در حال بارگذاری ...
سعید زارع در گفت وگو با ایران تئاتر مطرح کرد:

نمایشنامه بیهوده قرمز نشدن را نوشته ام
اجرا این نمایشنامه در شرایط کرونایی دشوار است

نمایشنامه بیهوده قرمز نشدن را بر اساس نمایشنامه اسب های نمایش نامه اسب های پشت پنجره اثر نویسنده معروف رومانیایی ماتئی ویسنی یک نوشته ام.

 سعید زارع نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت های جدید خود گفت: نمایشنامه ای با عنوان بیهوده قرمز نشدن نوشته ام که بر اساس نمایشنامه  اسب های پشت پنجره اثر نویسنده معروف رومانیایی ماتئی ویسنی یک شکل گرفته است. ویسنی یک این اثر را در سال 1996 میلادی نوشته است. من در اثرم مثل نگاه ویسنی یک نگاهی ضد جنگ دارم. این نمایش نامه توسط انتشارات آماره روانه بازار نشر شده است.

این نویسنده در باره مضمون بیهوده قرمز نشدن عنوان کرد: نگاهم در این اثر ضمن وفاداری به متن اصلی یک نوع نگاه منتقدانه به شرایط جنگ در فضایی شاعرانه است . در هر حال این نمایش نامه بر اساس دیدگاه و تفکراتم در چارچوب اصل نمایش نامه نوشته شده است. درهر حال گرته برداری کلی یا یک نوع نگاه آزاد از اثر ویسنی یک انجام داده ام . در نمایش نامه اسب های پشت پنجره شخصیت پیکی وجود دارد و در کار من حذف شده است . شخصیت اصلی نمایشنامه اسبی است و بر خلاف انتظار این اسب حضور فیزیکال در صحنه ندارد . این اسب در اصل موجودی نیمه اسب  است . در بیهوده قرمز نشدن همه کاراکترها هویت و اسم دارند و سه شخصیت در متن وجود دارد که شخصیت محوری دیمیتری است . دیمیتری کهنه سربازی است که بازمانده سه جنگ است و در اثر حضور در جنگ قطع عضو شده و به لحاظ روحی ، جنگ بر او تاثیرات منفی زیادی داشت. بعد از بازنشسته شدن دیمیتری در کنار دخترش روزگار می گذراند . در حالی که در اثر ویسنی یک چنین رویکردی دیده نمی شود و یک پیک خبر مرگ سه سرباز به خانواده هایشان ابلاغ می کند .

این بازیگر با اشاره به وجوهات شخصیت محورانه اثرش تصریح کرد: در اصل ما دنیا را از زوایه دید دیمیتری کهنه سرباز جنگی می بینیم.

این کارگردان در باره تصمیمش برای کارگردانی و یا بازی کردن در بیهوده قرمز نشدن افزود: هنوز در این باره تصمیم قطعی نگرفته ام و بسته به شرایط پسا کرونایی دارد. در ضمن فضای اجرایی نمایش بسیار دشوار است .اثر  به گونه ای نوشته و طراحی شده که کارگردان باید با یک پرداکشن بزرگ بتواند کارش را انجام بدهد  تا در کنارش امکان داشته باشد دنیای پر از شاعرانگی و اشاره و معنای اثر را به درستی به مخاطب منتقل کند .

 




نظرات کاربران