در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

انتخاب مدیرعامل‌ انجمن هنرهای نمایشی در دو استان

در هفته ای که گذشت استان‌ها بعد از برگزاری انتخابات استانی، مدیر عامل‌های انجمن‌های ۲ استان انتخاب شدند. یک جشنواره دبیر خود را شناخت. دو جشنواره به کار خود پایان داد و فراخوان چند جشنواره دیگر منتشر شد و فعالیتهای تئاتر استانها مسیر خود را با قدرت ادامه می‌دهد.

در هفته گذشته حسین کریمی‌پور دبیر سی و سومین جشنواره هرمزگان شد، اختتامیه دومین جشنواره نمایشخانه بوشهر، انتشار فراخوان نخستین جشنواره مونولوگِ سروش فارس، درگذشت رضا ملک ثابت هنرمند یزدی، انتشار فراخوان پنجمین جشنواره استانی تئاتر خیابانی لردگان، تقدیر از درگاه تئاتر ایران در آیین اختتامیه رپرتوار تئاتر خیابانی استان خوزستان، فاتح بادپروا مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی کردستان شد، سید رحیم موسوی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی سمنان شد، برگزاری جشنوارۀ تئاتر استان البرز در آبان‌ماه، درگذشت امیرمسعود بیگدلی هنرمند تئاتر اهواز، انتشار فراخوان جشنواره نمایش خیابانی نخل و هامون سیستان و بلوچستان، برگزاری همایش تئاتر خیابانی خرداد استان تهران و برگزاری آیین اختتامیه رپرتوار تئاتر خیابانی استان خوزستان بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.  

حسین کریمی‌پور دبیر سی و سومین جشنواره هرمزگان شد

طی حکم رضا کمالی زرکانی مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی استان هرمزگان ،حسین کریمی پور به عنوان دبیرسی و سومین جشنواره تئاتر استانی منصوب شد. سی و سومین جشنواره استانی هرمزگان 17 الی 20 سال جاری برگزار می‌شود و ایجاد پویایی و پرورش استعدادهای استانی در زمینه نمایش در استان از جمله اصلی‌ترین راهبردهای برگزاری این جشنواره است.

 

اختتامیه دومین جشنواره نمایشخانه بوشهر

 آیین اختتامیه دومین جشنواره نمایشخانه با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان دوازده استان کشور به‌صورت وبینار برگزار شد. در این آیین که روز چهارشنبه 12 خردادماه 1399 برگزار شد، آرا هیئت‌داوران این جشنواره متشکل از رضا بهارلو، فاتح باد پروا و وحید لک قرائت شد. پیش از آرا هیئت‌داوران از روح‌الله پور قصاب مدیرعامل موسسه نیمدری سبز، جهانشیر یاراحمدی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره، رضا بهارلو عضو هیئت‌داوران و حسین بهروزی تقدیر به عمل آمد. این مراسم با حضور قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، ایرانی معاون سیاسی امنیتی استانداری بوشهر، محمد مظفری مدیرکل امور اجتماعی استانداری، فاطمه کرمپور مدیرکل ارشاد استان، سمیه رسولی مدیرکل کانون پرورشی فکری، جهانشیر یاراحمدی رئیس انجمن‌های نمایشی، مردانی رئیس بسیج هنرمندان و هنرمندان 12 استان برگزار شد

 

انتشار فراخوان نخستین جشنواره مونولوگِ سروش فارس

گروهِ نمایشِ سروش به مناسبت آغاز بیست و نهمین سال فعالیت خود در زمینه هنرهای نمایشی ، با همکاری انجمن هنرهای نمایشی فارس و همراهی گروهِ لنز ، نخستین جشنواره مونولوگِ سروش «نمایشِ تک بازیگر» را برگزار می کند. این جشنواره  ویژه ی کودکانِ ۷ تا ۱۲ ساله است زمان یک تا 10 دقیقه و انتخاب موضوع این جشنواره « «آزاد» است.

 

درگذشت رضا ملک ثابت هنرمند یزدی

رضا ملک ثابت هنرمند تئاتر و سیما یزدی که به علت بیماری گرفتگی عروقی در بیمارستان شهید صدوقی یزد بستری شده بود هشتم خردادماه، با وجود  تلاش بسیار کادر پزشکی و عمل‌های جراحی،طاقت نیاورد و دار فانی را وداع گفت. ملک ثابت سابقه بیش از سی سال فعالیت در عرصه هنر را در کارنامه خود دارد و از هنرمندان پیشکسوت و محجوب یزد به شمار می آید.

 

انتشار فراخوان پنجمین جشنواره استانی تئاتر خیابانی لردگان

فراخوان پنجمین جشنوارة استانی تئاتر خیابانی لردگان باهدف کشف وکمک به شکوفائی استعدادها و استفاده بهینه از ظرفیت تئاتری درگونة نمایش خیابانی ، ارتقاء شاخص های فرهنگی ، شناسایی آداب و رسوم و سنن منطقه ای و استانی در قالب نمایش خیابانی ، مقابله با آسیب های اجتماعی و ایجاد نشاط و مبارزه با بیماری کرونا در سطح جامعه و همچنین کمک به بروز خلاقیتهای نمایشیِ گروه های نمایش استان در زمینة تئاتر خیابانی از سوی انجمن هنرهای نمایشی استان چهارمحال وبختیاری، باهمکاری ادارة کل فرهنگ وارشاداسلامی استان و ادارة فرهنگ وارشاداسلامی شهرستان لردگان منتشر شده است. آداب و رسوم و سنتهای بومی و محلی و عشایری استان، ضرب المثلها و متلها، دفاع مقدس ، بسیج ، ایثاروشهادت و انقلاب اسلامی ، شهدای هسته ای و شهدای راه سلامت ، نگاه هنرمندانه به شعار سال: « تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها»، موضوعات اجتماعی شامل:  اعتیاد  ــ شادی و نشاط ــ سبک زندگی، محیط زیست ، منابع طبیعی و ثروتهای ملی ( با تکیه بر حفظ جنگلهای بلوط زاگرس و منابع آب )، بهداشت عمومی و مبارزه با کرونا از موضوعات مطرح شده این جشنواره هستند.

 

تقدیر از درگاه تئاتر ایران در آیین اختتامیه رپرتوار تئاتر خیابانی استان خوزستان

در آیین اختتامیه رپرتوار تئاتر خیابانی استان خوزستان که در هتل گیت بوستان اهواز برگزار شد از علی اکبر عبدالعلی زاده مدیر درگاه تئاتر ایران  و سردبیر سایت ایران تئاتر به پاس حمایت و همکاری در برگزاری رپرتوار تئاتر خیابانی استان خوزستان با اهداء لوح  قدردانی شد. همچنین در این مراسم با اهداء لوح تقدیر از میترا رضایی مسئول بخش استانی  ایران تئاتر و حسین سینجلی مسئول فنی سایت ایران تئاتر  تقدیر تجلیل شد. سایت ایران تئاتر علاوه بر پوشش خبری این رویداد در زمینه ثبت نام آنلاین گروه‌های متقاضی برای شرکت در رپرتوار تئاتر خیابانی استان خوزستان و سایر رویدادهای نمایشی استان خوزستان امکانات کاملی را برای سهولت در ثبت نام در اختیار کاربران و هنرمندان تئاتر قرار داده است.

 

فاتح بادپروا مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی کردستان شد

اولین جلسه هئیت مدیره این انجمن روز سه شنبه چهارم خرداد ماه  هزار و چهارصد ، در دفتر انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان برگزار شد و پس از گفتگو و تبادل نظر پیرامون رویکرد انجمن در دوره پیش رو و بیان دیدگاه ها ، درباره تعیین مدیر عامل ، هم اندیشی و در نهایت به اجماع کلیه اعضا و بدون کاندیدا شدن شخصی دیگر برای رئیس هئیت مدیره،  فاتح بادپروا برای دومین دوره پیاپی به عنوان رئیس هئیت مدیره هنرهای نمایشی استان کردستان انتخاب شد.

 

سید رحیم موسوی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی سمنان شد

اولین نشست اعضای جدید هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان سمنان در خرداد ماه ۱۴۰۰ در محل دفتر انجمن برگزار گردید . احمد مرادی حقیقی رئیس سابق انجمن هنرهای نمایشی و رئیس سنی ضمن عرض خیر مقدم و تبریک به اعضای حاضر در جلسه و آرزوی موفقیت برای این عزیزان دستور کار را مبنی بر تعیین عناوین اعضاء و مدیرعامل انجمن طبق اساسنامه جدید انجمن هنرهای نمایشی استان اعلام کرده  و اعضاء پس از بحث و بررسی و معرفی گزینه های مورد نظرخود درنهایت با تبادل نظر پیرامون انجمن پیش رو و بیان دیدگاه ها ، طرح ها و برنامه های آینده انجمن در سال جاری و ساماندهی تئاتر استان به اتفاق آرا، سید رحیم موسوی به عنوان مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی انتخاب شد

 

برگزاری جشنوارۀ تئاتر استان البرز در آبان‌ماه

در جلسۀ شورای سیاست گذاری جشنوارۀ تئاتر استانی البرز دربارۀ جزئیات برگزاری این جشنواره گفتگو و تصمیم گیری شد  در این جلسه که با حضور دهقان هراتی معاون هنری و سمعی بصری ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسیوند رئیس ادارۀ اوقات فراغت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری کرج، سرباز رئیس ادارۀ هنری ادارۀ کل، جلیلی رئیس خانۀ هنرمندان، یعقوبی خبرنگار ایران تئاتر و ندا قربانیان رئیس انجمن نمایش استان و دبیر این دوره از جشنواره و کشاورز کارشناس هنری ادارۀ کل برگزار شد، تاریخ جشنوارۀ امسال به دلیل تقارن با جشنوارۀ ملّی نمایش های آیینی و سنّتی، به آبان ماه موکول شد.

 

درگذشت امیرمسعود بیگدلی هنرمند تئاتر اهواز

امیرمسعود بیگدلی هنرمند ارزشمند تئاتر کلانشهر اهواز و استان خوزستان در پی ابتلا به کرونا درگذشت و در قطعه هنرمندان آرامستان اهواز آرام گرفت. امیرمسعود بیگدلی کارگردان و بازیگر تئاتر اهواز و استان خوزستان پنجشنبه 6 خردادماه 1400 در پی ابتلا به کرونا درگذشت و صبح روز شنبه 8 خردادماه در قطعه هنرمندان آرامستان اهواز آرام گرفتزنده یاد امیرمسعود بیگدلی متولد 1357 شهرستان اهواز، تئاتر را از سال 1369 در مقطع راهنمایی آغاز کرد و بسیار زود جذب فضای حرفه ای تئاتر اهواز شد و در آثار مختلفی به عنوان بازیگر حضور داشت و در ادامه در کسوت کارگردان آثار مختلف نمایشی را تولید و در جشنواره های مختلف ملی شرکت و جوایز متعددی را کسب نمود.

از جمله آثار نمایشی او در مقام کارگردان به نمایش های «همه فرزندان خورشید»، «عاشق کشون»، «خورشید در آغوش باران»، «وقتی علاالدین چراغ جادو نداشت»، «سمفونی روی گدازه آتشفشان تلخ»، «چشمهایش آه و زمزمه»، «لیلا»، «می خواستم ببوسمت باران گرفت» و بسیار آثار دیگر می توان اشاره کردجامعه هنرمندان تئاتر استان خوزستان ضایعه درگذشت امیرمسعود بیگدلی را به خانواده آن مرحوم و هنرمندان تئاتر استان خوزستان و کشور تسلیت عرض می نماید.

 

انتشار فراخوان جشنواره نمایش خیابانی نخل و هامون سیستان و بلوچستان

انجمن هنرهای نمایشی با همکاری ادراه کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در راستای نشاط، پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی ، نخستین جشنواره نمایش خیابانی نخل و هامون در سراسر استان برگزار می‌کند.آگاهی و پیشگیری در گرو ابزاری به نام هنر است و ذات هنر مبتنی بر پیام دهی و آگاهی و چون این پرسه را کاملا به طور غیر مستقیم طی و بیان می کند پذیرفتن آن برای مردم با لذت بوده و تاثیر به سزایی در فرایند آگاهی و پیشگیری دارد آسیب های اجتماعی امروز یکی از دغدغه های اساسی در جامعه محسوب می شوند و یکی از مهمترین راهکارهای رفع این مشکل استفاده از هنرهای نمایشی به عنوان روشی برای بیان و غلبه بر هیجانات و تنش های روحی و روانی در جامعه بوده لذا انجمن هنرهای نمایشی با همکاری ادراه کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در راستای نشاط، پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی اقدام به برگزاری نخستین جشنواره نمایش خیابانی نخل و هامون در سراسر استان می نماید. گروه های متقاضی شرکت در جشنواره موظف به انتخاب موضوع تعامل همفکری و ارتباط مردم با مسئولین جهت هر چه پرشورتر برگزار شدن انتخابات پیش رو در قالب نمایش های کمدی و طنز است.

 

برگزاری آیین اختتامیه رپرتوار تئاتر خیابانی استان خوزستان

آیین اختتامیه رپرتوار تئاتر خیابانی استان خوزستان یادواره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور علی اوسیوند بازیگر سینما و تئاتر کشور، وحید لک معاون انجمن هنرهای نمایشی ایران، ناصر چنانی معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، ساسان شکوریان دبیر رپرتوار تئاتر خیابانی خوزستان، نسرین بیگدلی رئیس اداره هنری اداره کل، محمد یاقوت پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان، عبدالمحمد نعناکار و حمیدرضا سالاروند اعضای هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی خوزستان، علی بنائیان مدیر کانون تئاتر خیابانی خوزستان و عضو هیئت رئیسه، سعید نگراوی دبیر جشنواره بین المللی تئاتر عربی و روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و روسای دفاتر انجمن هنرهای نمایشی شهرستان های میزبان و هنرمندان گروه های شرکت کننده در رپرتوار تئاتر خیابانی استان خوزستان عصر شنبه 8 خردادماه 1400 در تالار اقاقیای هتل بوستان اهواز برگزار شد.

 

برگزاری همایش تئاتر خیابانی خرداد استان تهران 

نخستین همایش تئاتر خیابانی خرداد با محوریت قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ در شهرستان قرچک به همت انجمن هنرهای نمایشی استان تهران و اداره کل فرهنگ و ارشاد و اسلامی استان تهران و همکاری انجمن هنرهای نمایشی شهرستان های قرچک ورامین پردیس و اداره ارشاد شهرستان قرچک از سیزدهم لغایت پانزدهم خرداد برگزار  و با استقبال بینظیر تماشاگران روبرو شد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم
گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم

مینینا آلنا، هنرمند و پژوهشگر تئاتر از روسیه که در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان حضور پیدا کرده است، خواستار تعامل بیشتر و افزایش همکاری‌ هنرمندان دو کشور شد.

|

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

حضور کانون با 12 اثر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

حضور کانون با 12 اثر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

سعید زین‌العابدینی، معاون مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از حضور دوازده نمایش از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری در بخش‌های مختلف بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان یزد خبر داد.

|

برای حضور در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مهلت ارسال آثار به مسابقه نمایشنامه‌نویسی «قصه نمایش» تمدید شد
برای حضور در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مهلت ارسال آثار به مسابقه نمایشنامه‌نویسی «قصه نمایش» تمدید شد

مهلت ارسال اثر برای حضور در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی ویژه کودکان و نوجوانان زیر 18 سال (قصه نمایش)، در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، تا ۲۷ بهمن تمدید شد.

|

نظرات کاربران