در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

آغاز زمان‌بندی برای برگزاری جشنواره‌های استانی

در هفته گذشته بیشترین اخبار تئاتر استان‌ها رنگ و بوی جشنواره داشت. با نزدیک شدن زمان برگزاری جشنواره‌های استانی بازار انتشار فراخوان‌ها داغ است و استان‌ها به تناوب درحال اعلام زمان برگزاری جشنواره‌هایشان هستند.

در هفته‌ای که گذشت، انتصاب دبیر جشنواره مرصاد کرمانشاه، دوشنبه ها با ادبیات نمایشی ایران و جهان در دیواندره، تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره نمایشنامه‌نویسی استانی پارس، تمدید مهلت ارسال آثار به همایش نمایشنامه خوانی همدان، حضور هنرمند اصفهانی در جشنواره تئاتر شورایی هندوستان، اعلام زمان برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی، تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره استانی سمنان، استان قم دو پیشکسوت نمایش رادیویی را از دست داد، رونمایی از مجموعه نمایشنامه «راهبان» در بروجرد، انتشار فراخوان انتخابات انجمن هنرهای نمایشی چهارمحال و بختیاری، انتشار فراخوان هفتمین جشنواره تئاتر منطقه ای خلخال، فراخوان جشنواره تئاتر استان گلستان منتشر شد و انتصاب دبیر جشنواره تئاتر استانی اردبیل، بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید. 

 

انتصاب دبیر جشنواره مرصاد کرمانشاه

طی حکمی از سوی بهرام فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه و رئیس جشنواره ملی تئاتر مرصاد سعید نوروزی از هنرمندان توانمند و تحصیلکرده شهرستان اسلام آبادغرب به عنوان دبیر جشنواره منصوب شد. سعید نوروزی طراح، کارگردان، بازیگر، نویسنده، تهیه کننده، مدرس، پژوهشگر، داور و مدیر هنری و دارای کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر است و از چهره های شناخته شده نمایش کشور است. نوروزی کارشناس مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان کرمانشاه، مؤسس و مدیر مسئول گروه تئاتر کلهر کرمانشاه ، مؤسس، مدیر مسئول و مدرس آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی کلهر، مسئول انجمن نمایش سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه، عضو سابق شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش استان کرمانشاه  را در کارنامه خود دارد.

 

دوشنبه ها با ادبیات نمایشی ایران و جهان در دیواندره

کتابخانه ی عمومی شهید بهشتی باهمکاری گروه نمایش مات شهرستان دیواندره ، اقدام به برگزاری جلساتی با عنوان دوشنبه ها با ادبیات نمایشی کرده است . این جلسات دوشنبه هر هفته از ساعت 30 / 17 الی 30 /19 در کتابخانه  عمومی شهید بهشتی دیواندره برگزار می شود. در این جلسات که با مدیریت محمد سلیمی سرپرست گروه نمایش مات برگزار می شود هر هفته یک نمایشنامه مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد .تا کنون آثاری از سوفکل ، اورپید ، آشیل ، میرزا آقا تبریزی ، حسن مقدم و موید الممالک فکری ارشاد مورد تحلیل قرار گرفته اند . شرکت برای عموم علاقمندان در این جلسات آزاد است.

 

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره نمایشنامه‌نویسی استانی پارس

انجمن هنرهای نمایشی استان  با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با هدف ارتقاء و اعتلای سطح کیفی نویسندگان بومی و تولید و دستیابی به متون جدید و با کیفیت مناسب جهت تولید آثار نمایشی چهارمین جشنواره استانی نمایشنامه نویسی پارس را برگزار می نماید. مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ تمدید شد.این جشنواره در چهارمین دوره برگزاری میزبان همه علاقه مندان نمایشنامه نویسی استان فارس خواهد بود. موضوع متون ارسالی:  کاملا آزاد می باشد و هیچ محدودیتی وجود ندارد اما نمایشنامه هایی که از مضامین بومی ، محلی و ملی بهره برده باشند در اولویت قرار خواهند گرفت. اهداف جشنواره :1 - تولید و دستیابی به متون جدید و با کیفیت مناسب جهت تولید آثار نمایشی، 2 - شناسایی ، پرورش و معرفی استعداد های جوان و تازه، 3 - ارتقا و اعتلای هنر نمایشنامه نویسی تخصصی و موضوعی، 4 - تشویق و حمایت از نمایشنامه نویسان فارس برای تولید آثار ارزشمند به منظور توسعه ادبیات نمایشی

 

تمدید مهلت ارسال آثار به همایش نمایشنامه خوانی همدان

تصمیم دبیرخانه دهمین همایش نمایشنامه خوانی عاشورایی، به دلیل شرایط ویژه کرونایی و تسهیل شرایط تمرین و ضبط آثار برای گروه های متقاضی، مهلت ارسال آثار به دبیرخانه تا دهم شهریور تمدید شد. این همایش با موضوع عاشورایی برگزار می‌شود. بر اساس شرایطی که در فراخوان هم اعلام شده، حداکثر خوانش‌گــران برای هر متن ۵ نفر بوده و استفاده از هر گونه طراحی صحنه، نورپردازی، گریم، لباس، موسیقی، جـــلوه‌های ویژه و بصری در خوانش نمایش‌نامه غیر مجاز است. جشنواره مرحله‌ بازخوانی نداشته و ارزیابی از طــــریق آثار ضبط شده بر روی لوح فشرده انجام خواهد شد.

 

حضور هنرمند اصفهانی در جشنواره تئاتر شورایی هندوستان

از حسین منصورزاده، کارگردان تئاتر و مسئول دفتر انجمن هنرهای نمایشی در شهرستان سمیرم، دعوت شده است تا با ارائه و اجرای طرح خود در جشنواره تئاتر شورایی که در کشور هند برگزار خواهد شد حضوریابد. تئاتر شورایی چارچوبی نظری و مجموعه‌ای از راهبردها و تکنیک‌هاست که به هنر تئاتر جنبه کاربردی می‌دهد . یعنی تئاتر را به امکانی برای طرح، بررسی، و رفع مسائل توسط گروهها و اجتماعات انسانی تبدیل می‌کند. این گونه تئاتری در دهه ۱۹۷۰ میلادی توسط آگوستو بوآل، کارگردان و کنشگر برزیلی، ابداع شد و از آن پس با پرورش و گسترش دراهبردها و شیوه‌های آن در سراسر جهان رواج یافت. طرح ارائه شده در رابطه با نقش و کارکرد فعالیت مشترک یک گروه نمایشی با کودکان کار و نقش روحیه‌بخش و اثرگذار نمایش خیابانی و عروسکی بر کودکان کار (خیابانی) است.

 

اعلام زمان برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی

فرآیند انتخابات هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان از سی و یکم مرداد ماه و برگزاری انتخابات در هفته پایانی مهرماه سال جاری آغاز می‌شود.  مقدمات برگزاری انتخابات طی برگزاری جلسات متعدد با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی و نهایی شده است. در انتخابات این دوره شاهد برگزاری سه انتخابات هم زمان خواهیم بود به طوری که هیئت رئیسه مجمع عمومی، هیئت مدیره انجمن و بازرس انجمن در یک روز انتخاب خواهند شد. مرحله اول که اعلام فراخوان به گروه های ثبت شده برای معرفی نمایندگان خود جهت عضویت در مجمع عمومی و معرفی کاندیداها می باشد از یکشنبه ۳۱م  مرداد تا ۶  شهریور انجام خواهد شد. نمایندگان و حاضران در مجمع عمومی انجمن استان شامل نمایندگان گروه های نمایشی استان بر اساس سطح گروه می باشد به نحوی که گروه های الف سه نماینده، گروه های  ب دو نماینده و گروه های ج یک نماینده در جلسه مجمع خواهند داشت. همچنین کاندیدای پیشنهادی باید از میان افراد معرفی شده جهت شرکت در جلسه انتخابات و داشتن حق رای، بوده و هر نفر تنها  در یک بخش می تواند کاندیدا باشد.

 

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره استانی سمنان

انجمن هنرهای نمایشی استان سمنان مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر استان را تا ۱۵ شهریور تمدید کرد. با توجه به درخواست هنرمندان مهلت ارسال آثار به این رویداد تمدید شد .به گفته سید رحیم موسوی مهلت ارسال آثار به سی و دومین جشنواره تئاتر استان که پیش از این پایان مرداد ماه اعلام شده بود تا پانزدهم شهریور ماه تمدید شد .تنها ملاک تأیید اجرای عمومی آثار نمایشی، درج اطلاعات آثار در درگاه  ایران تئاتر (درگاه استانی ) است، لذا از تمامی گروه‌های نمایشی درخواست می‌شود اطلاعات دقیق اجراهای خود را در این درگاه اطلاع رسانی کنند.

 

درگذشت دو پیشکسوت تئاتر قم

همزمان با اوج گیری بیماری کرونا در قم ، سید شاهرخ فهیم و امیرحسین هنرمند دو پیشکسوت نمایشهای رادیویی و تلویزیونی به دیار باقی شتافتند. سید شاهرخ فهیم و امیرحسین هنرمند از هنرمندان با سابقه ی عرصه نمایش های رادیویی و تلویزیونی بر اثر ابتلا به بیماری کرونا به دیار باقی شتافتند.  امیرحسین هنرمند از هنرمندان قدیمی و با سابقه رادیو و تلویزیون استان قم که بیش از ۲۰ سال سابقۀ بازیگری نمایش در صداوسیمای مرکز قم و همچنین در رادیو سراسری معارف داشت، به خاطر توانمندی‌ فوق العاده اش در این عرصه، و ایفای نقش کاراکترهای متفاوت و متنوع شهره بود و همیشه در سریالهای نمایشی ، نقش چند شخصیت را بازی می‌کرد. سید شاهرخ فهیم ملقب به میرمحمد موسوی، دیگر هنرمند عرصه رادیو و تلویزیون قم نیز،هفتاد سال پیش در خانواده‌ای اصیل در آذربایجان ایران دیده به جهان گشود. وی در دوران کودکی علاقه ویژه‌ای به اهل بیت علیهم السلام بویژه امام حسین و حضرت عباس علیهما السلام پیدا می‌کند. هنگامی که پا به سن جوانی می‌گذارد، به دلیل داشتن قریحه هنری وارد کارهای هنری همچون تئاتر و سینما شده و در حوزه کارگردانی و بازیگری و صدا پیشگی فعالیت خود را با بزرگان این عرصه چون استاد حسن فتحی ادامه می‌دهد.

.

رونمایی از مجموعه نمایشنامه «راهبان» در بروجرد

کتاب مجموعه نمایشنامه با عنوان«راهبانان» نوشته دکتر محمد رضا روزبهانی در مرکز اسناد و شناسایی مفاخر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بروجرد رونمایی شد. مجموعه حاضر حاوی پنج نمایشنامه است که در موضوعات مختلف تاریخی، اجتماعی، آموزشی و ... ، در سبک های مختلف نمایشی نوشته شده است. در این کتاب نمایشنامه هایی با عناوین (راهبانان) با موضوع دفاع مقدس، (بازگشت) با موضوع اختلاف طبقاتی، (حکایت دیگر) بر اساس یک حکایت قدیمی که به صورت نمایشنامه درآمده است، (حریم امن) با موضوع حجاب و (گذشت) بازنویسی نمایشنامه روایتی دیگر از ولایت، وجود دارد.

 

انتشار فراخوان انتخابات انجمن هنرهای نمایشی چهارمحال و بختیاری

در راستای ارتقاء، ترویج و گسترش فعالیتهای نمایشی در سطح استان ،  فراخوان تشکیل مجمع عمومی و برگزاری انتخابات هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان چهارمحال و بختیاری منتشر شده است. اعضای انجمن شامل هسته مرکزی گروه های نمایشی شهرستان­ها و مرکز استان هستندکه طبق شرایط و ضوابط مندرج در آیین نامه تاسیس و ثبت گروه های نمایشی مصوب معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تایید اداره کل هنرهای نمایشی رسیده باشد و در سامانه گروههای نمایشی ثبت شده باشند. وی تعداد نمایندگان هر گروه نمایشی در مجمع عمومی نمایندگان بستگی به سطح هر گروه مندرج در ماده 6 آیین نامه تاسیس و ثبت گروه های نمایشی دارد، به نحوی که گروههای بزرگ یا الف سه نماینده، گروه های متوسط یا ب دو نماینده و گروههای کوچک یا ج یک نماینده در مجمع عمومی نمایندگان خواهند داشت.

 

انتشار فراخوان هفتمین جشنواره تئاتر منطقه ای خلخال

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خلخال و انجمن هنرهای نمایشی استان با شعار «تئاتر، انسان، سلامت» و با هدف ارج نهادن به هنر انسانی تئاتر و در راستای تقویت و اعتلای هنر نمایش و همچنین رونق اجرای عمومی تئاتر، هفتمین دوره جشنواره تئاتر منطقه ای خلخال(جنوب استان اردبیل) را بخش های صحنه ای، خیابانی و نمایشنامه نویسی با رویکرد «از آموزش تا اجرا» برگزار می‌کند. در فراخوان این جشنواره آمده استمحورها و موضوعات مورد تاکید بخش صحنه ای، خیابانی و نمایشنامه نویسی: 1- موضوع آزاد، 2- تئاتر،مقاومت، ایثار و شهادت، 3- تئاتر، زندگی، کرونا و مدافعان سلامت، 4- تئاتر، اقتصاد، فرهنگ و توریسم، 5- آئین های بومی ومحلی و نقش تاثیرگذار تاثیر گذار علما و مفاخر جنوب استان (خلخال)

 

انتشار فراخوان جشنواره تئاتر استان گلستان

جشنواره تئاتر استانی به عنوان با سابقه ترین ومهمترین رویداد تئاتری استان‌ها در سال های اخیر جایگاه مهمی برای رشد و توسعه تئاتر با توجه به شاخصه های ملی، قومی، منطقه ای و جغرافیایی بوده است. برگزاری این جشنواره بر تداوم و تثبیت این جایگاه، ارتقای تولیدات سالانه هنرمندان تئاتر استان و همگرایی بیش از پیش آن تاکید دارد. در سال های اخیر این جشنواره بر ایجاد بستری برای بروز وظهور بخش مهمی از اجراهای عمومی یک سال وگسترش دایره مخاطبان آثار نمایشی، تقویت وحمایت از گروههای اجرایی متمرکز شده استاهداف ،موضوعات و محور های مورد تاکید: •توجه ویژه به شعار سال، انعکاس ارزشهای متعالی در تاریخ انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس و مدافعان حرم ، نماز و نیایش و فرهنگ ایثار و شهادت ومقاومت، •پرداختن به موضوعات ویژه در راستای تحکیم خانواده، شور و نشاط اجتماعی و آسیب های اجتماعی ( اعتیاد – طلاق – خشونت –فضای مجازی و..)، •تجربه های نوین در عرصه نمایش و متکی بر معیارهای فرهنگی  و هنری  جامعه ایران. (واجد ارزشهای هنری) آثار نمایشی مبتنی بر ویژگی های فرهنگی ، اقلیمی، بومی استان و میراث گرانقدرمکتوب، شفاهی ، دینی و ملی، سبک زندگی ( اصلاح الگوی مصرف ، اقتصاد مقاومتی ، فرهنگ خانواده، امید به آینده و پرداختن به موضوع بیماری کووید 91و ایثارگری جامعه پزشکی(مدافعین سلامت) و محتوای امیدبخش.

 

انتصاب دبیر جشنواره تئاتر استانی اردبیل

عبدالله بحرالعلومی، مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل با صدور ابلاغی، جاوید رخشانی، رئیس موسسه هنرهای نمایشی استان را به عنوان دبیر بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتراستانی اردبیل منصوب کرد. در ابلاغ مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل، آمده است: با احترام، نظر به تجارب و سوابق ارزنده و تعهد والای شما در عرصه‌ هنرهای نمایشی، براساس انتخاب اعضای شورای سیاستگذاری بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان اردبیل،  به موجب این حکم جنابعالی به عنوان «دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان اردبیل» منصوب می‌شوید.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم (سمنان)

مسلم قاسمی: تئاتر خیابانی باید اتاق فکر داشته باشد
گفت‌و‌گو با داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم (سمنان)

مسلم قاسمی: تئاتر خیابانی باید اتاق فکر داشته باشد

مسلم قاسمی، داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم (سمنان)، بر این باور است که بدون توجه متفکرانه نباید توقع تحولی چشمگیر در این‌ گونه نمایشی داشت و لازم است اتاق فکری متشکل از کارشناسان آگاه و مسلط به دانش روز تشکیل شود تا ضمن برگزاری کلاس‌های آموزشی، تمام ...

|

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی مطرح کرد:

زیرساخت‌های نمایشی سمنان نیازمند توجه و تقویت است
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی مطرح کرد:

زیرساخت‌های نمایشی سمنان نیازمند توجه و تقویت است

اسرافیل فرج اللهی، مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی کشور در حاشیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم در سمنان، با توجه به توانایی هنرمندان سمنان بر لزوم تقویت زیرساخت‌های نمایشی این استان تاکید کرد.

|

داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد
داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد

کریم جشنی، داور نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، برگزاری جشنواره را باعث دیده شدن نواقص و مشکلات این گونه نمایشی دانست که باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، راه‌حلی برای این معضلات پیدا کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم

رامین علیزاده: جشنواره منطقه‌ای فرصتی برای همفکری و وحدت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم

رامین علیزاده: جشنواره منطقه‌ای فرصتی برای همفکری و وحدت است

رامین علیزاده نویسنده و کارگردان نمایش «راز گل ژنتیک و قصه های مثله شده» بر این باور است که جشنواره تئاتر منطقه‌ای فرصتی است تا با هنرمندان استانهای دیگر تعامل و همفکری داشته و اختلاف نظرها نیز در محیط وحدت و کنارهم بودن اتفاق بیافتد.

|

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر سمنان مطرح کرد

رضا صباغیان: جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای آگاهی بخش است
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر سمنان مطرح کرد

رضا صباغیان: جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای آگاهی بخش است

رضا صباغیان؛ رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر سمنان جشنواره‌های منطقه‌ای را آگاهی بخش و پویا دانست که برای هنرمندان استان‌ها که خارج از مرکز به هنر تئاتر مشغول هستند از جشنواره فجر ارزشمندتر است.

|

پیام استاندار سمنان به جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم:

تئاتر، بی‌بدیل‌ترین مدل انتقال پیام در عرصه هنری است
پیام استاندار سمنان به جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم:

تئاتر، بی‌بدیل‌ترین مدل انتقال پیام در عرصه هنری است

سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار سمنان در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم، تئاتر را بی‌بدیل‌ترین مدل انتقال پیام در عرصه هنری دانست.

|

نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟
نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟

امین خرمی*: نمایش «کیلومتر 944» نگاه خود را معطوف به نسلی می‌کند که کماکان پرسش‌گری درباره تاریخ معاصر کشورمان را در قالب نقد، نظر، گفتارها و جستارهای پدران و مادرانی سپری می‌کند که سال‌های ...

|

نگاهی به نمایش «کلاه شما قاضی» اجرا شده در جشنواره منطقه‌ای خاوران

پیرنگی ناب و محتوایی بکر با چشم‌اسفندیارهای خاص خودش!
نگاهی به نمایش «کلاه شما قاضی» اجرا شده در جشنواره منطقه‌ای خاوران

پیرنگی ناب و محتوایی بکر با چشم‌اسفندیارهای خاص خودش!

امین خرمی*: سلول یک زندان؛ چند زندانی از اقشار مختلف مانند دزد؛ قاچاقچی؛ معتاد تا دکتر، همه در حال تمرین تعزیه «روز عاشورا» باهدف تلاش برای گرفتن رضایت دو شاکی از یکی از همین زندانی‌ها برای گذشتن از قصاص ...

|

نظرات کاربران