در حال بارگذاری ...
تهیه‌کننده نمایش «نجواهای عزازیل» حاضر در تئاتر صاحبدلان:

تئاتر صاحبدلان باید رویدادی فراملی شود
امروز جوانان به فضای مجازی روی آورده‌اند و بیش از پیش نیاز به آگاهی دارند

ایران تئاتر: اسماعیل اطاعتی تهیه‌کننده نمایش «نجواهای عزازیل»، از سال ۸۳ به فعالیت در عرصه فرهنگی و هنری با رویکرد دینی و مذهبی مشغول است. امسال هم نمایش «نجواهای عزازیل» به کارگردانی مهدی خمسه که در یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان حضور دارد،.

اطاعتی معتقد است اگر می‌گوییم که شیعه علی (ع) هستیم باید به نمایش‌های دینی توجه بیشتری کنیم. او در گفت‌وگو با ایران تئاتر می‌گوید ما باید برنامه‌ریزی کنیم حتی از کشورهای همسایه برای حضور در این رویداد بزرگ که سال به سال بیشتر مورد اقبال مخاطبان قرار می‌گیرد، دعوت کنیم و پیام حق و عدالت و راستی را با زبان و ابزار هنر به گوش همه برسانیم و به صاحبدلان به عنوان یک رویداد تئاتری فراملی نگاه کنیم.

او مجموعه‌ای فرهنگی به نام نیلا فرهنگ را مدیریت می کند که از سال 83 سابقه فعالیت در زمینه‌های فرهنگی و هنری دارد و به صورت چندمنظوره کار می‌کند و در حوزه تهیه‌کنندگی تئاتر، تله تئاترها، فیلم سینمایی، جشنواره‌های مختلف و... فعالیت دارد . همچنین برگزار کننده  جشنواره ملی مادر است که دوره چهارم آن امسال در آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد.

 «نجواهای عزازیل»سال قبل هم اجرای موفقی  در همایش تئاتر صاحبدلان ، در مورد آن توضیح بدهید.

داستان نمایش «نجواهای عزازیل» برگرفته از زندگی ناصبی خلیعی یکی از راهزن‌های دوران امام حسین (ع) است که پدر و مادرش نذر کرده بودند وقتی بزرگ شد اهل بیت پیامبر (ص) را اذیت کند و حتی به قتل برساند! همراه با مهدی خمسه این کار را آغاز کردیم و سه سال است که اجرا می‌رویم. سال قبل در تهران اجرا شد و پیش از آن در شهرستان روی صحنه رفت و حالا هم در صاحبدلان حضور دارد و در محوطه تئاتر شهر آن را اجرا می‌کنیم.

نمایش «نجواهای  عزازیل» امسال ظاهرا فراتر از جدول چند اجرا داشته ، استقبال مخاطبان چطور بوده از این نمایش؟

امسال برای محرم با توصیه محمود فرهنگ در حسینیه‌ای در چهار شب اجرا داشتیم و قبل از تعزیه ما روی صحنه می‌رفتیم. همچنین امسال در محوطه تئاتر شهر چهار شب این نمایش را اجرا می‌کنیم. در ارتباط با اقبال مخاطبان هم باید بگویم تماشاگران مشتاق بسیاری به تماشای نمایش ما نشستند.

تا به حال چندبار تجربه حضور در تئاتر صاحبدلان را داشته‌اید؟

این دومین سالی است که در همایش تئاتر صاحبدلان شرکت می‌کنیم. سال قبل هم این نمایش را اجرا کردیم، اما در صاحبدلان حضور نداشتیم.

جایگاه تئاتر صاحبدلان را در زمینه ترویج مفاهیم اخلاقی و نمایش‌های دینی در بین مخاطبان تا چه اندازه موثر می‌دانید؟

 ما مسلمان و شیعه هستیم و باید برای ترویج اسلام و تشیع هزینه کنیم؛ این هزینه هم مالی و هم دِینی و معنوی به گردن ماست. مسئولان باید خیلی بیشتر به تئاتر صاحبدلان اهمیت بدهند و نباید این تئاترها صرفا مختص ماه محرم و صفر باشد بلکه در طول سال و به مناسبت ایام مذهبی مختلف، می‌توانیم از تئاتر دینی بهره ببریم. با این کار نمایش‌ها هم بهتر دیده می‌شوند. همیشه می‌پرسیم چرا افراد ضد شیعه موفق هستند و می‌خواهند ما را زیر سوال ببرند؟ به این دلیل که آنها از بسترهای تبلیغاتی بهتر و سنگین برای اهداف‌شان استفاده می‌کنند. در این حالت ما باید بیشتر کار کنیم چون ادعا داریم که شیعه هستیم و امام علی(ع) و سیدالشهدا (ع) الگوی ما هستند پس باید بیشتر روی معرفی و شناخت این بزرگان و زندگی آنها در عرصه فرهنگی کار شود. از محمود فرهنگ باید تشکر کنیم که سال‌هاست برای تئاتر دینی زحمت می‌کشد، اما هنوز جای کار زیادی هست و مسئولان باید اهالی فرهنگ و هنر را برای تولید در زمینه چنین موضوعاتی بیشتر حمایت کنند.

نظرتان درباره استقبال جوانان از نمایش‌های دینی و رویدادهایی چون تئاتر صاحبدلان چیست؟

با توجه به اینکه امروزه جوانان به فضای مجازی روی آورده‌اند، بیش از پیش نیاز به آگاهی دارند و چه بسا تئاترها و سینماها باید به میدان بیایند و کار فرهنگی کنند. در اینستاگرام فضا طوری شده که معمولی‌ترین فیلم از یک سلبریتی بازدید بسیار بالایی دارد، اما وقتی یک ویدئو مذهبی منتشر می‌کنیم همه نسبت به آن موضع می‌گیرند و این یعنی باید روی آگاهی بخشی به جوانان بیشتر متمرکز شویم. با بودجه‌ای که برای چنین برنامه‌هایی تخصیص داده می‌شود کار سخت می‌شود. صاحبدلان باید رأس خیلی از جشنواره‌ها قرار بگیرد چون ما ادعا می‌کنیم که شیعه هستیم پس باید چیزی را که روی زندگی ما تاثیر دارد، در اولویت قرار بدهیم. هنر را همه دوست دارند، اما برخی هنرها بودجه بیشتری می‌گیرند و باید به هنر تئاتر دینی بیشتر توجه کرد.

فکر می‌کنید تئاتر صاحبدلان در زمینه تربیت تئاتری‌های مسلط به حوزه تئاتر دینی چقدر موفق بوده است؟

این رویداد جایگاه خودش را به مرور پیدا کرده است، اما این میزان دیده شدن کم است و باید خوراک و محتوای بیشتری در زمینه تئاتر دینی به مخاطب داد. تئاتر صاحبدلان باید فراملی شود و حتی باید کشورهای مسلمان دیگر را هم به این رویکرد و رویداد فرهنگی دعوت کرد. باید به جایگاهی برسیم که تئاتر صاحبدلان افتخار ما شود و گروه‌های فعال در این حوزه واقعا دیده شوند.

به دلیل محدودیت دوستان در کانون تئاتر دینی نمی‌توانند هزینه بیشتری برای این رویداد تئاتری صرف کنند در حالی که با به میان آمدن کشورهای مسلمان دیگر در تئاتر صاحبدلان خیلی از مشکلات حل می‌شود. چرا نباید تئاتر دینی که از دین و ریشه‌های ما آمده و از پدران و مادرانمان آن را به ارث برده‌ایم و قرار است آن را به فرزندان‌مان در آینده هدیه بدهیم، مورد توجه جدی قرار بگیرد؟ به نظرم این نوع تئاترها باید بیشتر دیده شوند و تئاتر صاحبدلان باید رویدادی ملی و حتی فراملی شود. 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران