در حال بارگذاری ...
در گفت و گوی ایران تئاتر با امیر دژاکام مطرح شد

تلویزیون تئاتر ایران پلی میان گذشته و حال

پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران با نمایش تئاتر های ارزشمند و مهم سال های دور پلی میان گذشته و حال تئاتر ایجاد می کند.

امیر دژاکام هنرمند خوشنام و ارزشمند تئاتر ، سینما و تلویزیون در گفت وگو با ایران تئاتر در باره تاثیرات تلویزیون تئاتر ایران گفت: راه اندازی تلویزیون تئاتر ایران اقدام بسیار موثر و درستی در خیلی از مسائل است . در گذشته  و دهه های قبل تر دانشجویان برای اینکه از تاریخچه تئاتر ایران اطلاع داشته باشند هیچ آرشیو تصویری قابل اتکایی نداشتند. آرشیوهای موجود هم به صورت موثری هیچ سرویس سودمندی به دانشجویان و پژوهشگران تئاتر ارائه نمی کردند . به طور مثال اگر دانشجو و پژوهشگری قصد تحقیق در باره آثار صحنه ای دکتر رفیعی، محمد رحمانیان و یا حمید سمندریان و سایرین و حتی جوان ترها نظیر نادر برهانی مرند داشت امکان و منابعی در اختیار نداشت .من در دانشگاه به عنوان استاد نمی توانستم در این حوزه دانشجویانم را به منبع خاصی ارجاع بدهم.بنابراین شروع کار پلتفرم تئاتر ایرانی و بارگذاری و نمایش آثار بزرگان تئاتر به تدریج و درطول زمان  این امکان را در اختیار همه علاقمندان قرار خواهد داد.

وی با تاکید بر اهمیت نمایش آثار بزرگان تئاتر در این پلتفرم تصریح کرد: تلویزیون تئاتر ایران می تواند بتدریج آرشیوش را در این حوزه برای علاقمندان رونمایی  و تکمیل کند و با توجه به علاقه عامه مردم تئاتر بین به تماشای آثار در فضای مجازی در شرایط کرونا  ،دیدن این آثار برای آنها خالی از لطف  نیست.

دژاکام با اشاره به لزوم اطلاع داشتن علاقمندان  تئاتر از گذشته این هنر در کشور افزود: موقعی که این شناخت وجود نداشته باشد برای هنرمندان کارشان برای روند روبه رشد رفتن دچار مشکل می شود . زمانی قرار بود در دهه شصت ودوران دانشجویی روی نمایش های ایرانی تحقیقی داشته باشم. اما منبعی وجود نداشت و انگار قرار بود چرخ را از نو اختراع کنم و من و همنسلانم با سختی به منبع مکتوب و تصویری دست پیدا می کردیم.بنابراین باید جوان ها از این فرصت مغتنم استفاده لازم را انجام بدهیم. در هرصورت هر نمایش قدیمی وجودش حتی با کیفیت نه چندان مناسب در پلتفرم تئاتر ایران یک سند بسیار مهم است.

این بازیگر با اشاره به  فعالیت پلتفرم های تخصصی افزود: این پلتفرم ها بخشی را با نام تئاتر راه اندازی کرده اند و مخاطب می تواند در کنار فیلم دیدن در پلتفرم مربوطه تئاتر هم ببیند. حالا این فرصت در اختیار پلتفرم تخصصی تئاتر ایران است که می تواند مخاطب زیادی را به خودش جلب کند و البته دست کارگردان ها را باز بگذارد که بتوانند نمایش هایشان را در سایر پلتفرها نیز عرصه کنند . با این شیوه تئاتر دیدن در این فضا برای مخاطب دارای اهمیت بیشتری می شود و تعداد مخاطبان تئاتر بیشتر خواهد شد و این برای تئاتر که مادر هنرها است واجب است.

این نویسنده با اشاره به اهمیت وجود بخش های آموزشی در پلتفرم تئاتر ایران تاکید کرد: کار بسیار عالی است و باعث انتقال داشته های اساتید تئاتر به علاقمندان و دانشجویان می شود . خود من به این کار علاقمندم و به خصوص برای ارتقای کیفی دانش جوان های شهرستانی هم مهم و ضروری است.

دژاکام با تاکید بر وجوه بین المللی تلویزیون تئاتر ایران گفت: با تقویت این پلتفورم و عرضه محصولات با زیرنویس مطلوب در آینده ، موقعی که مدیریک جشنواره معتبر تئاتری ، هنرمند و یا پژوهشگر بخواهد با تئاتر ایران آشنا شود می تواند به این پلتفرم مراجعه کند و به نیازش دسترسی پیدا کند.

امیر دژاکام بازیگر،نوسنده ، کارگردان و مدرس نام آشنای تئاتر  تاکنون بیش از 40 نمایش نوشته و کارگردانی کرده است.او به عنوان مدرس در دانشگاههای آزاد اسلامی ، سوره و دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تدریس می کند و در مقام داور در جشنواره های کشوری و استانی ، منطقه ای ، فجر، دانشجویی و… حضور داشته است. 




نظرات کاربران