در حال بارگذاری ...
اظهار نظر برخی کارگردانان درباره بازگشایی سالن‌های نمایشی

همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد
باید از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را کرد

ایران تئاتر:برخی از کارگردانان نمایش که قرار بود شاهد اجرای  آثارشان فروردین ماه سال جاری باشیم اما تشدید بیماری کرونا آنها را دچار وقفه کرد، در گفت‌و‌گو با ایران تئاتر به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند.

 به گزارش ایران تئاتر، 18 اردیبهشت ماه، قادر آشنا؛ مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه‌ای با ایران تئاتر درباره از سرگیری فعالیت سالن‌های نمایشی خبر به ایراد سخن پرداخت و گفت: علی‌القاعده براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا که مشاغل گروه‌های ۱ و ۲ در شهرهای قرمز می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند و تئاتر نیز در گروه ۲ مشاغل قرار دارد، سالن‌های تئاتر نیز باز خواهند بود.

وی همچنین ادامه داد: موضوع مهم در بحث از سرگیری فعالیت‌های تئاتری منوط به تمایل گروه‌های تئاتری برای اجرا در این مدت زمان است. ما در حال رایزنی با گروه‌هایی هستیم که در تهران شهرهای دیگر اجرای عمومی شان متوقف شده بود تا ببینیم آیا این گروه‌ها مایل به از سرگیری اجرای خود در این بازه زمانی هستند یا نه.

براین اساس با تنی چند از کارگردانان تئاتر که آثار نمایشی آنها باید در وقفه پیش آمده گذشته به واسطه شیوع کرونا بر روی صحنه می‌رفت اما اجرای آنها متوقف شد درباره سرنوشت اجرا و اینکه آیا تمایل به اجرای اثرشان در شرایط حاکم دارند به گفت و گو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

محمدرضا عطایی‌فر، کارگردان کنسرت نمایش«مرگ گرم» با ابزار خرسندی از این خبر، گفت: البته همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد و آن اینکه آیا شرایط کنونی ثبات خواهد داشت و رو به بهبود است و یا ممکن است هر آن مجدد وضعیت تهران وخیم شود و مجبور به توقف اجرای نمایش‌ها باشیم.

این نگرانی را میثم ترکمند، کارگردان نمایش «رؤیای یک نویسنده» نیز داشت و در گفت‌و‌گو با  ایران تئاتر، گفت: با وجود آنکه همچنان وضعیت چندان بسامان نیست اما شخصاً گروه را با وجود همه مشغله‌ای که بازیگران و سایر عوامل داشتند، حفظ کردم تا مگر در چنین شرایطی که اوضاع کمی مساعد است، اجرا داشته باشیم و البته از آنجا که شغل اصلی من این کار است بیش از این نمی‌توانم متحمل خسارت شوم و از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را خواهم کرد و طبق قرار در تماشاخانه مهرگان و به احتمال زیاد از پنج‌شنبه 23 اردیبهشت به روی صحنه خواهیم رفت تا بعد ببینیم که چه اتفاقی می‌افتد.

اما عطایی‌فر تأمین نظر گروه خود را لازمه اجرای نمایش خود یعنی «مرگ گرم» در سالن اصلی تئاتر شهر دانست و گفت: ما از همان ابتدا و با هزینه شخصی نسبت به رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی اهتمام داشتیم و حتی اعضای گروه شخصاً نسبت به تست پی سی آر اقدام کردند اما با توجه به اینکه تعداد عوامل و بازیگران این نمایش پرشمار است لذا درگیر کردن آنها برای این نمایش نیازمند حمایت است.

وی تصریح کرد: وقتی گفته می‌شود سالن‌ها باز است اما همه چیز به تمایل گروه‌های نمایشی منوط می‌شود این به آن معناست که چندان حمایتی صورت نخواهد گرفت و باز همه مخاطرات متوجه خود گروه های نمایشی است و این در حالی است که ما برای این نمایش متحمل صرف وقت و هزینه زیادی شده‌ایم که البته به این راحتی نیز نمی‌شود از اجرای آن صرفنظر کرد.

عطایی‌فر ادامه داد: «مرگ گرم» از جمله آثار نمایشی است که هنوز اجرا نشده با استقبال خوب تماشاگران مواجه شده است و  بلیط 5 روز نخست این نمایش از طریق سایت تیوال تماماً به فروش رفته است؛ ما هم تمام هدفمان این است که در روزگار نه چندان مناسبی که در حال سپری کردن آن هستیم شرایطی فراهم شود که مخاطبان تئاتر‌دوست بدون کمترین نگرانی ساعاتی به دور از نگرانی و هیاهو به تماشای نمایش بنشینند اما باید به این نکته تأکید کنم که نیاز به حمایت و دلگرمی بیشتری از سوی اداره کل هنرهای نمایشی هستیم.

وی افزود: به همین دلیل و برای تعیین سرنوشت اجرای این نمایش شخصاً طی چند روز آینده با مدیرکل هنرهای نمایشی ارشاد جلسه‌ای خواهیم داشت تا در صورت تأمین نظر و مساعدت لازم، با اجرای این نمایش در خدمت دوستان و علاقه‌مندان به تئاتر باشیم.

بهروز سروعلیشاهی، کارگردان نمایش «بازی‌های کشتار همگانی» نیز با اشاره به اینکه گروه نمایشی ماه‌ها است درگیر تمرینات این نمایش است گفت: با وقفه‌ای که پیش آمد با وجود ارتباط خوبی که میان اعضای گروه بود اما وقفه‌ای نیز در جلسات نهایی تمرین به منظور آماده‌سازی نمایش و اجرای بازبینی را شاهد بودیم و در شرایط کنونی لازم است که مجدد گروه گرد هم آمده و چند جلسه‌ای را به مرور کارهایی که به انجام رساندیم پشت سر بگذاریم.

وی ادامه داد: چون قرار است در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا داشته باشیم لذا از سوی مدیریت این تالار نمایشی با من تماس حاصل شد که برای اجرا در خردادماه اعلام آمادگی کنیم اما تصور می‌کنم که شرایط برای اجرا در خردادماه آماده نیست هم به جهت اینکه برخی از دوستان بازیگر درگیر پروژه های دیگری هستند و البته برخی نیز دانشجو هستند و درگیر امتحانات خواهند شد و هم به این دلیل که انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو داریم و در سطح جامعه سوژه اصلی این روزها مباحث انتخاباتی است و لذا شاید کمتر کسی عنایت به تئاتر داشته باشد و بخواهد برای تماشای آن وقت بگذارد.

 

علیشاهی تصریح کرد: با همه این تفاصیل و با وجود آنکه شاید طولانی شدن پروسه تمرین و اجرای این نمایش کمی به درازا بیانجامد، با مشورتی که با دوستان خودم در گروه به انجام رساندم، قرار بر این شد که در خردادماه و طی چند جلسه تمرین کار را برای اجرای نهایی آماده کنیم تا به امید خدا اواخر خرداد و یا اوایل تیرماه اجرای این نمایش را در پردیس شهرزاد شاهد باشیم.

وی در پایان گفت: بازهم تأکید می‌کنم که به شرط تثبیت شرایط حاکم و اینکه خدای ناکرده مجدد شاهد تعطیلی سالن‌های تئاتری نباشیم، این نمایش تیرماه و پیش از فرا رسیدن ماه محرم در این مجموعه نمایشی به روی صحنه خواهد رفت.

این گزارش حاکی است که از جمله نمایش های دیگری که قرار است پس از بازگشایی مجدد سالن‌های نمایشی به روی صحنه برود نمایش«سگک» به کارگردانی رضا بهرامی است که سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر میزبان اجرای آن خواهد بود.

گروه نمایشی «سگک» که نویسندگی آن را کهبد تاراج به عهده دارد این روزها به شکلی فشرده در حال تمرین و آماده‌سازی این نمایش هستند که البته بنا به گفته کهبد تاراج؛ نویسنده این نمایش، قرار است علاقه‌مندان به هنر تئاتر از 28 اردیبهشت شاهد بر روی صحنه رفتن آن در این تماشاخانه باشند.

   

  

   

 




مطالب مرتبط

در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد
در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد

اجرای پنج شنبه شب نمایش «شاماران» که مصادف با 30 اردیبهشت سالگرد درگذشت زنده یاد سعدی افشار بود، به این هنرمند تقدیم شد و محمدرضا خاکی در حاشیه این اجرا، نمایش امروز کشور را وامدار هنرمندانی چون سعدی افشار دانست.

|

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

«عطر آدم»؛ تلفیقی از تئاتر، اکتیویسم، تراپی

«عطر آدم»؛ تلفیقی از تئاتر، اکتیویسم، تراپی

آرمان طیران*: «سرود-نمایش عطر آدم» با طراحی و هدایت حضورِ طیف مختلف کُنشگرانش (تماشاگر-بازیگران) با نگرش‌ها و نظرگاه‌های انتقادی و تجربیات زیسته گوناگون‌شان با نزدیک شدن به الگو و رهیافت ...

|

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

بلیت فروشی «مجنون آن لیلی» آغاز شد

بلیت فروشی «مجنون آن لیلی» آغاز شد

بلیت‌فروشی موسیقی-نمایش «مجنون آن لیلی» به کارگردانی و آهنگسازی پیمان خازنی که در تالار حافظ روی صحنه می‌رود، آغاز شد. 

|

نظرات کاربران