در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

درخشش بانوان نقال شهرستانی در جشنواره الغدیر
انتشار 6 کتاب در حوزه نمایش

ایران تئاتر- میترا رضائی، بانوان این سرزمین همواره نشان داده‌اند که در عرصه های سخت حرفی برای گفتن دارند. بخش عمده‌ای از بار فعالیت تئاتر شهرستان ها هم بی تردید بر دوش بانوان بوده و هست و تلاشی که با وجود تمام محدویت‌ها برای بهبود حال تئاتر انجام می‌دهند می‌تواند سرلوحه‌ای برای تمام دنیا باشد. جشنواره الغدیر در حالی به پایان رسید که تمام رتبه‌های برتر نقالی آن به بانوان نقال شهرستانی رسید و در سایر بخش‌ها هم حضور پررنگ هنرمندان استانی به چشم می‌خورد

درهفته گذشته اخباری درباره برگزاری دو جشنواره منتشر شد. داوران دو جشنواره دیگر معرفی شدند. جشنواره های استانی با رعایت پروتکل های بهداشتی، جلسات اولیه تصمیم‌گیری برای جشنواره های استانی را آغاز کردند. برخی از هنرمندان و مسئولین تئاتر صحبت هایی در ارتباط با مشکلات و شرایط موجود داشتند. هنرمندان شهرستانی و بخصوص بانوان در تمام جشنواره‌های ملی برگزار شده اخیر رتبه های برتر بسیاری کسب کردند و از همه مهم تر شیرینی خبر انتشار 5 کتاب در حوزه نمایش به قلم هنرمندان استانی بود. در این مجال بنا داریم نگاهی گذرا به فعالیت تئاتر استان‌ها در هفته ای که گذشت داشته‌باشیم. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در  درگاه‌های استانی بخوانید.

درخشش شهرستان‌ها در جشنواره های سراسری

جشنواره تئاتر معلولین مناطق زاگرس و آفتاب که قرار بود اسفند ماه ۹۸ در مشهد مقدس برگزار شود، به دلیل کرونا به تعویق افتاد. اما با تلاش مسئولین این جشنواربه صورت مجازی در سه بخش صحنه ای، کودک و خیابانی برگزار شد. داوران بخش صحنه ای دکتر قطب الدین صادقی ، دکتر حمید کاکاسلطانی و نادر برهانی مرند و داوران بخش خیابانی استاد حمید ابراهیمی. زهرا صبری و علی روحی بودند. که تمام جوایز نقالی بانوان به شهرستان‌ها رسید.

جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر، طی چهار روز برگزاری این جشنواره،  ۳۷ اثر در ساختمان رادیوی جمهوری اسلامی ایران اجرا شد. این جشنواره در بخش‌های کودک صحنه‌ای، نوجوان، بزرگسال بانوان، بزرگسال آقایان و بخش رادیویی نعت‌خوانی و منقبت‌خوانی آل‌الله از میان بیش از ۳۰۰ اثر رسیده به دبیرخانه، انتخاب و معرفی شدند. جشنواره نقالی غدیر به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی در راستای ارتقای فرهنگ علوی و ایرانی و نیز تقویت، بازپیرایی و به‌روز رسانی هنر سنتی و دیرینه پرده‌خوانی، نقالی و حماسه‌خوانی (نعت و مناقب‌خوانی آل‌الله) هم‌زمان با دهه ولایت و امامت (از عید سعید قربان تا عید غدیر خم) برگزار شد و هنرمندان استانی بخش عمده ای از جوایز این دو جشنوراه بزرگ را به خانه بردند.

 

جشنواره نقالی «امیرغدیر» در اسلامشهر برگزار می‌شود

انجمن هنرهای نمایشی اسلامشهر باهمکاری اداره فرهنگ وارشاد اسلامی ، وشهرداری و شورای اسلامی شهرستان اسلامشهر به مناسبت عید غدیرخم جشنواره نقالی (امیر غدیر) را با محوریت واقعه غدیرخم برگزار می‌کند. جشنواره نقالی (امیرغدیر)،  با اهداف اشاعه و ترویج فرهنگ و مفاهیم غنی واقعه عظیم غدیر ومعرفی  فضایل ،امامت و ولایت امام علی علیه السلام و گسترش فعالیتهای هنری و مذهبی مرتبط با واقعه غدیر،برگزارمی شود. محوریت: فضایل،زندگی و رشادتهای امام علی علیه السلام است و به پنج نقال برگزیده جوایزاهداءمی شود. آخرین مهلت ارسال آثار ۳۰ مردادماه ۱۳۹۹ است.

 

معرفی داوران نخستین جشنواره « استندآپ کمدی کرونا» همدان

آثار نخستین جشنواره سراسری «استندآپ کمدی کرونا» توسط محمدرضا الوند، محمد جواد کبودراهنگی و احمد بیگلریان، مورد داوری و ارزیابی قرار می گیرند. 35 اثر نمایشی متقاضی حضور درنخستین جشنواره سراسری «استندآپ کمدی کرونا» هستند. فراخوان جشنواره سراسری ویدئویی استندآپ کمدی با موضوع کرونا، اردیبهشت ماه امسال منتشر شد، هدف از برگزاری نخستین جشنواره سراسری «استندآپ کمدی کرونا» نشاط ‌بخشی به جامعه در دوران فاصله‌گذاری اجتماعی است.

 

معرفی داوران جشنواره تئاتر خیابانی مفاهیم قرآنی کهگیلویه و بویراحمد

 طی حکمی از سوی ایرج کاظمی جو دبیر دومین جشنواره تئاتر خیابانی مفاهیم قرآنی اعضای هیات داوران  جهت ارزیابی آثار شرکت کننده؛ معرفی شدند. رضا شریعتی راد، زهرا نجف پور و رضا رفیعی به عنوان هیات داوران دومین جشنواره تئاتر خیابانی مفاهیم قرآنی استان کهگیلویه و بویراحمد، آثار این بخش از برنامه های هفته قرآن و عترت را داوری می‌کنند. این جشنواره از بیست و یکم تا بیست و پنجم مرداد ماه 1399 بصورت آنلاین بمناسبت هفته قرآن و عترت برگزار می‌شود.

 

12 جایزه از جشنواره ملی آفتاب و زاگرس به استان قم رسید

نمایش «هدیه سحرآمیز» به کارگردانی مهدی خجستگی و نویسندگی حمزه اقبالی با درخشش در بخش‌های مختلف، ۱۲ جایزه برترجشنواره ملی آفتاب و زاگرس را از آن خود کرد.

جوایز کارگردانی اول: مهدی خجستگی، نویسندگی سوم: حمزه اقبالی،اول بازیگری زن: فاطمه فرکی،دوم بازیگری زن: سمانه دلیر،سوم بازیگری زن(همراه): سونیا آرام، سوم بازیگری مرد: علی‌اصغر تقی‌پور،اول بازیگری مرد(همراه): علی رضا نامدار،طراح صحنه اول: مهدی خجستگی،طراح لباس دوم: فاطمه حسینی مقدم و مهدی خجستگی،آهنگساز اول: حامد جهانبخش،طراح پوستر و بروشور اول: زهرا خمسه،طراح عروسک سوم: زهرا مریدی را ابه خود اختصاص داد. 163 اثر به جشنواره ملی آفتاب و زاگرس ارسال شده بود که ۵۷ اثر آن به مرحله بازبینی رسید و در نهایت ۳۰ اثر برگزیده شدند که ۹ اثر در فضای خیابانی، ۹ اثر در فضای صحنه‌ای و ۱۲ اثر به تئاتر کودک و نوجوان اختصاص داشت.

 

هنرمند همدانی برگزیده جشنواره نقالان علوی شد

 با آرای اردشیر صالح‌پور، محمدحسین ناصربخت، داود فتحعلی‌بیگی و علی ناری به عنوان داور چهارمین جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر (نقالان علوی) نفرات برگزیده معرفی شدند که سید مهرداد کاووسی از استان همدان به عنوان  نفر برگزیده معرفی شد.در این دوره بیش از ۳۰۰ اثر به دبیرخانه چهارمین جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر (نقالان علوی) رسید که از این میان ۳۷ اثر برای شرکت در جشنواره توسط هیئت انتخاب متشکل از علی ناری، دکتر امیر صادقی و مهدی چایانی انتخاب شدند و در پایان چهارمین جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر (نقالان علوی) نفرات برگزیده معرفی شدند که سید مهرداد کاووسی از استان همدان به عنوان  نفر دوم بخش بزرگسالان آقایان معرفی شد.

 

هنرمند لرستانی حلقه مفقود شده آثار آنلاین را احساس متقابل بین اثر و مخاطب دانست

جمشید صالح نیا هنرمند پیشکوت تئاتر و مسئول امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان دورود با ابراز نگرانی وضعیت کنونی جامعه در خصوص شیوع و تکثیر ویروس کرونا شرایط هنرمندان تئاتر و تولید آثار آنان را نگران کننده قلمداد کرد و گفت: احساس متقابل بین اثر و مخاطب حلقه مفقود شده آثار آنلاین و اینترنتی است. اینکه  به ناچار و دراین وضعیت هنرمندان اقدام به اجراهای آنلاین و اینترنتی  می نمایند  تنها دستاوردش ادامه حیات تئاتر بعنوان یک تجربه جدید  است وگر نه  در شکل گیری این هنر عوامل و عناصر متعددی از جمله  وجود تماشاگر و مخاطب در سالن و اجراء در زیر یک سقف معنا پیدا می کند .و مهمترین فاکتور  اجرای تئاتر  احساس متقابل بین اثر و مخاطب است که در این بین بعنوان حلقه مفقود شده آثار آنلاین و اینترنتی قلمداد میشود. وی در پایان خاطر نشان کرد : امیدواریم هنرمندان با احساس تئاتر از این وضعیت به سلامت عبور نمایند و در آینده نزدیک شاهد گرم شدن تنور تئاتر و نمایش  مثل گذشته باشیم .

 

انتشار چهار کتاب در حوزه نمایش خوزستان

«آشنایی با هایپررئالیسم»، «آشنایی با طراحی نور»، «نمایشنامه مونولوگ دخترک گل فروش» و فیلمنامه کوتاه «یک نقطه» نام تازه‌ترین کتاب های محمدرضا خردمند نویسنده و هنرمند عرصه هنرهای نمایشی استان خوزستان است که به تازگی منتشر شده است. این کتاب ها از سوی مرجع تخصصی کتاب مجازی ایران، انتشارات کتاب سبز و کتابناک منتشر شده و طراحی جلد این چهار اثر بر عهده امید حاجی زاده بوده و فیلمنامه کوتاه «یک نقطه» بر اساس طرحی از مجتبی موحدزاده به نگارش در آمده است. پیش از این ۱۴ کتاب توسط محمدرضا خردمند نویسنده دزفولی منتشر شده است و نمایشنامه «نقش پنهان و گناه» نوشته وی با ترجمه اسما مویسات پس از بحران کرونا در کشور آلمان رونمایی خواهد شد.

 

رییس انجمن هنرهای نمایشی استان قم گفت بازگشایی‌ها هیچ گره‌ای از مشکلات تئاتر قم باز نکرد

علی فرحناک گفت: بازگشایی و آغاز مجدد فعالیت سالن‌های نمایش با مصوبه ستاد ملی کرونا، با توجه به هزینه‌های زیاد تئاتر و ایجاد محدودیت برای اجرای نمایش‌ها، هیچ گره‌ای از مشکلات تئاتر قم باز نکرد. با گذشت  ۵۰ روز از بازگشایی سالن‌های نمایش تاکنون تنها یک اجرا درقم به روی صحنه رفته‌است که با توجه به محدودیت های لازم برای رعایت پروتوکل های بهداشتی در عمل به یک شکست بزرگ برای آن نمایش ختم شد.  ادامه شرایط کنونی موجب شده تا تنها خانه نمایش خصوصی استان به دلیل ناتوانی در تامین هزینه‌ها، تصمیم به تعطیلی کامل این مکان کند. وجود ۵۰۰ هنرمند تئاتر، ۲۰ استاد هنر تئاتر و ۷۰ لیسانس تئاتر در حوزه‌های مختلف کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی، طراحی لباس، طراحی صحنه و گریم از جمله ظرفیت‌های تئاتر استان قم است. تئاتر قم در زمینه‌های مذهبی- آئینی، کودک و نوجوان و دفاع مقدس ید طولایی داشته و اساتید و پیشکسوتان زیادی در این شهر تلاش فراوان برای تئاتر استان و کشور را متحمل شده‌اند.

 

فعالان تئاتر فارس گفتند هنرمند باید بتواند بدون دغدغه از طریق تئاتر امرار معاش کند

تئاتر استان فارس از نبود نهادسازی رنج می‌برد و فعالان حرفه‌ای معتقدند تاکنون وعده‌های داده شده از حد شعار فراتر نرفته است.محمد حسین نیکوپور خبرنگار و منتقد هنری در این خصوص با عباس چهل تنان و سعید رضا خوش شانس به گفتگو نشست و از جمله مباحث مطرح شده این بود که  تئاتر فارس همواره ظرفیت‌های بالقوه زیادی برای دیده شدن در سطح ملی داشته است. : تئاتر در تمام دنیا یک هنر پرخرج و پرزحمت است که برای اینکه بتواند خودش را در بحران‌ها حفظ کند نیازمند کمک جدی دولتی است؛ به نظرم نمی‌شود از هنرمندانی که تا این اندازه در وضعیت معیشتی و صنفی نگران کننده‌ای قرار دارند توقع تولید آثار شاخص و برجسته‌ای داشت پس بهتر است هر چه زودتر تکلیف تئاتر روشن شود. هنرمند باید بتواند ۳۰ سال بدون دغدغه از طریق تئاتر امرار معاش کند و این شغلش باشد. چرا که  از قرن هجدهم به بعد هر جریانی که به جایی رسیده از سوی دولت حمایت شده زیرا خود دولتمردان افراد نخبه ای بودند که تئاتر را دوست داشتند و دلشان می‌خواست تئاتر بماند. تئاتر ملی هامبورگ و بریتانیا همه با حمایت دولت‌ها به حیات خود ادامه داده اند.

 

معرفی مسئول انجمن نمایش شهرستان اردکان

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان یزد طی حکمی نماینده ی این انجمن در شهرستان اردکان را تعیین کرد. احمد ندافی طی حکمی علی هاتفی را به عنوان مسئول جدید انجمن هنرهای نمایشی شهرستان اردکان معرفی نمود. علی هاتفی تا خرداد ماه 1400 به عنوان نماینده ی انجمن هنرهای نمایشی استان یزد در شهرستان اردکان انجام فعالیت خواهد کرد.

 

انتشار «هفت لیوا» به قلم زنده یاد رمضان امیری در بوشهر

«هفت لیوا» عنوان مجموعه نمایشنامه‌ایست از زنده یاد رمضان امیری که به‌تازگی روانه بازار کتاب شده است. در این کتاب پنج نمایشنامه به انضمام شناخت نامه زندگی و آثار وی آمده است.نمایشنامه‌های این مجموعه عبارتند از : هفت لیوا، سجاده خونین، انقلاب، جنگ، زندگی، سنگر عشاق و فصل پنجم. این نمایشنامه‌ها را زنده‌یاد امیری در دوران حیات کارگردانی کرده و در جشنواره‌های مختلف استانی، ملی و منطقه‌ای روی صحنه برده بود. «هفت لیوا» به همت خانواده زنده‌یاد امیری در انتشارات دریانورد در ۱۱۳ صفحه منتشر شده است.

 

فرماندار یزد گفت مصوبه ای برای تعطیلی سالن های نمایش در یزد نداشته ایم

سیدمحمد رستگاری فرماندار یزد در واکنش به نامه ی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان به استاندار در خصوص تجدید نظر در رابطه با بازگشایی سالن های نمایش با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و همچنین حمایت از هنرمندان یزدی گفت: در جلسه ستاد کرونا با حضور اعضاء موافقت خود را با اجرای برنامه های هنری و تئاتر البته با رعایت پروتکل های بهداشتی و اعمال محدودیت ها در محل استقرار با تایید بهداشت اعلام نمودم. در رابطه با درخواست رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان، حق با هنرمندان است و هرجا باید مطرح و پیگیری کنم، کوتاهی نخواهم کرد.

 

برگزاری نخستین جلسه‌ شورای سیاستگذاری جشنواره استانی آذربایجان غربی

در این شورا  مطرح شد که جشنواره تئاتر استانی بعنوان اصلی‌ترین رویداد تئاتر استانهای کشور همواره مورد تایید  و حمایت این اداره بوده و در راستای انتظار به حق هنرمندان تئاتر استان خود را موظف به برگزاری این رویداد می‌داند، اما امسال نظر به مشکلات پیش آمده به واسطه شیوع بیماری کرونا و تأثیرات اساسی آن بر روند فعالیت‌های اجتماعی و از جمله تولید و اجرای آثار نمایشی در سراسر کشور و همچنین سلامت هنرمندان و مخاطبان، جشنواره‌جشنواره با رعایت شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هماهنگی با ستاد مقابله با کرونای استان برگزار خواهد شد. امید خاک‌پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان به عنوان  دبیر این جشنواره انتخاب شد.

 

 

 

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم
گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم

مینینا آلنا، هنرمند و پژوهشگر تئاتر از روسیه که در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان حضور پیدا کرده است، خواستار تعامل بیشتر و افزایش همکاری‌ هنرمندان دو کشور شد.

|

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

حضور کانون با 12 اثر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

حضور کانون با 12 اثر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

سعید زین‌العابدینی، معاون مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از حضور دوازده نمایش از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری در بخش‌های مختلف بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان یزد خبر داد.

|

برای حضور در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مهلت ارسال آثار به مسابقه نمایشنامه‌نویسی «قصه نمایش» تمدید شد
برای حضور در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مهلت ارسال آثار به مسابقه نمایشنامه‌نویسی «قصه نمایش» تمدید شد

مهلت ارسال اثر برای حضور در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی ویژه کودکان و نوجوانان زیر 18 سال (قصه نمایش)، در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، تا ۲۷ بهمن تمدید شد.

|

با معرفی شورای انتخاب آثار بخش نوجوان جشنواره بیست‌وهشتم

8 نمایش در بخش نوجوان جشنواره بیست و هشتم رقابت می‌کنند
با معرفی شورای انتخاب آثار بخش نوجوان جشنواره بیست‌وهشتم

8 نمایش در بخش نوجوان جشنواره بیست و هشتم رقابت می‌کنند

از سوی شورای انتخاب، آثار راه‌یافته به بخش نوجوان بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان، این رویداد نمایشی معرفی شدند.

|

نظرات کاربران