در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

تئاتر در جشنواره‌های استانی نفس می‎‌کشد
برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر در یزد

در هفته ای که گذشت، مدیرکل هنرهای نمایشی برای هماهنگی برگزاری بخشی از جشنواره تئاتر فجر در یزد به این استان سفر کرد. بازار انتشار فراخوان جشنواره های استانی هم حسابی داغ بود. با وجود ادامه تعطیلی اجراهای عمومی به دلیل شرایط موجود و موج جدید ویروس کرونا، مسئولان تئاتر استانی بیکار ننشستند و برنامه های جشنواره هایشان را پیش بردند. تا تئاتر در استان‌ها همچنان پویا بماند

در هفته گذشته، سفر مدیرکل هنرهای نمایشی به یزد، معرفی برگزیده‌های جشنواره تئاتر دانشجویی پودس تبریز، انتشار فراخوان دهمین دورۀ جشنوارۀ تئاتر استان البرز، انتشار فراخوان پانزدهمین دوره تئاتر جشنواره ارسباران، مشارکت تمام دستگاه‌های فرهنگی استان برای برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، انتشار فراخوان جشنوره تئاتر باغچه‌بان در مرند، انتخاب هیات مدیره جدید انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی، انتصاب دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، معرفی هیات داوران جشنواره هنرجویی سی پنج قزوین، ماندگاری جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان و اعلام هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی گلستان، بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.  

 

 سفر مدیرکل هنرهای نمایشی به یزد

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در چهلمین دوره خود همزمان در یزد برگزار می شود. براین اساس مدیرکل هنرهای نمایشی کشور و هیات همراه در ادامه سفر یک روزه خود به یزد با هدف بررسی میزبانی شهر جهانی از جشنواره بین المللی تئاتر فجر، با  استاندار، شهردار و نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کردند. مدیرکل هنرهای نمایشی کشور در این دیدار گفت: نمایش یک هنر فاخر است و جشنواره بین المللی فجر یک اعتبار جهانی دارد که 40 سال هویت و اعتبار  دارد و وظیفه داریم از اعتبار آن دفاع کنیم. یزد استانی است که بین مسئولین و هنرمندان همگرایی خوبی وجود دارد و با ظرفیت هایی که در این شهر شاهد بودیم، می تواند میزبان شایسته‌ای برای این رویداد هنری باشد. وی با اشاره به رسالت شهرداری ها در زمینه اعتلای مسائل فرهنگی شهر، گفت: شهرداری ها همواره در فعالیت های فرهنگی پیش قدم هستند و در استان یزد نیز این اهتمام بخوبی دیده می شودوی توضیحاتی درباره نحوه برگزاری میزبانی در یزد ارائه کرد و گفت: برای نخستین بار بخش هایی از جشنواره بین المللی تئاتر فجر به استانی به غیر از پایتخت واگذار می شود که امیدواریم با همکاری مجموعه شهرداری که همواره حامی هنر بوده است، از این آزمون نیز سربلند بیرون آییم.

استاندار یزد در این دیدار گفت: در طول چند سال گذشته، برگزاری موفق جشنواره های مختلف نشان دهنده مشارکت خوب مردم استان، هنرمندان و دستگاه های اجرایی بود که جای امیدواری دارد تا بتوانیم در این میزبانی نیز سربلند باشیم.  وی با اشاره تجربیات خوب یزد در برگزاری جشنواره های مختلف گفت: روحیه مناسب تعامل و همدلی که در استان است، با تغییر هر مدیریتی پابرجا می ماند و یقینا با هر رویکردی این همدلی پابرجا است و یزد در این زمینه نیز میزبان شایسته خواهد بود

در این سفر  که رضا بصیرت میر عامل هنرهای نمایشی، حسین مسافر آستانه دیبر جشنواره بین‌المللی فجر، حجت‌الاسلام بهداروند و وحید لک،  مدیرکل هنرهای نمایشی را همراهی می کردند، یک تماشاخانه افتتاح و یک جلد مجموعه نمایشنامه نیز رونمایی شد.

 

اعلام زمان معرفی برگزیده‌های جشنواره تئاتر دانشجویی پودس تبریز

جشنواره تئاتر دانشجویی پودس که به‌عنوان مهم‌ترین رویداد رقابتی و جشنواره‌ای در عرصه هنر تئاتر دانشگاهی و دانشجویی در شمال‌غرب کشور است را می توان  یکی از پنج جشنواره معتبر دانشجویی کشور محسوب کرد. این جشنواره هفته اول مرداد ماه با معرفی برگزیده های خود در تبریز به کار خود پایان خواهد داد. این جشنواره در سه محور «نمایشنامه نویسی، جایزه دکتر غلامحسین ساعدی»، «پژوهش تئاتر» و «پوستر تئاتر» برای نخستین‌بار به‌عنوان بخش‌های اصلی برگزار شد. هفده داور در بخش مختلف جشنواره داوری می کنند. جشنواره منطقه ای تئاتر دانشجویی پودس به همت موسسه آموزش عالی نبی اکرم تبریز برگزار می شود.

 

انتشار فراخوان دهمین دورۀ جشنوارۀ تئاتر استان البرز

به منظور ساماندهی بیشتر فعالیت های نمایشی استان دهمین جشنواره تئاتر استانی البرز در سال 1400 برگزار می گردد. در راستای سیاست های راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین به منظور ساماندهی بیشتر فعالیت های مختلف تئاتر و تولیدات و اجراهای عمومی گروه های نمایشی، همچنین ارتقاء و اعتلای سطح کیفی هنر ارزشمند تئاتر در سطح استان به ویژه شهرستان های تابعه،  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با همکاری انجمن هنرهای نمایشی این استان ، دهمین جشنواره تئاتر استان البرز را برگزار می کند. اولیت های ویژه انتخاب آثار در این دوره جشنواره شامل: شعار سال "تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها" ، موضوعات دینی ، مذهبی ، دفاع مقدس (ترویج فرهنگ ایثارو شهادت) ، امید اجتماعی ، نشاط اجتماعی ، ارتقاء نهاد خانواده ، بنیان و تحکیم خانواده ، همگرایی ملی ، پرداختن به آیین ها و سننت های بومی و تاریخ شفاهی استان البرز ، طرح مسائل فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی  معاصر ، حقوق شهروندی ، آسیب های اجتماعی ، پاندومی کرونا ، شهدای سلامت ، تجربه های جدید در فرم های نمایشی (آزاد) و در بخش ویژه : برداشت و اقتباس آزاد از آثار حکیم نظامی گنجوی با محوریت پاسداشت زبان فارسی است.

 

انتشار فراخوان پانزدهمین دوره تئاتر جشنواره ارسباران

پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر های کوتاه ارسباران نیز طبق روال سال های گذشته قرار است در منطقه خوش آب و هوای ارسباران و شهرستان اهر برگذار شود. دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران با انتشار فراخوان این جشنواره، از گروه های مختلف و هنرمندان تئاتر کشور برای شرکت در این جشنواره دعوت به عمل آورد. مهلت دریافت آثار این جشنواره تا 25شهریور 1400 بوده و از 29 مهر تا 2آبان 1400 برگزار خواهد شد.

 

مشارکت تمام دستگاه‌های فرهنگی استان برای برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان

مدیر کل هنرهای نمایشی درباره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان روز یکشنبه گذشته جلسه بسیار خوبی با حضور جناب آقای دکتر صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب حاجی‌بابایی نماینده محترم مردم همدان و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، آقای شاهرخی استاندار محترم همدان و آقای دکتر حسینی معاون محترم امور هنری وزارت ارشاد و آقای احسانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان داشتیم. در این جلسه موضوعات مختلفی مطرح شد و تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت ارشاد و استانداری همدان منعقد شد که بر اساس آن، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ابتدا به مدت 3 سال و در صورت تمدید یک دوره 3 ساله دیگر، در مجموع 6 سال در شهر همدان باقی بماند. مدیر کل هنرهای نمایشی همچنین با اشاره به بررسی نقاط ضعف و قوت برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: نقاط ضعف و قوت و چگونگی برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در سال‌های گذشته توسط دبیرخانه جشنواره احصا شده است. در همین ارتباط عدم هماهنگی‌ها و مشکلات احتمالی چند سال اخیر بررسی و راه‌کارهای برطرف ساختن آن‌ها در تفاهم‌نامه گنجانده شد.

 

انتشار فراخوان جشنوره تئاتر باغچه‌بان در مرند

فراخوان نخستین جشنواره سراسری نمایش کودک جبار باغچه بان مرند- مهر ۱۴۰۰ منتشر شد. موسسه فرهنگی و هنری تندیس هنر با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرند، به بهانه‌ صد و دوسالگی تئاترکودک در ایران، نخستین جشنواره نمایش کودک را در مهرماه 1400 برگزار می‌کند. رویکردهای موضوعی: جبارباغچه بان و نمایش کودک در ایران، نمایش کودک و تعلیم برای کودکان ناشنوا، باغ شهرمرند خاستگاه نمایش کودک، کودک و فرهنگ ایرانی و اسلامی و کودک و مسائل تربیتی، فرهنگ شهروندی، خانواده و ....

 

انتخاب هیات مدیره جدید انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی

انتخابات انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان غربی با حضور نمایندگان گروه‌های نمایشی، نماینده انجمن هنرهای نمایشی ایران و اداره کل هنرهای نمایشی ایران و نمایندگان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی در ۱۴ تیرماه ۱۴۰۰ برگزار و نتیجه‌ انتخابات اعلام شد . هیأت مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان‌غربی به ترتیب آرا : امید خاک‌پور « رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل»، حامد اسماعیل وند « خزانه دار»،  غلامرضا قلی‌یان « عضو هیأت مدیره»، جعفر وهاب‌پور « عضو هیأت مدیره »، بابک رستم زاده « دبیر و نایب رئیس »، سعید عبدالهی « عضو علل بدل» و وحید حصاری « عضو علل بدل » انتخاب شدند.

 

انتصاب دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، طی حکمی، امیر مشهدی عباس را به عنوان دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان معرفی کرد. امیر مشهدی عباس نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان، از سال 1377 به صورت مستمر به عنوان گروه شرکت‌کننده، هیأت انتخاب و داوری در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان حضور داشته است. او هم‌اکنون مدیر سینمایی و  تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

 

معرفی هیات داوران جشنواره هنرجویی سی پنج قزوین

حسن لطفی «نویسنده،کارگردان، منتقد، مدرس سینما» محمدصمدی «کارشناس ارشدکارگردانی تئاتر» مهدی خدایی «نویسنده،کارگردان،بازیگر» به عنوان داوران این جشنواره معرفی و از روز شانزدهم تیرماه داوری این جشنواره را آغاز خواهند کرد. اولین جشنواره هنرجویی سی وپنج با شرکت بیست و هفت نمایش از تاریخ شانزدهم تیرماه به مدت سه روز و با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی درتالارنمایش علامه رفیعی برگزار خواهدشد. این دوره از جشنواره با یاد استاد ناصرایزدفر برگزار می‌شود.

 

ماندگاری جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان

بر اساس تفاهم نامه استاندار همدان با معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شد در سال‌های آینده همچنان استان همدان میزبان جشنواره بین المللی تئاتر کودک ونوجوان باشد. با پیگیری مسوولان ارشد استان، تفاهم نامه برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به مدت 5 سال دیگر به میزبانی شهر همدان تمدید شدبا حضور دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی و مهندس شاهرخی استاندار همدان و سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تفاهم نامه میزبانی همدان در برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر کودک ونوجوان به امضا رسید. با توجه به درخواست سایر مراکز استان ها برای میزبانی جشنواره بین المللی تئاتر کودک ونوجوان با امضای این تفاهم نامه ،استان همدان هم چنان میزبان جشنواره بین المللی تئاتر کودک ونوجوان خواهد بود. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان گفت: بر اساس تفاهم نامه استاندار همدان با معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شد در سال های آینده همچنان استان همدان میزبان جشنواره بین المللی تئاتر کودک ونوجوان باشد.امسال با توجه به شرایط اپیدمی کرونا و احتمال  اعمال محدودیت‌ها برای برگزاری جشنواره تصمیم گیری و برنامه ریزی خواهد شد.

 

اعلام هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی گلستان

هفتمین دوره انتخابات در استان گلستان با نظارت وحید لک نماینده انجمن هنرهای نمایشی کشور و نمایندگان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، برگزار شد و هیات مدیره انجمن و هیئت رئیسه مجمع این استان برای مدت ۲ سال انتخاب شدند. طی رأی‌گیری برای انتخاب اعضای هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی و هیئت رئیسه مجمع نمایندگان گروه‌های نمایشی گلستان طبق اساسنامه جدید انجمن هنرهای نمایشی در تالار فخرالدین اسعد گرگانی  3 نفر به عنوان اعضاء هیئت رئیسه مجمع و 5 نفر به عنوان اعضاء هیئت مدیره انجمن و 1 نفر به عنوان بازرس انتخاب شدند. هیئت مدیره به مدت دو سال امور جاری تئاتر استان گلستان که شامل شهرستان‌های بندرگز، کردکوی، بندرترکمن، گمیشان، گرگان، آق قلا، علی آباد کتول، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گنبد کاووس، گالیکش و کلاله است را برعهده دارند.

 

آغاز کارگاه آموزش آنلاین ایران تئاتر برای مسئولین درگاه‌های استانی

برگزاری کارگاه های آموزشی با هدف ارتقا کیفی مطالب بخش استانی سایت ایران تئاتر از طریق دوره های تخصصی رسانه به صورت آنلاین برای مسئولین درگاه‌های استانی آغاز شد. جلسات آموزشی مسئولان درگاه‌های استانی  با حضور علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده مدیر پرتال تئاتر ایران و سردبیر ایران تئاتر و برگزار می‌شود. در این کارگاه‌های آموزشی که در دو بخش و به صورت تصویری در فضای مجازی برگزار می‌شود، مباحث توسط سردبیر سایت ایران تئاتر تدریس می‌شود. در بخش نخست هر کلاس مباحثی پیرامون نگارش و ویرایش صحیح مطالب رسانه ای ، ساختار خبر ، گزارش موثر ، تیتر خلاق  و ... تدریس می‌شود و در بخش دوم، کارکرد رسانه در توسعه تئاتر استان ، تحلیل و بررسی تولید محتوا و چگونگی سوژه‌یابی و تولید مطالب متنوع در حوزه‌های مختلف گفت و گو، گزارش، نقد و.... برای شرکت کنندگان تشریح می‌شود.در پایان هر جلسه نیز مسئولین درگاه‌های استانی به بیان سوالات و مطرح کردن پیشنهادات و مشکلات خود و بحث و تبادل نظر با یکدیگر و مسئولان سایت ایران تئاتر می‌پردازند.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره راه ابریشم

احمد جولایی: در جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای به هنرمندان کلیدواژه بدهیم
گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره راه ابریشم

احمد جولایی: در جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای به هنرمندان کلیدواژه بدهیم

احمد جولایی هنرمند و مدرس تئاتر و داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم گفت اگر بخواهیم سیاست نشر ادبیات دراماتیک بین‌الملل را داشته باشیم باید کلیدواژه‌ها را پیدا کنیم و به دست کسانی که علاقه‌مند هستند برسانیم تا آثاری را در راستای اهداف جشنواره تولید کنند.

|

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود
پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود

پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقه‌ای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استان‌ها گفت امید که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش باشیم.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی
در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، در نشستی خبری، از حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند به میزبانی تبریز خبر داد.

|

نظرات کاربران