در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 52

مطالبات هنرمندان و آمدن دولت جدید

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: واکسیناسیون قول داده شده به هنرمندان فعلا برای هنرمندان بالای ۴۰ سال محقق شده است و مورد توجه اینکه در این ۱۸ ماه کرونایی هنرمندان زیر این سن بیشترین حضور را در صحنه داشته اند و حتی به تازگی یکی از خبرنگاران این حوزه درگذشته است. هفته گذشته هنرمندان علاوه بر موضوع واکسیناسیون سراسری بحث درباره حذف رشته تئاتر از هنرستان دخترانه سوره نیز واکنش هنرمندان را برانگیخت، مطالباتی که در ایران تئاتر به آن پرداختیم و باعث شد تعطیلی یکساله رشته تئاتر در این هنرستان منتفی شود .

انتظارات و مطالبات از دولت جدید نیز دیگر موضوعی  است که هنرمندان در گفت و گوهای خود مطرح کرده اند.هفته گذشته ایران تئاتر نیز با انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات متنوعی در حوزه نمایش پرداخت.

حسن دادشکر درباره تلویزیون تئاتر ایران و مخاطب جدید این حوزه؛ هواس پلوک هنرمند پیشکسوت درباره تئاتر کرمانشاه؛ سیروس همتی درباره اینکه تلویزیون تئاتر ایران نمی گذارد زنجیره ارتباط مخاطب با تئاتر گسسته شود؛ علی عزیزی درباره حمایت از تعزیه و ادبیات کهن؛ یاسر محمودی از نتیجه دیدار مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی با گروه‌های استقرار مازندران؛ حمید ابراهیمی درباره تلویزیون تئاتر ایران وارتباط مخاطب با هنرهای نمایشی با ایران تئاتر گفت وگو کردند.
متن مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت ها منتشر شده  را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آورده‌ایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخش‌های گفت و گو ها قرار بگیرد. بدیهی است علاقمندان برای خواندن مشروح گفت و گوها می توانند به منبع مطلب هر گفت و گو مراجعه کنند.

آتیلا پسیانی: مطالبه داریم
آتیلا پسیانی مهم‌ترین مطالبه از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی را جلب اعتماد جامعه هنری می‌داند.
لب کلام
مهم‌ترین خواسته جامعه هنری از وزیر جدید، جلب اعتماد است و این اعتماد با انجام اموری مانند برقراری حقوق ایام بیکاری، ارتقای وضعیت بهداشتی سالن‌های تئاتر برای جلب اعتماد مردم، سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون هنرمندان و ... رخ می‌دهد.
اگر وزیر جدید این امور زیربنایی را انجام دهد، کل جامعه هنری پشت او خواهند ایستاد.
با این ریتم واکسیناسیون بعید می‌دانم فعلا بتوانیم در شرایط معقولی تئاتر اجرا کنیم.  
البته که همه مشکلات ما فقط به واکسینه کردن مردم برنمی‌گردد. گیرم که کرونا را مهار کردیم، ترس مردم را برای حضور در سالن‌های تئاتر چگونه مهار کنیم.
گیرم که کل تئاترها را برای 5 سال ببندند، کسی متعرض نمی‌شود. فقط خود جامعه تئاتری اعتراض خواهد کرد.
در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها دو سه هزار نفر در میان مردم وجود دارند که نیازمند تماشای تئاتر هستند. این رقم در یک جامعه 80 میلیونی فاجعه است.
ایسنا
هادی مرزبان: شرایط کار در کشور را می‌شناسیم
هادی مرزبان با اشاره به اینکه اهالی تئاتر انتظار دارند که بتوانند در این عرصه به فعالیتشان ادامه دهند تأکید کرد که مسئولان نقش تئاتر در حل معضلات اجتماعی و فرهنگی را نادیده نگیرند.
لب کلام
من از مسئولان جدیدی که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام می‌آیند به عنوان عضوی از خانواده تئاتر انتظار دارم که ما را باور داشته باشند.
اگر تئاتر ندیده‌اند یا شناختی از آن ندارند هم حتماً تاریخ تئاتر ایران را مطالعه کنند و ببینند در تاریخ هنر تئاتر ایران چه بزرگانی حضور داشتند و چه افرادی کار کردند.
ما 40 سال است که در این کشور کار می‌کنیم و شرایط را می‌شناسیم و در شرایط مختلف کار را ادامه داده‌ایم.
دیگر نمی‌توان ما را گزینش کرد.
علاقه‌مندان به تئاتر، مسئولان و... ما را می‌شناسند و بهتر است مسئولان جدید هم با ما همکاری داشته و اجازه دهند کار کنیم.

به نظر من همین که دخالت بی مورد صورت نگیرد و به اهالی تئاتر اجازه فعالیت داده شود کافی است.
ما سال‌هاست در این عرصه فعالیت داشته‌ایم و خودمان می‌دانیم چه کارهایی باید انجام دهیم و شرایط کار در کشور را می‌شناسیم.
برنا

حسین مسافرآستانه: ایرانشهر برای ۲ سال آینده درخواست اجرا نمی گیرد
حسین مسافرآستانه دبیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر اعلام کرد به دلیل تعویق اجرای تعهدات پیشین این تماشاخانه در شرایط کرونایی، این تماشاخانه برای ۲ سال آینده درخواست جدید اجرا نمی پذیرد.
لب کلام
نوبت اجرای بسیاری از نمایش هایی که از سال ۹۸ برای اجرا در تماشاخانه ایرانشهر توسط شورای سیاستگذاری تماشاخانه پذیرفته شده بودند به دلیل تعطیلی ها و محدودیت های کرونایی به تعویق افتاده است.
با گروه های پذیرفته شده برای اجرا در تماشاخانه وارد گفتگو شده ایم تا ببینیم کدامیک آمادگی اجرا را به محض بازگشایی مجدد تماشاخانه دارند.
با توجه به تعهدات اجرایی تماشاخانه از سال ۹۸ و ۹۹، نمی توانیم برای ۲ سال آینده درخواست جدیدی برای اجرا بپذیریم.
مهر

حسین حسینی: «متران پاژ» روایتی از جهالت آدم‌هاست
حسین حسینی، کارگردان جوان تئاتر در نخستین تجربه کارگردانی حرفه‌ای خود جهالت انسان‌ها را در نمایش «متران پاژ» اثر الکساندر وامیپیلوف در خانه نمایش مهرگان به تصویر کشیده است.
لب کلام
اصولا فضای کمدی آثار وامپیلوف به سمت فانتزی بودن می‌رود.
ما در اجرای این نمایشنامه سعی کردیم بیش از حد سمت فانتزی نرویم تا فضای رئال کار خراب نشود.
موضوع اصلی نمایش «متران پاژ»، نادانی شخصیت اصلی است که ابتدا با غرور و تبختر زیادی وارد صحنه می‌شود اما به دلیل ناآگاهی خیلی زود از عرش به فرش می‌رسد.
دلیل اصلی آشنایی من با نمایشنامه اجرایی بود که به کارگردانی آقای معجونی در تماشاخانه پالیز برگزار شد.
آن اجرا برای من بسیار جذاب بود و بلافاصله بعد از تماشای آن، ترجمه انگلیسی نمایشنامه را تهیه و مطالعه کردم و بعد از بارها مطالعه متن تصمیم گرفتم هر طور شده، با دیدگاهی که خودم درباره متن دارم، حتما کار را اجرا کنم.
فعالیت جوانان مستعد در تمام رشته‌های هنری از جمله تئاتر می‌تواند تاثیر زیادی بر پیشرفت فرهنگی، اجتماعی و آموزشی هر جامعه‌ای بگذراند؛ اما متاسفانه حمایت از هنرمندان جوان، مساله‌ای است که در ایران به شدت مغفول مانده.
هنرآنلاین

اظهارات صریح احترام برومند برای سالروز درگذشت داود رشیدی
صبح جمعه پنجم شهریور سال ۱۳۹۵ در روزهایی که جشنواره تئاتر عروسکی به دبیری مرضیه برومند برپا می‌شد، خبر ر سید که بازیگر کهنه‌کار تئاتر، سینما و تلویزیون داود رشیدی در سن هشتاد و سه سالگی از دنیا رفته و هنر ایران یکی از چهره‌های ماندگار بازیگری خود را از دست داده است. در این پنج سال احترام برومند بیشتر از قبل به بهشت زهرا سر زده تا در قطعه هنرمندان بر سر مزار همسرش برود. او صبح امروز، جمعه پنج شهریور 1400 هم به بهشت زهرا رفته ولی این محل را در روزهای سیاه کرونایی متفاوت‌تر از همیشه دیده است.
لب کلام
امروز به خاطر سالگرد فوت آقای رشیدی به بهشت‌ زهرا رفتم وچون پیش‌بینی می‌کردم که ممکن است شلوغ باشد، صبح خیلی زود رفتم و عجیب است که در همان صبح زود، دیدم بهشت زهرا غلغله است و باعث تاسف است که کاملا حس می‌کردی چقدر عزیزان مردم از دست رفته‌اند.
من روز تولد آقای رشیدی یعنی 25 تیر هم به بهشت زهرا رفته بودم  ولی صحنه‌ای که امروز دیدم خیلی متفاوت‌تر بود.
شلوغی بهشت‌ زهرا در فاصله حدود یک ماه و نیم نشان از بدتر شدن وضعیت کرونا در کشور دارد.
در این یک سال و اندی، تئاتری‌ها برخلاف بسیاری از مشاغل دیگر که کم و بیش به‌راه بودند، با تعطیلی تقریبا کامل مواجه شدند.
همین چند روز قبل که یکی از مصاحبه‌های آقای رشیدی را مرور می کردم، دیدم که چقدر او بر ماجرای تئاترهای خیابانی و اجرا در فضای باز تاکید داشته و می‌شد که در این دوران کرونایی این کار را جدی انجام می‌دادند.
یک مسئله‌ای که آقای رشیدی همیشه از آن گله‌مند بود نگاه تحقیرآمیز مسئولان به هنر و به ویژه تئاتر بود.
یکی از آرزوهای من این است که مسئولان هنری از بین هنرمندان باسابقه و باتجربه افرادی را به عنوان مشاور خود انتخاب کنند.
مراسمی چند سال گذشته به یاد و نام داود رشیدی با اهدای نشان داود رشیدی به چند هنرمند برگزار می‌شد ولی وضعیت کرونایی مانع شده حال و حوصله‌ای در شرایط فعلی باقی بماند که این مراسم را برگزار کنیم.
سال قبل به انتشار یک ویدیو و تقدیم نمادین آن به تئاتری‌ها و صحنه های خالی اکتفا کردیم ولی امسال شرایط به دلایل متعدد سخت‌تر شد.
هدف ما بر این بود که این نشان بیشتر جنبه فرهنگی داشته باشد و به دلیل شرایط کرونایی در یکی دو سال گذشته نتوانستیم آن را آن گونه که مدنظرمان بود برگزار کنیم
ایسنا

رضا رویگری:پدرم می‌خواست روحانی شوم
رضا رویگری که ابن روزها کسالت دارد و اخیرا تصاویری از او در فضای مجازی منتشر شده، به تازگی با حضور  در موزه سینما برای ضبط یک گفت‌و گوی تصویری در قالب تاریخ شفاهی موزه حضور داشته و همچنین مورد تقدیر قرار گرفته است.رویگری در این گفت‌وگو که مشروح آن در آینده منتشر خواهد شد، از کودکی، دوران تحصیل، حضور در فیلم‌ها و سریال‌ها و نمایش‌ها گفته است.
لب کلام
پدرم بسیار مذهبی بود و دلش می‌خواست روحانی شوم، حتی در نوجوانی ماه رمضان در پشت بام خانه‌مان اذان می‌گفتم و در مسجد اعظم تجریش آموزش قرآن، دروس دینی و مذهبی آموختم.
قبل از انقلاب زمانی که تئاتر کار می کردم و هنوز مقابل دوربین نرفته بودم داریوش مهرجویی برای فیلم «الموت» از من دعوت به همکاری کرد که آن فیلم به نتیجه نرسید و سال‌ها بعد با فیلم «اجاره نشین‌ها» فرصت این همکاری فراهم شد که تجربه بسیار شیرینی برایم بود.
 اولین سریال تلویزیونی‌ام «چنگک» و اولین فیلم سینمایی‌ام «عقاب‌ها» ساخته ساموئل خاچیکیان بود که مخاطبان زیادی در زمان اکران داشته است، اما خودم بهترین کار سینمایی‌ام را فیلم «بوتیک» می‌دانم.
داوود میرباقری گفته بود نقش کیان فقط برای رضا رویگری است و هنرمند دیگری را برای تست گریم نیاورید.  
موزه سینما

داوود فتحعلی‌بیگی: چرا «تعزیه» رشته دانشگاهی ندارد
داوود فتحعلی‌بیگی، بازیگر و کارگردان تئاتر می‌گوید: در گذشته تعزیه را به شیوه استادشاگردی تعلیم می‌دادند، در صورتی که باید برای این هنر مهم ملی‌آیینی رشته دانشگاهی و مدرسه تدارک دید تا این آموزش‌ها شکلی رسمی به خود بگیرد.
لب کلام
گروه تاریخ شفاهی فرهنگستان هنر با برنامه «احوال معاصر هنرمندان» میزبان استاد داوود فتحعلی‌بیگی، از هنرمندان و استادان مطرح نمایشی آیینی سنتی شد. در این برنامه با اجرای مسعود ناصری، فتحعلی‌بیگی به تعزیه از منظر نمایش پرداخته و ساختار تعزیه را بررسی کرده است.
لب کلام
در گذشته تعزیه را به شیوه استادشاگردی تعلیم می‌دادند، در صورتی که باید برای این هنر مهم ملی‌آیینی رشته دانشگاهی و مدرسه تدارک دید تا این آموزش‌ها شکلی رسمی به خود بگیرد؛ کاری که دیگر کشورهای شرقی برای هنرهای ملی‌شان از سال‌های خیلی دور انجام داده‌اند.
ویدئوی کامل این گفت‌وگو به‌زودی در تارنمای مجموعه فرهنگی‌هنری آسمان در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
فارس

شکرخدا گودرزی: بعضی حلالیت‌طلبی‌ها، آزاردهنده است
شکرخدا گودرزی، کارگردان تئاتر که این روزها همراه با دو پسر جوانش درگیر بیماری کروناست، تاکید می‌کند که باید واکسیناسیون جوانان مورد توجه قرار بگیرد و از درگذشت مایا شرفی خبرنگار جوانی که بر اثر کرونا درگذشته، بسیار متاسف است.
لب کلام
آنچه در این مقطع بیش از همه آزارش داده، حلالیت‌طلبی بعضی از مسئولانی است که می‌توانستند در ماجرای واکسیناسیون عملکرد بهتری داشته باشند تا آمار قربانیان این ویروس این چنین بالا نرود.
«خدایا چنان کن سرانجام کار/ که تو خوشنود باشی و ما رستگار».
این بیت درس حکیمانه‌ای است که نظامی به ما می‌دهد به این معنا که اگر در پی خوشنودی خداوند باشیم، دیگر لزومی ندارد بابت عملکرد خود از خلق خدا حلالیت بخواهیم چراکه خوشنودی خدا در رضایت خلق اوست.
افرادی که داغدار جوانان، عزیزان و خانواده خود هستند، جامعه‌ای که ملتهب شده، آیا می‌توانند کسانی را که در این وضعیت نقش داشته‌اند، ببخشند؟! اینجا دیگر پای حق الناس در بین است.
او با اشاره به شروع کار دولت جدید ابراز امیدواری می‌کند که مسئولان تازه نگاه مسئولانه‌تری داشته باشند و برای رضای خدا کار کنند.
ایسنا

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود
گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود

هادی مرزبان، کارگردان پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه خبر تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان فعال نمایش ایرانی بود، گفت امیدوارم در سال جدید هیچ کدام از بچه‌های تئاتر غم نان نداشته باشند تا بتوانند راحت و بدون دغدغه در صحنه‌های تئاتر حاضر باشند.

|

خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد
خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد

حسن دادشکر، پیشکسوت تئاتر ایران خطاب به مدیر تالار هنر گفت خواهشی که از شما دارم این است که بیشتر کارهایی را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد. بعضی از کارها متاسفانه بخش موسیقایی‌اش آن قدر بالاست که محتوا، کارگردانی و بازی و عناصر اصلی درام را تحت تاثیر قرار ...

|

حسن دادشکر مطرح کرد

وظیفه تئاتر کودک این نیست که صرفا بچه‌ها را شاد کند
حسن دادشکر مطرح کرد

وظیفه تئاتر کودک این نیست که صرفا بچه‌ها را شاد کند

حسن دادشکر که در دوره اخیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان عضو هیئت انتخاب بخش نوجوان بوده، تاکید کرد که وظیفه تئاتر کودک صرفا شاد کردن بچه‌ها نیست بلکه باید در قبال شادی، چیزی نیز به مخاطبان خود آموزش بدهد.

|

نظرات کاربران