لب کلام هنرمندان در گفتوگوهای هفته 43
جوانان همچنان پیشرو در شرایط امروز
ایران تئاتر- عباس عبدالعلیزاده: گفت و گوهای هفته گذشته در رسانه ها حول محور نمایش، اجرا و نویسندگی آثار می گردد و حال و هوای این روزهای تئاتر گویا دارد خود را برای رسیدن به روزهای بهتر آماده می کند. ا تغییر دولت ریال شرایط شکننده شیوع موج پنچم کرونا باعث شده بسیاری از موثرین این هنر همچنان صبر پیشه کنند . دراین شرایط همچنان جوانان فعال و شجاع همچنان پیشرو در این عرصه هستند.
هفته گذشته ایران تئاتر نیز با انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات متنوعی در حوزه نمایش پرداخت.
علی عامل هاشمی درباره «خانواده آقای هاشمی»؛ فاطمه عظیمی درباره نویسندگی و نمایشنامه نویسی؛ رضا سعیدی درباره«حیاط ناتمام خانه ورنوسفادرانی»؛ ماکان رضایی پور درباره نمایش «فیل» با ایران تئاتر گفت و گو کردند.
مسعود موسوی: کاری به شدت جدی و پرمحتوا
مسعود موسوی با اشاره به برنامهریزی برای اجرای نمایش «ایزوله» بعد از یافتن تهیهکننده مناسب از واکسینه نشدن هنرمندان تئاتر و از بین رفتن تعدادی از آنها براثر بیماری کرونا گلایه کرد.
لب کلام
نمایشنامهای را با عنوان «ایزوله» نوشتهام و برای تولید آن به دنبال تهیه کننده هستم.
این نمایش از نظر خودم کاری به شدت جدی و پرمحتوا است و باید با آرامش کامل مالی به دنبال کارگردانی آن بروم .
داستان از این قرار است که مردم یک کشور پشت در اتاق رئیس جمهور تجمع کردهاند و قصد دارند او را از قدرت ساقط کنند.
چرا خانه تئاتر شرایطی برای واکسن زدن هنرمندان فراهم نمیکند.
همه فعالیتهای تئاتری که ۲ سال است تعطیل شده و هنرمندان تئاتر ما اکثراً بیکار و پول هستند.
مهر
حسین پوریانیفر: تئاتر پلی شده به سمت سینما و چهره شدن
حسین پوریانیفر نویسنده و کارگردان «هار» گفت: به نظرم وقتی جشنواره تئاتر دانشگاهی شروع میشود باید کل تئاتر تعطیل شود و هنرمندان و استادان دانشگاه بیایند آثار جشنواره را ببینند، زیرا این روند دوره گذار را سریعتر میکند.
لب کلام
اگر بخواهیم به زیرساختها نگاه کنیم من یک ذره هم به بازیگران حق میدهم.
انگار تئاتر پلی شده به سمت سینما و چهره شدن.
یکی از اتفاقات وحشتناک و منزجرکننده دیگری که در دوران کرونا افتاد این بود که بسیاری از تئاتریها به سراغ ساخت فیلم، مخصوصاً فیلم کوتاه رفتند.
حمید پورآذری تهیه کننده نمایش «هار»:
آدمها طول نقش را در طول گفتار میدانند و یا اینکه اکتهای عجیب و غریب داشته باشند و سرشان را به در و دیوار و میز بزنند.
دوره گذار نیاز به زیرساخت دارد که ما الآن این زیرساخت را نداریم.
ما در واقع دو جور تهیهکننده داریم؛ یک دسته کسانی هستند که با خودشان پول میآورند و یک عده هم کسانی هستند که میگویند ما میخواهیم آرزوهای شما را برآورده کنیم.
من کار عجیب و غریبی نکردم و همه کارها را خود بچهها انجام دادند ولی اساساً باید با کسانی که در رأس امور هستند بجنگیم.
این بچهها نیاز به چیزی ندارند و فقط کافیست که ما بگوییم کنار آنها هستیم.
هنر آنلاین
سعید حشمتی:اجرایی که ۲ پایان دارد
سعید حشمتی کارگردان نمایش «بالاخره این زندگی مال کی؟» با اشاره به ویژگیهای این اثر درباره پایان بندی متفاوت نمایش که براساس نظر مخاطبان شکل میگیرد، توضیحاتی ارائه داد.
لب کلام
خوشبختانه با وجود شرایط کرونا تا امروز استقبال از نمایش بسیار خوب بوده است.
در این اجرا ما فقط روایتگر داستان هستیم و قضاوتی درباره تصمیمی که کن هریسن برای زندگیاش میگیرد، نداریم.
یکی از مهمترین تفاوتهایی که این نمایش نسبت به اجراهای قبلی دارد این است که نمایش ۲ پایان دارد و هر شب این تماشاگران هستند که به ما اعلام میکنند، موافق تصمیم قهرمان داستان هستند یا خیر.
اجرا کردن در چنین شرایطی بسیار ترسناک است و قبل از آن هم همه اطرافیان ما را از انجام این کار برحذر داشتند.
مهر
آرش شریفزاده: نویسندگان آثار نمایشی، به نوجوانان توجه کنند
نویسندگان آثار نمایشی، به نوجوانان توجه کنند
آرش شریفزاده عضو هیات انتخاب مسابقهفیلمنامه و نمایشنامه کودک و نوجوان معتقد است که تاکنون در فضای حرفهای تئاتر و در نوشتن متنهای نمایشی برای گروه سنی نوجوان، کارهای زیادی نشده درحالیکه لازم است در نمایشنامهها و فیلمنامهها به این گروه مانند گروه سنی کودکان توجه خاص داشت.
لب کلام:
در میان متنهایی که در این مسابقه خواندم، بهطور کلی بار فانتزی کارها خیلی بالا بود، که این اتفاق خوب و مبارکی است.
هر چند که آثار محتوایی اجتماعی، فرهنگی و حتی اسطورهای داشتند، اما چاشنی فانتزی در اغلب متنهای رسیده مشهود بود.
اتفاق خوبی بود که هر موضوعی را که برگزیده بودند با تخیل خاصی ارائه شده بود.
بچههای قرن بیستم و عصر اینترنت، نصیحت مستقیم را به راحتی نمیپسندند.
در بعضی متنها برای مثال الگوی جادو و جادوگر و سحر، کمک کرده بود به روند روایت.
توجه به آثار قدیمی ایرانی، مسالهای فراگیر در نمایشنامهنویسی ماست.
ما متنها و اسطورهها و داستانهای قدیمی زیادی داریم، فقط شاهنامه یا فلان افسانهی تکراری نیست، و باید به سراغ آنها هم رفت.
امیدوارم که نویسندههای ما، دغدغهی نوجوانان را بیشتر داشته باشند، چراکه خیلی کم به آنها پرداخته شده و میشود. اگر هم توجهی شده، شعاری و خستهکننده بوده است.
کانون پرورش فکری
محسن حسینی: باغهای تهران از بین میروند!
محسن حسینی اعلام کرد در پاییز سال جاری پرفورمنسی را با عنوان موقت «پاییز باغ ایرانی» که به باغهای ایرانی و تخریب آنها میپردازد، اجرا خواهد کرد.
لب کلام
اجرای «از قمر تا قمر» نیازمند بودجه بالایی است.
برای حضور در این نمایش که یک تئاتر ملی است، با گلاب آدینه، رویا نونهالی، افشین هاشمی، سیروس همتی و مجید رحمتی گفتگو کردهام.
سال هاست که درگیر موضوع باغ ایرانی هستم؛ باغهایی که متأسفانه در شمال شهر تهران و همچنین شهرهای دیگر بودند و به مرور زمان از بین رفتهاند.
بعد از اجرای پرفورمنس «دیوار غربی شرقی» که سال ۹۸ در حافظیه شیراز اجرا شد، پرفورمنس «پاییز باغ ایرانی» پرفورمنس بزرگ دیگری است که اجرا خواهم کرد.
مهر
عرفان آیتی: گریز از سلیقه عادی تئاتر یک امتیاز است
عرفان آیتی کارگردان نمایش «به روایت سگ زرد برادر شغال» حاضر در بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی معتقد است پیروی از روند جهانیسازی، حضور صداهای مختلف و گریز از سلیقه عادی تئاتر را میتوان از مهمترین امتیازهای این جشنواره دانست که آن را به یک کنش فرهنگی و اجتماعی تبدیل میکند.
لب کلام
خلاصه کردن یک اثر و تحلیل از آن کار صاحب اثر نیست اما میتوان گفت این نمایش روایت مواجهه با حادثه است.
یک کار گروهی و محصول گروه تئاتر زاوش است که بیش از 8 سال از فعالیت آن میگذرد و معمولا با آثار خود دوباره و چندباره مواجه میشود.
پیش از این سابقه حضور در جشنواره تئاتر دانشگاهی را نداشتیم.
کرونا حتی استانداردترین جریانهای تئاتری را تحت تاثیر خود قرار داد.
جشنواره تئاتر دانشگاهی به ویژه در سطح بین الملل داشت قوت میگرفت و صداهای نویی را فریاد میزد اما سالن ها با تعطیلی طولانی مواجه شدند.
جریان تئاتر دانشگاهی کشور قرار نیست تجربههای نسل پیشین خود را نادیده بگیرد، اما جسارت بیشتری در گسترش فرم و محتوا دارد.
هنرآنلاین