در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «زنجیر» حاضر در همایش تئاتر خیابانی دفاع مقدس:

نگذاریم گذر زمان باعث فراموشی خاطرات دوران دفاع مقدس شود
«زنجیر» روایت شکسته شدن حصر آبادان است

کارگردان نمایش خیابانی «زنجیر» با اشاره به اینکه گذر زمان، سبب به دست فراموشی سپردن بسیاری از خاطرات دوران دفاع مقدس شده است، عنوان کرد یکی از رسالت های هنرمندان یادآوری وقایع آن دوران است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از مهر، رضا چوپان نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی «زنجیر» از اجراهای مناسبتی هفته دفاع مقدس و ایام اربعین حسینی درباره جزئیات این نمایش گفت: مضمون این اثر با همراهی گروهی نمایشی از منطقه آزاد اروند، برگرفته از زندگی یک مرد ۴۰ ساله آبادانی است که ۱۰ سالگی او با آغاز جنگ تحمیلی همزمان بود.

وی افزود: پدر این پسر در برابر چشمان او شهید می‌شود و پسر تصمیم می‌گیرد علی‌رغم سن و سال کمش، راه پدر را ادامه دهد. او در این مسیر به همراه دایی خود راهی رودخانه اروند می‌شود تا برای خوراک رزمندگان ماهی بگیرد تا در همین اثنی و جلب شدن توجه مردم به او، روزی زنجیری را در دست می‌گیرد و خطاب به مردم می‌گوید که قصد پاره کردن این زنجیر را دارد تا به آنها معنای پهلوانی را بیاموزد ...

این نویسنده و کارگردان تصریح کرد: این پسر در ادامه راه نیز کنار دیگر مردم و رزمندگان به شکسته شدن حصر آبادان کمک می‌کند و دیگر بار خطاب به مردم می‌گوید که آنانی که در این نبرد به شهادت رسیدند، همان‌هایی هستند که از عزیزترین سرمایه‌های زندگی خود یعنی جان، جوانی و عشقشان گذشتند تا ما در این آب و خاک به امنیت برسیم.

وی در ادامه بر لزوم مرور خاطرات دوران هشت سال دفاع مقدس و پندها و اندرزهای مستتر در جنگ تحمیلی تأکید و بیان کرد: بسیاری از مردمی که امروز همچنان در مناطق و استان‌های درگیر با هشت سال دفاع مقدس همچون خوزستان زندگی می‌کنند تا اندازه‌ای بیش از دیگر مردمان در فضا و اتمسفر آن سال‌ها به سر می‌برند اما باید این واقعیت را بپذیریم که گذر زمان، سبب به دست فراموشی سپردن بسیاری از این خاطرات شده و چه بسا یکی از رسالت‌های ما هنرمندان، یادآوری آن دوران است.




نظرات کاربران