در حال بارگذاری ...
مروری بر همایش تئاتر دفاع مقدس

میهمانی تئاتر خیابانی به صرف روایت مقاومت

ایران تئاتر: هر سال در روزهای پایانی شهریور، مناسبتی را شاهد هستیم که یکی از پرافتخارترین دوره‌های تاریخ این سرزمین کهن محسوب می‌شود و سراسر یادآور مقاومت ملتی است برابر بدخواهانی که طمع به خاک و ناموس ایران اسلامی داشتند؛ هفته دفاع مقدس و گرامیداشت رشادت‌ها و مظلومیت‌ جویندگان حق و عدالت در جبهه‌های نور علیه ظلمت.

کانون تخصصی تئاتر خیابانی چند سالی است که با حمایت انجمن هنرهای نمایشی ایران و هنرمندان سراسر کشور ، در اجرای راهبردهای اداره کل هنرهای نمایشی کشور به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس با برنامه‌ریزی گسترده، تدارک لازم را برای اجرای نمایش در مناطق مختلف کشور انجام می‌دهد تا یادآور راه و منش و سلوک رزمندگان و فرهنگ دفاع مقدس باشد.

گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس در سال ۱۴۰۰ هر چند با سایه سنگین کرونا همراه بود اما این بار برخلاف سال گذشته هنرمندان تئاتر با محوریت آثار تئاتر میدانی، خیابانی و محیطی بادستانی پُر به استقبال مخاطبان و دوستداران تئاتر مقاومت آمده بودند.

همزمان شدن دو مناسبت مهم امسال (اربعین حسینی و هفته دفاع مقدس) در کنار آغاز فعالیت‌های عرصه تئاتر کشور بعد از نزدیک به دو ماه تعطیلی سالن‌های نمایشی به دلیل کرونا باعث شد تا هنرمندان تئاتر مبتنی بر تجربه‌های سال گذشته برای این دو مناسبت تقویمی مهم ملی و مذهبی، ‌با اتکا بر ویژگی‌های نمایش‌های محیطی، ‌میدانی و خیابانی که وجه اشتراک آن‌ها اجرای در فضای باز است، در کنار افزایش سرعت واکسیناسیون و همچنین رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی با برنامه‌هایی پروپیمان پا به میدان بگذارند. همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس همایشِ نمایش خیابانی ویژه ای در شهرستان‌های استان تهران و چهار استان مرزی نمایشی به همت انجمن هنرهای نمایشی استان تهران و حمایت کانون تخصصی تئاتر خیابانی در شهرستان‌های این استان آغاز شد.

بر این اساس، نمایش‌های خیابانی دیده‌بان به نویسندگی محمد قربانی و کارگردانی رضا تاجیک در شهرستان ورامین، دقیقه ۹۰ به نویسندگی و کارگردانی رضا محمدیان در شهرستان پیشوا، فرکانس به نویسندگی و کارگردانی میثم رمضانی در شهرستان قرچک (پارک ولایت)، مین به نویسندگی فاطمه زارع زاده و کارگردانی جواد میرزایی در اسلامشهر (بوستان شهدا)، خوب، بد، زشت به نویسندگی ابوالفضل حاج علیخانی و کارگردانی حامد بدخشی در بهارستان، هنوز ادامه دارد به نویسندگی قیصر امین‌پور و کارگردانی حسین ناصری در دماوند، قرعه به نویسندگی محمدتقی رودگر و کارگردانی میثم تفرشی در ورامین، مرد میدان به نویسندگی و کارگردانی رضا نجاری و امیرحسین شجاعی جم در قرچک (گلزار شهدا)، یه نامه به نویسندگی و کارگردانی حسین قاسمی در پیشوا (جلیل آباد)، قرعه به نویسندگی و کارگردانی مهدی روزبهانی در شهرری، یحیی به نویسندگی و کارگردانی کاوه مالکی در اسلامشهر (بوستان توحید)، آخرین تصویر به نویسندگی مجید قربانی و کارگردانی احمد استیری در شهرری، طوبی به نویسندگی هادی آقابابایی و کارگردانی زهرا هداوند خانی در ورامین، اجباری به نویسندگی ترگل آقایی و کارگردانی مریم صبوری در اسلامشهر (بوستان مهستان)، فرمانده به نویسندگی و کارگردانی احمد صدقی در اسلامشهر (باغ فیض)، سلام سردار به نویسندگی و کارگردانی سیدامیر حسینی در شهر قدس، ایستاده‌ایم به نویسندگی و کارگردانی امیرعلی بدلی در شهرستان قرچک (پارک ولایت) و به دنبال یونس به نویسندگی حسن شکری و کارگردانی مریم مهربان در اسلامشهر (بوستان شهید ندایی) در این همایش حضور دارند.

چهار نمایش دیده‌بان، دقیقه ۹۰، فرکانس و مین در روز جمعه دوم مهر ماه، هفت نمایش خوب بد زشت، هنوز ادامه دارد، قرعه، مرد میدان، یه نامه، قرعه و یحیی در رور شنبه سوم مهر ماه، سه نمایش آخرین تصویر، طوبی و اجباری در روز یکشنبه چهارم مهر ماه، نمایش فرمانده در روز دوشنبه پنجم مهر ماه و سه نمایش سلام سردار، ایستاده‌ایم و به دنبال یونس در روز سه‌شنبه ششم مهر ماه در مکان‌های اشاره شده اجرا ‌شد.

همزمان با این رویداد، بنابر گفته‌ سامان خلیلیان، مدیر کانون تخصصی تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی، با هماهنگی صورت‌گرفته، در شهر تهران و در محوطه تئاتر شهر و میدان منیریه هم شاهد اجرای نمایش ها بودیم. در واقع در یک هم‌افزایی و همکاری مشترک با معاونت اجتماعی شهرداری منطقه 11 تهران، توامان نمایش‌ها و برنامه‌هایی که گروه‌های مربوط به شهرستان‌های استان تهران هستند، آمدند و در دو فضای مذکور به اجرای نمایش ‌پرداختند. در نهایت باید گفت امسال برنامه طوری تنظیم شده بود که  در شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران به طور همزمان نمایش‌ها اجرا شدند.

اجرای نمایش‌های خیابانی ویژه هفته دفاع مقدس تنها محدود به استان تهران نبود و در استان‌های دیگر کشور نیز نیز انجام شد.۴۰ گروه نمایشی با اجرای ۴۵ نمایش گوناگون با ۱۳۵ اجرا در نقاط مختلف ایران، آثاری در معرض دید تماشاچیان تئاتر قرار دادند.

این نمایش‌ها توسط کانون تخصصی تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی برنامه‌ریزی و با حمایت انجمن هنرهای نمایشی ایران و همکاری انجمن  استان‌های  کردستان، کرمانشاه، ایلام و منطقه آزاد اروند (شهرهای خرمشهر و آبادان) به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس و هم‌زمان با ایام اربعین حسینی در استان ها و شهرهای یاد شده اجرا شد.

در ادامه مروری داریم به نظرات هنرمندان حاضر در این همایش :

 

محمدرضا درند رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کرمانشاه

محمدرضا درند رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کرمانشاه در مورد آثار هنرمندان کرمانشاهی حاضر در همایش نمایش خیابانی ویژه هفته دفاع مقدس این‌گونه توضیح می‌دهد: پس از اعلام دفتر تئاتر خیابانی کشور مبنی بر اینکه انجمن هنرهای نمایشی و اداره کل هنرهای نمایشی قصد دارند همچون سنوات گذشته از آثار ارزشی با موضوع دفاع مقدس در ایام دفاع مقدس حمایت کند، ما هم بر این اساس و صحبت‌هایی که شد ابتدا سعی کردیم با رصد میدانی از گروه‌ها آماری به دست بیاوریم که ببینیم چه تعداد از نمایش مناسب این رویداد بودند و پس از اطمینان از وضعیت این گروه‌ها، رسماً اطلاعیه اعلام شد و با توجه به محدودیت زمانی که اداره کل هنرهای نمایشی و دفتر تئاتر خیابانی به ما اعلام نمودند، ماهم به همان سرعت اعلام کردیم. در ادامه تعدادی از این گروه‌ها اعلام حضور کردند. خوشبختانه آثار خوبی درخواست حضور در همایش تئاتر خیابانی دفاع مقدس کردند و بعضاً دارای تجربه چندین اجرای پرمخاطب هستند و مخاطبان  را جذب کرده اند . تلاش کردیم  تولیدات تازه‌ای هم که در این رویداد حضور دارند مخاطبین را جذب کنند.  در واقع در این اجراهای خیابانی شاهد آثار پرمخاطب با موضوعات تازه و جذاب مقاومت بودیم. 

حمیدرضاصفار رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران :

حمیدرضاصفار درباره چگونگی برگزاری همایش  تئاتر خیابانی دفاع مقس به خبرنگار ایران تئاتر در استان تهران گفت: در ادامه فعالیت های انجمن هنرهای نمایشی ایران در اجرای راهبردهای اداره کل هنرهای نمایشی کشور ،کانون تخصصی تئاتر خیابانی همایش تئاتر خیابانی تئاتر دفاع مقدس را برنامه ریزی کرده است . انجمن هنرهای نمایشی استان تهران نیز  با حمایت و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در قالبذ نخستین همایش تئاتر خیابانی دفاع مقدس شهرستان‌های استان تهران بخش استان تهران این همایش را برنامه ریزی و اجرا کرده است . 

وی با اشاره به گستره آثار و اجرا ها افزود: هجده گروه، ۱۸ اثر نمایش خیابانی با موضوع دفاع مقدس، را در همایش نمایش ویژه هفته دفاع مقدس در شهرستان‌های استان تهران اجرا می‌کنند.

صفار درباره اهمیت برگزاری این همایش گفت:شیوع ویروس کرونا از اسفند سال 98 که منجربه تعطیلی فعالیت های نماییش کشور شد، ضربه سختی را به بدنه تئاتر استان ها زد. جامعه هنرمندان تئاتر متاسفانه جزو اولین گروهی بودند که به دلیل وضعیت خاص کرونایی وضعیت شغلی و اقتصادی شان دچار چالش جدی شد. انجمن نمایش استان تهران با توجه به وضعیت پیش آمده سعی کرد تا با امکانات و ابزارهایی که امکان فعالیت دارند، به نوعی چراغ تئاتر را روشن نگه دارد.

در انجمن هنرهای نمایشی استان تلاش کرده‌ایم به بهانه مناسبت‌های خاص اجتماعی و ملی برنامه هایی در راستای اجرای نمایش داشته باشیم. در سال جاری به مناسبت رحلت حضرت امام(ره)و قیام پانزده خرداد ویژه برنامه همایش تئاتر خیابانی را در مبداء قیام پانزده خرداد واقع در شهرستان قرچک(پل تاریخی پانزده خرداد)برگزار کردیم. در این رویداد فرهنگی،۱۰ نمایش خیابانی از سطح استان برای عموم شهروندان نمایش شان را اجرا کردند. برنامه دیگری را به‌مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر(۵الی۱۲ تیر)در شهرستان ورامین برگزار کردیم. در این رویداد فرهنگی نیز پنج گروه نمایشی با طرح موضوعاتی پیرامون معضل مواد مخدر اجرای خیابانی داشتند.

سعید خیراللهی، رئیس انجمن نمایش استان ایلام

سعید خیراللهی، رئیس انجمن نمایش استان ایلام با اشاره به ظرفیت‌های تئاتر خیابانی در زنده نگه داشتن یاد و خاطره دفاع مقدس، می‌گوید: این مسئله حداقل در گستره استان ما دو وجهی است؛ استان ایلام، استانی است که به صورت مستقیم هشت سال با جنگ درگیر بوده و از منظر دیگر اشتراکی با کارهای آیینی و مذهبی که از قبل برگزار ‌شده پیدا کرده است. برخی از خانواده‌های استان ایلام یا شهید داده‌اند و یا مجروح جنگی دارند و از این رو از این‌گونه آثار که بسیار برایشان ملموس و قابل درک است، استقبال می‌کنند.

او همچنین با بیان این‌که تئاتر خیابانی گستره زیادی دارد، درخصوص نقش تئاتر خیابانی در ترویج و فرهنگ‌سازی در میان اقشار مختلف مردم اضافه می‌کند: تئاتر خیابانی گستره وسیعی دارد و ما نمی‌توانیم به اسم ظاهری آن اکتفا کنیم. تئاتر خیابانی، مقوله‌ای اجتماعی است و مقوله اجتماعی هم می‌تواند به آموزش کمک کند و آسیب‌های جامعه را شناسایی کند. نشان دادن ناهنجاری‌های اجتماعی در یک زمان کوتاه و با مخاطبان گسترده بدون هزینه بسیارهم از دیگر ویژگی‌های تئاتر خیابانی است. تئاتر خیابانی می‌تواند این وظایف را به خوبی انجام دهد.

مجید قربانی نویسنده نمایش «آخرین تصویر»

مجید قربانی نویسنده نمایش خیابانی «آخرین تصویر» به نقش و اهمیت تئاتر خیابانی در بیان موضوعاتی همچون فرهنگ دفاع مقدس اشاره و تصریح می‌کند: نمایش خیابانی دروازه ورود تماشاچیان به سالن‌های تئاتر است و زمینه ایجاد ارتباط تماشاگران با نمایش صحنه‌ای را فراهم می‌آورد. البته که به این گونه نمایشی باید به شکل مستقل پرداخته شود حال آنکه همین اجراهای انجام شده در هفته دفاع مقدس، خود بیانگر میزان اثرگذاری از این گونه نمایشی در شرایط مختلف است که می‌تواند هم مخاطبانی خاص و ویژه خود داشته و هم پلی ارتباطی به منظور همراه شدن جامعه با اجراهای صحنه‌ای باشد.

او با اشاره به اینکه شیوه‌های اجرایی برخی آثار نمایشی همچون نمایش‌های حوزه دفاع مقدس به دلیل آشنا بودن مردم با مضامین آثار در زمان کمتری با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند، اذعان می‌کند: به مدد طراحی صحنه، طراحی لباس، سوژه‌های ناب و موسیقی مناسب، تئاتر خیابانی با مضامینی همچون دفاع مقدس به سرعت در میان مردم جای خود را باز می‌کند و قدرت بالایی در جلب توجه و نظر مخاطبان دارد.

صیاد خالیگران، کارگردان نمایش «جاماندگان کربلا»

صیاد خالیگران، کارگردان تئاتر خیابانی «جاماندگان کربلا» هم درباره اثر نمایشی خود می‌گوید: روایتی از سفر کاروان شهدای هشت سال دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان سلامت به کربلا در تئاتر خیابانی «جاماندگان کربلا» را شاهد هستیم که البته در میانه‌های اجرا هویت این افراد مشخص می‌شود و البته در بخشی از این نمایش تلاش کردیم مخاطب را با نقش و اهمیت استان کرمانشاه در مسیر سفر به کربلا به عنوان یک شاهراه آشنا سازیم.

او عرصه نمایش را بستری مناسب به منظور انس گرفتن آحاد جامعه با آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس دانسته و می‌افزاید: مقام معظم رهبری در بیاناتی فرمودند که تئاتر منبر و بلکه فراتر از منبر است در نتیجه در شرایط کنونی که مردم به دلایل مواجهه با مشکلات متعدد داوطلب تماشای نمایش نیستند، مقوله‌ای همچون تئاتر خیابانی، این هنر را به میان مردم می‌برد به امید آنکه بخشی از معضلات فرهنگی مرتفع شود.

فرخنده محمدی،کارگردان نمایش «گل‌زخم»

فرخنده محمدی،کارگردان تئاتر خیابانی «گل‌زخم» هم می‌گوید: موضوع‌هایی چون دفاع مقدس که بخشی از خاطرات اغلب هموطنان ما را تشکیل می‌دهند، در قالب اجراهای خیابانی توان بالایی در جذب مخاطب دارند و بارها به چشم دیده‌ام که تماشاگران چگونه حین اجرا با تمام وجود گریسته‌ و با شخصیت‌های نمایش همذات‌پنداری کرده‌اند.

او با تأکید بر اینکه افزایش اجراهای خیابانی می‌تواند در قالب یک توفیق اجباری، روز به روز بر تعداد تماشاگران تئاتر بیفزاید، می‌افزاید: تئاتر خیابانی در ترویج فرهنگ دفاع مقدس یک گام رو به جلو است. در همین اجراهای فعلی، ما شاهد همراه شدن نوجوانان و جوانانی هستیم که به طور پیش‌فرض قرار نبوده در آن ساعت و آن مکان تماشاگر یک اثر نمایشی با مضمون دفاع مقدس باشند اما این فرصت پیش رویشان قرار گرفته و در معرض یادآوری خاطرات و آرمان‌های آن دوران قرار گرفته‌اند.

امیرعلی بدلی کارگردان نمایش «ما ایستاده‌ایم»

امیرعلی بدلی کارگردان تئاتر خیابانی «ما ایستاده‌ایم» هم در مورد همایش تئاتر خیابانی دفاع مقدس می‌گوید: اگر بنا داریم از هنر نمایش به عنوان فرصتی برای بیان باورها، ارزش‌ها، نظام‌های فرهنگی و اعتقادی بهره گیریم، حال که به دلیل شرایط موجود، بستر اجراهای صحنه‌ای همچون گذشته فراهم نیست، با انتشار فراخوان‌هایی مشابه همین مورد اخیر در راستای اجرای تئاتر خیابانی به مناسبت هفته دفاع مقدس، زمینه مطلوبی را به منظور ایجاد ارتباط مجدد و مؤثر میان اهالی هنر تئاتر و مردم فراهم کرده‌ایم و امید است گروه‌های تئاتری نیز بیش از پیش از چنین حرکت‌هایی حمایت و استقبال کنند.

او که در اجرای نمایش خود به امر تعامل با تماشاگران نمایش خود نگاهی ویژه داشت، در مورد «ما ایستاده‌ایم» می‌افزاید: این نمایش روایتی از مقاومت ملت ایران در برابر مشکلات گوناگون در ادوار مختلف تاریخ معاصر است که به نوعی از قیام ۱۵ خرداد آغاز شده و در ادامه به برهه‌هایی دیگر از تاریخ رشادت‌های این مردم از جمله هشت سال دفاع مقدس پرداخته می‌شود. شیوه اجرای این نمایش پرفورمنس است و در طول اجرا ما با افراد مختلفی مواجه هستیم که در مقاطع حساس تاریخ کشورمان، پرچم‌دار بوده و اجازه نمی‌دهند این پرچم بر زمین بیفتد. یکجا پرچم در دست یکی از مردان حاضر در قیام ۱۵ خرداد بوده و جای دیگر در دست سربازی حاضر در میدان هشت سال دفاع مقدس، جایی در دستان یک مدافع حرم و جایی دیگر در دستان یک مدافع سلامت.

بدلی با اشاره به اینکه گروه نمایش «روناک» از گروه‌هایی است که تمام همت خود را بر حوزه تولیدات آثار نمایش خیابانی و میدانی بنا نهاده است تصریح می‌کند: تئاتر خیابانی با توجه به اینکه فرصت تماشا را به تمام طیف‌های اجتماع می‌دهد، مدیومی ارزشمند در بیان ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی و ایرانی محسوب می‌شود.

پژمان محراب‌پور کارگردان نمایش «فشنگ کشکی»

پژمان محراب‌پور، کارگردان «فشنگ کشکی» درباره مضمون نمایش خود اظهار داشت: بنا بر داستان «فشنگ کشکی»، در دوران هشت سال دفاع مقدس، خانه‌ای توسط بعثی‌ها به آتش کشیده شده و زنی پس از پایان جنگ به آن مناطق بازگشته و با آنکه دختر خود را در این خانه از دست داده، می‌خواهد آن را بازسازی کند و از قضا به کمک مردم این خانه مجدد بازسازی می‌شود.

همچنین او می‌افزاید: با توجه به ارتباط مستقیم تئاتر خیابانی با مردم، نقش تربیتی، آموزشی و فرهنگی این گونه نمایشی بسیار جدی بوده و اطلاع‌رسانی‌ها، پاسداشت‌ها و مرور خاطرات، از جمله وجوه بارز این‌گونه نمایشی است. در عین حال بسیاری از ما به دلیل مشغله، خاطرات تاریخی این سرزمین را به دست فراموشی سپرده‌ایم اما تئاتری‌ها اگر به کارکرد اثر هنری خود واقف باشند، در همین شرایط بخش اعظمی از توجه خود را معطوف به احیای بسیاری از ارزش‌ها و مرور خاطرات ملی خواهند ساخت.

رضا چوپان کارگردان نمایش «زنجیر»

رضا چوپان، کارگردان نمایش خیابانی «زنجیر» درباره جزئیات اثر نمایشی خود می‌گوید: مضمون این اثر با همراهی گروهی نمایشی از منطقه آزاد اروند، برگرفته از زندگی یک مرد ۴۰ ساله آبادانی است که ۱۰ سالگی او با آغاز جنگ تحمیلی همزمان بود. پدر این پسر در برابر چشمان او شهید می‌شود و پسر تصمیم می‌گیرد علی‌رغم سن و سال کمش، راه پدر را ادامه دهد. او در این مسیر به همراه دایی خود راهی رودخانه اروند می‌شود تا برای خوراک رزمندگان ماهی بگیرد تا در همین اثنی و جلب شدن توجه مردم به او، روزی زنجیری را در دست می‌گیرد و خطاب به مردم می‌گوید که قصد پاره کردن این زنجیر را دارد تا به آنها معنای پهلوانی را بیاموزد.

چوپان همچنین بر لزوم مرور خاطرات دوران هشت سال دفاع مقدس و پندها و اندرزهای مستتر در جنگ تحمیلی تأکید و بیان می‌کند: بسیاری از مردمی که امروز همچنان در مناطق و استان‌های درگیر با هشت سال دفاع مقدس همچون خوزستان زندگی می‌کنند تا اندازه‌ای بیش از دیگر مردمان در فضا و اتمسفر آن سال‌ها به سر می‌برند اما باید این واقعیت را بپذیریم که گذر زمان، سبب به دست فراموشی سپردن بسیاری از این خاطرات شده و چه بسا یکی از رسالت‌های ما هنرمندان، یادآوری آن دوران است.

موسی هدایتی کارگردان نمایش «آن روزها»

موسی هدایتی نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی «آن روزها» درباره جزئیات این نمایش می‌گوید: این نمایش درباره چند اتفاق از جمله حمله عراق به ایران است که در قالب سه اپیزود اجرا می‌شود؛ یکی از این اپیزودها به بمباران شهر قروه می‌پردازد و در بخش‌های بعدی به زندگی دو تن از شخصیت‌های بنام هشت سال دفاع مقدس یعنی دریاقلی و فرنگیس حیدرپور پرداخته می‌شود.

این کارگردان تئاتر تاکید می‌کند: یکی از موضوعات مهمی که در طول نمایش به آن توجه می‌شود، مسئله بمباران شهر قروه است به ویژه که ما خودمان ساکن شهر قروه استان کردستان هستیم و شاهد بودیم که در طول جنگ تحمیلی این شهر سه بار مورد حمله و بمباران رژیم عراق قرار گرفته است.

این کارگردان در پایان حرف‌های خود می‌گوید: ما امروز با نسلی مواجه هستیم که هیچ تصویر روشن و شفافی از سال‌های دفاع مقدس ندارند و هر قدر تلاش کنیم به مدد ابزار قدرتمندی همچون تئاتر که به شکل خودجوش وارد توده‌های مردم می‌شود، این خاطرات را زنده نگاه داریم، باز هم کم است. به زعم من، بخشی از رسالت تئاتر خیابانی، یادآوری خاطرات گذشته بر این سرزمین است که به نوبه خود درس‌های بسیاری را به دنبال دارد. و در هر شرایطی، برای زندگی بهتر و موفق‌تر مفید و مؤثر خواهد بود.

فریدون احمدی کارگردان نمایش «سربازصفر»

فریدون احمدی، نویسنده و کارگردان «سربازصفر» هم در مورد انگیزه خود برای نوشتن و اجرای این نمایش می‌گوید: یکی از دغدغه‌های من در زمان نگارش متن این اثر نمایشی و کارگردانی آن، بازگو کردن بخشی از دغدغه‌های اجتماعی و فرهنگی نسل جوان بود و تلاش کردم از زبان پسر جوانی که در برابر اصرار پدر خود مبنی بر اعزام به خدمت سربازی مقاومت می‌کند، به این موضوعات بپردازم.

او همچنین بر لزوم توجه هر چه بیشتر به دعوت جوانان در مسیر دفاع از آرمان‌های انقلاب و دفاع مقدس تأکید و تصریح می‌کند: روحیه فداکاری و ایثار هرگز نباید از میان مردمان ما برداشته شود و اجرا‌های تئاتر خیابانی در مناسبت‌هایی همچون هفته دفاع مقدس، به مثابه پلی خواهند بود که نسل‌های جدید را به خاطرات این سرزمین پیوند داده و تبیین و بازگو کردن آرمان‌های موجود در دفاع مقدس در هر زمان یک وظیفه و ضروت انسانی و اخلاقی به شمار می‌رود.

مهدی روزبهانی کارگردان نمایش «نگهبان آب»

مهدی روزبهانی کارگردان نمایش «نگهبان آب» هم در خصوص اهمیت اجراهای مناسبتی هفته دفاع مقدس و ایام اربعین حسینی و اینکه بازتاب وقایع و مقاومت تاریخی برای مناسبات امروز جامعه چه قدر موثر است، می‌گوید: بخش هایی از تاریخ کشور ما از دید هنرمندان و سایر مردم مغفول مانده‌اند که نیاز است به آن‌ها پرداخته شود تا مردم بتوانند از طریق ارتباط گرفتن با این آثار از وقایع تاریخی گذشته کسب تجربه کنند و در بزنگاه‌های تاریخی قادر به تصمیم گیری مناسب باشند.

او در مورد «نگهبان آب» هم توضیح می‌دهد: این نمایش داستان مقاومت ۳سرباز مرزبانی در زمان جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند که برابر هجوم نیروهای بیگانه ۴۸ ساعت مقاومت می‌کنند و در نهایت به شهادت می‌رسند. «نگهبان آب» با طراحی فضای متفاوتی که دارد توانست در همه جشنواره‌های معتبر کشور از جمله فجر،مریوان،چتر زندگی،صاحبدلان و... حضور موفقی را تجربه کند.

این کارگردان خاطرنشان می‌کند: ظرفیت و قابلیت تئاتر خیابانی برای به تصویر کشیدن وقایع تاریخی بسیار بالاست. ارتباط نفس به نفس بازیگران با مخاطبان و بهره گرفتن از واکنش‌های آنها در بخش‌های مختلف نمایش کمک می‌کند تا مخاطب بتواند به خوبی فضای داستان را لمس کند.




مطالب مرتبط

در نامه 50 هنرمند مازندرانی صورت گرفت

قدردانی از مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی
در نامه 50 هنرمند مازندرانی صورت گرفت

قدردانی از مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی

فعالان تئاتر خیابانی مازندران، در نامه‌ای به شهرام نوشیر، از تغییرات و تحولات اساسی در کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی و افزوده شدن بخش تئاتر خیابانی به جشنواره تئاتر استان‌ها، تشکر و تقدیر کردند.

|

در نخستین کارگاه نقد و بررسی جشنواره پانتومیم مطرح شد

ایده‌های خوب و لزوم توجه به تکنیک
در نخستین کارگاه نقد و بررسی جشنواره پانتومیم مطرح شد

ایده‌های خوب و لزوم توجه به تکنیک

دو عضو هیئت منتقدان دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان در نخستین کارگاه نقد و بررسی و تحلیل آثار با اشاره به ایده‌های خوب آثار از لزوم توجه به تکنیک در اجرای پانتومیم گفتند.

|

در نخستین کارگاه جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان مطرح شد

استفاده سلیقه‌ای از موسیقی بومی در نمایش‌ آسیب‌زننده است
در نخستین کارگاه جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان مطرح شد

استفاده سلیقه‌ای از موسیقی بومی در نمایش‌ آسیب‌زننده است

کیارش میرمحمدرضایی، مدرس موسیقی و آهنگساز فعال در حوزه هنرهای نمایشی  با بیان این‌که موسیقی می‌تواند بیان‌کننده هویت فردی و یا اجتماعی انسان‌ها باشد، گفت استفاده سلیقه‌ای و بومی از موسیقی در نمایش از آسیب‌زننده‌ترین موضوعات حوزه تئاتر است. 

|

نظرات کاربران