در حال بارگذاری ...
فرخنده محمدی، کارگردان نمایش«گل‌زخم»:

روایت‌های دفاع مقدس در اجراهای خیابانی توان بالایی در جذب مخاطب دارد

کارگردان تئاتر خیابانی «گل‌زخم» گفت: موضوع‌هایی چون دفاع مقدس که بخشی از خاطرات اغلب هموطنان ما را تشکیل می‌دهند، در قالب اجراهای خیابانی توان بالایی در جذب مخاطب دارند و بارها به چشم دیده‌ام که تماشاگران چگونه حین اجرا با تمام وجود گریسته‌ و با شخصیت‌های نمایش همذات‌پنداری کرده‌اند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از هنرآنلاین، فرخنده محمدی، کارگردان تئاتر خیابانی «گل‌‌زخم» از اجراهای مناسبتی هفته دفاع مقدس و ایام اربعین حسینی درباره جزئیات این نمایش گفت: نمایش «گل‌زخم» به نویسندگی سیدصادق فاضلی از نویسندگان پرکار خوزستانی در حوزه دفاع مقدس به زبان اهوازی نوشته شده است؛ مونولوگی که اگر می‌خواستیم به طور کامل آن را اجرا کنیم، بالغ بر دو ساعت زمان می‌برد اما از آنجا که در اجرای خیابانی نگه داشتن تماشاگر در این مدت طولانی دشوار است، کمی از مدت اجرای آن کاستیم.

او درباره مضمون نمایش اظهار داشت: «گل‌زخم» حکایتی از نجواهای یک مادر شهید است که بر سر مزار پسر شهیدش نشسته است. البته این زن مادر سه پسر شهید و همچنین همسر شهید است و اکنون در حالی بر سر مزار پسر کوچکش نشسته که پیکر او با یک شهید از خطه شمال ایران عوض و مخفیانه راهی شمال شده و در نخستین روز سال نو در حال درد دل کردن با پسرش است.

محمدی به تأثیر اجراهای تئاتر خیابانی در جلب نظر و توجه مخاطبان نسبت به موضوع‌های ارزشی اشاره و تصریح کرد: مردم اغلب اوقات به شکل اتفاقی پای تماشای تئاترهای خیابانی می‌نشینند و چه بسیار مردمانی که از همین مسیر به هنر نمایش علاقه‌مند شده باشند. از سوی دیگر، سوژه‌هایی چون دفاع مقدس که بخشی از خاطرات اغلب هموطنان ما را تشکیل می‌دهند، در قالب اجراهای خیابانی توان بالایی در جذب مخاطب دارند و بارها به چشم دیده‌ام که تماشاگران چگونه حین اجرا با تمام وجود گریسته‌ و با شخصیت‌های نمایش همذات‌پنداری کرده‌اند.

کارگردان تئاتر خیابانی «گل‌زخم» افزود: البته که اجراهای خیابانی مشکلات خاص خود را دارد که از جمله آن می‌توان به اجرا در فضای باز و وابستگی آن به شرایط جوی، دشواری رساندن صدا به مخاطب و چالش‌های ایجاد نظم در میان تماشاگران اشاره کرد که با تمام این‌ها، تئاتر خیابانی در شرایط کرونا از بهترین مدیوم‌ها به منظور رساندن هر گونه پیام است.

او اذعان داشت: تئاتر خیابانی در ترویج فرهنگ دفاع مقدس یک گام رو به جلو است. در همین اجراهای فعلی، ما شاهد همراه شدن نوجوانان و جوانانی هستیم که به طور پیش‌فرض قرار نبوده در آن ساعت و آن مکان تماشاگر یک اثر نمایشی با مضمون دفاع مقدس باشند اما این فرصت پیش رویشان قرار گرفته و در معرض یادآوری خاطرات و آرمان‌های آن دوران قرار گرفته‌اند.

محمدی با تأکید بر اینکه افزایش اجراهای خیابانی می‌تواند در قالب یک توفیق اجباری، روز به روز بر تعداد تماشاگران تئاتر بیفزاید، بیان کرد: البته امیدوارم برخی محدودیت‌ها از اجراهای نمایش خیابانی برداشته شود و دست کارگردانان و عوامل تولید نمایشی بازتر باشد که اگر اینگونه شود، بدون شک شاهد افزایش کیفیت تئاترهای خیابانی در سراسر کشور خواهیم بود.

45 تئاتر خیابانی در قالب 135 اجرا به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس و ایام اربعین حسینی از 31 شهریور تا ششم مهرماه به همت کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی در استان‌های تهران، کرمانشاه، کردستان، ایلام و منطقه آزاد اروند در بوستان‌ها، گلزارهای شهدا و مناطق عملیاتی اجرا می‌شوند.




نظرات کاربران