در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 57

ورود به ماه ربیع‌الاول و انتظار حضور بیشتر تماشاگران

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: سالن های تئاتر به احترام سوگواری آخر ماه صفر تعطیل بودند و نمایش های موضوعی این ایام مخاطبان خاص خود را بی بهره نگذاشت. تئاتر صاحبدلان، تعزیه و دیگر اجراها در سطح شهرها حال و هوای آخرین روزهای ماه صفر را داشت. گفت و گوهای منتشر شده در این هفته هم خالی از این موضوعات نبود در این میان هفته گذشته بهروز غریب پور از برنامه آموزشی خود خبرداد . همچنین با فارگیری واکسیناسیون انجام شده و ورود به ماه ربیع‌الاول می‌توانیم منتظر اجراهای شادتر نمایش ها و حضور بیشتر مخاطبان باشیم.

هفته گذشته ایران تئاتر با انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات متنوعی در حوزه نمایش پرداخت؛ مرتضی وکیلیان درباره نمایش «مخلصین» حاضر در تئاتر صاحبدلان؛ قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی درباره بازکردن فضای ویژه برای تولید نمایشنامه‌های دینی و صاحبدلان؛ پژمان شاهوردی درباره روایت زندگی سردار سلیمانی در نمایش«یک و بیست دقیقه بامداد» در همایش تئاتر صاحبدلان ؛ رامین پور درباره نمایش «ستاره بدلی سینما»؛  بهزاد فراهانی  و مهدی روزبهانی و هادی مرزبان درباره تلویریون تئاتر ایران با ایران تئاتر گفت و گو کردند.
متن مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها منتشر شده را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آورده‌ایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخش‌های گفت و گو‌ها قرار بگیرد. بدیهی است علاقمندان برای خواندن مشروح گفت و گوها می‌توانند به منبع مطلب هر‌گفت و گو مراجع کنند.

بهروز غریب‌پور: کارگاه هنر «اپرا» برگزار می‌شود
بهروز غریب‌پور نویسنده و کارگردان تئاتر و اپراهای عروسکی گروه تئاتر «آران» قصد دارد از نیمه دوم مهر سال جاری کارگاه آموزشی هنر «اپرا» را در ۲ دوره مقدماتی و عالی برگزار کند.
لب کلام
از نیمه دوم مهر سال جاری برگزاری کارگاه هنر «اپرا» را آغاز می‌کنم که خواسته بسیاری از علاقه مندان به اپرا بوده است.
دور مقدماتی این کارگاه شناخت همه جانبه اپرا و آموزش نوشتن «لیبرتو» یا متن برای اپرا می‌پردازد.
دوره دوم یا دوره عالی این کارگاه هم به مقوله آموزش کارگردانی و آهنگسازی برای اپرای عروسکی و زنده اختصاص دارد.
معضل کمبود متن اپرا در تاریخ داستان‌های مفصل داشته و چهره‌ای چون بتهوون هم تنها توانسته یک متن برای اپرا بنویسد.
در ایران هم با این معضل مواجه هستیم.

مجتبی جعفری‌پور: تلاش جوکر برای نجات دنیا
مجتبی جعفری‌پور کارگردان نمایش «انجمن نویسندگان مرده» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی توضیحاتی ارائه داد.
لب کلام
«انجمن نویسندگان مرده» اقتباسی از نمایشنامه «یک داستان خیلی خیلی خیلی سیاه» مارتین مک دونا است.
در نمایشنامه مارتین مک دونا شخصیت اصلی زنی سیاه پوست است که از آینده آمده تا جلو وقوع جنگی را که قرار است اتفاق بیفتد، بگیرد.
در این نمایش به جای شخصیت زن، یک دلقک انتخاب شده است.
دلقک این نمایش برداشتی از دلقک سیرک و همچنین جوکر است.
البته می‌دانیم که جوکر موجودی هرج و مرج گرا است اما در این نمایش بر وجهه آزادی خواهی و مثبت اندیشی او در جهت حمایت از مردم تاکید شده است.
من و همکارانم در گروه تئاتر تندیس در طول دوران کرونا تلاش بسیاری کردیم تا با اجراهای مختلف جلوی فاصله گرفتن مخاطبان از تئاتر را بگیریم و اجازه ندهیم تئاتر بیشتر از این به محاق برود.
علی فتحعلی: «مبارک» به ژاپن می‌رود
علی فتحعلی پیشکسوت عرصه نمایش‌های ایرانی با اشاره به اجرای نمایش «مبارک در ژاپن» در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی خواستار توجه بیشتر مسئولان به این حوزه از تئاتر شد.
لب کلام
قصد دارم نمایش «مبارک در ژاپن» را به یاد استاد سعدی افشار در این دوره از جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی اجرا کنم.
در این اثر، ما سعی کردیم برای گروه بازی از پیشکسوتان تئاتر سنتی و شادی‌آور استفاده کنیم.
کرونا با شدت به تئاتر و بدنه این مسیر آسیب رسانده است.
ما نیز در این عرصه مستثنی نیستیم.
موج پنجم کرونا باعث شد برای حفظ جان همکاران، تمرین‌های نمایش را شروع نکرده به پایان ببریم.
سابقه من به دوران دبیرستان و علاقه‌ام به بازیگری و خوانندگی باز می‌گردد که به دوران سربازی نیز تسری پیدا کرد.
در آن دوران ما در جبهه برای سربازان نمایش کمدی اجرا می‌کردیم.
در یک اجرا کار کمدی تک نفره انجام دادم که در آن زمان سعدی افشار به من پیشنهاد کار داد و من با اشتیاق وارد گروه وی شدم.
ادامه این مسیر باعث شد که از سال ۱۳۶۵ با گروه سعدی افشار کار را دنبال کنم.
و پس از آن شادروان سعید نورالهی مرا با استاد هادی اسلامی آشنا کرد و من در گروه وی فعالیت کردم.
جشنواره نمایش آئینی و سنتی، فرصتی گران‌بهاست تا هر کسی در هر جایگاه و مقامی، بتواند سهم خود را برای حفظ و پاسداشت این سرمایه فاخر ادا کند.
امیدوارم حداقل این جشنواره سالی یکبار برگزار شود زیرا این عرصه نیازمند چنین توجهی است.
با حضور پیشکسوتان و کسانی که به این سنت و آیین آشنا هستند، می‌توان شرایط غمگین جامعه را تغییر داد.
گفت و گو ها از مهر

مهرداد حسین‌زاده: از کجا بدانیم ما واقعی هستیم؟
مهرداد حسین‌زاده گفت: نمایش «خدایان» تماشاگر را با این سئوال درگیر می‌کند که آیا وجود دارند یا خودشان هم از سوی فردی دیگر ساخته و شخصیت‌پردازی شده‌اند؟
لب کلام
پیش از اینکه در نظر داشته باشم وارد فضای تئاتر و هنر شوم همیشه طرفدار فیلم‌ها، آثار و حتی طرز فکر وودی آلن بودم.
نمایشنامه «خدایان»  در عین سادگی و طنز دیالوگ‌ها، حرف‌های عمیق بیان می‌شود.
موضوع نمایش مرز میان خیال و واقعیت است و این سوال در ابتدای نمایش مطرح می‌شود که آیا واقعیت را می‌توان تشخیص داد.
اکثر بازیگران هنرجوی تئاتر هستند که با اجرای این نمایش تجربه نخست خود را پشت سر می‌گذارند.
بسیاری از شوخی‌ها برای مخاطب ایرانی آشنا نیست سعی‌مان بر این بود این بخش‌ها را با شوخی‌هایی که برای ما آشناست جایگزین کنیم.
هنرآنلاین

پانیذ نوروزی: داستان تخیلی از زندگی هانس کریستین اندرسن
نمایش «یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه» نوشته مارتین مک دونا با ترجمه علی نوروزی و کارگردانی پانیذ نوروزی از 25 شهریور ساعت 18 در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است.
لب کلام
وقتی این نمایشنامه را برای بار نخست خواندم، فکر نمی‌کردم امکان آن وجود داشته باشد.
دوباره نمایشنامه را خواندم و سعی کردم بخش‌هایی از آن را که اجرایش برایم دشوار است ساده کنم.
از آنجا که این متن تا به حال در ایران اجرایی نداشته، کار برایم دشوارتر شد.
هنرآنلاین

عبدالهادی الجرف: تعزیه‌خوانی یک ایرانی-کویتی در اربعین
عبدالهادی الجرف از پدری ایرانی و مادری مصری در کویت متولد شده و اکنون سال‌هاست در ایران زندگی می‌کند. او هنرمند عرصه نمایش است و در پیاده‌روی اربعین به زبان عربی به اجرای تعزیه می‌پردازد.
لب کلام
تا کلاس هفتم در کویت در مدرسه فارسی‌زبانان درس خواندم و البته به زبان عربی هم مسلط هستم.
از سال ۱۳۷۹ وارد عرصه تئاتر شدم و اکنون ۸ سال است که رئیس انجمن نمایش سوسنگرد هستم.
ما از قبل محرم تمرین‌های خود را آغاز می‌کنیم،‌چرا که در ماه محرم در ایران تعزیه داریم.
امسال در پیاده‌روی اربعین در عراق هم مجالس حضرت علی‌اکبر و حضرت عباس را اجرا کردیم.
پیش‌تر در تونس و عمان هم اجراهایی داشته‌ایم.

محمدعلی سیاحی:آرزویی که در بین‌الحرمین محقق شد
محمدعلی سیاحی ایفاگر نقش حرمله در تعزیه می‌گوید: حدود ۱۲ سال است که تعزیه و اجراهای خیابانی کار می‌کنم، اما برای اولین بار بود که در بین‌الحرمین تعزیه اجرا کردم و نمی‌توانم حسم را توصیف کنم از اینکه چنین افتخاری نصیبم شده بود.
محمد داودی: به یکی از بزرگترین آرزوهایم رسیدم.
محمد داودی که زینب خوانی می‌کند، از اعراب اهواز است. او می‌گوید: از زمانی که شنیدم قرار است در بین‌الحرمین تعزیه اجرا کنیم، دل توی دلم نبود و به یکی از بزرگترین آرزوهایم رسیدم. به دلیل اجرای تعزیه به زبان عربی، استقبال چشمگیری از سوی زائران سیدالشهدا (ع) به عمل آمد.
فارس

مهتاب عسکری: ما وارثان رشادت اسطوره‌هایمان هستیم
مهتاب عسکری بازیگر و کارگردان تئاتر که اخیرا «اطلسی‌های پر پر شده» را با موضوع چالش‌های پیش‌روی جانبازان دفاع مقدس به صحنه برده بود، از حضور در پروژه دیگری مرتبط با دفاع مقدس به نام «معبر» در بوستان ولایت خبر داد
لب کلام
وارث یک دوره خاص و رشادت انسان‌هایی خاص هستیم.
انسان‌هایی که فراتر از آدم‌های معمولی‌اند و در ادبیات از آن‌ها با عنوان اسطوره و فرا انسان یاد می‌شود.
در ایران امروز، ما با شخصیت‌هایی روبه‌رو هستیم که علاوه بر توانایی و قدرت بدنی از جهت تفکر، ایمان و فداکاری هم سرآمد هستند.
افتخار پیدا کردم که بار دیگر ارادتی ناچیز به محضر شهدا داشته باشم.
«معبر» یک نمایش میدانی با صحنه‌ای بزرگ و عریض است که حدود ۲۰۰ نفر در اجرایش مشارکت دارند.
به عنوان یک جوان، همیشه تحت تاثیر شخصیت این افراد بوده و هستم و خودم را مدیون آن‌ها می‌دانم.
فکر می‌کنم برای من که می‌خواهم نمایش کار کنم و قصه‌‌ای بنویسم، همه آن‌ها شرایط و خصوصیات بزرگ و قهرمانانه را دارند.
یک یا دو نفر هم نیستند. به هر رزمنده‌ای که نگاه می‌کنم، می‌بینم بهترین است.
کشور ما هیچ‌وقت از حماسه‌سازی مردم و جوان‌هایش خالی نمی‌شود.
ایلنا

دو کارگردان جوان: تماشاگر ریسه می‌رفت و ما حرص می‌خوردیم!
امیر ارشیا براتی و سید شایان موسوی دو کارگردان جوان نمایش «غرب غم‌زده» قصدی نداشتند تا نمایشی کمدی اجرا کنند. با این حال تماشاگران گاهی از خنده ریسه می‌روند و این دو حرص می‌خورند!
لب کلام
ارشیا براتی: داستان در یکی از روستاهای ایرلند رخ می‌دهد اما اتفاقات و آدم‌های آن بسیار به ما نزدیک هستند.
 در این نمایش دو برادر میانسال را می‌بینیم که نویسنده آنان را روانکاوی می‌کند چراکه تمام واکنش‌هایشان شبیه دو کودک است.
من و شایان موسوی در بسیاری از نمایش‌ها با هم همبازی و همکار بودیم و این اولین کارگردانی من است که مشترکا انجام می‌شود.
مک دونا به اندازه کافی طناز هست و عموما برخورد کارگردان‌ها با آثار او فانتزی است.
اصلا دغدغه کارگردانی ندارم و خیلی کار سختی است.
کارگردان‌هایی که اولین کارشان را اجرا می‌کنند، نمی‌توانند در سالن‌های دولتی نوبت اجرا بگیرند.
دم تماشاگران گرم! اصلا انتظار این همه استقبال را نداشتیم.
سید شایان موسوی: یک گروه همراه و همدل سبب می‌شود که این سختی کمتر شود.
حضور همزمان دو بازیگر کمک می‌کند تا ایده‌های مشترک بهتر روی صحنه اتفاق بیفتد.
من و ارشیا براتی دوست و همکار هستیم و همین موضوع در کار خیلی به کمک‌مان می‌آمد.
در وهله اول خودمان از اجرای این کار لذت می‌بریم و خوشحالیم این لذت به تماشاگر هم منتقل می‌شود.
سعی کردیم هرچه را در جامعه ما رو به نابودی است، زنده کنیم مثل گفتگو، مثل تئاتر.
ما این خشونت را درونی کردیم و این خشونت طوری نیست که مخاطب آن را پس بزند.
در بعضی صحنه‌های خشن می‌بینیم که برغم جدی بودن صحنه‌ها، تماشاگر می‌خندد.
هرچند نمی‌خواستیم از تماشاگر خنده بگیریم. اما این را هم نمی‌خواستیم که او فقط خشونت ببینند
ایسنا

 




نظرات کاربران