در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 7

زدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید می‌شود

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی زاده: متن پیش رو مروری دارد بر مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت ها منتشر شده است. با نزدیک شدن به پایان هفته و آغاز ماه محرم گفت و گوهایی با موضوع محرم و برگزاری تعزیه انجام شد بنابراین دو گفت وگوی ابتدایی این هفته حاوی اطلاعاتی درباره ایام پیش رو است و نشان می‌دهد هنرهای نمایشی در برافراشته نگه داشتن پرچم تعزیه حسینی(ع) همچنان حضوری جدی دارد.

متن گفت وگو های منتشر شده را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آورده‌ایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخش‌های این گفت و گوها قرار بگیرند. همچنان تمام گفت و گوها در سایه ویروس کرونا است این هفته هنرمندان بیش از پیش توصیه به رعایت دستورالعمل‌ها کرده اند. بدیهی است علاقمندان برای خواندن مشروح گفت و گوها می توانند به منبع مطلب که در ذیل هر گفت و گو ذکر شده مراجعه کنند. درضمن این مباحث در طول هفته گذشته ایران تئاتر هم گفتگوهای کوتاه و بلندی با هنرمندانی منتشر کرده که مشروح این گفتگوها در سایت برای مخاطبین قابل مشاهده است.

کوروش زارعی : ضبط ۱۰ مجلس تعزیه برای پخش از تلویزیون
کوروش زارعی  مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به ضبط ۱۰ مجلس تعزیه برای پخش از تلویزیون، اعلام کرد برنامه‌های نمایشی متعددی برای محرم تا اربعین حسینی امسال در سراسر کشور تدارک دیده می‌شود.
لب کلام
شاخص‌ترین برنامه ما که به صورت مشترک با مؤسسه «سپهر سوره هنر» انجام شده، ضبط تصویری ۱۰ مجلس تعزیه با حضور تعزیه خوانان مطرح اراک، قم، تفرش، اصفهان، قزوین و تهران است.
کار ضبط تصویری این مجالس تعزیه هفته گذشته به پایان رسید و حالا در مرحله تدوین قرار دارد.
قرار است این مجالس تعزیه در دهه اول یا دوم ماه محرم از تلویزیون پخش شوند.
مرشد محسن میرزاعلی مجری طرح این پروژه است.
مجالس مسلم بن عقیل، دو طفلان مسلم، حضرت قاسم، حضرت علی اکبر، حُر، غلام تُرک، وهب، حضرت عباس، شهادت امام حسین (ع) و بازار شام در این پروژه اجرا و ضبط تصویری شده‌اند.
حدوداً ۲۰ روز پیش جلسه‌ای را با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، معاونت امور اجتماعی شهرداری تهران، سازمان بسیج هنرمندان، کانون فرهنگی مساجد و ستاد اربعین برای برنامه‌ریزی فعالیت‌های ایام اربعین حسینی داشتیم.
مقرر شد امسال مراسم ایام اربعین را به صورت گسترده در سراسر کشور داشته باشیم تا پرچم اربعین همچنان برافراشته باشد.
قصد داریم در ایام اربعین حسینی امسال در حوزه مختلف نمایشی از جمله تعزیه به زبان‌های فارسی، عربی و تُرکی و تئاترهای خیابانی برنامه‌های متعددی را به صورت گسترده در سراسر کشور داشته باشیم.
همچنین تله تئاترهایی حداکثر ۱۰ دقیقه‌ای متناسب با این ایام تولید و در فضای مجازی پخش کنیم.
خبرگزاری مهر

احمد عزیزی: میزبانی بنیاد رودکی از مجالس تعزیه
احمد عزیزی سرپرست گروه تعزیه سید الشهدا (ع) گفت: امسال به دعوت مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، گروه تعزیه سید الشهدا (ع) در دهه اول ماه محرم پس از اذان مغرب و عشا به مدت ده شب در پهنه فرهنگی رودکی اجرای تعزیه خواهد داشت.
لب کلام
سکویی در پهنه رودکی بنا شده و تعزیه‌ها با نورپردازی اجرا می‌شود.
به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز صندلی‌ها به فاصله یک متر و نیم از یکدیگر قرار خواهند گرفت و دیگر دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت جدی رعایت خواهد شد.
طی این ده شب تعزیه‌های "شاهچراغ"، "وهب نصرانی"، "طفلان زینب (س)، "حضرت مسلم (ع)"، "دو طفلان مسلم (ع)"، "حر ریاحی"، "حضرت علی اکبر (ع)"، "حضرت قاسم (ع)"، "حضرت ابوالفضل (ع)"، "شهادت امام حسین (ع)" و "بازار شام" اجرا خواهد شد.
در این تعزیه‌ها خودم به عنوان شهادت خوان، مسعود عزیزی (علی اکبر خوان)، حسین عزیزی (زنانه خوان و امام خوان)، حبیب ماهری (زنانه خوان)، حسن خصالی (شمر خوان)، مهدی آقایی (شمر خوان و تخت خوان)، یاسر بابایی (مخالف خوان)، امیر عباس باقری (قاسم خوان)، سجاد خصالی (بچه خوان) و محمدحسین معینیان (بچه خوان) حضور دارند
نوازندگی ترومپت برعهده فرهاد شیخی، نوازندگی طبل‌ریز با محمد حسنی و نوازندگی طبل بزرگ برعهده میلاد عزیزی است. مصطفی رجبی مسئول لباس و حسین خاک‌بازان مسئول سیستم صوتی تعزیه‌هاست.
جا دارد اینجا از توجه مهدی افضلی به تعزیه در شرایط کنونی تشکر کنم .
سپاسگزارم از محمود فرهنگ مسئول نمایش‌های آئینی اداره کل هنرهای نمایشی که سال‌های گذشته سوگواره صاحبدلان را در این ایام ترتیب می‌داد.
هنرآنلاین
 
بهناز جعفری: استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی بگیریم
بهناز جعفری بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور، ضمن توصیه جدی گرفتن استفاده از ماسک و ملزم کردن خود و دیگران به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، ابراز امیدواری کرد تا این روزهای سخت در آینده سپری و قدر باهم بودنمان را بیشتر بدانیم.
لب کلام
در این مدت به کارهای خانه و اموری پرداختم که مدت‌ها بدون انجام مانده و فرصتی برای انجام آنها نداشتم بنابراین دراین مدت کارهای زیادی کردم.
در این روزهایی که برای همه ما سخت است و کمتر همدیگر را بصورت حضوری ملاقات می کنیم تلاش کردم تلفنی و با تماس ویدئویی و ... با  اطرافیان  ارتباط برقرار کرده و جویای حال و احوال همدیگر باشیم.
همیشه دوست داشتم کار ویترای(کار روی شیشه) انجام دهم که سرانجام آن را شروع کردم؛ وسایل آن را تهیه و تاکنون چند کار ویترای انجام داده‌ام؛
کتاب‌های زیادی در این مدت خواندم و فیلم و سریال‌های زیادی هم تماشا کردم.
کتاب عشق با حروف کوچک را خواندم که از یک نویسنده اسپانیایی و ترجمه خانم گلی امامی است و خیلی کتاب خوبی است.
فیلم مسخره‌باز را هم آنلاین دیدم و از فیلمیو خریدم.
اصلاً این‌گونه نیست که بگویم فلانی که مریض است یا نیست یا فلانی که پیر است یا جوان و... بلکه از کسی چیزی یاد می‌گیرم حتی از گربه‌ای که در کوچه یا از پرنده‌ای که روی درخت است؛
فکر می‌کنم تمام ما در جهان امروز برای اولین بار است که با چنین ماجرایی (کرونا) مواجه شده‌ایم و قطعاً باید یاد بگیریم و به همدیگر چیزهایی را یاد بدهیم و خیلی هوای همدیگر را داشته باشیم.
باشگاه نمی‌توانم بروم و آب‌درمانی که می‌رفتم هم تعطیل‌شده، این کارها حذف‌شده است و بسیار جسته‌وگریخته و تنبل‌وار سعی می‌کنم در خانه یوگا و مدیتیشن کار کنم.
معتقدم ماها که بازیگر هستیم همیشه در جریان بازیگری‌مان در حال تصحیح و ترمیم خودمان هستیم و این موضوعی است که در حال حاضر نداریم و احتمالاً تمام ما تبدیل‌شده‌ایم به یک سری از موجودات راکد که باید دوباره انشاالله با کار کردن جلا بگیریم.
امروز فقر رفتاری عجیب‌وغریب  وجود دارد که نمی‌توانم خرده گرفته و مدام سعی بر قوی‌تر کردن خودم دارم اما همواره توصیه به خود و دیگران کرده و می کنم که موضوع استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را باید جدی بگیریم.
همیشه با خودم می‌گویم که کار خوبم هنوز انجام نشده و در راه است.
همه کارهایم را دوست دارم اما چون آدم رشد می‌کند، همیشه فکر می‌کنم بهترین کارم را هنوز انجام نداده‌ام.
پس از گذشت این ایام سخت کرونایی که همه چیز خوب و آرامش برقرار می شود، قدر باهم بودنمان را نَه یک‌ذره که خیلی بیشتر بدانیم
خبرگزاری ایرنا

آرش دادگر : تصمیم برای حضور در سالن با تماشاگران است
آرش دادگر کارگردان و مدرس تئاتر درباره روی صحنه بردن نمایش جدیدش گفت: از روز یکشنبه ۲۶ مردادماه اجرای نمایش «اودیسه ۲۰۲۰» در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر آغاز می‌شود. این اثر نمایشی را می‌توان ورژن جدیدی از نمایش «اودیسه» به حساب آورد که پیش از این به صحنه برده بودم. این نمایشنامه توسط امین طباطبایی از روی اثر ماندگار هومر به همین نام نوشته شده است.
لب کلام
«اودیسه ۲۰۲۰» برخلاف اثر قبلی که ۹ بازیگر داشت تنها ۳ بازیگر دارد و امین طباطبایی، ندا حبیبی و خودم در این اثر نمایشی به ایفای نقش می‌پردازیم.
این نمایش تجربه متفاوتی از اثر قبلی است و مخاطبان با نمایشی ایستا روبرو هستند و بیشتر تلاش شده است تا تماشاگران از لحاظ شنیداری با اثر عجین شوند.
«اودیسه ۲۰۲۰» درباره جنگ تروا و سازنده اسب چوبی است و اولیس شخصیت نمایش پس از ۱۰ سال آوارگی به خانه بازمی‌گردد.
در هر موقعیت بحرانی وقتی قرار است تئاتر کار کنیم بقیه به ما می‌گویند مگر دیوانه هستید که می‌خواهید در این شرایط نمایشی را به صحنه ببرید در حالی که کسی در مورد فعالیت‌های دیگر هنری این دیدگاه را ندارد.
اهالی تئاتر عملاً رهاشده هستند، چون چرخه مالی و گردش اقتصادی در تئاتر وجود ندارد. مدیران ما نیز برنامه‌ریزی درستی برای فعالیت‌هایشان ندارند و می‌خواهند فقط در لحظه کاری را به سرانجام برسانند و به فکر آینده نیستند.
به هر حال من هم مثل کادر زحمتکش، فداکار و شجاع درمان که به خودشان اجازه نمی‌دهند دست از کار بکشند، نمایشم را به صحنه می‌برم اما نمی‌دانم عکس‌العمل تماشاگر چه خواهد بود و نمی‌توانم آنها را مجبور به حضور در سالن نمایش کنم
شرایط بهداشتی برای حضور مخاطبان و گروه اجرایی در تئاتر شهر فراهم است و همه پروتکل‌ها به درستی رعایت می‌شود.
تئاتر شهر این روزها از مکان‌های دیگر تئاتری برای اجرا امن‌تر است اما باز هم تصمیم با تماشاگر است. در هر حال امیدوارم که شرایط زودتر به وضعیت قبل بازگردد و مخاطبان نیز به دیدن این نمایش بنشینند.

خبرگزاری مهر


مسعود دلخواه: هیولایی ذره‌بینی زندگی همه ما را به یکدیگر وصل کرده است
مسعود دلخواه ماسک زدن، را نشانه‌ای از سطح فرهنگی افراد در روزگار کرونایی دانست و گفت: کرونا همچون فرشته‌ای است که در یک دستش مرگ و بیماری است و در دست دیگرش آینه‌ای که انسان خود را در آن نظاره کند. مسعود دلخواه که به واسطه تدریس در دانشگاه همواره با نسل جدید دمخور است، از خوبی‌ها و بدی‌های دوران کرونایی سخن گفت و نکاتی را درباره امیدبخشی به نسل جوان توضیح داد.
لب کلام
همانطور که نباید واقعیت را سیاه‌تر از آنچه هست، نشان دهیم، نباید امید واهی و توخالی هم بدهیم.
پیش‌نیاز هر گونه تصمیمی در شرایط بحرانی، پذیرش واقعیت است مانند پذیرش بیماری که پیش‌نیاز شروع درمان است.
امروز هم باید بپذیریم چیزی به نام کرونا، جهان را به چالش کشانده، از حکومت‌ها و دولتمردان تا ثروتمندان و تهی‌دستان، زن و مرد و پیر و جوان و ... توسط این موجود ذره‌بینی به چالش کشیده شده‌اند.
کسانی که هنوز از ماسک زدن امتناع می‌کنند و برای تفریحی دو سه روزه، حاضرند ریسک کنند و سفر بروند، در مرحله انکار به سر می‌برند. هنوز نپذیرفته‌اند هیولایی ذره‌بینی زندگی همه ما را به یکدیگر وصل کرده است.
در این شرایط مرگ و زندگی ما به عملکرد سوپر مارکت سر کوچه هم وابسته است.
اگر به مرحله پذیرش برسیم، در ادامه راه‌های خلاق برای امیدوار شدن، خود را نشان می‌دهند اما تا زمانی که بحران را نپذیریم، هیچ راه خلاقه‌ای هم پیدا نخواهیم کرد.
برای ایجاد امید همه ما از هنرمند، دانشجو تا شغل آزاد و خانه‌دار و ... باید با تنهایی خود رو به رو شویم.
انسان از تنهایی می‌ترسد و کرونا سبب شده تا ما با ترس‌های خود رو به رو شویم و حالا باید ببینیم برای این تنهایی چه معنایی می‌توانیم بیابیم.
زمان آن است که انسان ببیند با طبیعت چه کرده است. برای قدرت و ثروت، چگونه همه چیز را زیر پا گذاشته است و حالا تحت سلطه موجودی نامریی است که به آسانی و بدون هیچ تبعیضی می‌تواند او را از پا درآورد.
حال بهترین فرصت است که انسان در گذرگاه تاریخی خود توقف کند و به بازنگری و عملکرد خود بپردازد.
این روزها مردم به تفریح نیاز دارند از تفریحاتی ساده‌ای مانند خیابان‌گردی تا تفریحات فرهنگی مانند تئاتر و سینما و کنسرت موسیقی و حضور در مساجد و آیین‌های مذهبی
در عین حال این روزها بهترین فرصت است که در تنهایی خود به این بیندیشیم چقدر اجتماعاتی که پیش از این داشتیم، ضروری بوده است.
کرونا سبب تفکیک انسان‌های با فرهنگ و بی‌فرهنگ شده آن هم با معیاری ساده به نام زدن ماسک.
وقتی این همه بر زدن ماسک تاکید می‌شود، نمی‌دانم چگونه است که برخی از افراد همچنان در برابر آن مقاومت می‌کنند.
اگر دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شود، شاید بتوان اجراهایی کم‌جمعیت تدارک دید
عکس دسته‌جمعی برگزیدگان جشن حافظ به خوبی نشانگر این ماجراست. تعداد زیادی از هنرمندان شناخته‌شده بدون ماسک، کنار هم ایستاده‌اند. هرچند توضیح داده‌اند برای عکاسی، ماسک خود را برداشته‌اند ولی این توضیح، تاثیر آن عکس را نزد عموم مردم که از اینها الگو می‌گیرند، از بین نمی‌برد.
هنرجویان و دانشجوان جوان تئاتر می‌توانند با رعایت اصول بهداشتی و در قالب گروه‌های کم‌جمعیت برنامه‌هایی مانند کتابخوانی و نمایشنامه‌خوانی ترتیب بدهند چراکه ریسک نمایشنامه‌خوانی بسیار پایین‌تر از اجرای نمایش است.
این روزها نمایشنامه‌های ابزورد خیلی قابل‌درک‌تر شده‌اند چراکه ریشه این نمایشنامه‌ها به عواقب وحشتناک جنگ دوم جهانی در اروپا برمی‌گردد
در برابر انسان‌های بی‌گناهی که در قالب کادر درمان، روزهای بسیار دشواری را می‌گذارنند، مسئولیم
فراموش نکنیم وقتی هر روز آمار درگذشتگان اعلام می‌شود، اینها فقط عدد نیستند بلکه هر یک، عزیز خانواده‌ای بوده‌اند که مرگشان برای یک فامیل دردناک است.
اگر به پذیرش احساس مسئولیت در برابر خود و دیگران برسیم، به یک بلوغ فکری اخلاقی و خرد جمعی نائل آمده‌ایم که هرگز دستاورد کوچکی نیست.
خبرگزاری ایسنا


بهروز کریمی: هنرمندان با سیلی صورت‌شان را سرخ نگاه داشته‌اند

بهروز کریمی رئیس انجمن هنرمندان سرگرمی‌های نمایشی گفت: اعضای ما این امکان را دارند تا به صورت چرخشی در مناطق تهران در فضای باز اجرا داشته باشند.
لب کلام
اعضا و فعالان انجمن سرگرمی‌های نمایشی را هنرمندان شعبده‌باز،  آکروبات باز، ژانگولر باز، مقلدان صدا و... تشکیل می‌دهند که این افراد از زمان شیوع ویروس کرونا در اوایل اسفندماه تاکنون حتی یک پیشنهاد کار هم نداشته‌اند.
در پی این موضوع مکاتباتی با آقای قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی داشته‌ایم و ایشان نیز قول مساعدت داده‌اند و در جریان هستیم که آقای آشنا نیز پیگیری‌هایی به این منظور انجام داده اما تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.
متولی کار هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ما نمی‌توانیم از طریق دیگری پیگیر بلاتکلیفی این هنرمندان باشیم.
اعضای انجمن سرگرمی‌های نمایشی در این مدت به اندازه‌ای دچار مشکلات اقتصادی و بیکاری هستند که هر روز به منظور تعیین تکلیف با من تماس می‌گیرند اما کاری از دست من بر نمی‌آید و متاثر از این موضوع هستم.
اعضای این انجمن پیش از شیوع ویروس کرونا در تالارها، سفره‌خانه‌ها و جشن‌ها مشغول به فعالیت بوده‌اند که در پی شرایط ایجاد شده هیچگونه فعالیت و درآمدی ندارند.
طی مدتی که گذشت این هنرمندان با سیلی صورت خود را سرخ نگاه داشتند و روزگار سختی را گذرانده‌اند.
خوشبختانه این افراد تحت حمایت بیمه تامین اجتماعی هستند و همچون دیگر انجمن‌ها حق بیمه سه ماه اولشان از سوی صندوق هنرمندان پرداخت شده است اما این کفاف گذران زندگی‌شان با این مخارج و اجاره خانه‌ها را نمی‌دهد.
این هنرمندان در شرایط عادی ضمن اینکه مشغول به فعالیت بوده‌اند، نیمی از اجراهای خود را به صورت رایگان به خیریه‌ها اختصاص می‌دادند.
اعضا و هنرمندان سرگرمی‌های نمایشی این توانایی را دارند تا در فضای باز اجرای برنامه داشته باشند.
در صورتی‌که بوستان‌‌ها، محوطه بیمارستان‌ها و مساجد، ترمینال‌ها و میادین در اختیارشان قرار گیرد آن‌ها به منظور اجرا در این اماکن استقبال خواهند کرد
هرچند که اکنون به ایام عزاداری ایام محرم و صفر نزدیک هستیم اما پس از آن از اجرا در این مکان‌ها استقبال می‌کنند. اعضای ما این امکان را دارند تا به صورت چرخشی در مناطق تهران در فضای باز اجرا داشته باشند.
در صورتی‌که مسئولان صدای انجمن ما را می‌شنوند از آن‌ها می‌خواهیم که تمیدی برای اعضا و هنرمندان سرگرمی‌های نمایشی بیاندیشند افرادی که سالیان سال باعث شادی جامعه شدند اکنون توان پرداخت اجاره خانه خود را ندارند.
هنرآنلاین




نظرات کاربران