در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

تئاتر هنوز زنده است

ایران تئاتر : در هفته ای که گذشت به دلیل شرایط بحرانی موجود تمام کشور در شرایطی نیمه تعطیل قرارداشت اما تئاتر شهرستانها تعطیل نبود و حتی در عرصه های بین المللی خوش درخشیدند. جشنوراه های مجازی هم کماکان در حال برگزاری هستند تا نشان بدهند که تئاتر زنده است و زنده میماند تا روزهای روشن آینده به صحنه ها بازگردد

در هفته گذشته تمدید زمان ارسال  آثار به دومین جشنواره ملی تئاتر خانگی نمایش‌خانه بوشهر، انتخاب مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی یزد، شمارش معکوس برای تکمیل پروژه تالار مرکزی ساری، جایزه ویژه جشنواره جهانی جینجر فست روسیه برای نمایشی از بوشهر، حضور «ویتسک» در سریلانکا کاری از گروه گلبانگ برازجان و برگزاری کارگاه «اصول  و مبانی - مقدماتی» تئاتر در اشنویه، بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید. 

 

تمدید زمان ارسال  آثار به دومین جشنواره ملی تئاتر خانگی نمایش‌خانه بوشهر

 فراخوان دومین جشنواره تئاتر خانگی نمایش‌خانه در راستای کمک به ماندن مردم در خانه و عدم مسافرت برای جلوگیری از شیوع کرونا، اسفند سال 1399 منتشر شد و با کمک دفاتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و انجمن‌های نمایش و کانون‌های پرورش فکری کودکان  در سراسر کشور منتشر شددومین جشنواره ملی تئاتر خانگی نمایش‌خانه که به همت سازمان مردم‌نهاد نیمدری سبز در راستای خدمات فرهنگی در جریان شیوع کرونا راه‌اندازی شده با استقبال خانواده‌ها و هنرمندان سراسر کشور روبرو شددفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، سازمان بسیج هنرمندان استان بوشهر آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی ایلیا  و گروه‌های تئاتری  و رسانه‌های مختلف در این مسیر این سازمان مردم‌نهاد را یاری می‌کننداین جشنواره در دو سطح غیرحرفه‌ای ویژه  خانواده‌ها و حرفه‌ای ویژه فعالان حوزه تئاتر کشور طراحی‌شده و جشنواره با موضوعات کرونا، آیین‌های نوروزی، فرهنگ‌عامه، قصه‌های ایرانی برگزارشده و نمایش‌ها باید در فضا و معماری خانه‌ها و آپارتمان‌ها ضبط و ارسال شود.

 

انتخاب مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی یزد

اعضای هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان یزد معرفی شدند و پس از برگزاری نخستین نشست هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان یزد پس از انتخابات، اعضای هیات مدیره طبق اساسنامه ی جدید انتخاب شدنددر این نشست که با حضور اعضای منتخب گروه های نمایشی استان یزد برگزار شد، احمد ندافی به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان یزد انتخاب شدعلی جاور نیز به عنوان رئیس هیات مدیره، شهاب قانعی نایب رئیس، زمان ارکمان خزانه دار و اسماعیل اخلاقی به عنوان عضو هیات مدیره انتخاب شدند.

 

شمارش معکوس برای تکمیل پروژه تالار مرکزی ساری

عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، صبح امروز ضمن بازدید از روند کار تکمیل پروژه تالار مرکزی ساری ، از پیشرفت کار اعلام رضایت کرده و گفت: خوشبختانه کارهای والکریت زیرسازی سالن‌های اصلی توسط پیمانکار دکوراتیو به خوبی درحال انجام بوده و همچنین ، تکمیل راه پله‌ها، نصب نرده استیل‌ها، نصب کامپوزیت، لکه‌گیری ، نقاشی ساختمان و گچ کاری‌ها پیشرفت چشمگیری داشته است. وی ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌ها و رایزنی‌های سرکار خانم دکترلادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز همت و پی‌گیری‌های مستمر آقای حسین زادگان استاندار  مازندران و دکتر غلامی راد رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ، تصریح کرد: به یاری خدا، این پروژه در صورت تداوم روند فعلی، در  آینده‌ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

 

جایزه ویژه جشنواره جهانی جینجر فست روسیه برای نمایشی از بوشهر

نمایش «ویتسک» به کارگردانی قاسم تنگسیرنژاد و مهسا رهسپار موفق شد جایزه ویژه این جشنواره را از آن خود کنداین نمایش به‌صورت آنلاین در دومین جشنواره جهانی جینجر فست روسیه شرکت کرده بودهیئت‌داوران جشنواره این جایزه را به خاطر بیان مشکلات انسانی از پایین تا بالاترین سطح از طریق راه‌حل‌های صحنه‌ای به گروه نمایشی ویتسک تقدیم کردجهانشیر دهقان فرد، شایسته پولادی مطلق، حسن نظامات، زرین کیوان راد، امین قجر و مهسا رهسپار نقش‌آفرینان این نمایش بودند.

 

حضور «ویتسک» در سریلانکا کاری از گروه گلبانگ برازجان

نمایش «ویتسک» اثر قاسم تنگسیر نژاد و مهسا رهسپار که پس از حضور در فستیوال هایفست ارمنستان در سال گذشته و نیز حضور موفق در جشنواره جینجر روسیه که جایزه ویژه این جشنواره را کسب کرد، در جشنواره تئاتر سریلانکا نیز پذیرفته شدبه گزارش خبرنگار ایران تئاتر از بوشهر، بر اساس اعلام دبیرخانه این جشنواره، ۱۲ اثر به بخش نهایی این جشنواره راه‌یافته‌اند. نمایش‌هایی از کشورهای فرانسه، آلمان، یونان، لهستان، سوئد، هندوستان، کرواسی و ایراناز ایران تنها یک اثر در این جشنواره پذیرفته‌شده است. نمایش «ویتسک» اثر قاسم تنگسیرنژاد و مهسا رهسپار از استان بوشهرویتسک که پیش‌ازاین نیز اجراهای موفقی در ایران داشته است تولید گروه تئاتر گلبانگ شهر برازجان است.

 

برگزاری کارگاه «اصول  و مبانی - مقدماتی» تئاتر در اشنویه

انجمن هنرهای نمایشی شهرستان اشنویه با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان اقدام به برگزاری یک دوره کارگاه آموزش «اصول  و مبانی - مقدماتی» تئاتر از  ۲۲ الی ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ را با رعایت کامل پرتوکل‌های بهداشتی در مجتمع فرهنگی هنری اشنویه برگزار کرد. مدرس این دوره ابراهیم ابراهیمی پژوهشگر و مترجم زبان فرانسه از شهرستان مهاباد بود و مباحث زیر تدریس شده: آشنایی با خاستگاه تئاتر  از زمان پارینه سنگی تا به امروز، آشنایی با تحلیل نمایشنامه،پی‌رنگ ،فضا و شخصیت،  آشنایی با اصول نظری تئاتر در حوزه‌ی کارگردانی و بازیگری. در پایان این ورکشاپ چهار روزه از سوی انجمن هنرهای نمایشی شهرستان اشنویه و اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان به هنرجویان مدرک گذراندن این دوره‌ی مقدماتی اهدا شد.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم
گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم

مینینا آلنا، هنرمند و پژوهشگر تئاتر از روسیه که در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان حضور پیدا کرده است، خواستار تعامل بیشتر و افزایش همکاری‌ هنرمندان دو کشور شد.

|

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

حضور کانون با 12 اثر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

حضور کانون با 12 اثر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

سعید زین‌العابدینی، معاون مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از حضور دوازده نمایش از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری در بخش‌های مختلف بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان یزد خبر داد.

|

برای حضور در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مهلت ارسال آثار به مسابقه نمایشنامه‌نویسی «قصه نمایش» تمدید شد
برای حضور در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مهلت ارسال آثار به مسابقه نمایشنامه‌نویسی «قصه نمایش» تمدید شد

مهلت ارسال اثر برای حضور در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی ویژه کودکان و نوجوانان زیر 18 سال (قصه نمایش)، در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، تا ۲۷ بهمن تمدید شد.

|

با معرفی شورای انتخاب آثار بخش نوجوان جشنواره بیست‌وهشتم

8 نمایش در بخش نوجوان جشنواره بیست و هشتم رقابت می‌کنند
با معرفی شورای انتخاب آثار بخش نوجوان جشنواره بیست‌وهشتم

8 نمایش در بخش نوجوان جشنواره بیست و هشتم رقابت می‌کنند

از سوی شورای انتخاب، آثار راه‌یافته به بخش نوجوان بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان، این رویداد نمایشی معرفی شدند.

|

نظرات کاربران