در حال بارگذاری ...
به منظور زمینه سازی برای حضور بیشتر گروه‌های نمایشی:

مهلت ارسال اثر به جشنواره تئاتر اردبیل تمدید شد

با هدف زمینه سازی برای حضور بهتر گروه های نمایشی، مهلت ارسال اثر به بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل تا ۱۵ آذر تمدید شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از اردبیل، شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل  با برگزاری نشستی، با هدف بستر سازی برای حضور بهتر گروه های نمایشی و با توجه به درخواست های هنرمندان استان، مهلت ارائه اثر به این رویداد تئاتری را  تا پانزدهم آذرماه سال جاری تمدید کرد. این جشنواره در روزهای بیستم تا بیست و سوم ماه جاری برگزار می شود.

در فراخوان بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل، آمده است:

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی کشور، انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل با توجه به اهمیت نقش و جایگاه هنرنمایش در شرایط دشوار اجتماعی و شیوع بیماری کرونا باهدف توسعه، تداوم و بقاء هنرهای نمایشی بیبست و هشتمین جشنواره تئاتر استان اردبیل را با استفاده از ظرفیت  فضای مجازی برگزار می‌کند.

اولویت‌های موضوعی جشنواره:

موضوع و مضمون آثار ارائه‌شده آزاد است و موضوعات ذیل از اولویت برخوردار بوده و مورد تأکید جشنواره است.

  1. نگاه ویژه و هنرمندانه به شعار سال 1399«جهش تولید»
  2. آسیب‌های اجتماعی
  3. ایجاد روحیه نشاط و امیدبخشی در جامعه و تکریم کادر درمان با توجه به آثار مخرب روانی ناشی از شیوع ویروس کرونا
  4. بهره‌گیری از مفاهیم و جلوه‌های تاریخی، فرهنگی و ادبی و آداب و سنت‌های منطقه
  5. فرهنگ ایثار و شهادت و موضوعات مرتبط با مفاهیم دینی و قرآنی

شرایط جشنواره:

  1. آثار جشنواره اختصاص به نمایش‌های صحنه ­ای و ایرانی دارد.
  2. متون اقتباسی (آداپته شده ایرانی) منوط به ذکر دقیق مشخصات اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده و یا ناشر و مترجم به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود، می‌توانند متقاضی حضور در این جشنواره باشند. مسئولیت هرگونه عدم شفاف‌سازی و رعایت نکردن این موارد به عهده نویسنده و کارگردان خواهد بود.
  3. اخذ مجوز کتبی نویسنده، مترجم و یا ناشر برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی از سوی کارگردان و ارائه به دبیرخانه جشنواره الزامی است.
  4. آثاری که بعد از اتمام بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی در سال 98 حداقل 5 نوبت اجرای عمومی داشته باشند، می‌توانند متقاضی حضور در این جشنواره باشند. همچنین آثاری که به دلیل شیوع ویروس کرونا موفق به اجرای عمومی نشده‌اند درصورتی‌که از سوی شورای ارزشیابی و نظارت برنمایش موفق به اخذ مجوز اجرای عمومی باشند، با ارائه تعهد اجرای عمومی، پس از مساعد شدن شرایط و وضعیت سفید کرونا در استان برابر برنامه تنظیمی اداره کل اجرای عمومی خواهند داشت.
  5. چنانچه در هر مرحله از انتخاب آثار مغایرتی با شرایط فراخوان و شیوه‌نامه برگزاری این جشنواره اثبات شود،گروه نمایشی موردنظر از فرایند جشنواره حذف خواهد شد.
  6. هر کارگردان می‌تواند با یک اثر در این جشنواره شرکت نماید.
  7. این جشنواره مختص استان اردبیل است و کارگردان و عوامل اجرایی می‌بایست از هنرمندان بومی استان اردبیل باشند. کارگردانان می‌توانند از نمایشنامه­ای نویسندگان غیربومی نیز استفاده کنند.
  8. به گروه‌های راه‌یافته به جشنواره، بر اساس حجم دکور،لباس، تعداد بازیگران و عوامل اصلی نمایش و کیفیت آثار به تشخیص ستاد برگزاری جشنواره مبلغی به‌عنوان کمک‌هزینه پرداخت خواهد شد.
  9. با توجه به وضعیت و شرایط کشور و استان، این جشنواره صرفا برای بازبینی وداوری آثار، و انتخاب و معرفی برگزیده های استان به دبیرخانه جشنواره فجر بوده و داوری درباره انتخاب نفرات و تعیین جوایز در بخش های مختلف اعم از کارگردانی؛ نویسندگی، بازیگری و ... انجام نخواهد شد، بدیهی است هزینه های پیش بینی شده این بخش ها به عنوان کمک هزینه در زمان اجرای عمومی به گروههای منتخب پرداخت خواهد شد.
  10. شرکت‌کنندگان در جشنواره با ارسال اثر خود و تکمیل فرم درخواست حضور در جشنواره، متعهد و ملتزم می‌شوند کلیه شرایط، قوانین و سیاست‌های جشنواره را پذیرفته و در هیچ مرحله‌ای به‌ویژه داوری حق اعتراض و استنکاف از سیاست‌های اعلامی نداشته باشند.

شرایط و مراحل انتخاب آثار:

تمامی مراحل بازبینی و داوری و انتخاب آثار متقاضی شرکت در جشنواره از روی فیلم اجرا بر روی لوح فشرده خواهد شد.در ضمن براساس شیوه نامه درصورت حضور 5تا6نمایش؛ یک برگزیده، 6 تا 14 گروه؛ دو برگزیده و 14 به بالا سه برگزیده به دبیرخانه جشنواره فجر معرفی خواهند شد.

نکته: فیلم تئاتر باید از کیفیت مناسب تصویر و صدا برخوردار بوده و نباید پلان قطع‌شده و مونتاژی داشته باشد.

مدارک لازم و نحوه ثبت‌نام شرکت در جشنواره

  1. تکمیل  فرم تقاضا و ثبت‌نام در جشنواره

کارگردانان در هنگام تکمیل فرم دقت نمایند، این فرم ملاک برنامه‌ریزی‌های بعدی و دعوت از گروه خواهد بود و هیچ‌گونه تغییری در نام نمایش و بازیگران و تعداد عوامل امکان‌پذیر نخواهد بود.

  1. سه حلقه فیلم نمایش بر روی لوح فشرده با فرمت MPEG-4
  2. یک نسخه پرینت شده از خبر اجرای عمومی نمایش درج‌شده در درگاه تئاتر استان و مجوز شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش (نمایش هایی که بعد از اتمام جشنواره استانی سال 98 به اجرا در آمده اند.)

تبصره1: برای نمایش‌هایی که تاکنون موفق به اجرای عمومی نشده‌اند ارائه بلامانع برای اجرای عمومی از سوی شورای نظارت و ارزشیابی الزامی است.

  1. یک حلقه CD حاوی یک نسخه از فایل WORD نمایشنامه، یک قطعه عکس از نویسنده و کارگردان، بیوگرافی نویسنده و کارگردان، پنج قطعه عکس از اجرای نمایش.
  2. مجوز اجرای عمومی و شرکت در جشنواره تئاتر استانی از نویسنده، مترجم و یا ناشر

انتخاب و داوری آثار

  1. با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا انتخاب و داوری آثار از روی فیلم نمایش ارائه‌شده انجام خواهد گرفت. لذا گروه‌های شرکت‌کننده به کیفیت فیلم آثار ارائه‌شده دقت نمایند.
  2. هیچ‌یک از اعضای شورای سیاست‌گذاری، هیئت انتخاب آثار، داوران، دبیر جشنواره، مدیر اجرایی و دیگر مدیران بخش‌های مختلف جشنواره نبایستی به‌عنوان کارگردان ، نویسنده، بازیگر، مدیر گروه یا هر عنوان دیگری در گروه‌های جشنواره داشته باشند.

تقویم برگزاری جشنواره:

آخرین‌مهلت ثبت‌نام و تقاضای حضور در جشنواره  15آذر 1399

زمان برگزاری: 20 تا 3 آذرماه 99

دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر استان اردبیل




مطالب مرتبط

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|

نظرات کاربران