در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 3

شوک ناگهانی به تئاتر و آینده نامعلوم صحنه

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی زاده: متن پیش رو مروری دارد بر مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت ها منتشر شده است.

هفته گذشته شوک شائبه تعطیلی به تئاتر وارد شد و آینده اجراهای نیمه جان تئاتر را در هاله‎ای از ابهام برد و این امر در اغلب گفت و گوهای هفته گذشته مشهود بود.متن گفت وگو های منتشر شده را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آورده‌ایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخش‌های این گفت و گوها قرار بگیرند. در تمام گفت و گوهای این هفته همچنان موضوع کرونا یکی از مهمترین مباحث است و اغلب هنرمندان که از شروع اجراها جانی دوباره گرفته بودند آینده را دوباره نامعلوم یافتند. بدیهی است علاقمندان برای خواندن مشروح گفت و گوها می توانند به منبع مطلب که در ذیل هر گفت و گو ذکر شده مراجعه کنند.درضمن این مباحث در طول هفته گذشته ایران تئاتر هم گفتگوهای کوتاه و بلندی با هنرمندانی همچون کوروش رخشنده پی،امیر دلفانی ،صنم سرمدو شیوا دیناروند انجام داده که مشروح این گفتگوها در سایت برای مخاطبین قابل مشاهده است.
 

علاءالدین قاسمی:اجرای تعزیه در شرایط کرونایی در محرم
علاءالدین قاسمی از چهره‌های باسابقه و مطرح تعزیه ایران اعلام کرد در صورت بهبود شرایط کرونایی، از ابتدای دهه اول ماه محرم به دعوت تالار محراب، به اجرای ۱۰ جلسه تعزیه خواهد پرداخت.
لب کلام
در حال حاضر همه تحت‌تأثیر شرایط کرونایی موجود هستیم و فعالیت‌ها منوط به بهبود شرایط است.
تالار محراب از ما دعوت کرده تا از ابتدای دهه اول ماه محرم، ۱۰ مجلس تعزیه را در آن مجموعه برگزار کنیم.
در اجرای تعزیه مخاطبان می‌توانند از ماسک استفاده کنند اما استفاده از ماسک برای تعزیه‌خوان‌ها امکانپذیر نیست، زیرا با ماسک نمی‌توان تعزیه اجرا کرد.
اگر قرار باشد شرایط به گونه‌ای پیش برود که استفاده از ماسک ضروری باشد، امکان اجرای تعزیه را نخواهیم داشت.
خبرگزاری مهر

رحمت امینی: پروژه نمایشی «فرانسه با تئاتر» دو زبانه اجرا می شود
رحمت امینی، کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه تهران گفت: پروژه نمایشی دو زبانه «فرانسه با تئاتر» را برگرفته از نمایشنامه «آواز خوان طاس» اثر یونسکو به اجرا در خواهیم آورد.
لب کلام
این روزها من نسبت به بیکاری‌های کرونایی وقتم را در دانشگاه با جلسات آموزشی و کلاس های مجازی که البته تقریبا به اتمام رسیده است، می گذرانم.
کرونا تا انتهای سال هم هست ، ما هم با اساتید دروس عملی صحبت می کنیم تا راه حل را پیدا کنیم بالاخره آدمیزاد راه حل همه مسائل را پیدا می کند.
پس از اینکه از فرانسه بازگشتم در این نیت بودم که یک کار دو زبانه داشته باشم که در آن هم بازیگران فرانسه و هم فارسی همزمان صحبت کنند.
بعد از مشورت با یک سری مترجم و دوستان فرانسوی زبان مثل اصغر نوری و آقای جلالی پور، کار «آوازخوان طاس» اثر یونسکو را انتخاب کردم.
نام این پروژه «فرانسه با تئاتر» است که فعلا خیلی آهسته یک سری جلسات خوانش و آموزش همزبان زبان فرانسه را شروع کردیم.
ما دو دسته بازیگر داریم که یک دسته بنیان‌های زبان فرانسه را می دانند یک سری هم بازیگری را بیشتر می دانند این دو دسته با من و یک معلم جوان فرانسوی کار را پیش می بریم.
ما روی حساب شش بازیگر بودیم اما بدون اینکه اطلاعیه خاصی بدهیم تعداد نسبتا زیادی نزدیک شانزده نفر شدند.
احتمالا مهر ماه یک نسخه خوانشی خواهیم داشت که امیدواریم کرونا نابود یا کنترل شود.
خبرگزاری فارس

مدیر پردیس تئاتر شهرزاد: گروه‌ها تمایلی به اجرا ندارند
محمد دشت‌گلی مدیر پردیس تئاتر «شهرزاد» با اشاره به اینکه هنوز وضعیت اجرای این مجموعه تئاتری مشخص نیست تأکید کرد که گروه‌های تئاتری تمایلی به اجرا ندارند.
لب کلام
هنوز اجرایی در جدول برنامه‌های پردیس تئاتر شهرزاد نداریم.
وضعیت فعالیت تئاتر در شرایط کرونایی موجود نامشخص است و هر لحظه احتمال ایجاد محدودیت و تعطیلی وجود دارد.
بیشتر خود گروه‌ها تمایل به اجرای آثارشان در این شرایط ندارند زیرا در این شرایط درصد اینکه متضرر شوند بسیار بالا است.
برای فصل پاییز برنامه‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم ولی چون موج آنفولانزا از پاییز آغاز می‌شود باز هم وضعیت مشخص نیست. به احتمال زیاد هم ما و هم تماشاخانه‌های دیگر فرصت اجرای تئاتر در سال جاری را از دست بدهیم.
برای حفظ جان و سلامت مخاطبان و به خطر نیفتادن آن‌ها، باید اجرای تئاتر روند دیگری را در پیش بگیرد.
خبرگزاری مهر

آرش فلاحت‌پیشه: تجربه‌اندوزی هنرجو جوان نباید دچار وقفه شود
آرش فلاحت‌پیشه که نمایش «پنهان خانه پنج در» را در تالار مولوی روی صحنه داشت، گفت: روزی که شروع به کار کردیم، هزار تا برنامه و ایده داشتیم، چه می‌دانستیم کرونا می‌آید.
لب کلام
واقعا در این زمینه شاهد بی‌کفایتی و ناهماهنگی در تصمیم گیری‌ها بودیم.
شامگاه ۲۳ تیر ناگهان اعلام شد تئاتر و سینما تعطیل است. سایت فروش بلیت بسته و بلیت تماشاگران پس داده شد.
از مهمانان عذرخواهی کردیم و ناگهان ساعت ۴ عصر روز ۲۴ تیر گفتند اجرایتان را انجام بدهید!
وقتی این وضعیت را دیدیم، تصمیم گرفتیم اجرای ۲۴ تیر ماه را لغو کنیم و تالار مولوی هم با دیدن این آشفتگی‌ها ، کلا یک هفته را تعطیل کرد و تا روز ۳۱ تیر اجرایی نخواهیم داشت.
همین الان اگر به خیابان بروید، می‌بینید مردم از سر و کول هم بالا می‌روند. همین جابه جایی جمعیت از یک سو به سوی دیگر سبب می‌شود تعطیلی تئاتر و سینما کم اثر شود.
حتما دوباره اجرا می‌رویم چون زیست تئاتر ما به حضور در سالن وابسته است و هنرجویان جوان من با خانه‌نشینی و کار آنلاین نمی‌توانند تجربه کسب کنند.
این روزها بیشتر مشاغل در حال فعالیت هستند در حالیکه برخی از آنها فقط با کشیدن یک روکش پلاستیکی ایجاد امنیت می‌کنند ولی ما خیلی بیش از آنها رعایت می‌کنیم و تماشاگران ما با کمال رضایت به دیدن کار می‌آمدند.    
این راهی است که آغاز کرده‌ایم حتی اگر دو تماشاگر در سالن باشد، اجرای خود را روی صحنه می‌بریم چون تجربه‌اندوزی هنرجو جوان نباید دچار وقفه شود.
ما در هر اجرا دست کم ۲۵ تماشاگر را داشتیم.
بسیاری از دوستان برنامه داشتند به تماشای نمایش بیایند که با این وضعیت منصرف شدند و به آنان حق می‌دهم.
نیمی از مبلغ کمک هزینه ما را پرداختند. به جای اینکه مثل همیشه با تاخیر و مثلا پایان سال به دست ما برسد، لطف کردند همزمان با شروع اجرا پرداختند.
گروه من گروهی است جوان که چشمداشت مالی ندارد.
شخصا برای این نمایش ۳۰ میلیون تومان هزینه کردم که در بهترین حالت، نیمی از آن بر می‌گردد.
قصد ما یک اجرای جمع و جور بود ولی وقتی وارد کار می‌شوید، به تعاریف جدید می‌رسید که هزینه را بالا می‌برد.
برنامه این بود که این نمایش را بعد از تالار مولوی در چند سالن دیگر هم روی صحنه ببریم وهزینه‌ها را جبران کنیم.
خبرگزاری ایسنا

وحیدرضا قناعتیان: هنرهای نمایشی بدون تماشاچی مفهومی ندارد
وحیدرضا قناعتیان، کارشناس فیلم و هنرهای نمایشی سی و هشتمین دوره مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور «فردا» با اشاره به این که این دوره با همه گیری و گستردگی بیماری کرونا آغاز شده است گفت: استفاده از ظرفیت ها و قابلیت های رسانه و فضای مجازی در این دوره بیشتر از هر زمان دیگر خود را نمایان ساخته است.

لب کلام
در این دوره پس از برگزاری در سطح منطقه به علت شیوع بیماری کرونا دوره های استانی و کشوری آن متوقف شده و از آن به بعد به شکل غیر حضوری و شبکه‌های برگزار می‌شود.
در مرحله کشوری نیز به صورت غیرحضوری داوران آثار دانش‌آموزان را بررسی خواهند کرد و در نهایت از برگزیدگان تقدیر به عمل خواهد آمد.
از این فرصت می توان به خوبی برای تولید آیتم های آموزشی در زمینه های مختلف در حوزه هنرهای نمایشی و فیلم استفاده کرد.
ظرفیت «شبکه شاد» که در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است فضای مجازی را به بستری مناسب برای عرضه محصولات فرهنگی و هنری دانش آموزان تبدیل کرده است.
آموزش نقالی و نمایشنامه‌نویسی فیلم سازی ایده یابی ساخت عروسک های نمایشی نگارش نقد و فیلمنامه از جمله مهمترین دوره های آموزشی است که می تواند در نرم افزار شاد در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد.
جشنواره فرهنگی و هنری فردا فرصتی است برای اینکه هم برگزار کنندگان و هم شرکت کنندگان به طور جدی استفاده از امکانات فضای مجازی را تجربه نمایند.
باید پذیرفت که هنرهای نمایشی از جمله فیلم و تئاتر بدون حضور تماشاچی معنا پیدا نمی‌کند.
خبرگزاری فارس




مطالب مرتبط

نظرات کاربران