در حال بارگذاری ...
از امروز یکشنبه در دهمین دوره تئاتر صاحبدلان

نمایش «برقع» در«عمارت هنری تُ» به صحنه می‌رود

نمایش برقع به کارگردانی وحید پیماندار در دهمین دوره تئاتر صاحبدلان از امروز پنجم بهمن ماه در عمارت هنری تُ به صحنه می‌رود.

به گزارش ایران تئاتر نمایش برقع از جمله آثار صحنه‌ای دهمین دوره تئاتر صاحبدلان است که از امروز پنجم تا چهارشنبه 8 بهمن ساعت 16 در عمارت هنری تُ به صحنه می‌رود.  
پیماندار کارگردان «برقع» درباره این نمایش گفت: نمایش برقع با محوریت زنی به نام هنده است. در تاریخ آمده که این زن همسر یزید بوده و در زمانی که اصحاب امام حسین علیه السلام به اسارت گرفته و وارد شام می شوند او به حمایت از حضرت زینب سلام الله علیها و دیگر یاران می‌پردازد و نقش معنوی این زن در حماسه عاشورا به روایتی که ما از این داستان داریم، شاهدی تاریخی  به بر حق بودن امام حسین علیه السلام در کاخ یزید است.
او با اشاره به زمان برگزاری تئاتر صاحبدلان که مصادف با چهلمین سالگرد دفاع مقدس بود گفت: ارتباط این نمایش با چهلمین سالگرد دفاع مقدس می تواند روحیه شهادت طلبی رزمندگان باشد که البته از مکتب عاشورا و امام حسین علیه السلام می‌آید.
این کارگردان درباره شیوه اجرای نمایش گفت: این نمایش داستانی تاریخی و مذهبی و اشاره مستقیم به واقعه عاشورا دارد و نسخ تعزیه این داستان تاریخی موجود است. ما با شیوه‌های تعزیه و نقالی این نمایش را اجرا کردیم.
پیماندار که امسال دومین حضور خود به عنوان کارگردان در تئاتر صاحبدلان را تجربه می‌کند گفت: نمایش قبلی من خیابانی بود و این اولین نمایش من است که به صورت صحنه‌ای افتخار داشته ام در تئاتر صاحبدلان حضور پیدا کند. مهمترین تجربه ای که من به عنوان کارگردان در تئاتر صاحبدلان داشته‌ام موضوع مذهبی بودن آثار بوده که این چالش  بزرگی است زیرا با وفادار بودن به مفاهیم و داستان های تاریخی باید بتوان آن ها را دراماتیزه کرد و نمایش جذاب و قابل قبول به صحنه برد.
او درباره اهمیت برگزاری تئاتر صاحبدلان گفت:  با توجه به فرهنگ و مذهب ما ایرانی ها در هر جشنواره‌ای و هر سالن نمایشی شاهد تئاترها و نمایشنامه های مذهبی هستیم اما اینکه صاحبدلان به صورت تخصصی به این موضوع می پردازد بسیار مهم و حائز اهمیت است زیرا که نمایش مذهبی قواعد و مشخصات منحصر به فردی دارد و البته کسانی که تمایل به نوشتن و اجرای نمایش مذهبی دارند هم دارای روحیه متفاوت هستند. در نتیجه این رویداد هم می تواند به تکمیل رشد فرم و محتوای نمایش‌های مذهبی وهم به شناخت افراد و هنرمندانی که در این زمینه مستعد هستند کمک کند.
پیماندار همچنین درباره تاثیر این رویداد در تئاتر استان ها اضافه کرد:  به لحاظ کمیت و تعداد اجرا می‌تواند در استان ها که سرشار از استعدادها و هنرمندان متعهدی است کمک  کند اما به نظر من مهمتر این که هر شهر و استانی همانطور که میدانیم شیوه های مختلف عزاداری برای محرم دارند و هم نسخ و شکل اجرای متفاوتی برای تعزیه و دیگر مراسم آیینی مذهبی دارند مثل یزد، خوزستان، کاشان و شهرهای دیگر و اگر نمایش های استان ها با نگاه و استفاده از این آیین های مذهبی نمایش های خودشان را غنا ببخشند در نهایت رشد و شکوفایی نمایش مذهبی و تئاتر صاحبدلان کمک می کند.
کارگردان نمایش برقع درباره اهمیت تداوم تئاتر صاحبدلان گفت:  تداوم برگزاری تئاتر صاحبدلان در محرم و صفر در تئاتر ایران تبدیل به یک سنت شده که این خود می تواند باعث شود هنرمندان و افرادی که به تولید و فعالیت در زمینه نمایش مذهبی علاقمندند در طی سال به خاطر داشته باشند که تئاتر صاحبدلان پیش روست و می توانند برای آن برنامه ریزی کنند. این در واقع خدمتی هم به اهالی نمایش  و هم به مخاطبان چنین آثاری است و با این اجراها جامعه گسترده تری از مخاطبان را جذب  تئاتر و هنر نمایش خواهد کرد.
این هنرمند درباره شرایط ویژه امسال تئاتر گفت:  موضوع کرونا و تاثیر آن بر نمایش تئاتر که به نظر می رسد همه از آن باخبر هستند و می دانند که امسال تقریباً نمایشی اجرا نشد موضوعی است که روی  دهمین دوره تئاتر صاحبدلان هم تاثیر گذاشت و باعث شد اجراهای این رویداد پس از اجرای چند اثر خیابانی در مهر ماه متوقف شود و در آخر دی ماه دوباره فعالیت را از سر بگیرد وبا تأخیر برگزار شود. این حتما کمی از شور و حال هرساله تئاتر صاحبدلان کم خواهد کرد اما امیدواریم که اجراهای صحنه ای که شروع شده با کیفیت و قوی اجرا شود و پس از آن برای دوره یازدهم صاحبدلان آماده شویم.
وحید پیماندار در پایان سخنان خود گفت:  در آخراز برگزارکنندگان این رویداد به خصوص جناب آقای فرهنگ تشکر می‌کنم که با تمام این سختی ها و مشکلاتی که کرونا به وجود آورد باز هم تمام قد ایستادند تا تئاتر صاحبدلان به نحو احسن و با کیفیت به سرانجام برسد.
کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی در ادامه برگزاری تئاترصاحبدلان در ادوار گذشته،  ماه صفر امسال نیز دوره دهم این رویداد تئاتر دینی را  در تهران و استان کشور در بخش صحنه ای،محیطی و خیابانی و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کرد. اما با افزایش فراگیری کرونا در کشور اجرای نمایش‌های تئاتر صاحبدلان نیز متوقف شد و این روز ها با بهبود شرایط  آثار باقی مانده از اجرا در تهران و دیگر استان ها اجرا خواهند شد.
نمایش برقع به کارگردانی وحید پیماندار در دهمین دوره تئاتر صاحبدلان از امروز پنجم تا چهارشنبه 8 بهمن ماه ساعت 16 در عمارت هنری تُ به صحنه می‌رود. بازیگران این نمایش شهاب راحله  و زهرا غلامی هستند.
عمارت هنری تً در میدان ولیعصر، بلوار کشاورز، خیابان دائمی، پلاک ۳ واقع شده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران