در حال بارگذاری ...
مجموعه فرهنگی هنری تربیت تبریز بازگشایی شد

امید جوانه زد و درخت تنومند تئاتر سبز شد

عصر روز چهارشنبه، با حضور مسئولان کشوری و استانی، نمایندگان مجلس، و هنرمندان تئاتر آذربایجان شرقی، پس از ۲ سال تعطیلی، مجموعه فرهنگی هنری تربیت (تئاتر شهر تبریز) بازگشایی شد.

به گزارش ایران تئاتر  به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی هنری تربیت عصر روز چهارشنبه طی مراسمی باشکوه و با حضور هنرمندان تئاتر آذربایجان شرقی، پس از ماه ها انتظار، تئاتری های آذربایجان به خانه پدری خود بازگشتند. صدای همهمه و حضور از مقابل درب اصلی تا سالن اصلی مجموعه به گوش می رسید. این حضور بی سابقه در حالی انجام پذیرفت که طی اطلاعیه های قبلی و به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی تنها جمع معدود و محدودی از اهالی هنر آذربایجان برای مراسم بازگشایی «مجموعه فرهنگی هنری تربیت» دعوت شده بودند. با این حال اهل خانه با حضور پرشکوه خود خواستند نشان دهند که بی شکیب اجرا و صحنه اند.

ظرفیت فرهنگی و هنری تبریز بسیار بالا و نیازمند توجه است

در ابتدای این مراسم سید قاسم ناظمی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی ضمن خوش آمدگویی به مهمانان مراسم با تاکید بر ظرفیت های فرهنگی و هنری بی شمار تبریز و آذربایجان شرقی، خواستار نگاه ویژه مسئولان امر و متولیان فرهنگی کشور  نسبت به این خطه شد.

وی با اظهار خرسندی از اتمام بازسازی و مقاوم سازی تئاتر شهر تبریز و بازگشایی و تحویل این مجموعه به هنرمندان تئاتر در 50سالگیِ تاسیس مجموعه فرهنگی هنری تربیت اظهار کرد: با همراهی عمومی، چراغ تئاترشهر را روشن نگه خواهیم داشت.

ناظمی با بیان اینکه عموم اصحاب فرهنگ و هنر و حتی مردم عادی در طول 50 سال گذشته خاطراتی از مجموعه فرهنگی هنری تربیت دارند، گفت: حیف بود که این محل بسته بماند و لذا باید از زحماتی که مرحوم دکتر محمدپور، مدیرکل فقید فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی کشیدند تا کار نوسازی و بازسازی تئاتر شهر آغاز شود قدردانی کنیم ضمن اینکه قدردان همه بزرگانی هستیم که با مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همراهی کردند تا چراغ تئاتر شهر روشن بماند. ناظمی ادامه داد: با به کار گیری بسترها و سخت افزارهای فرهنگی، علاوه بر استفاده از قابلیت های کنونی می توان در توسعه این امر مهم نیز کارهای بسیاری انجام داد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در همین راستا از استاندار آذربایجان شرقی خواست دستور انتقال مالکیت هنرستانِ واقع در مجاورتِ ساختمان مجموعه فرهنگی هنری تربیت، از آموزش و پرورش به فرهنگ و ارشاد اسلامی را صادر کند تا فضاهای فرهنگی و هنری تبریز به ویژه در قلب تبریز توسعه یابد. ناظمی همچنین از معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در این مراسم حاضر بود، درخواست کرد حداکثر مساعدت را در پاسخ به تقاضای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمک به رفع فقرِ تجهیزاتیِ سالن و پلاتوهای نمایش تبریز داشته باشد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در ادامه صحبت های خود با یادآوری نقش زنده یاد محمد محمدپور به ارائه گزارش کوتاهی از روند بازسازی مجموعه فرهنگی هنری تربیت (تئاتر شهر تبریز) پرداخت. ناظمی در پایان از اهمیت بازسازی نمای بیرونی ساختمان مجموعه تربیت گفت و از شهرداری تبریز خواست تا در بازسازی نمای ظاهری این ساختمان مساعدت کند تا نما و ظاهری در شان قدمت این مجموعه و تبریز بر روی این ساختمان کار شود.

 

 تبریز خاستگاه تئاتر ایران است باید به جایگاه این شهر بها داد

دکتر پور محمدی، استاندار آذربایجان شرقی در مراسم بازگشایی مجموعه فرهنگی هنری تربیت (تئاتر شهر تبریز) گفت: سالی که گذشت سال غمباری برای هنر و فرهنگ این استان بود. عزیزانی سال گذشته کنارمان بودند که حالا جای خالی شان احساس می شود. هنرمندانی چون کامیار شکیبایی، سیامک افسایی و تینا عبدی از جمله هنرمندانی بودند که کاش در این لحظه باشکوه و مبارک در کنارمان بودند. امیدواریم بازگشایی مجموعه تربیت نویدی باشد برای اتفاقات خوش آینده و انشالله هنرمندان تئاتر این شهر دوباره بر روی صحنه این سالن هنرنمایی کنند. پورمحمدی در ادامه با اشاره به جایگاه تاریخی و جغرافیایی تبریز و آذربایجان گفت: این خطه به دلیل نزدیکی جغرافیایی به غرب، میزبان و خاستگاه بسیاری از اولین های ایران بود. به همین دلیل باید شان تاریخی این شهر نیز با همین مقیاس حفظ شود. استاندار آذربایجان شرقی در ادامه افزود: تبریز تازیخی نیازمند توجه مسئولان است، به خصوص هنر و تئاتر این شهر که در همینجا و در جوار هنرمندان پرتلاش این شهر از معاون محترم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست می کنیم تا نگاه و حمایت ویژه ای به این خطه داشته یاشند.

اصحاب تئاتر به پذیرش مسئولیت شهروندی شهره اند

در ادامه مراسم بازگشایی مجموعه فرهنگی هنری تربیت (تئاتر شهر تبریز)، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با قرائت متنی به جایگاه تاریخی تبریز و هنر تئاتر در این شهر پرداخت:

به گواه تاریخ هنر در سرزمین سربلند ما همواره پر هیمنه و ستایش برانگیز بوده است و میراثی اگر به روزگار ما رسیده حکما یا دستکار ارزنده هنرمندی بوده و یا به خاک هنر سرشته شده است.

انسان در همه اعصار جویای جاودانگی بوده و با قصه پردازی ها، افسانه سازی ها و اسطوره آفرینی ها این آرزومندی را دنبال کرده است، اما هیچگاه طعم جاودانگی رانچشیده و از فنای خویش مغموم. هنر اما به گوهر ربانی خویش این عطیه را به انسان بخشیده است که او نباشد و از او جهانی به یادگار بماند. آنچه از آن به رویینه تنی یاد می شود همین استمرار جد و جهد آدمی در عالم هنر است.

سرزمین ما ایران در طول تاریخ اگر از جنگ و جدلی زخم خورده و یا پاره ای از تن تناورش را به ناگزیر از دست داده است، به هنر تاب آورده و حال خوش داشته که همخونی و همزبانی به ضرب و زور جغرافیا از پا نمی افتد. کیمیای هنر، وصل است و اوست که می توانددره های دور و فواصل جغرافیایی را پشت سر بگذارد. گواه این ادعا مردمان نجیب آذربایجان ایران، اگر به معاهده های نظامی میان آنها و خویشانشان در ولایات همسایه چون قفقاز فاصله افتاد اما ریسمان مودت و رابطه خویشاوندی آنها برقرار باقی ماند.از جمله این مراودات فراتر از روابط سیاسی و اقتصادی، آسمان آبی هنر بود که در قرن اخیر در عرصه نمایش نیز-افزون بر سایر هنرها- بابی تازه و دریچه ای نو را برای گفتگو گشود. مراکز آموزشی و آکادمیک قفقاز و تاسیس مدارس در این سوی ارس در تبریز لبریز از هنر سلسله جنبان نقش دیگری شد.

تبریز و تبریزیان درانتقال دانش تئاتری، آموزش و توسعه آن از آن روزگار تا امروز نقش غرورآمیزی داشته اند. کافی است نام نخستین نمایشنامه نویسان، نخستین مترجمان آثار نمایشی، نخستین مدارس هنری و تاسیس تماشاخانه را در این یکصد سال در ذهن مرور کنیم.این نقش ارجمند و اقبال و استقبال آگاهانه از هنر نوین تئاتر تا امروز ادامه دارد و از پیوستگی و تعلق مردم این سامان هنر نمایش چنان مثل سایر یاد می شود.

اصحاب تئاتر به کارورزی اجتماعی و پذیرش مسوولیت شهروندی شهره اند و ماهیت وجودی این هنر این فرصت را ممکن کرده است تا در حوزه های تربیتی و شهروندی نقش آفرین باشد. مقوم دانسته شدن تئاتر در سیاستگذاری های فرهنگی نظام نشان از تعالی جایگاه و تطابق آن با ارزش های حاکم بر جامعه اسلامی ایران دارد و حفظ این جایگاه و ثبات این مصداق بر هر کدام از ما خدمتگزاران فرهنگ و هنر فریضه است.

معتقدم به نعمت تئاتر می توان به شهر و شهروندانی رسید که توانی صدچندان برای ارتقا مولفه های زیستی و مواجهه با آسیب ها و ابتلائات اجتماعی دارند و امیدآفرینی و جان بخشی وجه ممتاز ایشان است. شکر چنین نعمتی البته اهتمام تمام و عزم جزم برای توسعه این نهاد مدنی است و حفظ این سرمایه اجتماعی.

امروز با اشتیاق و احترام در شادی بازگشایی تئاتر شهر تبریز خود را شریک می دانم و پیش و بیش از هر چیز صمیمانه قدردان  هنرمندان و پایمردی همکارانم در بهبود بنا و تجهیز در خور و شان آن هستم. بویژه دوست نازنین و برادر عزیزم دکتر محمدپور که هستند  دلم تاب نمی آورد نبودنش را بپذیرم و دوست ارجمند و همکار صدیقم دکتر ناظمی و تمامی دست اندرکاران دلسوز فرهنگ و ارشاد اسلامی تبریز.

چشم آن دارم که در جوار جاذبه های نامدار تبریز تئاتر شهر به عنوان نشانی نشاط و فرهیختگی مردمان این دیار تعریف و تبلیغ شود. فرصت مجاورت با همسایگان و برخورداری از اشتراکات ریشه ای می تواند فرصت مغتنم و مضاعفی برای معرفی ظرفیت های هنر ایران باشد. بازگشایی تئاتر شهر خدمت اندکی است به هنرمندان ارجمند تبریز که در سالیان اخیر با آفرینش و تولید آثار فاخر در عرصه ملی نیز خوش درخشیدند. از اصحاب عزیز رسانه می خواهم که با التفات ویژه به این پایگاه قویم و قدیم نمایش، مردم را به تاثیر و توجه به تئاتر تشویق و ترغیب کنند. و از هنرمندان بخواهم تا به امید به مفاخر فرهنگی به طور خاص بپردازند. چرا که در پرتو شمع آشنای هنر جهان رنگی دلپذیرتر خواهد داشت.

قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی کشور، هوشنگ توکلی  ، وحید لک و فرهاد قائمیان از جمله مهمانان ویژه این مراسم بودند.

مجموعه فرهنگی هنری تربیت (تئاتر شهر تبریز) پس از 2 سال تعطیلی و با پشت سر گذاشتن مراحل عمرانی استحکام و توسعه بنا با مدیریت عباس زارع سرشت، شامگاه چهاشنبه، نهم تیر ماه بازگشایی شد و ار روز دوشنبه پذیرای علاقه مندان به تئاتر خواهد بود.




مطالب مرتبط

پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود
پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود

پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقه‌ای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استان‌ها گفت امید که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش باشیم.

|

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

استاندار آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، این رویداد را محلی برای نمایش تنوع و تعدد نگرش‌ها و ‌اندیشه‌ها دانست که فضایی مناسب را فراهم می‌کند تا اصحاب هنر در کنار هم قرار بگیرند.

|

گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم
گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم

حسین اصل عبداللهی، مدرس و کارگردان تئاتر با نقل این جمله هوسرل که «برای شناخت هر پدیده‌ای، باید آن را در پرانتز قرار بدهیم»، می‌گوید برای شناخت و گذاشتن ذات انسانی در بوته آزمایش، در نمایش «پرانتز باز انسان پرانتز بسته»، وجود و ماهیت انسان را در پرانتز قرار داده است.

|

با معرفی برگزیدگان

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی به ایستگاه پایانی رسید
با معرفی برگزیدگان

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی به ایستگاه پایانی رسید

آئین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان آذربایجان شرقی، با حضور مدیران، مسئولان، هنرمندان و علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی، روز سه‌شنبه 9 آبان، در تالار تربیت تئاتر شهر تبریز با تجلیل از نفرات و آثار برگزیده برگزار شد.

|

نظرات کاربران