در حال بارگذاری ...
مروری بر نمایش های روی صحنه از 15 تا 21 شهریورماه:

تهران این هفته میزبان 19 نمایش است

ایران تئاتر: براساس اطلاعات واصله از تماشاخانه، در این هفته ۱۹ نمایش در تماشاخانه های تهران به روی صحنه می رود.

ایران تئاتر به منظور آشنایی علاقه مندان با آثار نمایشی که قرار است در  این هفته به روی صحنه روند، مروری کوتاه بر فعالیت تماشاخانه‌های تئاتر دارد.

 

تئاترشهر با 4 نمایش میزبان علاقه مندان

مجموعه تئاتر شهر این روزها با «اودیسه 2020» به کارگردانی آرش دادگر، «فقط چهل روزه بودم» کارگردانی مسعود طیبی،  «بیداری» اثر داود دانشور و «بین یه عالمه ماهی» به کارگردانی امیر دلفانی همراه مخاطبان است:

اودیسه 2020

«اودیسه 2020» به نویسندگی امین طباطبایی و کارگردانی آرش دادگر، نمایشی است که از 27 مردادماه در تالار چهارسو اجراهای خود را آغاز کرده و همچنان ادامه دارد.

در این نمایش که از ساعت 19:30 به روی صحنه می رود،  آرش دادگر، امین طباطبایی، عمار عاشوری، امیر رجبی و ندا حبیبی ایفای نقش می کنند.

«اودیسه 2020» یک روایت نمایشی متفاوت درباره جنگ تروا وسازنده اسب چوبی است که «اولیس» شخصیت نمایش پس از 10 سال آوارگی به خانه باز می گردد.

بیداری

«بیداری» عنوان یکی از تازه ترین آثار نمایشی مجموعه تئاتر شهر به نویسندگی ژولیان گارنر است که از روز یکشنبه شانزدهم شهریور ماه به کارگردانی داود دانشور و بازی(به ترتیب حروف الفبا) رضا امامی، گیلدا حمیدی، افشین زارعی و فرزانه نشاط خواه ساعت 19:30 به مدت زمان 60 دقیقه و قیمت بلیت 30 هزار تومان در تالار قشقایی اجرای خود را آغاز می کند.

«بیداری» روایت یک معلول ذهنی است. او در اثر جرمی که مرتکب شده در زندانی تحت مراقبت قرار می گیرد .بعد از مدتی سرزندانبان او را به یکی از روستاهای اطراف شهر منتقل می کند تا به زندگی طبیعی بازگردد اما آشنایی معلول ذهنی در روستا با یک زن اتفاقاتی را رقم می زند که پس از چند ماه موجب شگفتی می شود.

فقط چهل روزه بودم

نمایش «فقط چهل روزه بودم» نوشته مسعود هاشمی‌نژاد به کارگردانی مسعود طیبی ساعت 19 در تالار سایه مجموعه به صحنه است و  ایمان‌میرهاشمی و آرزو صفی‌یاری بازیگران آن هستند.

«فقط چهل روزه بودم» داستان زنی را به تصویر می‌کشد که با آخرین اثر ادبی همسر مرده‌اش زندگی می‌کند. نمایش سیری معنوی در باب مرگ و دیدگاه انسان‌ها به مرگ دارد؛ دیدگاهی که معتقد است روح پس از مرگ تا چهل روز به دلیل دلبستگی به عزیزان در اطراف خانه خود حضور دارد و پس از قطع دلبستگی دنیای ماده را ترک می‌کند.

بین یه عالمه ماهی

«بین یه عالمه ماهی» به نویسندگی و کارگردانی امیر دلفانی نمایش جدید دیگری است که از روز سه شنبه هجدهم شهریور ماه ساعت 19 با مدت زمان 60دقیقه و قیمت بلیت 30 هزار تومان در تالار سایه به صحنه می رود. در این نمایش خشایار قائد رحمتی، مهدی یگانه، امیر دلفانی و ایمان عبدی به عنوان بازیگر حضور دارند.

نمایش «بین یه عالمه ماهی» روایت کوچ پنج خانواده جنوب کشور است که در دهه 40 شمسی به پایتخت کوچ می کنند.

 

2 نمایش در ایرانشهر

تماشاخانه ایرانشهر دو نمایش «اسموکینگ روم» نوشته کار سعید زارعی و «مرثیه‌ای برای ژاله. م و قاتلش» کار میلاد فرج‌زاده را روی صحنه دارد.

نمایش «اسموکینگ روم» نوشته مهدی زندیه و کار سعید زارعی از 29 مرداد ماه روی صحنه رفته است.

در این نمایش که از ساعت 19 در ایرانشهر اجرا می شود، امیر امرایی‌نیا، محمدامین افشار، مریم بهمن‌پور، الهه پورسند، سویل جعفری، مهبد جهان‌نوش، فاطمه حسین‌زاده، فرناز حسینمردی، سعید زارعی، مرتضی سالاری، فاطمه صادق، علیرضا صمدزاده، بیتا طالشی و آهو قلندر ایفای نقش می کنند.

 

«مرثیه‌ای برای ژاله. م و قاتلش» اثر دیگر تماشاخانه ایرانشهر است، که از 13 شهریور ماه ساعت 20 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی به روی صحنه رفته است.

در این اثر که نوشته و کار میلاد فرج‌زاده می باشد، صبا سرور، سپهر زمانی، نغمه طوسی، علی پوراحمدیان، الهه فرازمند و رضا مرشد ایفای نقش می کنند.

 

عموهاشم در سنگلج

نمایش «عمو هاشم» به نویسندگی و کارگردانی داوود فتحعلی بیگی از 12 شهریور ماه ساعت 19 در سنگلج به روی صحنه رفته است.

این نمایش که در آن منیژه داوری، حمید رضا معدن کن، امیر آزاد روستا این نمایش ایفای نقش می‌کنند، روایت عموهاشم مخالف‌خوان تعزیه است که برای اجرا به آبادی آمده مهمان یکی از اهالی آبادی می‌شود، مرد خانه ابتدا فکر می‌کند عمو هاشم شهادت‌خوان است، اما متوجه می‌شود اشقیاخوان است و با بهانه‌جویی کاری می‌کند که عمو هاشم خانه‌شان را ترک کند وشب را درتکیه بخوابد و فردای آن‌روز با دیدن خوابی عجیب توسط ننه رباب همسر مرد اتفاقی می‌افتد که...

 

بیا بریم تو دل یک شب پر ستاره در تماشاخانه استاد مشایخی

تماشاخانه استاد مشایخی این روزها نمایش «بیا بریم تو دل یک شب پر ستاره» به نویسندگی جان پاتریک شنلی را روی صحنه دارد.

در این نمایش که ترجمه بهرنگ رجبی است و  دانیال کمانکش کارگردانی می کند، آسیه رزمی  و سجاد گودرزی ایفای نقش می نمایند.

 

نقل سرخ در تماشاخانه سرو

تماشاخانه سرو این روزها با نمایش «نقل سرخ» نوشته آرش عباسی و کار سیدامیر حسینی میزبان علاقه مندان است.

در این نمایش که از 13 شهریور ماه  ساعت 20 روی صحنه رفته است، سید امیر حسینی، مهدی براری، امید چناقچی، سید عرفان فرهی بازی می کنند.

این نمایش مضمون عاشورایی دارد و روایت مشک حضرت عباس (ع) از سیر تکامل خود است که از کجا شروع کرده و به کجا رسیده است. مشک در این نمایش از حضرت عباس (ع) حرفی نمی‌زند و فقط در مورد شخصی صحبت می‌کند که آن را روی دوش خودش گذاشته است.

 

2 نمایش در تئاتر مستقل تهران

تئاتر مستقل دو نمایش سون سی و نوشت سر را از 12 شهریور به روی صحنه برده است.

«نوشت سر» عنوان نمایشی به نویسندگی و کارگردانی محمدنیما مظاهری است که همه روزه از ساعت 19 در تئاتر مستقل تهران اجرا می‌شود.

بدر این نمایش بازیگرانی همچون هومن مقیمی، یوسف محوی، هدی احمدی، رز داورپناه، دانیال چاوشی، نرگس عبداللهی، بردیا باباپور، مونا شهسوار، سیاوش عیسی زاده، مونا کشاورز، رضا حسین زاده، ابی شیشه بران و ... ایفای نقش می کنند.

نمایش «سون سی» نوشته علی دلپیشه و کارگردانی مجتبی راوش روایت انسان هایی است که هرگز به مقصد نمی رسند.

این نمایش با بازی علی دلپیشه، فائزه یوسفی، حامد شریف پور، خالق استواری، امید دانشوران از ساعت 21 روی صحنه است.

 

فصل گربه آبیست  در خانه نمایش مهرگان

«فصل گربه آبیست» عنوان نمایشی است که این روزها در خانه نمایش مهرگان روی صحنه رفته است.

در این نمایش که به نویسندگی وحید فقیهی و کارگردانی شبنم قلی‌خانی اجرا می شود، نیما ابراهیمی، هستی پاکدل، سپنتا پزشکی، مهدی تحیری، کیانا تاجیک، نرگس جدیدی، محمد چیتی، محمد حاجی محمدی، زهرا حسن نژاد و ... ایفای نقش می کنند.

در خلاصه این نمایش آمده است: چهار روایت از چهار زندگی در چهار اپیزود مجزا که هر کدام از آدم ها برای زندگی بهتر در تلاشند. در هر اپیزود شاهد خرده روایت هایی هستیم که در سیر زمانی و مکانی متفاوتی به تصویر کشیده می شوند. در هر صحنه شاهد صدای گربه ای هستیم که خط داستانی تمام نمایش را پیش می برد و در نهایت در پایان نمایش اپیزودها دوباره کنار هم قرار می گیرند تا ناگفته هایی را بیان کنند.

 

2 نمایش روی دیوار چهارم

نمایش «خنکای ختم خاطره» به نویسندگی حمیدرضا آذرنگ و کارگردانی پوریا جلال وندی از دوم شهریور ساعت ۱۷ در مجموعه تئاتر دیوار چهارم روی صحنه رفته است

در این نمایش که با بازی علیرضا زنده دل، بهار ودادی، پوریا جلال وندی، آوا ولدیان، فاروق محمدی، الهام غریب، مجید اقبالی، مهسا انصاری، علی دبستانی و یاسمن حسینی به روی صحنه است، زنده شدن یک سرباز که تنها شناسه‌اش نامی است که بر روی یک پلاک حک شده  را روایت می کند.

«حقایقی درباره یک ماهی مرده» نوشته محمد چرمشیر و کارگردانی علی روان بد از ساعت 21:30 در مجموعه دیوار چهارم روی صحنه است. و بازیگران آن مرجان پورمحمودی، امیر شریعت، ابوالفضل سلحشور، میترا مسائلی هستند.

داستان نمایش «حقایقی درباره یک ماهی مرده»  به  سرگذشت نمایش نامه نویسی  می‌پردازد که به سبب کتک خوردن از دوستان خود در زمان کودکی دچار ترس و اضطراب شده و در بزرگسالی این ترس و وحشت را به همراه خود دارد و همین امرسبب شده است که  جسارت ارائه نمایش نامه‌های خود را  به جامعه هنری را نداشته باشد، وی که خود را در خانه محبوس کرده است به مرور زمان دچار توهم می شود تا اینکه یک روز ...

 

تماشاخانه ملک میزبان مجلس آذر

نمایش «مجلس آذر» نوشته و کار حامد شیخی است که از 12 شهریور ماه ساعت 19 در این سالن نمایشی اجرا می‌شود و پرهام دلدار، ویدا لقمانی، حامد شیخی، علی اسدیان، مجتبی جعفری پور در آن ایفای نقش می‌کنند.

 

فقرات بی‌ستون در عمارت روبرو

«فقرات بی‌ستون» عنوان نمایشی با طراحی کاوه ساری، انوشیروان آریا و میلاد شجره به کارگردانی میلاد شجره است که با اجراگری کاوه ستاری، انوشیروان آریا و میلاد شجره ساعت روزهای شنبه 20:30 در این سالن نمایشی اجرا می‌شود.

 

برلین 10:10 در خانه نمایش دا

«برلین 10:10» نوشته علی صفری و به کارگردانی رها حاجی زینل ساعت 19 در خانه نمایشی دا اجرا می‌شود.

نیما سپهرار، یاسمن خلیلی، حسن محمدیان، محمد پسندیده، سارینا آزاد میلانی، فرخ مهر کیوان مهر و نابت شفائی بازیگران این نمایش هستند.

 

زندگی در لانگ شات یا مرگ در کلوزآپ در هنر گستر حیایی

نمایش «زندگی در لانگ شات یا مرگ در کلوزآپ» نوشته محمدرضا مالکی و جواد خورشا به کارگردانی و بازی محمدرضا مالکی از 12 شهریور ماه ساعت 19:30 در این مجموعه اجرا می‌شود.

 

فرهنگسرای نیاوران میزبان داستان‌های سرزمین مردمان خردمند

نمایش «داستان‌های سرزمین مردمان خردمند» با طراحی و کارگردانی سعید چنگیزیان در باغ این فرهنگسرا اجرا می‌شود. در این نمایش که هر شب ساعت 20 به روی صحنه می رود، علی ایزدی، راهله تعبدی، محمد دارآفرین، مهدی صناعتی، داوود ونداده، مهسا قریشی، طلیعه ایمانی، صونا احمدپور ملکی، حامد رجائی، مبینا آقاخانی، سپاس رضایی، سپهر سهرابی، ستاره بذرافشان و امیر بیرانوند ایفای نقش می کنند.

 

محفل زخم عقیق در سرو

گفتنی است در کنار نمایش های این هفته، محفل هنرهای آئینی «زخم عتیق» که ۱۲ شهریور ماه درتماشاخانه سرو افتتاح شد، نیز میزبان علاقه مندان می باشد.

این محفل که به صورت رایگان و تا 29 شهریورماه ادامه دارد، شامل نمایشگاه و موزه تخصصی نسخ قدیمی و ادوات تعزیه از دوره صفویه تا انقلاب اسلامی، اجرای تعزیه و شبیه خوانی، آئین های عاشورایی اقوام ایران زمین، نقالی و پرده خوانی، نشست پژوهشی تئاتردینی و تئاتر صحنه ای نقل سرخ می باشد.




مطالب مرتبط

آمار فروش تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«سیاه خال» نیم میلیاردی شد 
آمار فروش تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«سیاه خال» نیم میلیاردی شد 

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه، کارگاه نمایش و کافه‌تریای چارسو و قشقایی تئاتر شهر همچنین تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 18 اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد و در این میان «سیاه خال» توانست به فروش نیم‌میلیاردی دست پیدا کند.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

نظرات کاربران