در حال بارگذاری ...
در گفتگو با مدیر انتشارات نمایش مطرح شد

چگونه پژوهش‌های پنهان‌مانده را معرفی کنیم؟

یکی از مشکلات ما این است که وقتی پژوهشی تهیه می‌شود، گوشه کتابخانه‌ها پنهان می‌ماند و کسی از وجودش باخبر نمی‌شود در حالیکه گاه بسیاری از همین پژوهش‌های پنهان مانده، می‌توانند گره گشای کار افراد، نهادها و سازمان‌های زیادی باشند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، سعید اسدی، مدرس دانشگاه و مدیر انتشارات نمایش از راهکارهایی برای معرفی پژوهش‌های تئاتری و بیرون کشیدن آنها از کنج عزلت خبر داد و توضیحاتی هم درباره فعالیت‌های این دفتر ارایه کرد.

او درباره تازه‌ترین فعالیت‌های انتشارات نمایش گفت: دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات نمایش در سه حوزه کاری خود که در عنوان آن آمده است، مشغول انجام فعالیت‌هایی است. در دوره جدید بخش مهمی از فعالیت‌های این دفتر بر آموزش متمرکز شده و این رویکرد در جهت پر کردن خلاءهای آموزشی است که از دیرباز داشته‌ایم و بویژه نقطه هدف آن آموزش متقاضیان در خارج از تهران است.

او ادامه داد: از سال گذشته پیگیر این کار بودیم و با توجه به شرایط فعلی، عموم آموزش‌های ما به صورت غیرحضوری خواهد بود ولی با برطرف شدن این وضعیت، اعزام استاد از مرکز به دیگر شهرها را به طور جدی پیگیری خواهیم کرد.

اسدی درباره فعالیت‌های انتشارات نمایش در حوزه چاپ و نشر نیز گفت: دو دسته کار منتشر می‌کنیم؛ کتاب‌ها و نشریاتی مانند مجله نمایش و فصل‌نامه تئاتر. مجله نمایش بزودی با تغییراتی در جهت ارتقای کیفی و افزایش دایره مخاطبان منتشر خواهد شد. فصلنامه تئاتر هم که پیش از این به روز نبود زین پس در زمان مقرر خود یعنی در هر فصل منتشر می‌شود.

او با تاکید بر تولید نمایشنامه به عنوان رویکرد اصلی انتشارات نمایش اضافه کرد: در این زمینه فرآیندی را که از سال گذشته آغاز شده بود، ادامه می‌دهیم. این فرایند را تولید تکوینی نمایشنامه می خوانیم که با گزینش طرح‌های منتخب نویسندگان و عقد قرارداد تا به ثمر رسیدن نسخه نهایی و چاپ اثر ایشان را همراهی خواهیم کرد. پیش از این پروژه «قلم روشن» را آغاز کرده بودیم که مجموعه نخست آن در دوره‌ی مدیریت پیشین این دفتر منتشر شده بود و  مجموعه «قلم روشن۲»که اساس آن نگارش نمایشنامه با توجه به گستره‌ی موضوعی فرهنگ و ویژگی های ایران زمین بود در اسفندماه سال ۱۳۹۹ منتشر و رونمایی شد. به این صورت که نویسندگان طرح‌های خود را ارایه کردند که بعد از تصویب و بستن قرارداد کامل، به صورت نمایشنامه‌های کامل، منتشر شدند. سال گذشته بیش از ۱۰۰ طرح مورد بررسی قرار گرفت و ۲۰ طرح به مرحله‌ی قرارداد رسید  و در نهایت ۱۲ نمایشنامه نهایی در قالب ۹ مجلد منتشر شدند .

اسدی از پروژه «نخل سرخ» با موضوع مقاومت به عنوان دیگر فعالیت انتشارات نمایش در جهت تولید نمایشنامه در سال جاری خبر داد و افزود: کارهای این پروژه نیز نهایی شده‌اند و به زودی رونمایی می‌شوند.

به گفته او، پروژه «راه روشن» هم بخش دیگری از فعالیت‌های این نشر است که با الهام از مضامین کتاب نهج البلاغه آثاری نوشته می شوند و قرار است نتایج آن تا پاییز امسال به شکل نمایشنامه‌های تکمیل شده، منتشر شود.

علاوه بر این هم اکنون پروژه‌ی حمایت از تولید و انتشار نمایشنامه اعضای کانون نمایشنامه نویسان و مترجمان خانه تئاتر را با عنوان «۱۴۰۰» آغاز کرده ایم که تا کنون تعدادی طرح نمایشنامه به دست ما رسیده و در حال بررسی و ادامه فرایند این برنامه هستیم و امیدواریم تا پاییز سال جاری آثار تولیدی این بخش را هم منتشر نماییم.

این مدرس دانشگاه هدف از اجرای این پروژه‌ها را حمایت از نویسندگان دانست و خاطرنشان کرد: در این پروژه‌ها نویسندگان را تا تکمیل متون‌شان همراهی کرده‌ایم و علاوه بر پرداخت مالی، این متون برای انتشار در اختیار انتشارات نمایش قرار می‌گیرند. ضمن اینکه شرایط را برای اجرای این آثار فراهم می‌کنیم. با این شیوه ضمن حمایت از نویسنده، یکی از مشکلات بزرگ همیشگی‌مان را که فقر نمایشنامه مناسب اجراست، تا حدودی مرتفع می‌کنیم.

اسدی با اشاره به اینکه امسال تمرکز ویژه‌ای بر پژوهش در تاریخ تئاتر ایران داریم، در این زمینه توضیح داد: سال گذشته توانستیم اطلاعات کاملی از ۳۷ دوره جشنواره فجر را با نمایه‌ای پویا هم در قالب کتاب و هم بر روی سایت منتشر کنیم. در حال حاضر هم مشغول گردآوری مجموعه مقالاتی درباره‌ی تاریخ تئاتر ایران با تمرکز بر تئاتر بعد از انقلاب هستیم. برای اجرای این کار نشست‌های پژوهشی و گردهمایی‌هایی را هم مورد توجه قرار می‌دهیم.

او از انتشار چند کتاب تئوریک و نمایشنامه در حوزه نمایش عروسکی و نمایش رادیویی خبر داد و گفت: علاوه بر اینها کتاب‌های دیگری هم زیر چاپ داریم و می‌کوشیم هم به آثار تالیفی و هم به آثار ترجمه شده توجه داشته باشیم.

اسدی با بیان اینکه آثار پرمخاطب گذشته تجدید چاپ خواهند شد، از انتشار چند کتاب مرجع تا پایان تابستان سخن گفت و افزود: بارگذاری این کتاب‌ها روی سایت انتشارات نمایش به نشانی www.namayesh.org انجام شده و امکان خرید کتاب و دسترسی به آن از طریق سایت فراهم است.

این مدرس تئاتر ارتباطِ کمرنگ میان پژوهشگران و مخاطبان را از جمله ضعف‌های مهم در کشور ما برشمرد و گفت: یکی از اتفاق‌هایی که در ایران کمتر رخ داده، ایجاد پل ارتباطی میان فضای پژوهشی و مخاطبان است. به همین دلیل فراخوانی را با عنوان «گزارش پژوهش» منتشر کرده‌ایم که پژوهشگران، با معرفی چکیده آثار، نتایج و یافته‌های تحقیقی خود  را در اختیار گروه‌های مخاطب این پژوهش‌ها قرار دهند. هدف این برنامه معرفی محققان، پژوهش‌گران و یافته‌های پژوهشی دانشگاهی و غیر دانشگاهی است. علاوه بر چاپ نوشتار این گزارش‌ها، این یافته‌ها در نشست‌های حضوری و همینطور در تلویزیون تئاتر ایران و دیگر پلتفرم‌ها با هدف بیرون کشیدن پژوهش‌ها از کتابخانه‌ها منتشر خواهد شد که در حال حاضر محدوده معرفی این برنامه پژوهش‌های ۵ سال اخیر را در بر می‌گیرد .

اسدی اضافه کرد: علاوه بر انتشار مکتوب آثار در نظر داریم به مقوله پژوهش به صورت صوتی و تصویری هم بپردازیم . در همین راستا تولیدهای کوتاه تصویری آموزشی و پژوهشی خواهیم داشت که شامل محتوای صوتی و تصویری از اساتید و پژوهشگران ایرانی است که در عرصه جهانی هم با زیرنویس ارایه می‌شود و بویژه برای کسانی که به منابع آموزشی دسترسی کافی ندارند، مفید خواهد بود. ضمن اینکه تولید پادکست را هم به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های دفتر خود در نظر داریم.

او یکی از مشکلات پیشین انتشارات نمایش را پخش نامناسب دانست و از بسته شدن قراردادی برای پخش گسترده‌تر آثار این نشر خبر داد.

این پژوهشگر در پایان درباره انتشار تاریخچه شفاهی زندگی و آثار هنرمندان تئاتر در انتشارات نمایش نیز گفت: سلسله کتاب‌های «ماندگاران صحنه» را داریم که پیش از این دو مجلد آن درباره بهروز غریب‌پور و زنده‌یاد پرویز پورحسینی منتشر شده است. هدف‌مان این است که امسال هم ۴ کتاب دیگر در این مجموعه منتشر کنیم به این صورت که هر فصل، یک کتاب منتشر شود. البته در کنار چاپ این کتاب‌ها علاقه‌مندیم مستندسازی‌های رویدادهای تئاتر ایران را به شکل صوتی و تصویری هم داشته باشیم. ضمن اینکه به زودی کتاب مرجعی درباره نمایش‌های ایرانی اجرا شده منتشر خواهیم کرد.




مطالب مرتبط

نظر دو هنرمند درباره نمایش «هیدن»

نظر دو هنرمند درباره نمایش «هیدن»

علیرضا کوشک‌جلالی و سعید اسدی شب گذشته به تماشای نمایش «هیدن» نشستند و گفتند خون جدیدی در رگ‌های تئاتر ایران جاری شد و این نمایش باید در عرصه بین‌المللی نیز حضوری پر رنگ داشته باشد.

|

نظرات کاربران