در حال بارگذاری ...
در بیست و سومین سال‌روز درگذشت زنده‌یاد منصور همایونی

کتاب «سایه همایون» منتشر شد

کتاب «سایه همایون» نوشته سید جواد اشکذری توسط انتشارات «بوی شهر بهشت» شهرداری مشهد در نوزدهم مهرماه سال جاری و در بیست و سومین سال‌روز درگذشت زنده‌یاد منصور همایونی منتشر شد.

به گزارش ایران تئاتر سید جواد اشکذری نویسنده شناخت‌نامه زنده‌یاد منصور همایونی درباره هدف انتشار این کتاب گفت: معرفی اساتید درجه یک تاریخ گذشته تئاتر مشهد به نسل امروز تئاتر از اهداف نگارش و انتشار چنین شناخت‌نامه‌هاست.
وی با اشاره به اینکه «سایه همایون» جلد سوم از سری کتاب‌های «تاریخ دیروز و امروز تئاتر مشهد» است، گفت: جلدهای یک و دوم با عناوین «بر بسیط بارش مهتاب» و «آقای صدای خاطره‌انگیز» به‌ترتیب نگاهی به زندگی و اندیشه‌های زنده‌یاد فریدون صلاحی و زنده‌یاد رضا رضاپور پرداخته است.
اشکذری در ادامه عنوان کرد: انتشار این سری از کتاب‌هایم را با عنوان نذر فرهنگی و با هدف هویت‌بخشی در تئاتر مشهد را به عدد 8 خواهم رساند.
نویسنده «سایه همایون» با بیان اینکه این کتاب در 7 بخش و 160 صفحه منتشر شده است، گفت: «مقدمه» «زندگی‌نامه»، «آثار»، «معرفی آثار»، «گفتگو»، «همایون‌نامه»، «از نگاه دیگران» و «تصاویر» از بخش‌های کتاب به شمار می‌آید.
وی ادامه داد: در این کتاب یاداشت‌هایی از اساتید و هنرمندان بزرگی چون محمدعلی لطفی‌مقدم، داریوش ارجمند، داوود کیانیان، رضا صابری، غلامرضا موسوی، مهدی صباغی، ایرج صغیری، تیمور قهرمان، سعید تشکری، رضا حسینی، محسن مصطفی‌زاده، حمیدرضا سهیلی و احمد مینایی و نیز زنده‌یادان انوشیروان ارجمند، احمد میرباذل، اصغر میرخدیوی، رضا رضاپور، ماشاا... وحیدی، فریدون صلاحی درباره جایگاه مرحوم همایونی در تئاتر مشهد منتشر شده است.
وی با اشاره به خدمات و تلاش‌های جریان زنده‌یاد منصور همایونی گفت: از اقدامات بااهمیت این هنرمند می‌توان به «احیای تئاتر گلشن»، «سرپرستی گروه تئاتر مانی»، کارگردانی اولین تئاترهای موزیکال تاریخ تئاتر مشهد چون آرشین مالالان و مشهدی عباد»، «تاسیس گروه‌های تاثیرگذار تئاتر آرش و فرودسی»، نگارش اولین پژوهش تاریخ تئاتر مشهد با عنوان کتاب سرگذشت تئاتر مشهد» و «نویسندگی و کارگردانی و بازیگری تئاترهای مستأجر، بازگشت، جعفرخان از فرنگ برگشته، زارع شیکاگو، چاره‌جویی، نادر پسر شمشیر، معجزه، خر با بار نمک، عقل برتر از احساسات و سایه‌های بلند» اشاره کرد.
گفتنی است؛ مراسم رونمایی کتاب «سایه همایون» توسط سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد به زودی با حضور هنرمندان تئاتر مشهد و مسئولین فرهنگی شهر برگزار خواهد شد.




نظرات کاربران