجر پذیرش شده اند. در بخشی دیگر از نمایش های خیابانی هم که به تولیدات تازه تئاتر خیابانی اختصاص دارد، منتخبین از میان آثار ارسال شده به دبیرخانه به جشنواره راه یافته اند.

 

به این ترتیب نمایش هایی که در بخش مرور تئاتر خیابانی حاضر هستند خارج از رقابت جشنواره خواهند بود؟

خیر، آثار حاضر در این بخش نیز در گردونه رقابت جشنواره خواهند بود و این تغییر تنها به این دلیل اتفاق افتاده که تمامی آثار پذیرفته شده در یک ساز و کار و نظام واحد برای حضور در جشنواره پذیرش شوند. دلیل این تصمیم این بوده که همه گروه ها بتوانند در یک شرایط مساوی از فضای جشنواره استفاده کنند.

 

وجود بخش مرور آثار یک سال گذشته تئاتر خیابانی به این معنی است که امسال تعدد اجراهای خیابانی بیشتر خواهد بود؟

خیر، این مسئله ارتباطی با تعدد آثار ندارد. اتفاقاً در روند حاضر بحث بیشتر کیفی گرایی است. پیش از این روال به این شکل بود که اگر مثلاً 10 اثر از جشنواره مریوان برای حضور در فجر تعیین شده بود، دبیر جشنواره موظف بود تمام این آثار را عیناً در جدول جشنواره لحاظ کند که به این ترتیب سهم گروه هایی که خارج از این جشنواره ها تولید اثر می کردند کاهش پیدا می کرد. الان همه گروه های متقاضی فرصت ارسال آثار به جشنواره را پیدا کرده اند که در صورت انتخاب امکان ارائه در جشنواره را خواهند یافت. واقعیت این است که با در نظر گرفتن سهمی که جشنواره ها پیش از این برای معرفی آثار در اختیار داشتند، عملاً دیگر فضای چندانی برای دیگر آثار باقی نمی ماند. الآن دیگر تعداد مشخصی سهمیه برای جشنواره ها در میان نیست و در واقع با گلچینی از آثار در بخش های مختلف روبه رو هستیم.

 

از تولیدات تازه تئاتر خیابانی در جشنواره امسال بگویید.

تولیدات تازه در هر حال این نوید را به ما می دهند که شاهد تجربه های نو گروه های نمایش خیابانی در این بخش خواهیم بود. درست است که در بخش مرور نمایش های خیابانی آثار به دلیل اجراهای پیشین کارهای آماده تری به نظر می رسند، اما همین امر سبب شده تا گروه هایی که تولیدات تازه داشته اند، انگیزه بیشتری برای همسان کردن آثار خود را در گردونه رقابت جشنواره پیدا کنند و تلاش کنند تا  با مداومت و تمرین اجراهایی پخته تر را به مخاطب ارائه بدهند.

 

حضور گروه های تئاتر خیابانی دیگر کشورها از نظر شما تا چه اندازه بر فعالیت گروه های داخلی اثرگذار و مفید است. امسال حضور گروه های خارجی در این بخش چگونه است؟

در این دوره از جشنواره میزبان یک گروه نمایش خیابانی از لهستان خواهیم بود. قطعاًٌ هر نمونه اجرایی از هنرمندان دیگر که ارجاعی به مقوله نمایش های خارج از صحنه داشته باشد، تجربه ای گران‌بها در زمینه آشنایی با شیوه های مختلف ارائه تئاتر تلقی می شود و می توان از این تجربه ها بهره های فراوانی برد. تجربه نشان داده اجراهای گروه های حرفه ای تئاتر هم برای مخاطبان حرفه ای و هم مخاطبان عام تئاتر از جذابیت های زیادی برخوردار است؛ به ویژه که گروه های تئاتر خیابانی حرفه ای دنیا اغلب امکانات روزآمدی را در اجراهایشان به کار می گیرند که این جذابیت ها را دو چندان می کند. واقعیت این است که حضور نمایش های خیابانی دیگر کشورها اغلب برای هنرمندان ما الهام بخش بوده و حتی در شکل گیری خطوط ذهنی جدید در فعالیت های این عرصه همواره موثر واقع شده است. حضور چنین گروه هایی را در حقیقت می شود یک جور کلاس درس به حساب آورد و هر اندازه که بتوانیم امکان حضور این تجربه ها را در جشنواره هایمان فراهم کنیم، به توانمندی های گروه های نمایشی مان از لحاظ پروداکشن و تکنولوژی افزوده خواهد شد.  

 

وضعیت حضور گروه های نمایش خیابانی در بازار تئاتر جشنواره به چه صورت است؟

بازار تئاتر جشنواره محدودیتی برای حضور گروه های تئاتر خیابانی قائل نشده و میزان حضور گروه ها در این بخش و گفتمان و تعامل با مدیران کمپانی ها و تهیه کنندگان حوزه تئاتر وابسته به پی گیری خود آن ها است. معضل مهمی که در این ارتباط با آن روبه رو هستیم به این بر می گردد که متاسفانه سازو کار شکل گیری کمپانی ها در  جریان سازی حوزه تئاتر چنان که باید دنبال نشده است. این یک واقعیت است که برای ارتباط گیری و اینکه بتوانید گروه تئاتری خودتان را معرفی و پرزنت کنید، لازم است استانداردهایی را رعایت کنید؛ از جمله اینکه گروه ثبت شده با شکل و شمایل رسمی و وبسایت اختصاصی داشته باشید و فعالیت های تان به صورت به روز شده در دسترس باشد.  متاسفانه گروه های تئاتر خیابانی ما در سال های گذشته این مسئله را کمتر به رسمیت شناخته بودند.

 

اساساً زمینه و ظرفیت ها را برای توسعه تعاملات و معرفی گروه های تئاتر خیابانی چگونه ارزیابی می کنید؟ گروه های تئاتر خیابانی ما خود تا چه اندازه از چنین روندی استقبال نشان داده اند؟

در این ارتباط برای نمونه می توانم اشاره کنم که چندی پیش از کشور ایتالیا دعوتی برای حضور گروه های تئاتر خیابانی داشتیم که به واسطه نبود همین استانداردها به سرانجام نرسید. اما چنین اتفاقاتی در نهایت موجب شده تا گروه ها مجاب شوند تا شکل و شمایلی رسمی تر به خود بگیرند و تلاش کنند با استانداردهای جهانی در این ارتباط نزدیک تر شوند و بتوانند به رویدادهای بین المللی در حوزه تئارت خیابانی بیشتر ورود کنند. برای نمونه شاهد هستیم که در یکی دو سال گذشته حضور گروه های تئاتر خیابانی ما در جشنواره هایفست ارمنستان پررنگ تر شده است. قطع به یقین ظرفیت ها بسیار بالا است، ولی معذوریت ها و محدودیت ها اجازه نمی دهد چندان که باید به تولید آثاری در سطح بین المللی بپردازیم؛ و اگر بتوانیم بخش خصوصی دغدغه مند را در کنار حمایت از نمایش های صحنه ای به تولیدات عرصه تئاتر خیابانی جلب کنیم در این روند به نتایج مطلوبی دست پیدا خواهیم کرد. امیدوارم به زودی قادر شویم آثار بیشتری بر پایه فرهنگ و نمایش ایرانی در سطح بین المللی تولید و ارائه کنیم و در آینده نزدیک از اجراهای بین المللی و حضور نمایش های خیابانی مان در رخدادهای معتبر جهانی خبرهای بیشتری بشنویم.

 

 




مطالب مرتبط

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد

مجید منادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آیین رونمایی از پوستر ششمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور، این رویداد را در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس دانست و ابراز امیدواری کرد مردم خوزستان علاوه بر میزبانی، از این بستر عظیم فرهنگی در زمینه مسائل اعتقادی و ...

|

گفت‌وگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست»

داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند
گفت‌وگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست»

داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند

داریوش نصیری، کارگردان نمایش خیابانی «بازگشت به خان نخست» بر این باور است که ارتباط مخاطبان با نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی زمانی شکل می‌گیرد که تماشاگر خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند.

|

همزمان با جشن میلاد امیرالمومنین (ع) در حاشیه جشنواره تئاتر فجر42

مراسم دف‌نوازی و دمام‌نوازی از محوطه مجموعه تئاترشهر تا پهنه رودکی اجرا می‌شود
همزمان با جشن میلاد امیرالمومنین (ع) در حاشیه جشنواره تئاتر فجر42

مراسم دف‌نوازی و دمام‌نوازی از محوطه مجموعه تئاترشهر تا پهنه رودکی اجرا می‌شود

کانون نمایش‌های خیابانی در حاشیه برگزاری چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و به مناسبت میلاد باسعادت امام علی(ع) و روز پدر مراسم دف‌نوازی و دمام‌نوازی برگزار می‌کند.

|

در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

مرور پیامدهای فردی و اجتماعی زندگی معلولان در «روز تولد من»
در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

مرور پیامدهای فردی و اجتماعی زندگی معلولان در «روز تولد من»

صادق حسین‌زاده، کارگردان نمایش خیابانی «روز تولد من»، این اثر را در ژانر اجتماعی و روایتی از پیامدهای فردی و اجتماعی معلولان دانست.

|

نظرات کاربران