در حال بارگذاری ...
یادداشتی در اهمیت به جا آوردن شرط جوانمردی

راه طولانی مقاومت تا بعد از هرگز

ایران تئاتر - علی اکبر عبدالعلی زاده : عجبا که عده ای هنوز می پرسند علت گرامی داشت هفته دفاع مقدس چیست؟! خیلی ها گمان می کنند این سوال بی نیاز از پاسخ است ! همان ها که سال ها از بازخوانی فرهنگ مقاومت پرهیز کردند گویی که نذر داشتند ! غافل از این که غفلت ناآگاهی و رخوت می آورد و عرصه برای مخالف خوانان جنگ روانی باز می شود و اگر آگاهی جاری شود "مخنثین مغرض" هم از تکرار و تشکیک نا امید می شوند.

 در این جغرافیای تمدن ساز و در عین حال پربلای دنیا ، بی شک مرور اخبار روز در کنار بازخوانی بخشی از تاریخ به قدر کفایت پاسخگوی نیاز  به آگاهی است. اما در هیاهوی زندگی روزمره شاید حوصله دنبال کردن اخبار روزانه مقاومت را نداشته باشیم یا به روایت رسانه های سلطه آن را جنگ طلبانه ! سیاسی و تبلیغی و الخ بدانیم، در عین حال  علاقه و فرصت خواندن تاریخ را هم نداشته باشیم ، حالا چرا ؟! نمی دانیم !

در واقعیت زندگی جاری اما مرور ساده وتیتر وار موقعیت‌ها و بزنگاه‌های زمان زیادی نمی‌برد و حوصله چندانی نمی‌خواهد. مرور هایی که اتفاقا به برکت تولید محتوای خودجوش فردی برو بچه‌های مکتبی در فضای مجازی این روزها به وفور یافت می‌شود. فعالیت هایی جهادی در حوزه رسانه که علاوه بر پاسخگویی به تشکیک بی پایان رسانه‌های فارسی زبان و بنگاه‌های چرند پراکنی،حتی کج سلیقگی و ضد تبلیغ  رسانه ملی را هم تا حدی خنثی کرده است!حالا که تا اینجا آمدید،خواندن چند سطر بعدی که از میان انبوه مطالب دستچین شده خالی از لطف نیست:

۱:آذربایجان و گرجستان به موجب قرارداد ننگین گلستان در سال۱۸۱۳ میلادی در زمان فتحعلیشاه قاجار از ایران جدا شد.حدود ٢٠۵ سال پیش!

۲-منطقه نخجوان و ارمنستان بموجب قرارداد ننگین ترکمنچای درسال ۱۸۲۸ میلادی درزمان فتحعلیشاه از ایران جدا شد(یعنی حدود ١٩٠ سال پیش!

۳-افغانستان و هرات به موجب معاهده پاریس در سال ۱۸۵۷ میلادی در زمان محمدشاه قاجار از ایران جدا شد یعنی حدود ١۶١ سال پیش!

۴-ترکمنستان،ازبکستان و قرقیزستان بموجب قرار داد سال۱۸۸۳ میلادی در زمان ناصرالدین شاه قاجار از ایران جدا شد یعنی حدود ١٣٧ سال پیش!

۵-پاکستان و سیستان بموجب قرارداد ننگین حکمیت « ژنرال اسمیت » در زمان حکومت قاجار در دو مرحله که آخرین آن در سال ۱۹۰۵ میلادی از ایران جداشد یعنی حدود ١١٣ سال پیش!

۶-مجمع الجزایر بحرین با ۳۳ جزیره ارزشمند در سال ۱۳۵۰ شمسی در زمان محمدرضا شاه پهلوی از ایران جدا شد. یعنی حدود فقط ۴٧سال پیش!

۷-شهر بندری وزیبای فیروزه در شرق دریای مازندران،قبل از انقلاب در زمان محمدرضا پهلوی از ایران جدا شد و به شوروی واگذار گردید.این یکی دیگر خیلی نزدیک‌تر!

۸. دیگر از خفت حضور انگلیسی‌ها و سال‌های قحطی مصنوعی شان در جنگ اول و سال‌های بعد از جنگ دوم و حضور متفقین در ایران نگوییم!

۹.میدانیم که جهان سلطه در جنگ تحمیلی به مدت ۸ سال با تمام توانش با«ما» جنگید. ما درست «ما» همان بخش از مردمی که همیشه اثرگذارند و کم توقع در مقابل نماینده جلاد شان یعنی حزب بعث عراق مقاومت کردیم،حدود ۱۸۸۰۱۵ نفر شهید دادیم(در میدان جنگ و هم بمباران شهرها تا روز آتش بس)که ۳۶ هزار نفر از آنان دانش آموز بودند!

۱۰.نتیجه اینکه مردم این سرزمین هرگاه فعل مقاومت جاری کردند سرافراز شدند و هرگاه غفلت کردند تحقیر شدند. فارغ ز حکومت‌ها و دولت‌ها این مردمند که سرنوشت سرزمین‌ها را رقم می‌زنند.

امروز که سال هاست کشور‌های منطقه الگوی ایرانی مقاومت را بکار بسته‌اند و مخالفان و موافقان در دنیا برکات این ظفر را در طول زمان درک کرده‌اند،لازم است در همه زمان‌ها تا بعد از هرگز جهت پایداری خودمان این مسیر را با بازخوانی فرهنگ مقاومت و قدردانی از شهدا و رزمندگان و آزادگان و نیز خانواده صبور آنان ادامه دهیم و برای الگوسازی و پرورش نسل جوان همپای مقاومت،که نیاز به قهرمانان راستین دارند،در نکوداشت سلحشوری‌ها و ترویج و مدل سازی فرهنگ مقاومت در همه ارکان زندگی مدنی تلاش تلاش کنیم. اقتصاد مقاومتی،فرهنگ مقاومتی،سیاست مقاومتی و الخ.

چه خوبست که تاریخ همواره بیخ گوشمان زنگ می‌زند و هر آینه آوای زنهار آنرا نشنویم مصداق هو الخسران المبین* می‌شویم. مگر نه اینکه تجربه هشت ساله تحقیر سیستماتیک جریان لیبرالی اخیر گوش کرختی مان را خوب کشید؟همان گوشی که می‌بینیم نفوذ سیاسی،اجتماعی و فرهنگی بیخ گیرش شده! و تنها فرهنگ مقاومت در "میدان" آبروی مان را خرید ؟ پس اگر اهل آزداگی هستی،فرهنگ مقاومت را پاس بدار و احترام کن.
اهالی رسانه و فعالان عرصه فرهنگ و هنر بیشترین تاثیر را در این موضوع دارند. تولید آثار هنری براساس داستان‌های مللموس و واقعی مقاومت تاریخ معاصر و روزگار دور و نزدیک به هربهانه ، آینده مان را تضمین می‌کند. بازخوانی تاریخ در قالب آثار هنری، اثرگذاری و ماندگاری غیر قابل انکاری دارد ، اصل اساسی و مهمی که حتی از سوی مدیریت چند پاره به ظاهر کلان فرهنگی هم مورد غفلت قرار گرفته ؛ چنانچه همین موارد کلیدی اندک از تاریخ پرماجرای ایران که به شماره برشمردیم تا کنون مبنای حمایت تولید هیچ اثر نمایشی قرار نگرفته ! پس اگر دغدغه آنیده این سرزمین را داریم خوب است در هر سطحی از فعالیت فرهنگی و هنری هستیم ،شرط جوانمردی به جا آوریم و اندیشه ، تخصص و قلم هایمان را فدای جان هایی کنیم که در راه استقلال و آزادی این مرز و بوم،حماسه شدند. . داستان های های پرمخاطب و جذاب بی شماری انتظار این توجه را می کشند تا مقاومت اثربخش شود . مردم هم ثابت کرده اند تشنه نوشیدن این می ناب هستند و خالقین چنین آثاری را احترام می کنند. انشاءالله

 

خسر الدنیا والاآخرة ذلک هو الخسران المبین(در دنیا و آخرت زیانکار است و این زیان آشکار است.)
 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران