در حال بارگذاری ...
شهاب راحله کارگردان حاضر در «تئاتر صاحبدلان»

با «آسمانی دیگر» نگاهی به ستارگان همیشه جاوید ایران داشته‌‌ایم

در آغاز مجدد اجراهای دهمین دوره تئاتر صاحبدلان نمایش «آسمانی دیگر» به کارگردانی شهاب راحله سه روز در محوطه تئاتر شهر اجرا شد. شهاب راحله کارگردان این نمایش گفت: با توجه به چهل سالگی دفاع مقدس با «آسمانی دیگر» نگاهی به ستارگان همیشه جاوید ایران داشته‌‌ایم.

به گزارش ایران تئاتر شهاب راحله کارگردان «آسمانی دیگر» که نمایش خود را در محوطه تئاتر شهر اجرا کرد درباره این نمایش گفت: نمایش کاری است از گروه تئاتر بیان و شیوه اجرایی آن از انواع گونه‌های خیابانی به نام تئاتر مواجهه وام می گیرد و هرازگاهی اگر مجال یابد به سمت آلترناتیو می رود و البته از شیوه روایی و بازی در بازی هم  بی نصیب نیست.
راحله درباره خلاصه این نمایش گفت: مردی از دستفروشان کنار تئاتر شهر در حال فروش لباس های خاص برای افراد خاص است. مثلا هنرمندان، سیاستمداران، ورزشکاران و سلبریتی ها. او در این میان بساط خود یک شلوار خاکی دارد و حاضر به فروش آن نیست زیرا جنسی است قیمتی که برایش شانس می آورد و صاحبش فردی بوده که گویا زمین، زمان و آسمانش متفاوت بوده است.
این کارگردان افزود: با توجه به چهل سالگی دفاع مقدس با «آسمانی دیگر» نگاهی به ستارگان همیشه جاوید ایران داشته‌‌ایم.
راحله درباره حضور در ادوار مختلف تئاتر صاحبدلان گفت: از سال ۹۱ با نمایش‌های متفاوت صحنه ای و خیابانی در ادوار مختلف تئاتر صاحبدلان حضور داشتم و سعی کردم که با تمام وجود حداقل سالی یک اثر در صاحبدلان داشته باشم و به نوعی علاقه ی شخصی بنده است. البته یکی دو دوره هم کاری نداشتم و بیشتر در دبیرخانه و حاشیه  آن همکاری می کردم. نمایش های محیطی ابابیل، کشتی نوح، حشمت سلیمان نبی، اسماعیل ات و نمایش های صحنه ای آن سیب سرخ، آن سه نفر، به آسمان خوب نگاه کن و به پشت سرت نگاه نکن تجربه هایی بودند که در ادوار مختلف صاحبدلان داشتم.
او همچنین درباره اهمیت برگزاری تئاتر صاحبدلان گفت: با توجه به مفاهیم دینی، اخلاقی و انسانی و لزوم نگاه بر سیره پیامبران و اولیا الله تا قبل از صاحبدلان این خلا وجود داشت اما الان بزرگترین مشکل بحثِ حمایتیِ آن است که برآوردی بسیار کمتر از حتی جشنواره های استانی دارد ولی به لطف خدا و مدد از صاحبان اصلی این گونه آثار، همچنان با تلاش و سخت کوشی آقای محمود فرهنگ پابرجاست و امید است که با وجود ظرفیت های فراوان بتوان شاهد درخشش این کورسوی امید در تئاتر دینی بود. باید بدانیم که صاحبدلان در استان‌ها و تهران حمایت از اجرای عموم می کند و روزها و ساعت ها هزینه انسانی صرف می کند تا از همه  پتانسیلِ استان‌ها بهره مند شود.
راحله درباره توجه به تئاتر استان ها در این رویداد گفت: خاصیت تمامیِ جشنواره ها، معرفیِ شرکت کنندگان و برترین های آن است اما تفاوت صاحبدلان با سایر رویدادهای تئاتری، هویت بخشیدن به آثار در جایی خارج از تهران است و مهمتر آنکه نمایش ها در استان خود اجرای عموم می روند و به یک یا دو اجرا در جشنواره ها بصورت مرسوم خلاصه نمی شوند.
 این هنرمند درباره اهمیت تداوم برگزاری تئاتر صاحبدلان گفت:  جشنواره ها، همایش ها و رویدادهای تئاتری هرکدام یک پیک و بزنگاهی دارند تعریف شده و متداول، و صاحبدلان هم از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به رویکرد خود که مفاهیم و مضامین دینی اخلاقی ست، این زمان را بهتر دانسته و اجماع کارشناسانِ آن، محرم و صفر را بهترین زمان برای  برگزاری دیدند که در گذشته از عید قربان و غدیر تا پایان صفر به طول می انجامید با توجه به مشکلاتی که عرض کردم به همین دو ماه بسنده کرده است.
راحله درباره تجربه سال جاری و مشکلات کرونا افزود: امسال بسیار عجیب و دشوار بود زیرا نگاهِ دبیرخانه به سیاست های وزارت بهداشت بود و البته خدا را شکر با رعایت اصول بهداشتی و فاصله گزاری اجتماعی و یک سوم ظرفیت سالن در استان‌ها و تهران هیچ گزارش تلخی دریافت نشد و خاطرم هست دبیرخانه برنامه های ویژه ای برای هرچه باشکوه برگزار کردنِ چهل سالگی دفاع مقدس داشت و تا حدی باپذیرش آثار مرتبط این امر محقق شد و به لطف خداوند  آثاری در این دوره به سردار سلیمانی و رشادت های ایشان پرداخته بودند و بیرقِ صاحبدلان را تعالی بخشیدند.
او در خاتمه سخنان خود گفت: با زمان یابی مناسب و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مردم پای کار آمدند و آثار را مشاهده کردند و نظرات و نقدهایی هم داشتند و بازهم بسیاری از شهرستانها در این رکودِ ترس آور و قحطیِ تئاتر به میدان آمدند و اجرایی داشتند و قرار شد یک فیلم حرفه ای از نمایش خود جهت بارگزاری و ارایه از درگاه ایران تئاتر تولید کنند.
کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی در ادامه برگزاری تئاترصاحبدلان در ادوار گذشته،  ماه صفر امسال نیز دوره دهم این رویداد تئاتر دینی را  در تهران و استان کشور در بخش صحنه ای،محیطی و خیابانی و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کرد. اما با افزایش فراگیری کرونا در کشور اجرای نمایش‌های تئاتر صاحبدلان نیز متوقف شد و این روز ها با بهبود شرایط  آثار باقی مانده از اجرا در تهران و دیگر استان ها اواخر دی و اوایل بهمن ماه اجرا خواهند شد.
نمایش «آسمانی دیگر» در دهمین دوره تئاتر صاحبدلان به کارگردانی شهاب راحله روزهای 29 ، 30 دی و اول بهمن ماه ساعت 16:30 در محوطه تئاتر شهر اجرا شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران