در حال بارگذاری ...
دو کتاب کاربردی و آموزشی در انتشارات نمایش

«تئاتر برای بچه‌ها» و «کارگردانی تئاتر کودک و نوجوان» تجدید چاپ شد

دو کتاب کاربردی و آموزشی «کارگردانی تئاتر کودک و نوجوان» و «تئاتر برای بچه‌ها» که نایاب بودند، توسط انتشارات نمایش تجدید چاپ شدند.

به گزارش ایران تئاتر، انتشارات نمایش در ادامه روند چاپ کتاب‌های مرجع و آموزشی برای هنرمندان، علاقه‌مندان پیگیر و هنرجویان عرصه تئاتر، دو کتاب «کارگردانی تئاتر کودک و نوجوان» و «تئاتر برای بچه‌ها» را که مدتی بود نایاب شده و در دسترس علاقه‌مندان نبودند، تجدید چاپ و روانه بازار کتاب و نشر کرد.

کتاب «تئاتر برای بچه‌ها» را که راهنما و دستنامه‌ای برای نویسندگی، اقتباس، کارگردانی و بازیگری تئاتر کودک و نوجوان است، دیوید وود نوشته و آن را حسین فدایی‌حسین و رکسانا شاه‌جانی ترجمه کرده‌اند.

دیوید وود (David Wood) مولف این اثر هنرپیشه، کارگردان و تهیه‌کننده تئاتر کودک و نوجوان که مقالات و کتاب‌های بسیاری را در حوزه تئاتر کودکان نوشته است. همچنین حسین فدایی‌حسین، مترجم این کتاب، متولد 1345 در تهران است که در عرصه‌های نمایشنامه نویسی، کارگردانی، طراحی صحنه و پژوهشگری تئاتر فعالیت می‌کند.

در کارنامه او تالیف مقالات پژوهشی چون تئاتر ضد جنگ، روند شکل گیری تولید و اجرای نمایش بانوی بی نشان/ نمایش و ماوراء/ مجموعه پژوهش های تئاتر دینی - دفتر دوم، فرزندکشی در ادبیات جهان، سیر تحول مضامین نمایشی در تئاتر دفاع مقدس، مقایسه کمدی چخوف و شاو، بررسی وضعیت تئاتر کودک و نوجوان در ایران/ مجله نمایش، کندوکاوی درباره نمایشنامه خوانی/ مجله نمایش، سیر تحول مضمون و تطور زمان در ادبیات نمایشی جنگ،مقدمه ای بر ویژگی های نمایش دینی، موقعیت های داستانی در تئاتر جنگ و دفاع مقدس و... به چشم می‌خورد. همچنین او چندین نمایشنامه‌ ویژه کودکان و نوجوانان از جمله ماجرای جنگلبان، شهر دندان‌ها، بچه یاکریمها، یادگار، کارآگاهان مدرسه، اجازه آقا، مینا و خنگله، آبتنی در برکه، ببعی و گرگ آشپز، سحر میان خوراکی‌ها و... را نوشته است.

او دارای لیسانس طراحی صنعتی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در سال 1373 و فوق لیسانس ادبیات نمایشی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران در سال 1385 است. به نظر می‌رسد خواندن این کتاب علاوه بر آنکه شناخت نسبتا کاملی از تئاتر کودکان به مخاطب می‌دهد، می‌تواند ما را در شناخت دنیای کودکان و نوجوان و بهره‌گیری از عنصر بازی به عنوان یک ابزار موثر و دلخواه آموزشی و تربیتی یاری کند.

«تئاتر برای بچه‌ها» اولین بار در سال 1386 منتشر شده بود.

دیگر کتاب تجدیدشده انتشارات نمایش، «کارگردانی تئاتر کودک و نوجوان» به عنوان یک راهنمای علمی و عملی برای گروه‏‌های تئاتر و فعالان و هنرجویان تئاتر است.

این کتاب را  هلنا روزنبرگ نوشته و متن آن را فاطمه حسینی به فارسی برگردانده است.

ویرایش و تدوین این اثر را حسین فدایی‌حسین برعهده داشته است.

در معرفی این کتاب می‌خوانیم: یکی از امتیازات مهم کتاب «کارگردانی تئاتر کودک و نوجوان» این است که نویسنده کتاب به این حقیقت رسیده است که کار باید اجرایی باشد و او باید کاربردی بنویسد. تئاتر کودک و نوجوان باید تلفیقی از سبک‌ها و شیوه‌های مختلف باشد. برای مخاطب کودک و نوجوان، با قوه‌ تخیل فوق‌العاده‌ای که دارد، نمی‌توان تک‌بعدی کار کرد، بلکه با شناخت و به‌کارگیری انواع شیوه‌ها و پیشرفت در زمینه‌ تئوری و عملی کار، باید به اجرایی شایسته‌ چنین مخاطبی رسید.

نویسنده با جدیت تمام به این مقوله مهم پرداخته و در رد این باور که تئاتر کودک و نوجوان تئاتر نیست یا شکل ساده و ابتدایی تئاتر بزرگ‌سال است، می‌کوشد. به اعتقاد ایشان، تئاتر کودک و نوجوان شالوده‌ تئاتر بزرگ‌سال بوده و تمامی معیارها و مهارت‌های تئاتر بزرگ‌سال را دارد.

تئاتر کودک و نوجوان، تئاتری کامل است و هیچ کم و کاستی ندارد. لذا تولیدکنندگان نمایش کودک و نوجوان نیز باید با عزم راسخ کار کرده و بهترین و کامل‌ترین شکل نمایش را بسازند؛ به همین علّت، نویسنده کتاب روی عناصر اصلی تئاتر؛ بازیگری، نویسندگی و طراحی نمایش تأکید داشته و به جزئیات آن می‌پردازد.

«کارگردانی تئاتر کودک و نوجوان» اول بار در سال 1388 روانه کتابفروشی‌ها شده بود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران