در حال بارگذاری ...
گفت وگو با پوریا قصابی قوچانی کارگردان حاضر در یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان

صاحبدلان چراغ تئاتر در شهرستان‌ها را روشن نگه داشته

تئاتر صاحبدلان چراغ تئاتر را در سال‌های اخیر در شهر قوچان و شهرستان ها روشن نگه داشته است.

پوریا قصابی قوچانی کارگردان باسابقه تئاتر در گفت‌وگو با ایران تئاتر درباره مضمون و فضای نمایش غریبستان عنوان کرد: این نمایش توسط فرهاد ارشاد نوشته شده است. مضمون نمایش پیرامون حضرت امام رضا(ع) و دفاع مقدس و ایثار و شهادت است. داستان درباره ماموری به نام داوود عندلیب است که ضامن متهمی شده است. متهم‌ می‌گریزد و عندلیب حوالی مشهد متهم را پیدا می‌کند.آن‌ها هنگام شب به علت سنگینی بارش برف مجبور به اقامت در شبستان حرم امام رضا(ع) می‌شوند. عندلیب در آنجا با همرزم قدیمی خودش روبه‌رو می‌شود و اتفاقاتی برایشان رخ می‌دهد.

او درباره زمان اجرای نمایش و تعداد حضور‌ش در ادوار تئاتر صاحبدلان افزود: 27 مهر آیین رونمایی از نمایش با حضور جمعی از مسئولین شهری در شهر قوچان انجام شد و مدت زمان اجرا دو هفته است. نکته مهم درباره تئاتر صاحبدلان حضور محمود فرهنگ به عنوان متولی جشنواره است و حضور ایشان به عنوان دلسوز تئاتر دینی بسیار موثر بوده است و این سومین دوره حضور من در این رویداد بزرگ نمایشی است. ریاست اداره ارشاد قوچان آقای دکتر ابراهیم مطاعی هم نهایت همکاری را برای اجرای این نمایش با ما داشتند.

این نویسنده و کارگردان با تاکید بر نقش مهم تئاتر صاحبدلان در رشد تئاتر دینی گفت: تئاتر صاحبدلان انگیزه، امید و انرژی برای روی صحنه بردن نمایش‌های دینی و ارزشی است. در دو سال اخیر که فعالیت تئاتری به واسطه کرونا به حداقل رسیده است، تنها دو رویداد نمایشی یعنی جشنواره تئاتر فجر و تئاتر صاحبدلان با تلاش ویژه محمود فرهنگ برگزار شده‌اند. اگر چراغ اجرای نمایش در این سال‌ها در شهر قوچان روشن است به واسطه برگزاری تئاتر صاحبدلان و انرژی مثبتش است.

این کارگردان در ادامه سخنانش گفت: از ریاست محترم جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همینطور از نماینده شهر قوچان در مجلس آقای دکتر علی آذری تقاضای نگاه ویژه به تئاتر در این شهر داریم و جوانان قوچانی با کمترین امکانات به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در تئاتر فعالیت کار می‌کنند و این امر بر کیفیت کار بچه‌های تئاتر این شهر تاثیرات سویی دارد. برای اجرای این نمایش به جز حمایت تئاتر صاحبدلان از هیچ نهادی ریالی کمک دریافت نکرده‌ایم. به عنوان کارگردان نمایش غریبستان از حوزه هنری و آستان قدس رضوی برای حمایت از این نمایش دینی و رضوی انتظار ویژه دارم.

قصابی قوچانی درباره اجرای نمایش در دوران کرونایی تاکید کرد: کرونا برای تئاتر و اجرای نمایش شرایط سختی را فراهم کرده است. برای اجرای این نمایش در زمان تمرینات من و تعدادی از بازیگران مبتلا به کرونا شدیم و چند بازیگر دیگر جایگزین شدند.

این کارگردان با اشاره به اهمیت برگزاری تئاتر صاحبدلان در شهرستان‌ها افزود: این روند به رشد و کیفیت تئاتر در شهرستان‌ها بسیار کمک کرده است و اگر اجرای نمایش‌ها در قالب تئاتر صاحبدلان فقط در تهران برگزار می‌شد ما حداکثر دو اجرا داشتیم. خود من دو مدرک لیسانس دارم و دانشجوی دکترا هستم و در این 20 سال کار در عرصه تئاتر کمتر رویدادی به این تاثیر‌گذاری دیده‌ام که توانسته باشد حضور پیوسته‌ای برای برگزاری را در عمل تجربه کند. تئاتر صاحبدلان دست هنرمندان را برنامه‌ریزی برای حضور در سال بعد و دوره آتی باز گذاشته است و همه ما‌ از شش ماه قبل به فکر تولید تئاتر برای حضور در این رویداد هستیم. همچنین صاحبدلان باعث آشتی مردم شهرستان‌ها با سالن‌های تئاتر شده و مردم هم چون اجراهای صاحبدلان رایگان است بدون دغدغه مالی به دیدن نمایش می‌آیند. امیدوارم بودجه جشنواره برای سال‌های بعد افزایش پیدا کند.

پوریا قصابی قوچانی با اشاره به رقابتی نبودن تئاتر صاحبدلان متذکر شد: اگر فیلم نهایی از نمایش که برای تئاتر صاحبدلان ارسال می‌شود مورد داوری قرار بگیرد می‌تواند اتفاقات مثبتی را فراهم کند و حداقل با اهدای یک لوح تقدیر به زحمات منتخبان ارزش‌گذاری انجام شود. در هر صورت با همین روند حمایت از تولید و امکان اجرا نمایش‌ها، معتقدم تئاتر صاحبدلان بسیار موثر بوده است.

 

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران