در حال بارگذاری ...
نویسنده نمایش «آخرین تصویر» حاضر در در همایش تئاتر خیابانی دفاع مقدس:

نمایش خیابانی دروازه ورود تماشاچیان به سالن‌های تئاتر است

مجید قربانی، نویسنده نمایش خیابانی «آخرین تصویر» عنوان کرد این اثر نمایشی درباره یکی از عکاسان دفاع مقدس است که بر اثر اتفاقاتی در آن دوران، توان خود در زمینه عکاسی را از دست می‎‌دهد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از مهر، مجید قربانی نویسنده نمایش خیابانی «آخرین تصویر» که از اجراهای مناسبتی هفته دفاع مقدس و ایام اربعین حسینی است درباره جزئیات این نمایش گفت: این نمایش به کارگردانی احمد استیری در هفته دفاع مقدس در نقاط مختلفی از استان تهران اجرا می‌شود.

وی درباره مضمون نمایش و شیوه اجرایی آن بیان کرد: نمایش با حضور ۲ بازیگر به اجرا در می‌آید؛ سوژه این اثرِ رئال، درباره یکی از عکاسان دفاع مقدس است که بر اثر اتفاقاتی در آن دوران، توان خود در زمینه عکاسی را از دست می‎‌دهد و در شرایط کنونی و البته به تجویز پزشک خود، تلاش می‌کند تا توان عکاسی را به خود بازگرداند.

قربانی به نقش و اهمیت تئاتر خیابانی در بیان موضوعاتی همچون فرهنگ دفاع مقدس اشاره و تصریح کرد: نمایش خیابانی دروازه ورود تماشاچیان به سالن‌های تئاتر است و زمینه ایجاد ارتباط تماشاگران با نمایش صحنه‌ای را فراهم می‌آورد. البته که به این گونه نمایش باید به شکل مستقل پرداخته شود حال آنکه همین اجراهای پیش رو در هفته دفاع مقدس، خود بیانگر میزان اثرگذاری از گونه نمایشی در شرایط مختلف است که می‌تواند هم مخاطبانی خاص و ویژه خود داشته و هم پلی ارتباطی به منظور همراه شدن جامعه با اجراهای صحنه‌ای باشد.

وی با اشاره به اینکه شیوه‌های اجرایی برخی آثار نمایشی همچون نمایش‌های حوزه دفاع مقدس به دلیل آشنا بودن مردم با مضامین آثار در زمان کمتری با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند، اذعان داشت: به مدد طراحی صحنه، طراحی لباس، سوژه‌های ناب و موسیقی مناسب، تئاتر خیابانی با مضامینی همچون دفاع مقدس به سرعت در میان مردم جای خود را باز می‌کند و قدرت بالایی در جلب توجه و نظر مخاطبان دارد.

قربانی یادآور شد: همواره در زمان اجرای تئاتر خیابانی، ما با مردمانی مواجه هستیم که در وهله نخست صرفاً یک عابر پیاده هستند اما به محض ایستادن در کنار گروه نمایش و مشغول شدن به تماشای اثر، در جایگاه مخاطب هنر تئاتر قرار گرفته و ضمن بهره‌برداری روحی از اثر نمایشی، بی‌واسطه وارد ارتباط با دنیای هنر فاخر تئاتر خواهند شد.

این نویسنده تئاتر در پایان به موضوع کرونا و تعطیلی بسیاری از آثار نمایشی در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: تئاتر خیابانی فرصتی مغتنم به شمار می‌رود تا در وضعیت موجود و با خطری کمتر نسبت به اجراهای صحنه‌ای، نفس و جانی تازه به هنر فاخر تئاتر بخشیده شود.

45 تئاتر خیابانی با 135 اجرا به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس و ایام اربعین حسینی از ۳۱ شهریور تا ششم مهرماه سال جاری به همت کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی در استان‌های تهران، کرمانشاه، کردستان، ایلام و منطقه آزاد اروند در بوستان‌ها، گلزارهای شهدا و مناطق عملیاتی اجرا می‌شوند.




نظرات کاربران