در حال بارگذاری ...
برای برگزاری چهارمین دوره جشنواره

دبیر جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر معرفی شد

جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر (نقالان علوی) که چند سالی است هم‌زمان با دهه ولایت و امامت (از عید سعید قربان تا عید غدیر خم) برگزار می‌شود، چهارمین دوره خود را با دبیری مرشد محسن میرزاعلی برگزار می‌کند.

به گزارش ایران تئاتر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی با همکاری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و اداره کل هنرهای نمایشی رادیو در راستای ارتقای فرهنگ علوی و ایرانی و نیز تقویت، بازپیرایی و به‌روز رسانی هنر سنتی و دیرینه پرده‌خوانی، نقالی و حماسه‌خوانی (نعت و  مناقب‌خوانی آل‌الله) در کشور، چهارمین دوره جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر (نقالان علوی) را، هم‌زمان با دهه ولایت و امامت (از عید سعید قربان تا عید غدیر خم) برگزار می‌کند.
این مرکز برای چهارمین دوره از جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر (نقالان علوی) طی حکمی مرشد محسن میرزاعلی را به عنوان دبیر معرفی کرد.
متن این حکم چنین است: «بعد از عید فطر در تقویم تاریخ اسلام عید غدیر بزرگترین عید مسلمین است. عیدی که به ظاهر از یک پایان به یک آغازی می‌انجامد. آغازی که خبر از یک تراژدی بزرگ خبر می‌دهد و اگر حقیقتاً بخواهیم آنرا از نظر دراماتیک بررسی کنیم، غدیر از یک ساختار تراژیک برخوردار است. غدیر شروع مظلومیت علی(ع) است. شروعی که نطفه توطئه شهادت علی را در محراب رقم می‌زند. چراکه آن جامعه جاهل نمی‌توانست مرد بزرگی چون علی را پذیرا باشد. پس از همان غدیر طرح و توطئه سرنگونی مرد عدالت را طراحی می‌کنند. همه ما می‌دانیم که نمایش و درام فریاد است، دفاع از انسانیت و عدالت و مظلومیت است. پس بر ماست که همواره بر بلندای تاریخ بشریت بیرق مظلومیت علی را برافراشته داریم و روایتگر آن باشیم که حقیقت غدیر و شهید محراب است.
جناب آقای محسن میرزاعلی،  دبیر محترم چهارمین جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر (نقالان علوی) از شما و جامعه روایتگری انتظار می‌رود که برخود لازم و بایسته دانید که گوشه کوچکی از مظلومیت علی(ع) در غدیر را در جشنواره نقالان علوی توسط روایتگران علوی روایت کنید و مفهوم غدیر و ولایت‌پذیری برای جامعه امروز ایرانی شیعی را به نمایش بگذارید تا بار دیگر دچار اشتباه تاریخی دوباره‌ای نشویم.
امید است با تلاش، پیگیری و اتکال به ذات اقدس الهی و با عنایت به اهداف عالی حوزه هنری در مسیر معرفی و رویش نیروهای جوان و متعهد در عرصه نمایش‌های آئینی و ملی موفق و مؤید باشید. انشاءالله»




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید
در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید

فرناز عقیلی، نویسنده و کارگردان رادیوتئاتر «نا» بر این باور است که قصه‌های بزرگ علوی فارغ از دوره نگارش متن به نمایشنامه‌نویس فرصت ساخت شخصیت‌های جدید با چالش‌های جدید می‌دهد.   

|

گفت‌وگو با رضا بیابانی جعفرآبادی، نقال پیشکسوت

امیدوارم شاهد تاسیس مکانی برای اجرا در پیشگاه حکیم فردوسی باشیم
گفت‌وگو با رضا بیابانی جعفرآبادی، نقال پیشکسوت

امیدوارم شاهد تاسیس مکانی برای اجرا در پیشگاه حکیم فردوسی باشیم

رضا بیابانی جعفرآبادی، نقال تقدیرشده در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با بیان اینکه تشکیل کانون نقالان در کشور امری ضروری و جدی است، می‌گوید امیدوارم در مشهد مکانی برای اجرا ساخته شود و شاهد اجرای نقالی در پیشگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی باشیم.

|

نظرات کاربران