در حال بارگذاری ...
گزارش ایران تئاتر بر روایت مقتلی دیگر از ویژه برنامه

اشک‌هایی سرازیر به پهنای صورت برای دو طفلان مسلم
رعایت اصول بهداشتی و حفظ سلامتی تماشاگران با جدیت در پهنه رودکی

پنجمین شب از اجرای مجالس تعزیه در قالب ویژه‌برنامه "شبیه‌خوانی در پهنه" اختصاص به اجرای مجلس "دوطفلان مسلم" داشت.

به گزارش ایران تئاتر، محوطه باز جلوی تالار وحدت، چند شبی است که شاهد اجرای مجالس تعزیه به مناسبت ایام محرم و عزاداری سالار شهیدان(ع) تحت عنوان "شبیه‌خوانی در پهنه" است؛ برنامه‌ای که به همت بنیاد رودکی و با حمایت و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی در حال برگزاری است.

در این برنامه هر شب بعد از نماز مغرب و عشا و به مدت 10 شب تا شب عاشورای حسینی، گروه تعزیه "سیدالشهداء(ع)" به اجرای یک مجلس شبیه می‌پردازد و شب گذشته، دوشنبه 3 شهریور و در پنجمین شب از برگزاری این برنامه، مخاطبان علاقه‌مند به تماشای مجلس تعزیه هم به شکل حضوری و هم از طریق پخش زنده از طریق شبکه‌های مجازی شاهد اجرای مجلس تعزیه "دو طفلان مسلم" بودند.

احمد عزیزی، سرپرست گروه تعزیه سیدالشهداء(ع) پیش از اجرای این مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایران تئاتر گفت: در قالب این برنامه به دعوت بنیاد رودکی به مدت 10 شب در خدمت دوستداران و ارادتمندان به ساحت امام سوم شیعیان، حضرت حسین بن علی(ع) هستیم که این مجالس را با تعزیه "شاهچراغ(ع)" آغاز کردیم و اینک در شب پنجم به تعزیه "دوطفلان مسلم" رسیدیم.

وی در شرایطی که فضای اجرای مجلس تعزیه با نواختن شیپور، دهل و طبل در حال آماده سازی برای اجرای تعزیه شب پنجم بود، در پاسخ به این پرسش که این تعزیه براساس کدام نسخه اجرا خواهد شد نیز گفت: نسخه میرعزا کاشی مبنا و زمینه اجرای این مجلس است که البته اغلب مجالسی که ما در این 10 شب اجرا می کنیم معروف به زمینه کاشی هستند.

عزیزی پس از این توضیح به اتفاق سایر شبیه‌خوانان که از آن جمله شبیه عبیدالله بن زیاد، فرزندان مسلم و شبیه حارث؛ قاتل طفلان مسلم هم بودند به روی سکوی تعبیه شده برای اجرای تعزیه رفتند و پیش درآمدی را که اغلب اشعار معروف محتشم کاشانی بود را با لحنی دلنشین و همراهی شیپور خواندند.

آرام آرام به جمعیت حاضر در محوطه باز تالار وحدت نیز اضافه شد و با اوج گرفتن روایت شهادت دو طفلان مسلم دیگر در میانه اجرا، صندلی خالی که گرداگرد سکوی تعزیه چیده شده بود، به چشم نمی‌خورد.

روایت تعزیه "دو طفلان مسلم" که گروه سیدالشهداء آن را برای حضار و بینندگان در شبکه‌های مجازی و اینترنتی اجرا کردند با گم شدن و سرگردانی دو فرزند مسلم بن عقیل که از قافله امام حسین(ع) جا مانده بودند آغاز می‌شود و اینکه دو شبان آنها را حمایت و محافظت می‌کنند تا دست دشمنان به آنها نرسد.

این اجرای شبیه‌خوانی در مقطع بعد با مأمور شدن حارث از سوی عبیدالله بن زیاد  برای پیدا کردن فرزندان مسلم ادامه پیدا می‌کند تا آنجا که چون همسر حارث از محبان خاندان عصمت و طهارت بوده است به آن دو فرزند به دور از چشم حارث جای خواب و خوراک می‌دهد و البته حارث به محض مطلع شدن از این موضوع آن دو طفل را بر سر شریعه فرات برده و سر از بدنشان جدا می کرده و سرها را برای خوش خدمتی به نزد عبیدالله می‌برد.

سرپرست گروه "سیدالشهداء(ع)" در مورد این مقطع از روایت شهادت فرزندان مسلم به خبرنگار ایران تئاتر گفت: نکته جالب توجه اینجاست که حتی عبیدالله نیز با وجود همه قصاوتی که داشته اما در برابر این جنایت حارث تاب تحمل ندارد و دستور می‌دهد به همان شکل سر از تن او به واسطه ارتکاب به این عمل شنیع جدا کنند. چیزی مه تماشاگران تعزیه شب گذشته آن را در روایت این مجلس مشاهده کردند یعنی خشم و غیظ عبیدالله نسبت به حارث.

درست در زمانی که صحنه قتل دو طفلان مسلم در حال اجرا بر روی سکو است، جمعیت در محل اجرا به اوج خود رسیده است و حس و حال غریبی بر پهنه رودکی حاکم شد و مخاطبان که اغلب افراد مسن و جاافتاده‌ای بودند، بعضاً مویه و گریه به راه انداخته بودند.

البته نکته حائزاهمیت اینکه حضار رعایت اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی را هم برطبق پروتکل های صادره در شب تعزیه "ئوطفلات مسلم" به انجام رسانده و در این مقطع است که می‌توان حضور تماشاگران را در بخش دیگر محوطه باز تالار وحدت و در فضای سبز بوستان جنب تالار حافظ و فردوسی را نیز دید که هر چند با فاصله دورتر اما مسحور آنچه که در روی سکو در حال اجرا است، شده‌اند.

امید صدیق؛ مدیر روابط عمومی بنیاد رودکی در گفت‌و‌گو با ایران تئاتر در مورد آرایش و نحوه چینش صندلی‌ها گرداگرد سکو برای تماشاچیان گفت: تمام پیش بینی‌های لازم برای رعایت اصول بهداشتی و حفظ سلامتی تماشاگران به عمل آمده است و ما صندلی‌ها را به فاصله  یک و نیم متر از هم و فاصله دو متر از سکو اجرای تعزیه چیده‌ایم و البته در مورد شرایطی همچون امشب که میزان استقبال چشمگیر است اگر با ازدحام جمعیت مواجه شویم قطعاً به شکل لسانی از سوی همکاران، تذکراتی داده می‌شود و تماشاگران به شکلی هدایت می‌شوند که کمترین مشکلی را شاهد باشیم.

وی فضای اجرای این مجالس را مناسب و ایده‌آل ارزیابی کرد و گفت: این مجالس جزئی از نخستین رویدادهایی است که پس از تکمیل فضای جلوی تالار وحدت و بهسازی آن در حال برگزاری است و سال‌های قبل اگر خاطر علاقه‌مندان باشد این مجالس در جلوی تئاتر شهر برگزار می‌شد.

ویژگی بارز اجرای این مجالس پوشش زنده آن توسط دوربین‌هایی است که موجب می شود علاقه‌مندان بتوانند از طریق سیستم‌های رایانه خانگی خود نیز آنها را مشاهده کنند؛ تمهیدی که به واسطه شیوع کرونا از سوی بنیاد رودکی اتخاذ شده است و صدیق؛ مدیر روابط عمومی بنیاد رودکی در این مورد این مسئله نیز به ایران تئاتر گفت: خوشبختانه پوشش خوب این مجالس از طریق اینترنت و به شکل لایو مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

تعزیه "دو طفلان مسلم" به فرازهای پایانی خود نزدیک می‌شود و تماشاگران مدتی قریب به دو ساعت است که محو تماشای آن شده اند؛ این فرصت غنیمت تا مجدداً سراغی از احمد عزیزی، سرپرست گروه سیدالشهداء(ع) بگیریم و البته او را در اتاق تجهیزات و البسه مجالس تعزیه کنار کیوسک نگهبانی، پارکینگ تالار حافظ می‌یابیم.

عزیزی که چهره رضایتمندی از اجرای تعزیه شب پنجم "تعزیه بر پهنه" دارد به ایران تئاتر گفت: تشکر می کنم از مسئولان بنیاد رودکی، اداره کل هنرهای نمایشی و همه دوستانی دست به دست هم دادند تا این برنامه شکل بگیرد، واقعاً در شرایط سختی قرار داریم و نگرانی از بابت شیوع گرونا بسیار بالاست با این وجود عقب ننشستیم و برای حرمت قائل شدن به شهید دشت کربلا و یاران باوقایش ادای دین کردیم؛ خدا از همه قبول کند و از مردم التماس دعا داریم.

یادآور می‌شود، "تعزیه بر پهنه" تا شب عاشورا و با اجرای مجالس گوناگون ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان هر شب بعد از اقامه نماز مغرب و عشا می‌توانند با مراجعه به محوطه باز تالار وحدت واقع در خیابان حافظ، بعد از چهار راه کالج، خیابان استاد شهریار، شاهد یکی از این مجالس باشند که مجلس پایانی آن نیز، "بازار شام" خواهد بود.




مطالب مرتبط

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

اسماعیل مجللی پژوهشگر تعزیه، شبیه‌خوان و پژوهشگر استان مرکزی می‌گوید تشکیلات فعلی هنرهای نمایشی در قالب اداره کل فقط می‌تواند مجموعه‌ای در حد یک استان را مدیریت کند و امکانات لازم را برای مدیریت کلان کشور ندارد درحالی‌که تعزیه در تمام استان‌ها ساری و جاری است و بیشتر از ...

|

گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد
گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد

ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان پیشکسوت با بیان اینکه در محوطه باز تئاتر شهر نمی‌توان هرنوع تعزیه‌ای را اجرا کرد، گفت مخاطبان در مکان‌های عمومی، به مجالسی که بُعد نمایشی آن‌ها پُررنگ است، بیشتر جذب می‌شوند.

|

گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است
گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است

بهزاد فراهانی، نویسنده، بازیگر، کارگردان تئاتر و داور بخش واقعه‌خوانی دومین جشنواره میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی مدون و ساماندهی‌شده برای ادامه حضور بخش‌های نمایشی در این رویداد هنری گفت نمایش ایرانی میراث ناملموس این سرزمین است.

|

نظرات کاربران