در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

شمارش معکوس برای آغاز جشنواره‌های استانی

در هفته‌ای که گذشت همه شهرها رنک و بوی اربعین و دفاع مقدس داشتند و اجراها و جشنواره هایشان را با موضوع دفاع مقدس و اربعین برگزار کردند و آماده‌اند تا پس از اتمام ماه صفر، برگزاری جشنواره‌های استانی فجر را آغاز کنند.

در هفته گذشته، اعلام برگزیدگان همایش تئاتر خیابانی مکتب حاج قاسم کرمانشاه، انتصاب دبیر رپرتوار تئاتر صحنه‌ای خوزستان جان، انتخاب هیات داوران سوگواره تعزیه مازندران، تقدیر هنرمندان تئاتر شهرستان ابرکوه، 10 مهرماه آخرین مهلت ثبت نام در جشنواره تئاتر استان یزد و آبانماه برگزاری پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی، برگزاری چهارمین رپرتوار استانی نمایش‌های خیابانی گلستان، وقف 114 جلد کتاب به جای مراسم ختم هنرمند گلستانی، معرفی هیات داوران دهمین همایش نمایشنامه خوانی استان همدان، انتصاب دبیر جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران، اجرای دوازدهمین سوگواره تعزیه خوانی در کهگیلویه و بویراحمد، معرفی داوران نخستین جشنواره سراسری نمایش کودک باغچه بان، انتشار فراخوان سی و سومین جشنواره تئاتر استان آذربایجان غربی، برگزاری سوگواره ملی تئاتر اربعین حسینی در خوزستان، برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره افلاکیان در قم و انتصاب رییس شعبه استهبان موسسه هنرهای نمایشی فارس، بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.

 

اعلام برگزیدگان همایش تئاتر خیابانی مکتب حاج قاسم کرمانشاه

با اعلام نتایج از سوی داوران همایش تئاتر خیابانی مکتب حاج قاسم برگزیدگان بخش‌های این همایش معرفی شدند .داوران همایش" تئاتر خیابانی مکتب حاج قاسم" متشکل از سید سروش پیمبری، رحمان هوشیاری و حسین نادری بودند، که پس از بررسی آثار طی مراسمی برگزیدگان به شرح زیر معرفی شدند. این همایش ۵ الی ۸ مهرماه در کرمانشاه برگزار شد.

 

انتصاب دبیر رپرتوار تئاتر صحنه‌ای خوزستان جان

طی ابلاغی از سوی محمد جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، محمد یاقوت پور به عنوان دبیر رپرتوار تئاتر صحنه ای استان خوزستان با عنوان «خوزستانِ جان» منصوب شد. رپرتوار تئاتر صحنه ای خوزستان جان به دبیری محمد یاقوت پور با هدف حمایت از اجراهای عمومی تئاتر صحنه ای آبان و آذرماه 1400 در سطح استان خوزستان برگزار می‌شود.

 

انتخاب هیات داوران سوگواره تعزیه مازندران

هیات داوران دوازدهمین سوگواره تعزیه خوانی استان مازندران توسط بنیاد علمی و فرهنگی تعزیه کشور انتخاب شدند. اسامی داوران این دوره سوگواره به شرح زیر است: قطب الدین صادقی (نویسنده،کارگردان،بازیگر و استاد دانشگاه)، هوشنگ جاوید (نویسنده،مدرس،پژوهشگر موسیقی نواحی) و سیدمحسن مصطفی زاده (نویسنده،مدرس،شاعر و پژوهشگر تعزیه)، دوازدهمین سوگواره تعزیه مازندران از ۱۶ تا ۲۱ مهرجاری در شهرستان آمل برگزار خواهد شد.

 

تقدیر هنرمندان تئاتر شهرستان ابرکوه

در آیینی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، هنرمندان حوزه سینما و تئاتر شهرستان ابرکوه تقدیر شدند .اسماعیل اخلاقی در حاشیه این مراسم که با تجلیل از عوامل نمایش مذهبی «ردای سرخ خورشید» و نماهنگ «مرثیه آب» برگزار شدا با تأکید بر اینکه شهرستان ابرکوه دارای استعدادهای بسیار قوی و توانمند در زمینه هنرهای نمایشی است،ادامه داد:سینما و تئاتر ابرکوه که رو به پیشرفت دارد باید مورد حمایت و توجه مسئولین قرار گرفته تا بتواند بعد از این در عرصه ملی حرف هایی برای گفتن داشته باشد. وی گسترش فضاهای آموزشی در شهرستان را یکی از راه‌های دستیابی به اقتصاد فرهنگ و پرورش و توسعه هنر اصیل در جامعه دانست و افزود:همکاری و تعامل مناسب دستگاه‌های مختلف اجرایی شهرستان به ویژه دستگاه‌های فرهنگی می‌تواند علاوه بر توسعه فرهنگی و هنری،در کاهش مشکلات،معضلات و آسیب‌های اجتماعی که این روزها همگام با پیشرفت تکنولوژی به‌روزرسانی می‌شود،تأثیر بسزایی داشته باشد

 

10 مهرماه آخرین مهلت ثبت نام در جشنواره تئاتر استان یزد

دهم مهرماه را بعنوان آخرین مهلت ثبت نام برای حضور در سی و یکمین جشنواره تئاتر استان یزد اعلام شد. علاقه مندان جهت حضور در سی و یکمین جشنواره تئاتر استان یزد تا روز دهم مهرماه مهلت دارند تا ثبت نام اولیه را انجام دهند. بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته از سوی دبیرخانه سی و یکمین جشنواره تئاتر استان یزد ثبت نام جهت شرکت در این دوره از جشنواره صرفاً از طریق سایت ایران تئاتر و پورتال تئاتر یزد انجام می شود. مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان یزد گفت: سی و یکمین جشنواره تئاتر استان یزد آبان ماه سال ۱۴۰۰ به مدت ۵ روز در یزد برگزار می شود.

 

آبانماه برگزاری پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی

در دومین جلسه شورای سیاست گذاری جشنواره مصوب شد برگزاری پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی در آبانماه. به دلیل شیوع بیماری کرونا و رنگ‌بندی قرمز بیشتر شهرهای استان امکان ثبت‌نام در این جشنواره تا مورخ ۸ مهرماه سال جاری تمدید شد. موضوع نمایش‌های حاضر در جشنواره آزاد بوده و ملاک انتخاب آثار کیفیت آن است و برگزیدگان به دبیرخانه چهلمین جشنواره تئاتر فجر معرفی خواهند شد. محورهایی همانند فرهنگ ایثار، شهادت، مقاومت و موضوعات مرتبط با مفاهیم دینی و قرآنی و آسیب‌های اجتماعی(طلاق،اعتیاد،کودکان کار،زن و خانواده)مورد تأکید دبیرخانه است،اضافه کرد:بهره‌گیری از مفاهیم و جلوه‌های تاریخ،فرهنگ و ادبیات غنی ایران و توجه به فرهنگ‌عامه و ارزش‌های بومی،تاریخی و ادبی استان و پاسداشت زحمات کادر درمان در طول مبارزه با همه‌گیری کرونا نیز به‌عنوان محورهای جشنواره معرفی‌شده است.

 

برگزاری چهارمین رپرتوار استانی نمایش‌های خیابانی گلستان

به مناسبت هفته‌ی دفاع مقدس، واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان گلستان با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشرارزشهای دفاع مقدس استان چهارمین رپرتوار استانی نمایشهای خیابانی را با پنج نمایش در شهرهای کلاله، آزادشهر، گرگان و بندرگز برگزار می‌کند.این رویداد با اعلام فراخوان واحد نمایش حوزه هنری گلستان آغاز و ۵ اثر از میان آثار متقاضی انتخاب و به دبیرخانه معرفی شدند. آثار منتخب با حمایت حوزه هنری و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از ۳۱ شهریور و با آغاز هفته دفاع مقدس در شهرهای مختلف استان به اجرای عمومی درآمدند.

 

وقف 114 جلد کتاب به جای مراسم ختم هنرمند گلستانی

،سید احمد حسینی از پیشکسوتان تئاتر گلستان به علت ابتلا به بیماری کرونا درگذشت و خانواده‌اش بخشی از هزینه مراسم ختم استاد حسینی را صرف خرید و اهدای کتاب نمودند. فرزند سید احمد حسینی در این باره گفت: پدرم همیشه با مطالعه اهمیت می‌داد و لحظه‌ای ایشان را دور از کتاب ندیده‌ام. وقتی دیدیم به خاطر محدودیت‌های کرونایی مراسم ختم چهلمین روز درگذشت پدر برگزار نشد به این فکر افتادم که هزینه آن را صرف چیزی کنیم که پدر را خوشحال کند و چه چیزی بهتر از کتاب. با دوستانم در کتابخانه امیرکبیر تماس گرفتم و موضوع را در میان گذاشتم و آنها تامین کتاب برای بچه‌ها در بوستان کتاب را پیشنهاد کردند. مطمئنم روح پدر از این موضوع خرسند می‌شود. نمایش‌های صالح آسیابان،از پا نیفتاده‌ها،مزاحم تلفنی و... از جمله آثاری بودند که سید احمد حسینی در دهه پنجاه به عنوان بازیگر در آنها درخشید.

 

معرفی هیات داوران دهمین همایش نمایشنامه خوانی استان همدان

طی حکمی از سوی احمدرضا احسانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان، مهدی چایانی، مزدک مهیمنی و سجاد طهماسبی به عنوان هیأت داوران دهمین همایش نمایش نامه خوانی عاشوراییان استان همدان معرفی شدند .مهدی چایانی متولد ۱۳۳۳ شهر همدان،مرشد،پرده خوان،بازیگر و فارغ التحصیل اولین دوره مرکز آموزش تئاتر در سال ۱۳۵۰، مزدک مهیمنی متولد ۱۳۵۸ همدان،کارشناسی ادبیات نمایشی از دانشگاه سوره تهران،کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر تهران سینما – تئاتر، سجاد طهماسبی متولد ۱۳۶۳،کارشناس طراحی صحنه و کارشناسی ارشد تئاتر عروسکی از پردیس هنرهای زیبا.

 

انتصاب دبیر جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران

عباس خلیفه لو هنرمند فعال تئاتر و عضو هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی به عنوان دبیر جشنواره پانزدهم ارسباران انتخاب شد. سیزدهمین جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران در حالی آبان ماه امسال برگذار خواهد شد که شورای سیاستگذاری این جشنواره دبیر جشنواره پانزدهم تئاتر کوتاه ارسباران را انتخاب کرد. عباس خلیفه لو دانش آموخته و فعال تئاتر است که در چندین دوره از جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران سابقه داوری و دبیری اجرایی جشنواره را  داشته است. خلیفه لو هم اکنون عضو هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی است. پانزدهمین جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران از ۲۹ مهر لغایت ۲ آبان ماه ۱۴۰۰ در منطقه زیبای ارسباران و شهرستان اهر برگزار خواهد شد

 

اجرای دوازدهمین سوگواره تعزیه خوانی در کهگیلویه و بویراحمد

به مناسبت ایام سوگواری ماه  صفر و فرا رسیدن اربعین سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان کهگیلویه،انجمن نمایش استان و دفتر تعزیه دوازدهمین سوگواره تعزیه خوانی  با گستره استانی  برگزار شد. دوازدهمین سوگواره تعزیه استانی با حضور 8 گروه برگزیده از سراسر استان برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدای دشت کربلا و آشنایی مردم با این واقعه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی اجراشد.

 

معرفی داوران نخستین جشنواره سراسری نمایش کودک باغچه‌بان مرند

هیات داوران بخش های مختلف نخستین جشنواره سراسری نمایش کودک باغچه بان معرفی شدند. داوران بخش نمایشنامه نویسی: نادربرهانی مرند، مصطفی طالبی و محمودیوسفی مرند، داوران بخش پژوهش: فرزاد تقیلر، جعفر قهرمانی  و میرحسین دلدار بناب و داوران بخش نمایش محیطی: عبدالحسین لاله، جوادقامتی و محمد رمضانی هستند. این جشنواره طی روزهای 16 تا 19 مهرماه جاری در مرند برگزار می شود. در جشنواره سراسری نمایش کودک باغچه بان بعنوان اولین رویداد هنری و علمی در عرصه هنر نمایش کودک در شمال‌ غرب کشور که با حضور  ۲۴ گروه نمایشی در بخش نمایش های محیطی برگزار می شود، بیش از  ۱۰۰ اثر در بخش نمایشنامه نویسی و بیش از  32 مقاله علمی در بخش پژوهش ارایه شده است.

 

انتشار فراخوان سی و سومین جشنواره تئاتر استان آذربایجان غربی

فراخوان سی و سومین جشنواره تئاتر استان آذربایجان غربی با در نظر داشتن وضعیت جامعه و برنامه ریزی برای شرایط کرونایی منتشر شد. سی و سومین جشنوارە تئاتر استان آذربایجان غربی توسط ادارە کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی و انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان غربی با مشارکت گروه‌های نمایشی سراسر استان با هدف ارتقاء و اعتلای سطح کیفی هنر نمایش و حمایت از تولید و اجرای عمومی تئاتر در سطح استان و تولید آثار فاخر و ارزشمند نمایشی با درنظر گرفتن دورە شیوع پاندومی ویروس کرونا در آذرماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

 

برگزاری سوگواره ملی تئاتر اربعین حسینی در خوزستان

سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و با مشارکت شهردار اهواز در حال برگزاری است با استقبال گسترده شهروندان و علاقه مندان تاهواز مواجه شده است و اربعین متفاوتی را در سطح شهر اهواز رقم زده است و در میان استقبال مردم از اجراهای نمایش خیابانی و مجالس تعزیه خوانی بیش از هر چیز دیگر به چشم می آید. چهار راه سلمان فارسی، ابتدای خیابان آزادگاه، میدان شهداء، پارک زیتون، شهرک دانشگاه، آستان مقدس علی ابن مهزیار اهوازی، پارک شهید سبحانی لشکر، فاز یک پادادشهر، گلستان و زیتون کارگری 11 مکانی هستند که آثار چهارمین سوگواره ملی تئاتر اربعین حسینی در آن ها اجرا می شوند. چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی به دبیری مصطفی بوعذار توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با مشارکت معاونت و سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اهواز و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای ایران، انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان و کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی از 1 الی 5 مهرماه 1400 در یازده نقطه کلانشهر اهواز در حال برگزاری است.

 

برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره افلاکیان در قم

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان استان قم روز شنبه سوم مهرماه 1400 در باغ موزه دفاع مقدس شهر قم برگزار شد. در این مراسم که با حضور هنرمندان شرکت کننده و مسئولین فرهنگی و هنری قم برگزار شد ، برگزیدگان جشنواره که با نظر هیات داوران متشکل از اصغر نوبخت ، سید حسین فدایی حسین و رضا ابوذر شایسته تقدیر شناخته شده بودند ، جوایز خود را دریافت کردند. در این بخش با تقدیر از مرتضی شاه کرم بخاطر نویسندگی سه نمایشنامه از شش نمایشنامه حاضر در این جشنواره،از میان سه اثر دیگر نمایشنامه دلتنگی در جنگ به نویسندگی محمدجواد زرنوش انتخاب شد. نخستین جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان استان قم که به همت معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و مشارکت سازمان فرهنگی،هنری شهرداری قم و سازمان بسیج هنرمندان استان قم برگزار شده است،به مناسبت برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم با ۶۰ اجرای خیابانی در هفته دفاع مقدس به کار خودپایان خواهد داد.

 

انتصاب رییس شعبه استهبان موسسه هنرهای نمایشی فارس

با حضور امید کیامرث رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، احمد وامق رئیس انجمن نمایش فارس و مجتبی حسینی‌قیری نماینده‌ی جنوب استان فارس در انجمن نمایش فارس و جمعی از هنرمندان استهبان حکم ریاست انجمن نمایش استهبان تحویل علی مستفیضی داده شد. دراین مراسم که جمعی از پیشکسوتان تئاتر استهبان و سرپرست‌های گروه نمایشی نیز حضور داشتد امید کیامرث رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان استهبان ضمن خوش‌آمدگویی به هیئت مدیره انجمن نمایش فارس، مشکلات انجمن نمایش استهبان به اطلاع وامق و حسینی‌قیری رساند و مسئولین تئاتر استان هم به بیان راه‌کارها و پیشنهادهای خود پرداختند و در پایان حکم علی مستفیضی به عنوان رییس شعبه استهبان موسسه هنرهای نمایشی فارس به وی اهدا شد

 




مطالب مرتبط

با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی کشور

همایش علمی جبار باغچه‌بان در مرند برگزار شد
با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی کشور

همایش علمی جبار باغچه‌بان در مرند برگزار شد

در حاشیه برگزاری دومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌بان، همایش علمی جبار باغچه‌بان با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور و استادان عرصه‌های علمی و هنری کشور در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد مرند برگزار شد.

|

گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم
گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم

مینینا آلنا، هنرمند و پژوهشگر تئاتر از روسیه که در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان حضور پیدا کرده است، خواستار تعامل بیشتر و افزایش همکاری‌ هنرمندان دو کشور شد.

|

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

حضور کانون با 12 اثر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

حضور کانون با 12 اثر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

سعید زین‌العابدینی، معاون مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از حضور دوازده نمایش از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری در بخش‌های مختلف بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان یزد خبر داد.

|

برای حضور در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مهلت ارسال آثار به مسابقه نمایشنامه‌نویسی «قصه نمایش» تمدید شد
برای حضور در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مهلت ارسال آثار به مسابقه نمایشنامه‌نویسی «قصه نمایش» تمدید شد

مهلت ارسال اثر برای حضور در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی ویژه کودکان و نوجوانان زیر 18 سال (قصه نمایش)، در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، تا ۲۷ بهمن تمدید شد.

|

نظرات کاربران