در حال بارگذاری ...
احمد عزیزی در باره اجرای تعزیه در پهنه فرهنگی رودکی عنوان کرد:

تعزیه در دوران کورنایی دینش را به امام حسین (ع) ادا می‌کند

احمدعزیزی گفت:ما در پهنه رودکی مقابل تالار وحدت با رعایت فاصله یک و نیم متری و پروتکل های بهداشتی اجراها را آغاز کرده‌ایم.

احمد عظیمی کارگردان،بازیگر و سرپرست گروه تعزیه حضرت سیدالشهدا در گفت وگو با ایران تئاتر در باره اجرای تعزیه در پهنه فرهنگی رودکی در دوران کورنایی عنوان کرد: محرم امسال با توجه به شیوع کورنا با محرم‌های سال‌های قبل بسیار متفاوت است و اجرای تعزیه در مکان‌های سرپوشیده ممنوع است وما گروه تعزیه سید الشهدا (ع) به دعوت مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در دهه اول ماه محرم پس از اذان مغرب و عشا به مدت ده شب در پهنه فرهنگی رودکی اجرای تعزیه خواهیم داشت.ما در محوطه جلوی تالار وحدت و پهنه رودکی با رعایت فاصله یک و نیم متری و پروتکل های بهداشتی اجراها را آغاز کرده‌ایم.

وی با اشاره به اطلاع رسانی گسترده درباره اجرای این مجلس تعزیه و شبیه‌خوانی افزود: در شب اجرا با توجه به اینکه مردم کمتر اطلاع از این برنامه داشتند استقبال نسبی بود و به طور حتم در شب های بعدی با اطلاع رسانی مردم بیشتری به دیدن نمایش می آیند. در شب اول تعزیه شاه چراغ را اجرا کردیم.

این کارگردان تعزیه با تاکید بر جایگاه تعزیه در افکار مردم در باره وقایع عاشورا گفت : هنر تعزیه به طور حتم با توجه به ساختارش می تواند تاثیر زیادی روی مردم داشته باشد و تعزیه مثل مجالس روضه خوانی نیست که فقط سخنرانی باشد،بلکه با هنر نمایش ، شعر و موسیقی عجین است و ما رشادت‌ها،شهامت‌ها و گذشت و فداکاری امام حسین و یارانش را در قالب نمایش به مخاطبان عرضه می‌کنیم. هنوز هم بعد از گذشت 1400 سال از واقعه کربلا یاد و خاطره امام برای مردم زنده و جاودان است.البته درچند نقطه دیگر شهر تهران تعزیه در فضای باز اجرا می شود تا هنرمندان هم ادای دین نسبت به امام حسین داشته باشند .

عزیزی با اشاره به وضعیت پوشش تلویزیونی این نوع تعزیه ها عنوان کرد: در این ایام تعزیه‌هایی در شبکه هایی نظیر دو و چهار تلویزیون پخش می شود و ماهم از طریق حوزه هنری ده قسمت تعزیه را که البته به صورت انفرادی ضبط کرده‌ایم و قرار است پخش شود. در تالار رودکی هم چند قسمت تعزیه آموزشی را برای پخش در تلویزیون ضبط شده است که ساعت 7 بعد از ظهر هر روز روی آنتن می رود.

این تعزیه  خوان در باره حضورش در مجلس تعزیه گفت : قرار است خود من در اغلب شب‌های اجرا شهادت خوانی داشته باشم.

وی در باره تعزیه های که در این ده شب روی صحنه می رود و عوامل آن متذکر شد : در این تعزیه‌ها  مسعود عزیزی (علی اکبر خوان)، حسین عزیزی (زنانه خوان و امام خوان)، حبیب ماهری (زنانه خوان)، حسن خصالی (شمر خوان)، مهدی آقایی (شمر خوان و تخت خوان)، یاسر بابایی (مخالف خوان)، امیر عباس باقری (قاسم خوان)، سجاد خصالی (بچه خوان) و محمدحسین معینیان (بچه خوان) حضور دارند و نوازندگی ترومپت برعهده فرهاد شیخی، نوازندگی طبل‌ریز با محمد حسنی و نوازندگی طبل بزرگ برعهده میلاد عزیزی است. مصطفی رجبی مسئول لباس و حسین خاک‌بازان مسئول سیستم صوتی تعزیه‌ها است .در طی این ده شب تعزیه‌های شاه چراغ، وهب نصرانی، طفلان زینب، حضرت مسلم (ع)، دو طفلان مسلم (ع)، حر ریاحی، حضرت علی اکبر ، حضرت قاسم (ع)، حضرت ابوالفضل (ع)، شهادت امام حسین (ع) و بازار شام اجرا خواهد شد

عزیزی در بخش پایانی گفته هایش درباره اهمیت حمایت مرکز هنرهای نمایشی از تعزیه تاکید کرد :جا دارد از حمایت های آقای قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، محمود فرهنگ مسئول نمایش‌های آئینی اداره کل هنرهای نمایشی و پیمان شریعتی تشکر کنم.

نام احمد عزیزی  با تعزیه عجین شده است و بیش از سه دهه است که در این حوزه فعالیت می کند و موسس گروه تعزیه حضرت سیدالشهدا است.او اجراهای تعزیه زیادی  را در داخل و خارج از کشور با موفقیت انجام داده است.اجرای تعزیه در فرهنگسرای سازمان فرهنگی هنری شهرداری و تکایا،شرکت در جشنواره آوینیون فرانسه با گروه منتخب مرکز هنرهای نمایشی،ضبط 13 قسمت تعزیه عاشورایی و پخش آن در رادیو ایران ، اجرای تعزیه در دهه اول محرم در شهرستان ها و تهران،بازی در نقش حیدر تعزیه خوان در سریال شب دهم از جمله کارهای مهم کارنامه کاری عزیزی در حوزه تعزیه است .وی در کنار اجرای تعزیه به تدریس تئوری و عملی و موسیقی تعزیه در دانشگاه هنر و دانشکده سینما- تئاتر و آموزش و اجرای تعزیه با گروه کودکان، نوجوانان و بزرگسالان نیز پرداخته است و موفق به کسب مقام او در بخش مسابقه جشنواره نمایش های آیینی و سنتی شده است.

 




مطالب مرتبط

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

اسماعیل مجللی پژوهشگر تعزیه، شبیه‌خوان و پژوهشگر استان مرکزی می‌گوید تشکیلات فعلی هنرهای نمایشی در قالب اداره کل فقط می‌تواند مجموعه‌ای در حد یک استان را مدیریت کند و امکانات لازم را برای مدیریت کلان کشور ندارد درحالی‌که تعزیه در تمام استان‌ها ساری و جاری است و بیشتر از ...

|

گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد
گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد

ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان پیشکسوت با بیان اینکه در محوطه باز تئاتر شهر نمی‌توان هرنوع تعزیه‌ای را اجرا کرد، گفت مخاطبان در مکان‌های عمومی، به مجالسی که بُعد نمایشی آن‌ها پُررنگ است، بیشتر جذب می‌شوند.

|

گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است
گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است

بهزاد فراهانی، نویسنده، بازیگر، کارگردان تئاتر و داور بخش واقعه‌خوانی دومین جشنواره میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی مدون و ساماندهی‌شده برای ادامه حضور بخش‌های نمایشی در این رویداد هنری گفت نمایش ایرانی میراث ناملموس این سرزمین است.

|

نظرات کاربران