در حال بارگذاری ...
هادی حجازی‌فر در نشست رسانه‌ای گفت:

هدف از جشنواره تئاتر هامون کشف و معرفی استعداد‌های خاص است

هادی حجازی‌فر دبیر نخستین جشنواره تئاتر هامون در نشست خبری این رویداد گفت: کیفیت آثار ارائه‌شده به این رویداد بالاست و هدف از برگزاری جشنواره تئاتر هامون، معرفی استعدادهای جوان در بخش‌های مختلف تئاتر است.

به گزارش ایران تئاتر هادی حجازی فر دبیر نخستین جشنواره تئاتر هامون صبح امروز یکشنبه ۱۳ بهمن در نشست خبری این جشنواره اظهار کرد: در بخش آثار صحنه‌ای ۶۴۹ نمایش تا پانزدهم آذر ماه ثبت نام کردند که باوجودی که فراخوان دیر منتشر شد، از برآورد اولیه ما بیشتر بود. برخلاف خیلی از جشنواره‌ها از آنجا که خودم در گذشته در جشنواره‌های مختلف شرکت می‌کردم و مشکلاتی در آن وجود داشت و برخی آثار حتی از بازبینی هم به دلیل یکسان بودن متن جا می ماندند، اجازه ندادیم این اتفاق در جشنواره تئاتر هامون بیافتد و همه کارهای متقاضی بازبینی شدند و حتی کسانی که معترض بودند که چرا در مرحله اول بازبینی کارشان منتخب نشد نیز کارهایشان مورد بررسی مجدد قرار گرفت.
وی افزود: قطعا ممکن است نقص هایی در فرایند بازبینی و داوری وجود داشته باشد، اما ما در ستاد برگزاری جشنواره همه تلاشمان را کردیم که عادلانه همه کارها را بازبینی و داوری کنیم. نهایتاً ۲۰ کار توسط هیات انتخاب، برگزیده شدند، اما از آنجا که شرط موجود در فراخوان این بود که کارهای متقاضی پیشتر اجرای عمومی نداشته باشند و بعداً متوجه شدیم که آثار شهرستانی به خاطر اینکه بتوانند در جشنواره ها شرکت کنند باید چند روز اجرای عمومی داشته باشند، اعلام کردیم که اگر آثار شهرستان تا ۱۰ روز اجرای عمومی رفته باشند، ایرادی ندارد اما بعداً در گزارشهای نهایی مشخص شد که دو کار منتخب، دوازده اجرا داشته اند و از آنجا که نمی خواستیم به دیگر آثار ظلم شود این دو اثر را که اتفاقاً جزو کارهای خوب و منتخب بودند را به آن ها اضافه کردیم و نهایتاً ۲۲ کار در این رقابت در بخش صحنه ای قرار گرفتند.
دبیر نخستین جشنواره تئاتر هامون همچنین درباره هدف از برگزاری این جشنواره توضیح داد: همیشه دنبال این هستیم که استعداد خاص یا لحظه‌ای خاص را بتوانیم در متن، بازیگری، کارگردانی و اجرا شناسایی و معرفی کنیم و مطمئنیم حداقل ۱۰ کار در این جشنواره جزو تئاتر های پنج ستاره است و این مساله خودم را نیز غافلگیر کرد چرا که تصورم بر این بود حتی اگر ۱۰ کار خوب هم به این جشنواره بیاید می‌تواند امیدوار کننده باشد اما جدیت و کیفیتی که شرکت کنندگان در این جشنواره از خود نشان دادند من را هم شگفت‌زده کرد.
حجازی فر با بیان اینکه ۲۲ اثر منتخب در بخش صحنه ای از پانزدهم تا بیست و پنجم بهمن امسال در ساعت های ۱۸: ۳۰ و ۲۱ اجرا خواهند داشت، گفت: همه تلاش مان این است که به گونه‌ای هماهنگی ها انجام شود تا فضای رفاقت و صمیمیت بین گروه های اجرایی و تیم ستادی جشنواره ایجاد شود چرا که این حالت خانوادگی باعث می‌شود آن ها احساس کنند که این جشنواره تئاتر برای آن هاست و همین گونه هم باید باشد.
وی درباره چگونگی انتخاب هیات داوران نخستین جشنواره تئاتر هامون، اظهار کرد: در چینش ترکیب هیات داوران برخلاف برخی از جشنواره های برگزار شده، سعی کردیم که به گونه ای این کار انجام شود که ترکیب هماهنگی باشد و اینطور نباشد که یک نفر تاثیرگذار روی رای بقیه اثر بگذارد. بنابراین به نظر خودم ترکیب داوران به خوبی چیده شده است.
به گفته مدیر هنری تئاتر هامون، در نخستین دوره این جشنواره، پیام لاریان، علی سرابی، ژاله صامتی و فرهاد مهندس پور و هادی حجازی فر در بخش نمایش های صحنه ای اعضای هیات داوران هستند و جضور حجازی‌فر در هیات داوران نیز به خاطر این است که نماینده سالن در هیات حضور داشته باشد و سیاست های مورد نظر جشنواره در رای هیات داوران نماینده داشته باشد.
دبیر نخستین جشنواره تئاتر هامون ادامه داد: یکی از طرح های مهمی که در این دوره جشنواره اجرایی می‌شود این است که گروهی از تماشاگران حرفه ای تئاتر که در طول سال تعداد زیادی از نمایش‌های روی صحنه را می‌بینند را با همکاری مجموعه تیوال شناسایی کرده ایم که قرار است به صورت فشرده با ما همکاری کنند و به آن ها اختیار تام دادیم که فارغ از هر جانبداری هر نظری در مورد آثار حاضر در جشنواره ما دارند را بنویسند و این طور نیست که بخواهیم به آن ها خط و جهت بدهیم. در این راستا به ترکیبی از تماشاگران حرفه ای رسیدیم تا تیمی شامل ۱۰ نفر از آن ها بتوانند به آثار این جشنواره ستاره بدهند و یکی از معیارهای انتخاب اثر برگزیده هم تماشاگران حرفه‌ای تئاتر هستند چرا که آن ها بیشتر از بقیه نبض تئاتر را در دست دارند.
به گفته حجازی فر، به جز بخش‌های بهترین کارگردانی، بهترین بازیگران و بهترین متن که با رای تخصصی هیات داوران انتخاب خواهد شد، در بخش "بهترین اثر " به مفهوم مطلق، سازوکاری طراحی شده که انتخاب این اثر با ترکیبی از رای هیات داوران، رای تیم مخاطبان حرفه‌ای تئاتر و رای تماشاگران هر اثر انجام شود. بر این اساس جایزه بزرگ نخستین جشنواره تئاتر هامون به یکی از آثاری که بالاترین امتیاز را داشته باشد، ارائه می‌شود. همچنین جایزه بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن، بهترین متن و بهترین کارگردانی را هم در این جشنواره اهدا خواهیم کرد و اگر در بخش‌های دیگر مثل طراحی صحنه، نور، گریم و ... نیز هیات داوران دستاورد خوبی مشاهده کنند نیز آن را هم مورد تقدیر قرار خواهیم داد.
حجازی فر اضافه کرد: در هر بخشی از این جشنواره سه کاندیدا و در صورت اصرار هیات داوران به دلیل نزدیکی آثار از نظر کیفیت تا پنج کاندیدا انتخاب می شوند و علاوه بر اینکه یکی از آن ها برگزیده می‌شود، از بقیه آن ها هم به گونه‌ای حمایت خواهیم کرد. البته همه ۲۲ کار شرکت داده شده در نخستین جشنواره تئاتر هامون به صورت حمایتی و درصدی در سالن تئاتر هامون اجرا خواهند داشت.
به گفته وی، به برگزیده نهایی در نخستین جشنواره تئاتر هامون ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی به اضافه دیپلم افتخار و تندیس این جشنواره به عنوان جایزه بزرگ اهدا خواهد شد. همچنین جوایز این جشنواره در بخش‌های دیگر پنج میلیون تومان به اضافه دیپلم افتخار و تندیس این جشنواره است.
حجازی فر ادامه داد: در حوزه نمایشنامه نامه نویسی نیز یک اثر انتخاب می شود که جایزه پنج میلیون تومانی دریافت خواهد کرد و امتیاز آثار برگزیده در حوزه نمایشنامه نویسی توسط کمپانی هامون برای چاپ و اجرا خریداری می‌شود و به گروه‌هایی از جمله گروه‌های منتخب در حوزه صحنه پیشنهاد داده می‌شود.
مدیر هنری تئاتر هامون همچنین درباره بخش نمایشنامه نویسی نخستین جشنواره تئاتر هامون نیز اینگونه توضیح داد که در این بخش ۴۴۰ نفر ثبت نام کردند که نهایتاً ۲۸۷ متن به دست ما رسید و هیات انتخاب در حال مطالعه آثار هستند و امیدواریم همزمان با اعلام کاندیداها در بخش صحنه ای بتوانیم کاندیداهای بخش نمایشنامه نویسی را هم اعلام کنیم.
حجازی فر اظهار کرد: در این جشنواره برخی از آثار را خیلی دوست دارم و مطمئنم جزو استعداد های برتر هستند شاید برخی از آن ها به نظر از حال و هوای حرفه ای تئاتر امروز دور به نظر برسند اما در حوزه های مختلف طراحی، کارگردانی و غیره واقعاً درخشان هستند. همچنین پیش فروش بلیت جشنواره از امروز به قیمت ۲۵ هزار تومان آغاز شده است و یکی از دلایلی که قیمت بلیت نخستین جشنواره تئاتر هامون را پایین انتخاب کردیم این بود که هیچ حسابی تقریباً روی فروش بلیت باز نکردیم و حتی با این وجود برای تماشاگران نیز تخفیف‌های مناسبی داریم چرا که می خواستیم کار گروه های اجرایی واقعاً دیده شود.
دبیر نخستین جشنواره تئاتر هامون همچنین گفت: اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر هامون نیز بیست و ششم بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد و این اختتامیه به گونه‌ای افتتاحیه رسمی سالن تئاتر هامون نیز محسوب می‌شود.
دبیر نخستین جشنواره تئاتر هامون همچنین در پاسخ به پرسشی درباره علت برگزاری نخستین جشنواره تئاتر هامون همزمان با جشنواره فجر تصریح کرد: جشنواره تئاتر فجر تا دوره ای بهترین عملکرد خود را داشت و تقریباً هر سال چند چهره معرفی می شدند و همه به گونه‌ای تلاش می‌کردند تا در این جشنواره منتخب شوند و بتوانند در آینده به راحتی در سالن های تئاتر کارهایشان را اجرا کند و این امید را داشتنند.
وی ادامه داد:  امیدواریم با برگزاری نخستین جشنواره تئاتر هامون بتوانیم ضمن جلب اعتماد از سوی مخاطبان و هنرمندان تئاتر، این جشنواره را در سال های آینده با همکاری سالن‌های خصوصی در سطح ملی و بین المللی برگزار کنیم.ما با برگزاری نخستین جشنواره تئاتر هامون استارت هدفی را زدیم تا بتوانیم در آینده با همکاری دیگر سالن های خصوصی این جشنواره را بزرگتر و البته با نامی دیگر برگزار کنیم.
مدیر هنری سالن تئاتر هامون گفت: در این حوزه حجم استقبال از جشنواره و نیروهای داوطلب افتخاری برای برگزاری آن ما را شوکه کرد خوشحالم که مخاطبان تا این حد به ما اعتماد کردند و تلاش می‌کنیم تا با رعایت شفافیت بتوانیم اعتماد آن ها را بیش از از پیش جلب کنیم.
حجازی فر همچنین درباره حامیان این جشنواره گفت: تیوال به عنوان حامی معنوی جشنواره تئاتر هامون در بسیاری از حوزه‌ها از جمله تبلیغات رایگان و انتخاب مخاطبان هدف و همفکری در سیاست‌ها به ما کمک می کند و از سوی دیگر نیز اول مارکت به عنوان اسپانسر مالی این جشنواره پیشقدم شده و امیدواریم کار به جایی برسد که دیگر بخش‌های خصوصی نیز به سمت حمایت از اینگونه کارهای فرهنگی بیایند. البته هزینه برگزاری این جشنواره بسیار بیشتر از چیزی است که اسپانسر حمایت می‌کند و مابقی هزینه آن راکمپانی تئاتر هامون تقبل خواهد کرد که البته عملکرد مالی را به صورت کاملا شفاف در روز اختتامیه اعلام می‌کنم.
وی افزود: امیدوارم با برگزاری این جشنواره با هدفی که داریم کار به جایی برسد که همه به این باور برسند در کارهای دانشجویی آثار خوبی وجود دارد که البته می توان به تئاتر لانچر ۵ یا تئاتر های دانشجویی که در سالن هایی مانند مولوی نمایش داده می شود، اشاره کرد.
دبیر نخستین جشنواره تئاتر هامون با اشاره به درگیری‌ها و مشکلات بسیار زیاد سالن‌های خصوصی تئاتر اعلام کرد: در چنین شرایطی درخواست دادیم که از طرف مراکز دولتی و قالب حمایت از جشنواره به ما برخی تجهیزات مانند نور را برای برگزاری این جشنواره بدهند اما با وجود دستور پیگیری از سوی مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیران تئاتر شهر به ما اعلام کردند که به دلیل همزمانی این جشنواره با فجر و نیاز جشنواره فجر به این تجهیزات نمی‌توانند آن را در اختیار ما قرار دارند اما هر طور که شده این تجهیزات را تأمین خواهیم کرد و سعی می کنیم جشنواره تئاتر هامون به بهترین شکل ممکن برگزار شود.
وی درباره برگزاری دوره های بعدی جشنواره نیز گفت: در نخستین جشنواره تئاتر هامون هدف ما از اینکه قدری دیر فراخوان جشنواره را اعلام کردیم این بود که کارهای آماده به جشنواره بیایند اما در سال های آینده زودتر فراخوان را اعلام خواهیم کرد و اولویت‌ها و تمرکز خود را روی تولید آثار می گذاریم.




مطالب مرتبط

در نشست «دنیای فانتزی» مطرح شد

دسته‌بندی تئاتر به عروسکی و غیرعروسکی درست نیست
در نشست «دنیای فانتزی» مطرح شد

دسته‌بندی تئاتر به عروسکی و غیرعروسکی درست نیست

در نشست تخصصی «دنیای فانتزی» با بیان این نکته که دسته‌بندی تئاتر به عروسکی و غیرعروسکی دسته‌بندی درستی نیست، بر این موضوع تاکید شد که جشنواره‌ نمایش‌های عروسکی نباید تنها راه بقا و ادامه حیات هنرمندان تئاتری باشد که ابزار کارشان عروسک است.

|

کارگردان «حواس‌تون به پیرزن‌هایی که از تنهایی پوسیده‌ان باشه» مطرح کرد

انسان‌کشی در بستر یک کمدی سیاه
کارگردان «حواس‌تون به پیرزن‌هایی که از تنهایی پوسیده‌ان باشه» مطرح کرد

انسان‌کشی در بستر یک کمدی سیاه

امیرارسلان خالویی، کارگردان «حواس‌تون به پیرزن‌هایی که از تنهایی پوسیده‌ان باشه» را اثری فارغ از تکرار با تکیه بر مضامینی همچون انسان‌کشی، نسل‌کشی و آسیب‌های اجتماعی دانست که به سراغ دغدغه‌های انسان معاصر رفته و اعتراض خود را در بستر کمدی سیاه به شکلی مدرن به نمایش ...

|

به میزبانی سالن تئاتر «هامون»

«لانگ شات» برای چهارمین بار به صحنه می‌رود
به میزبانی سالن تئاتر «هامون»

«لانگ شات» برای چهارمین بار به صحنه می‌رود

نمایش «لانگ شات» به کارگردانی محمدرضا مالکی پس از اجرای موفقیت‌آمیز فصل سوم اجراهای خود در تالار سایه تئاتر شهر، طی روزهای پیش روی برای چهارمین بار در تماشاخانه «هامون» روی صحنه خواهد رفت.

|

با حضور کاظم نظری و هادی حجازی‌فر در تئاتر شهر رقم خورد

رونمایی از کتاب نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک
با حضور کاظم نظری و هادی حجازی‌فر در تئاتر شهر رقم خورد

رونمایی از کتاب نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک

کتاب نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران با مدیرمسئولی هادی حجازی‌فر، عصر روز دوشنبه 8 آبان‌ در کافه چهارسوی تئاتر شهر رونمایی شد.

|

نظرات کاربران