در حال بارگذاری ...
در نشست رسانه‌ای جشنواره تئاتر مقاومت مطرح شد

برگزاری هفدهمین دوره با تنوع گسترده‌ در موضوعات و برنامه‌ها

نشست رسانه‌ای هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت با حضور حمید نیلی دبیر و توحید معصومی دبیر اجرایی و جمعی از مدیران بخش های مختلف جشنواره در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر نشست رسانه‌ای هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت با حضور حمید نیلی دبیر و توحید معصومی دبیر اجرایی و جمعی از مدیران بخش های مختلف جشنواره با رعایت پروتکل های بهداشتی صبح امروز سه شنبه ۱۸ آذر ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.پخش آنلاین آثار نمایشی با تنوع گسترده در موضوع، برگزاری کارگاه آموزشی آنلاین با حضور اساتید برجسته، برگزاری نشست نقد و بررسی آنلاین، اهدای جایزه حاج قاسم سلیمانی، اهدای جایزه ویژه تماشاگران و اهدای جایزه ویژه منتقدان از مهمترین بخش‌های این دوره از جشنواره خواهد بود.

حمید نیلی در ابتدای این نشست گفت لازم است در اینجا یاد و خاطره شهدای انقلاب و دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای سلامت و به خصوص شهید محسن فخری زاده و سردار شهید قاسم سلیمانی را زنده کنیم.
نیلی با اشاره به آغاز فعالیت جشنواره از اردیبهشت ماه گفت: هردوره جشنواره مشکلات خاص خود را دارد اما این دوره از جشنواره علاوه بر آن مشکلات با مشکل بزرگتری چون کرونا همراه بود و ما توانستیم با رعایت پروتکل های بهداشتی و تمهیداتی تا این لحظه گردنه های پر پیچ و خم این دوره را پشت سر بگذاریم.
وی افزود: جشنواره هفدهم با توجه به انتشار فراخوان با گستردگی زیادی به لحاظ موضوع در نظر گرفته شد. علاوه بر ایثار و مقاومت دفاع مقدس ، مقاومت در تاریخ معاصر، مدافعان حرم، مدافعان سلامت و حمایت از تولید ملی و ... موضوعات متنوع این دوره هستند. به همین دلیل درجشنواره هفدهم با تنوع آثار روبرو خواهیم بود. از ویژگی‌های دیگر این دوره  توجه به حضور قشر دانشجویی است  که کمک می‌کند نگاه‌های جدیدی به تئاتر مقاومت مطرح شود.
نیلی در ادامه گفت: هدف ما این بود جشنواره در سطح کشور گسترده شود و دوست داشتیم جشنواره در استان‌های مختلف برگزار شود. از استان های مختلف آثار خوبی به جشنواره رسید برنامه داشتیم بخش دانشجویی را با همکاری شهرداری مشهد در این شهر و بخش محیطی و خیابانی را با همکاری حوزه هنری و انجمن نمایش در شیراز برگزار کنیم اما به دلیل شرایط کرونایی این امر میسر نشد.
مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس همچنین اضافه کرد: ما از آغاز جشنواره سعی کردیم همه رویداد را به صورت آنلاین پیگیری کنیم و از این رو از دریافت آثار تاکنون به جز بخش داوری به صورت غیر کاغذی برگزار شد . در تمام این مسیر هم ما تابع نظرات ستاد مقابله کرونا بودیم. حضور داوران در این جشنواره مجاهدانه بود.
دبیر این دوره جشنواره در ادامه به برگزاری مراسم تقدیر از دو چهره شاخص تئاتر مقاومت اشاره کرد و گفت: در این دوره از جشنواره از نصرالله قادری و کوروش زارعی در اختتامیه جشنواره قدردانی خواهد شد.
نیلی در بخشی از صحبت‌هایش با بیان اینکه در این ایام محل استقرار ستاد جشنواره در تماشاخانه سرو است، اظهار کرد: یکی از نکات هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت پیوند صنعت و هنر نمایش بود. همیشه جای صنعت در عرصه نمایش خالی بود امسال با حمایت دو مجموعه مس سرچشمه رفسنجان و همراه اول این جشنواره را پیش ببریم و امیدوارم پیوند صنعت و هنر نمایش ادامه پیدا کند.

دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت همچنین گفت: قرار شد ما دو اثر برگزیده را به دو جشنواره تئاتر فجر و دانشجویی معرفی کنیم و امیدوارم بتوانیم از آثار برگزیده جشنواره هفدهم برای اجرای عمومی حمایت کنیم. ما امسال جایزه ویژه حاج قاسم سلیمانی را در نظر گرفته‌ایم که به یک کار برتر اهدا خواهد شد تا در این دوره یاد و خاطره سردار عظیم شأن‌مان را زنده نگه داریم و این رویداد مزین به نام ایشان باشد.
حمید نیلی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: هشتاد درصد فروش بلیت نمایش‌ها به گروه‌ پرداخت می‌شود. همچنین ما بعد از جشنواره برای بخش خیابانی اجرای عموم درنظر گرفته‌ایم.  
در ادامه این نشست توحید معصومی مدیر اجرایی هفتمین جشنواره تئاتر مقاومت ضمن اشاره به اینکه سوم اردیبهشت ماه فراخوان جشنواره به صورت گسترده منتشر شد، گفت: خوشبختانه استقبال خوبی از این جشنواره شد. از دو منظر تصور می‌کردیم، استقبالی از این دوره از جشنواره صورت نگیرد؛ یکی شیوع ویروس کرونا و دیگری ما در دو بخش، شرط دست اول بودن متون نمایشی را گذاشتیم و متعجبانه با استقبال خوب هنرمندان تئاتر کشور مواجه شدیم. نزدیک ۱۳۵۰ اثر در شش بخش جشنواره دریافت شد.
او در ادامه عنوان کرد: طبق زمان‌بندی آغاز جشنواره اوایل آذرماه در نظر گرفته شده بود اما به دلیل موج سوم کرونا با دو سه هفته تاخیر این رویداد آغاز شد. در نهایت به پخش آنلاین در برگزاری جشنواره رسیدیم. هرچند ما پیش از این شاهد اجرای نمایش هایی بصورت آنلاین بودیم اما جشنواره‌ای به این گستردگی نخستین بار است که آنلاین برگزار می‌شود.
معصومی همچنین اضافه کرد: آثار نمایشی در محل تمرین و شهرهای خود ضبط شدند و کمک هزینه نیز به گروه‌ها پرداخت شد. کاروان متشکل از سه داور و چهار تصویربردار به شهرها رفتند تا با حضور گروه‌های نمایشی کارها را ضبط کنند. حدود بیست درصد از ضبط و داوری آثار صحنه‌ای باقیمانده که تا پایان هفته تمام خواهد شد و ضبط و داوری نمایش‌های دو بخش دانشجویی و کودک و نوجوان نیز  پایان یافته است. در نظر داشتیم بخش خیابانی نیز تصویربرداری شود اما ذات این‌گونه نمایشی این است که زنده و با مخاطب باشد. با توجه به باز بودن محوطه محل اجرا، تصمیم گرفتیم این بخش تنها در تهران و با حضور داوران و عوامل گروه باشد. شرکت‌کنندگان این بخش فقط یک روز در هتل اسکان دارند و یک یا دو نفر از عوامل برای اختتیامه حضور خواهند داشت.
مدیر اجرایی هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت با بیان اینکه مشخصات نمایش‌ها در سایت تیوال قابل مشاهده است، تصریح کرد: از ساعت ۱۲ تا ۲۴  امکان تماشای آثار هر روز وجود دارد و مبلغ بلیت هر نمایش پنج هزار تومان است که پیش فروش آن از فردا آغاز می‌شود.
معصومی افزود: دو رویداد زنده نیز در این جشنواره خواهیم داشت؛ یکی کارگاه‌های آموزشی که تاکنون برگزاری این کارگاه‌ها با حضور قطب‌الدین صادقی با موضوع کارگردانی و ایوب آقاخانی با موضوع نمایشنامه نویسی قطعی شده است و دیگری و نقد و بررسی آثار که در پایان هر روز با مدیریت مصطفی محمودی برگزار می‌شود. این جشنواره یک جایزه مردمی دارد که این جایزه براساس نظرات مردمی در ذیل هر نمایش به یک کار در بخش صحنه‌ای و یک نمایش در بخش کودک و نوجوان اهدا خواهد شد. همچنین در این دوره از جشنواره به انتخاب هیئت منتقدان به یک اثر در بخش صحنه‌ای و دانشجویی جایزه‌ای تعلق خواهد گرفت.
معصومی در ادامه یادآور شد: یکشنبه سی آذر ماه، بخش سمینار با معرفی یازده مقاله پذیرفته شده و رونمایی از دو کتاب برگزار خواهد شد. همچنین مجموعه نمایش‌نامه‌های این جشنواره در قالب یک کتاب منتشر خواهدشد.
او با بیان اینکه بودجه این جشنواره دو میلیارد تومان است، عنوان کرد: برآورد ما به منظور برگزاری این جشنواره بیش از این رقم بوده و مابقی آن توسط دو اسپانسر جشنواره تامین خواهد شد و ما نیازمند حدود چهار میلیارد و سیصد میلیون تومان به منظور برگزاری این رویداد هستیم. در این دوره از جشنواره پیشنهاد ما اعطای کمک هزینه تمرین بود که فکر کنم برای اولین بار این کمک هزینه به گروه‌ها تعلق گرفته است و به صورت میانگین حدود دو میلیون تومان به هر گروه تعلق گرفت. مابقی کمک هزینه‌ها بر اساس آنچه در فراخوان تعهد شده به نسبت شرایط گروه‌ها پرداخت خواهدشد.
او در ادامه گفت: طبق فراخوان پانزده اثر در بخش خیابانی در نظر گرفته شده بود که به بیست گروه افزایش یافت و همچنین بیست اثر صحنه‌ای که به بیست و پنج نمایش افزایش یافت بر این اساس در نظر داشتیم تا گروه‌های بیشتری را تحت حمایت قرار دهیم. همه آثار نیز با کیفیت یکسان توسط تیم تصویربردای بابک برزویه با هزینه دبیرخانه ضبط شده است.

این نشست که با پخش نماهنگی از روند اجرایی جشنواره آغاز شده بود با رونمایی از پوستر جشنواره با حضور دبیر ، دبیر اجرایی، ناصر آویژه مدیر بخش کودک و نوجوان و محمد روح‌الامین مدیرهنری و هویت بصری جشنواره به پایان رسید.
هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت از 25 آذر آغاز و دوم دی ماه با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار وحدت به پایان می‌رسد.




مطالب مرتبط

با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری و هنرمندان

تماشاخانه‌ ایرانشهر صاحب پلاتو شد
با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری و هنرمندان

تماشاخانه‌ ایرانشهر صاحب پلاتو شد

تماشاخانه‌ ایرانشهر که دارای دو سالن استاد سمندریان و استاد ناظرزاده بود، صاحب یک پلاتو هم شد که برای تمرین گروه‌ها و همچنین اجراهای تجربی و مونولوگ، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش تازه‌های تئاتر جشنواره چهل‌ودوم فجر

توحید معصومی: جوانان نگاه تازه‌تری را به تئاتر تزریق می‌کنند
گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش تازه‌های تئاتر جشنواره چهل‌ودوم فجر

توحید معصومی: جوانان نگاه تازه‌تری را به تئاتر تزریق می‌کنند

توحید معصومی، عضو هیئت انتخاب بخش تازه‌های تئاتر ایران در چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر معتقد است که گرچه نام‌های شناخته‌شده در بین خالقان آثار این بخش نیست اما هنرمندان جوانی که در جشنواره حضور دارند، نگاه تازه‌تری را به تئاتر تزریق خواهند کرد.

|

بلیت‌فروشی «تروما» آغاز شد

بلیت‌فروشی «تروما» آغاز شد

بلیت‌فروشی نمایش «تروما» به کارگردانی احمد سلیمانی که از چهارشنبه 12 دی روی صحنه خواهد رفت، آغاز شد.

|

پس از سه روز رقابت

هفدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی برگزیدگان خود را شناخت
پس از سه روز رقابت

هفدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی برگزیدگان خود را شناخت

با پایان رقابت و اجرای 8 نمایش در بخش صحنه‌ای و 4 نمایش در بخش خیابانی طی مراسمی آثار و هنرمندان برتر هفدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی معرفی شدند و نمایش «فخرالزمان» به کارگردانی مهدی مسروری و نمایش «دودوتاچهارتا» به کارگردانی محمد نخعی در بخش صحنه‌ای به جشنواره منطقه‌ای ...

|

نظرات کاربران