در حال بارگذاری ...
مهدی صالحیار کارگردان حاضر در برنامه نوروزی روز ملی هنرهای نمایشی 1400

تلاش برای حفظ آئین‌های ایرانی ستودنی است

ایران تئاتر:صالحیار گفت:تلاش اداره کل‌هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی برای حفظ و نشر آئین‌های اصیل و کهن ایرانی و برگزاری چنین برنامه ‌یی در خور توجه و ارزشمند است.

مهدی صالحیار کارگردان آذری تئاتر که با نمایش آئینی تکم گردانی در برنامه روز ملی هنرهای نمایشی حضور دارد در گفت‌وگو با ایران تئاتر درباره اهمیت برگزاری چنین برنامه‌ایی و ویژگی‌های نمایش‌های آئینی گفت:تلاش اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی برای حفظ و نشر آئین های اصیل و کهن ایرانی و برگزاری چنین برنامه‌ایی در خور توجه و ارزشمند است.به همین منظور یک سری از آئین‌های کهن ایرانی از سراسر کشور در قالب فیلم تامین شده و در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است و باعث حفظ اصالتشان هم می‌شود و نکته مهم‌تر در این بحث این است که در این شرایط سخت کرونایی نور امید برای فعالیت تئاترهای در سراسرکشور ایجاد می‌کند .

وی درباره فضای اثرش گفت:در نمایش آئینی تکم‌گردانی از دو آئین استفاده کردم.آئین اول بازی کوسه است و آئین دوم تکم‌گردانی است.این دو آئین در اواخر هر سال توسط چوپان‌ها اجرا می‌شده است و پیام آور بهار برای مردم بوده است.در این آئین شخصیت تکم گردان با استفاده از عروسکی چوبی بز مانندی نماد بهار را به همراه شعر خوانی به مردم عرصه می‌کند و در آئین دیگر شخصیت کوسه که شخصیتی طناز و بذله گو دارد نیز نوید بهار را می‌دهد.

این کارگردان درباره شرایط اجرایی اثرش در قالب فیلم گفت:با استفاده از دو دوربین و حضور بازیگران حرفه‌ای تکم گردان و لوکیشن بافت تاریخی منطقه ارس به همراه موسیقی در برنامه روز ملی هنرهای نمایشی کارم را عرضه کرده‌ام.

گفتنی است ۱۰ مستند مربوط به آیین‌های نمایشی نوروزی اقوام ایرانی از ۳ تا ۷ فروردین هر روز ساعت ۱۴ در دو پلتفرم روبیکا و تلویزیون تئاتر ایران عرضه شده و قابل مشاهده است.
 

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران