در حال بارگذاری ...
با استقبال تماشاگران از نمایش‌های روی صحنه تئاتر صاحبدلان رقم خورد

رونق تئاتر دینی در شهرستان ها

ایران تئاتر: یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان از روز ۴ مهرماه همزمان با تهران در شهرستان‌ها آغاز شده است. در گزارشی پیش رو به بررسی نمایش‌هایی پرداخته‌ایم که در برنامه اجرای تئاتر صاحبدلان در شهرهای مختلف کشور .قرار دارند

گفتنی است در ادامه برنامه‌های یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان، با نهایی شدن برنامه و فهرست‌ مابقی نمایش‌های سایر شهرها، طبق برنامه اعلام شده، دیگر نمایش‌های بزرگترین رویداد تئاتر دینی کشور تا پایان آبان ماه روی صحنه خواهند رفت.وجه اشتراک تجربه اجرای نمایش های دینی در قالب تئاتر صاحبدلان استقبال عمومی مردم است.

بخش صحنه‌ای:

تنوع نمایش های راه یافته به تئاتر صاحبدلان از شهر های مختلف کشور قابل توجه است .  در این دوره از تئاتر صاحبدلان تعداد 21 نمایش صحنه‌ای و 15 نمایش خیابانی از سوی هیئت انتخاب برگزیده و معرفی شدند. آثار نمایشی و شهرهای حاضر در یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان عبارت است از:

 1. نمایش «غریبستان»،  کارگردان: پوریا قصابی قوچانی، نویسنده: فرهاد ارشاد، خراسان رضوی (قوچان)2. نمایش «گمگشته»، کارگردان: محمدرضا باباخانیان، نویسنده: فرهاد لباسی، همدان3. نمایش «پاییز هزار و سیصد و انتظار»، کارگردان: سعید نوروزی، نویسنده: مصطفی کوشکی و سعید نوروزی، کرمانشاه4. نمایش «هلیون»، کارگردان: آرش رضایی، نویسنده: رسول حائر، لرستان (ازنا)5. نمایش «فرات تشنه است»، کارگردان: کاظم ارجمندنیا، نویسنده: حسین فدایی حسین، بندر بوشهر6. نمایش «طوفان»، کارگردان: احسان جانمی ریزی، نویسنده: حسین فدایی حسین، اصفهان7. نمایش «سال سی»، کارگردان: آدینه رحیم نژاد، نویسنده: اصغر خلیلی، اصفهان8. نمایش «با من به جهنم بیا»، کارگردان: حسام خلیل نژاد، نویسنده: آرش منصوری، دامغان9. نمایش «یک و بیست دقیقه بامداد»، نویسنده و کارگردان: پژمان شاهوردی، بروجرد10. نمایش «مثل بی‌کس‌ترین جاشوی دریا»، کارگردان: پریسا کهکش پور، نویسنده: شهرام بزرگی، شاهین شهر11. نمایش «سوری خانم»، نویسنده و کارگردان: علی زیستی، کرمانشاه12. نمایش «ارادتمند شما؛ کریم!»، نویسنده و کارگردان: مهدی کاموس، تهران13. نمایش «از اسب تا سیب»، کارگردان: فرزاد لباسی، نویسنده منوچهر اکبرلو، همدان 14 . نمایش «زبان اشاره»، نویسنده و کارگردان: محسن متین وفا، دماوند15. نمایش «سرخ او»، نویسنده و کارگردان: مهیار هزارجریبی، مازندران (بهشهر)16. نمایش «کوچه نقاش‌ها»، کارگردان: مسعود نیازی، نویسنده: علی طاوسیان، اصفهان17. نمایش «خانه‌ای برای پرواز»، نویسنده و کارگردان: مجید کاظم‌زاده مژدهی، گیلان (رشت)18. نمایش «ایستاده در غبار»، کارگردان: ماندانا عبقری، نویسنده: علیرضا دهقانی، کرج19. نمایش «زلال عشق»، کارگردان: سعیده خلجی بلتیجه، نویسنده: عباس اسماعیلی، اصفهان20. نمایش «اسب حیوان عجیبیست»، کارگردان: نعمت اسدی مرام، نویسنده: هاشم پور محمدی، کرمانشاه (هرسین)21. نمایش «خداوند علم و شمشیر»، کارگردان: بهاره کرمی، نویسنده: هومن روح تافی، کرمانشاه

 

بخش تئاتر خیابانی:

1. نمایش «عروس و عروسک»، نویسنده و کارگردان: سعید ذبیحی، کرمانشاه2. نمایش «شهریور 1320»، کارگردان: مهدی روزبهانی، نویسنده: آرش رضایی، شهر ری3. نمایش «در سوگ خورشید»، نویسنده و کارگردان: پژمان شاهوردی، بروجرد4. نمایش «سسلمه (صدا کردن)»، نویسنده و کارگردان: مهدی صالحیار، مرند5. نمایش «وطن وتن»، نویسنده و کارگردان: مجتبی خلیلی، اصفهان6. نمایش «نقل خندق- نقل احد»، نویسنده و کارگردان: هومن روح تافی، کرمانشاه7. نمایش «جا پای پدر»، کارگردان: میلاد حسین‌زاده، نویسنده: محمدرضا جعفری لفوت، آستانه اشرفیه8. نمایش «دعبل خزاعی»، نویسنده و کارگردان: حسن عنایت‌پور، سبزوار9. نمایش «جنگ بدر»، نویسنده و کارگردان: مهدی دریایی، اراک10. نمایش «مخلصین»، نویسنده و کارگردان: مرتضی وکیلیان، تهران11. نمایش «پروانه‌های منتظر»، کارگردان: پگاه معصومی، نویسنده: فرزاد لباسی، همدان12. نمایش «گروه دمام نوازی»، کاری از حمیدرضا نوری، تهران13. نمایش «نام دار»، نویسنده و کارگردان: اکبر قهرمانی، تهران14. نمایش «قاصد»، نویسنده و کارگردان: مارال ایزدبخش، تهران15. نمایش «کبوترانه»، نویسنده و کارگردان: سعید خیراللهی، دهلران

در ادامه نگاهی داریم به نمایش های اجرا شده تا امروز در یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان :

 «طوفان» در تالار هنر اضفهان

نمایش «طوفان» به نویسندگی حسین فدایی حسین و طراحی و کارگردانی احسان جانمی از روز 5 تا 19 مهرماه سال جاری هر روز ساعت 18:30 در سالن نقش جهان تالار هنر اصفهان روی صحنه خواهد بود.

درام مذهبی «طوفان» اثری است که داستانش را بسیار خوب و به دور از روایت‌های معمول و تکرار شده و قالبی تعریف می‌کند فضای ایجاد شده که میان کابوس و واقعیت ترسیم شده و آدم‌ها که هویتشان میان بودن و نبودن واقعی‌شان معلق و سردر‌گم است ، و خود " واقعه " که میان " رخ داده " و " رخ نداده " وضعیت برزخی دارد و همین طور گسست زمانی که میان امروز و فردای " واقعه " پاندول وار در حرکت است ، همگی کاربردشان در این نوع از درام تازه و بدیع به نظر می رسد . هرچند که از سال نگارش آن چیزی حدود ۱۶ سال می گذرد. این ویژگی‌ها به همراه کارگردانی خوب احسان جانمی و بازی قابل توجه بازیگران و فضاسازی مناسب منبعث از اثر باعث شده تماشاگرانش در پایان نمایش، با رضایت خاطر از سالن بیرون بیایند.

 در این نمایش مهدی تقی پور، محمد ترابی،  محسن احمدی نیک، ساناز نوربخش و احمد خوانساری به عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.

 «زلال عشق »

همچنین نمایش «زلال عشق» کاری از سعیده خلجی، دیگر نمایشی است که در قالب اجراهای تئاتر صاحبدلان از 9 مهر تا 12 مهر در شهر اصفهان روی صحنه رفته است.

این نمایش به دلیل مضمون و اجرای جذاب و قابل تامل خود توانسته تماشاگران بسیاری را به سالن محل اجرای خود دعوت کند و مورد اقبال آنان قرار گیرد.

«جنگ بدر» در اراک

نمایش خیابانی «جنگ بدر» اثر مهدی دریایی یک واقعه تاریخی در صدر اسلام و یکی از غزوات مهم به فرماندهی پیامبر اکرم(ص) را دستمایه روایت خود قرار داده است.

این نمایش در روزهای 7 و 9 مهرماه در فضای باز در شهر اراک برای تماشاگران اجرا شده و مورد اقبال مخاطبان قرار گرفته است.

مهدی دریایی، کارگردان این نمایش، سابقه سال‌ها پژوهش در متون قدیمی نمایشی و نیز نسخه‌های قدیمی تعزیه و همچنین روی صحنه بردن چندین تعزیه را در کارنامه خود داراست و از باسابقه‌های این عرصه محسوب می‌شود.

«شهریور 1320» در باقر شهر

نمایش «شهریور 1320» به کارگردانی مهدی روزبهانی دیگر نمایشی است که در قالب اجراهای تئاتر صاحبدلان روی صحنه رفته است.

این نمایش به واقعه اشغال ایران توسط نیروهای بیگانه و سقوط رضاخان در سال 1320 و مقاومت سربازان غیور وطن در مقابل این هجوم پرداخته است.

نمایش «شهریور 1320» در روزهای 11 و 12 مهرماه سال جاری 2 اجرا در شهرری و 2 اجرا هم در باقر شهر داشته است که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

«سرخ او» در بهشهر

دیگر نمایشی که در همایش تئاتر صاحبدلان روی صحنه رفته و با استقبال تماشاگران مواجه شده، «سرخ او» اثری از مهیار هزارجریبی است.

این نمایش داستان یکی از شهدای غواص است که در یکی از روستا‌های بهشهر به خاک سپرده شده و قرار است در این منطقه سدی ساخته شود و روستا به طور کامل زیر آب می‌رود بنابراین باید مزار این شهید نبش شود که مادر شهید مخالف این قضیه است و در طول نمایش سعی می‌کند جلوی این اتفاق را بگیرید. پایداری و مقاومت، سبک زندگی و اقتصاد مقاومتی از مفاهیمی است که درونمایه نمایش «سرخ او» را تشکیل می‌دهند.

این نمایش در تماشاخانه «آنا» شهر بهشهر از 16 مهر تا پایان مهرماه میزبان مخاطبان مشتاق خود خواهد بود.

«سرخ او» پیش‌تر در سومین مهرواره تئاتر ماه حوزه هنری، جشنواره منطقه‌ای تئاتر سوره در اصفهان(نمایش برگزیده) و دوازدهمین جشنواره تئاتر بسیج کشور حضور داشته است.

یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان در مهر و آبان سال جاری در شهرهای مختلف کشور در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران