در حال بارگذاری ...
پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر به صورت برخط برگزار می‌‌کند

همایش ملی «تبارشناسی و سیر تحول نقد هنر در ایران»

برنامه همایش ملی «تبارشناسی و سیر تحول نقد هنر در ایران» اعلام شد.

به گزارش ایران تئاتر  مراسم افتتاحیه همایش ملی «تبارشناسی و سیر تحول نقد هنر در ایران»، روز دوشنبه 26 مهرماه ساعت 9 صبح در تالار ایران فرهنگستان هنر به صورت محدود و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

گفتنی است به دلیل ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دوران کرونا، نشست‌های علمی این همایش بدون حضور مخاطبان در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه مورخ 26 و 27 مهرماه سال جاری و از ساعت 14 الی 18 به صورت برخط برگزار خواهد شد.

در جلسه اول (روز دوشنبه) این همایش حسینعلی نوذری درباره «نگاهی به روند تحول زمینه‌ها و رویکرد‌های نظری و فلسفی شکل‌گیری نقد هنر و ادبیات»؛ حسن بلخاری درباره «چرا در هنر و ادب نیازمند نقدیم؟ (سخنی در باب ضرورت نقد در هنر و ادبیات)» و حمیدرضا شعیری درباره «از نشانه‌شناسی ساختارگرا تا نشانه‌معناشناسی گفتمانی؛ به سوی نقد هنری چندساحتی» به ارائه مقاله خواهند پرداخت.

همچنین در جلسه دوم (روز دوشنبه) عبدالحسین لاله درباره «گفتمان‌های مسلط بر نقد سینمایی در ایران»، نیّر طهوری درباره «پرسش از چیستی معماری معاصر ایران با رویکرد نقد پدیدارشناسی» و امیر مازیار درباره «نقد کاربرد مفهوم «سنت» برای تفسیر هنر ایران در دوران اسلامی» سخنرانی خواهند کرد.

در جلسه سوم (روز سه‌شنبه) کاوه خورابه درباره «دیگربودگی، هویت‌مسئلگی و گفتمان بازگشت به خویش در احیای اصالت‌های موسیقایی (موردکاوی احیای آثار نظری و عملی گذشتگان در دهه‌های 40 و 50 خورشیدی)»؛ شهاب پازوکی درباره «نقد اخلاقی در سرآغاز هنر تئاتر در ایران و مبانی فلسفی و فکری آن؛ تحلیلی تبارشناختی»؛ و پرناز گودرزپروری درباره «ساختاردهی نقد هنری بر پایه رویکرد‌های اخلاقی» به سخنرانی می‌پردازند.

و در جلسه چهارم (روز سه‌شنبه) مجید پروانه‌پور درباره «نقد تک‌زبانی حاکم بر نقد هنری»؛ محمدامین شریفیان درباره «پیامد‌های نقد دکارت در شکل‌گیری نظریه‌های نوین پدیدارشناسی؛ رویکردی به ادراک چندحسی معماری معاصر ایران»؛ و مریم پیکری‌علمداری درباره «فراتحلیل جایگاه نقد هنر در مقالات فصلنامه‌ها (مورد مطالعاتی؛ مقایسة مقالات دهة 1390 فصلنامه‌های علمی ـ پژوهشی با فصلنامه‌های علمی ـ ترویجی در رشتة هنر)» سخنرانی می‌کنند.

علاقه‌مندان و مخاطبان هنری می‌توانند به منظور آگاهی از برنامة کامل سخنرانی‌ها و نشست‌های این همایش به آدرس اینترنتی aria. honar. ac. ir مراجعه کرده و جهت پیوستن به این همایش مجازی از طریق لینک زیر اقدام کنند.

yun. ir/e37at2




نظرات کاربران