در حال بارگذاری ...
تنها سه روز از مهمترین گردهمایی تئاتر دینی در محوطه تئاتر شهر باقی است

دعوتید به تماشای روایت صاحبدلان برای مردم

ایران تئاتر: یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان به همت کانون تئاتر دینی و با حمایت انجمن هنرهای نمایشی ایران فعالیت خود را از چهارم مهر در محوطه باز تئاتر شهر آغاز کرده است. این رویداد که بزرگترین همایش نمایشی کشور در حوزه تئاتر دینی محسوب می‌شود، تا پایان آبان با اجرای نمایش‌های خیابانی و صحنه‌ای در تهران و استان‌های مختلف برپا خواهد بود. به همین بهانه مروری کرده‌ایم بر برنامه‌های انجام شده تئاتر صاحبدلان در شهر تهران که با استقبال مخاطبان در شرایط کرونایی روبرو شده است .

 

نوای دمام نوازان

آغاز گر برنامه روزانه صاحبدلان اجرای گروه دمام نوازان به سرپرستی حمیدرضا نوری از ساعت 16 است. کمتر ایرانی است که نوای دمام نوازی را نشنیده باشد و در حس و حال بی‌نظیر آن غرقه نشده باشد. نوایی که هم سوگ می‌خواند و هم آدمی را به حماسه مقاومت و پیمودن راه پیش روی فرا می‌خواند. این برنامه در روز‌های 4 تا 7 مهر به عنوان اولین برنامه اجرا شد و در ادامه نیز از 11تا 13 مهر آغازگر برنامه‌های تئاتر صاحبدلان در محوطه باز تئاتر شهر است.

در همین نزدیکی

نمایش «مخلصین» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی وکیلیان دیگر نمایشی است که در روز‌های 7،8 و 9 مهرماه اجرا شده و با استقبال تماشاگران مواجه شده است. ویژگی این نمایش اجرای آن به صورت خانوادگی است و اعضای خانواده وکیلیان در بازآفریدن شخصیت‌های آن نقش داشته‌اند. این نمایش با پرداختی بی‌تکلف به مسائل مبتلابه جامعه امروز با زبانی شیرین و شیوا سعی کرده مفاهیم اخلاقی و دینی را در جزئیات زندگی به نمایش بگذارد.

نمایش قاصد اثری از مارال ایزدبخش، هنرمند بوشهری نمایش دیگری است که در قالب برنامه‌های تئاتر صاحبدلان در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود. این نمایش با سه اجرا در روز‌های 8،9 و 10 مهرماه توانسته جمع زیادی از مخاطبان را پای تماشای خود بنشاند. ایزد بخش سابقه حضور در جشنواره‌های متعددی از جمله جشنواره تئاتر فجر را در کارنامه دارد. پیچیدگی‌های انسانی در بزنگاه‌های تصمیم‌گیری و انتخاب درست مضامینی است که در نمایش قاصد مورد بررسی قرار گرفته است.

راه شهدا

همزمانی هفته دفاع مقدس با ایام برگزاری تئاتر صاحبدلان یکی از ویژگی‌های امسال است. به همین دلیل موضوع دفاع مقدس و پرداختن به سلوک و باور‌های رزمندگان و شهدای سرافراز تاریخ مقاومت از سوژه‌هایی بود که مورد عنایت مسئولان و هنرمندان و مردم قرار گرفت. نمایش نام‌دار یکی از این نمایش‌ها بود که با تکیه بر سنت‌های نمایشی تعزیه به موضوع تأسی شهدا به اولیا پرداخته است. به نظر می‌رسد پرداختن به سلوک و راه شهدا و مجاهدان راه حق هر جامعه‌ای را در برابر کجروی‌ها و پلیدی‌ها ایمن می‌سازد و هر چه بیشتر در این راه کوشیده شود از فضای ایمن‌تری برخوردار خواهیم بود. نگاه مشتاق کودک و نوجوان و بزرگسال به شخصیت‌های نمایش نام‌دار این شوق را در دل‌ها می‌افروزد که چراغ راهی که شهدا روشن کرده‌اند هرگز رنگ خاموشی به خود نخواهد گرفت. این نمایش در روز‌های 4 تا 7 مهرماه در میان استقبال مخاطبان اجرا شده است.

وقتی به مهر خوانده می‌شوی

نمایش نجوا‌های عزازیل به نویسندگی و کارگردانی مهدی خمسه و تهیه کنندگی اسماعیل اطاعتی دیگر نمایشی است که که بر اساس یک واقعه تاریخی اجرا می‌شود.

نمایش در مورد سرگذشت راهزنی است که در مسیر کاروان‌های کربلا به غارت و دزدی مشغول است تا اینکه ...

این نمایش از 10 تا 13 مهرماه در محوطه تئاتر شهر و در قالب اجرا‌های تئاتر صاحبدلان برای مخاطبان روایت و اجرا خواهد شد.

مهدی خمسه در اولین متن دینی خود به سراغ موضوع چالش برانگیزی رفته و استقبال مخاطبان حکایت از آن دارد که در این راه موفق بوده است.

مجالس تعزیه

پایان بخش برنامه‌های روزانه تئاتر صاحبدلان در تئاتر شهر، اجرای 10 مجلس تعزیه خوانی به سرپرستی احمد عزیزی است. این اجرا‌ها هر روز از ساعت 17 آغاز و تا هنگام اذان مغرب ادامه می‌یابند. استقبال هر روزه تماشاگران از این مجالس نشان می‌دهد که تعزیه پیوندی عمیق با جان و روح ایرانیان دارد.

این مجالس تعزیه که از اولین روز یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان اجرا شده و تا 13 مهر ادامه خواهند داشت، عبارت‌اند از: مسلم بن عقیل، بازار شام، حربن ریاحی، تعزیه وهب، حضرت علی اکبر علیه السلام، حضرت قاسم علیه السلام، حضرت عباس علیه السلام، امام حسین علیه السلام، دو طفلان مسلم و شاهچراغ.

تئاتر صاحبدلان امروز ، فردا و پس فردا یعنی  تا 13 مهرماه از ساعت 16 با اجرای دمام نوازی، اجرای نمایش و تعزیه در مجموعه تئاتر شهر تهران برپاست.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران