در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

توجه استان‌ها به انتشار کتاب و حمایت از نمایشنامه‌نویسی

در هفته‌ای که گذشت در کنار اخبار پیشرفت برنامه‌های جشنواره‌های استانی، اخبار زیادی درباره انتشار کتاب نمایشنامه و همچنین برگزاری جشنواره‌هایی با محور نمایشنامه نویسی به چشم می‌خورد که نشانه دلگرم کننده‌ای از اهمیت به نمایشنامه نویسی است و می‌توان امیدوار بود این موج ایجاد شده نمایشنامه نویسان خوبی را به کشور معرفی کند.

در هفته گذشته معرفی داوران جشنواره تئاتر استان سمنان، انتشار فراخوان حمایت از تولید نمایش های خیابانی اردبیل، برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی بسیج در مازندران، معرفی اعضای هیات انتخاب جشنواره تئاتر استانی هرمزگان، معرفی داوران بخش نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خلخال، انتشار کتاب «پنجره ها» در اردبیل، ارسال 20 اثر نمایشی به دبیرخانه جشنواره تئاتر استانی هرمزگان، برگزاری جشنواره خط شکنان و غواصان دریادل زنجان، آغاز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، انتشار کتاب«خط اول» در اردبیل، برگزاری جشنواره نمایشنامه نویسی فخرایی در مازندران، اعلام زمان برگزاری جشنواره تئاتر استان همدان،  تیتر اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.

معرفی داوران جشنواره تئاتر استان سمنان

با انتشار جدول بازبینی آثار نمایشی رسیده به دبیرخانه سی و دومین جشنواره تئاتر استان سمنان - 1400 ، طی حکمی از سوی سید رحیم موسوی دبیر جشنواره و مدیر عامل هنرهای نمایشی استان ، اعضای هیئت بازبین معرفی شدند. ۱۴ گروه نمایش از شهرستان‌های سمنان،شاهرود،دامغان و گرمسار ثبت نام کرده اند و طی حکمی محمدعرب اسدی کارشناس ارشد کارگردانی از شاهرود،بابک صبوری کارشناس ارشد ادبیات فارسی و پیشکسوت تئاتر از شهرستان گرمسار و محمدمهدی مرادی حقیقی کارشناس تئاتر از سمنان را بعنوان اعضای هیئت داوران بازبین معرفی شدند. بازبینی آثار از تاریخ ۲۷ مهرماه با نمایش‌های شهرستان شاهرود آغاز و ۳۰ مهرماه در شهرستان گرمسار به پایان می‌رسد و نتیجه بازبینی حداکثر تا دوم آبان ماه به اطلاع هنرمندان و شرکت کنندگان خواهد رسید و در فضای مجازی و رسانه نیز منعکس خواهد شد.

 

انتشار فراخوان حمایت از تولید نمایش های خیابانی اردبیل

با هدف زمینه سازی برای تولید آثار نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل، فراخوان حمایت از تولید نمایش های خیابانی منتشر کرد. در این فراخوان آمده است:  انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل و مؤسسه انجمن هنرهای نمایشی کشور در نظر دارد در راستای اهداف فرهنگی و هنری خود و با هدف ایجاد پیوند مستمر با مخاطبان نمایشی در سطح جامعه،از گروه‌های نمایشی جهت تولید و اجرای نمایش‌های خیابانی حمایت کند. محورها و موضوعات نمایش‌های خیابانی: آسیب‌های اجتماعی، ایجاد روحیه نشاط و امیدبخشی در جامعه، تکریم کادر درمان با توجه به آثار مخرب روانی ناشی از شیوع ویروس کرونا، حقوق شهروندی و قانون مداری و مفاهیم و جلوه‌های تاریخی،مذهبی،فرهنگی،ادبی و آداب و سنت‌های منطقه


برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی بسیج در مازندران

بازبینی آثار پذیرفته شده جشنواره تئاتر خیابانی بسیج در روزهای سوم تا پنجم آبان ماه انجام میشود. از بین ۴۲ طرح ارسالی به دبیرخانه جشنواره، پس از بازخوانی، ۳۲ اثر به مرحله بازبینی راه یافتند که در این سه روز در ۱۱ شهر استان مورد بازبینی قرار می‌گیرند. در این مرحله از جشنواره، هنرمندان و فعالان عرصه هنر‌های نمایشی استان «عبدالرضا رشیدی» نویسنده،کارگردان و کارشناس ارشد تئاتر از رامسر،«امیرحسین(ایمان)فلاحت پیشه» کارگردان،بازیگر و کارشناس ارشد تئاتر از بابلسر و «سید حسین ساداتی» کارگردان،بازیگر و نویسنده تئاتر از ساری به عنوان داور حضور خواهند داشت. نتایج بازبینی آثار ۸ آبان از طریق خبرگزاری‌ها و رسانه‌های عمومی اعلام خواهد شد.جشنواره تئاتر خیابانی بسیج نیمه اول آذر به میزبانی شهر‌های محمودآباد و سرخرود برگزار می‌شود. رئیس سازمان بسیج هنرمندان سپاه کربلای مازندران تصریح کرد:جشنواره تئاتر خیابانی بسیج،به همت سازمان بسیج هنرمندان و با مشارکت و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران،اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان،اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران،حوزه هنری استان،سپاه ناحیه محمودآباد و شهرداری محمودآباد و سرخرود برگزار خواهد شد.

 

معرفی اعضای هیات انتخاب جشنواره تئاتر استانی هرمزگان

دبیر سی سومین جشنواره تئاترهرمزگان طی احکامی جداگانه فریده گرمساری، مجید سرنی زاده و علیرضا زارعی را به عنوان اعضای هیات انتخاب سی و سومین جشنواره تئاتر استانی منصوب کرد. سی و سومین دوره جشنواره تئاتر استان هرمزگان در نیمه دوم آبان ماه در بندرعباس برگزار می‌شود.

 

معرفی داوران بخش نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خلخال

با ابلاغ دبیر هفتمین دوره جشنواره تئاتر منطقه ای خلخال، داوران بخش نمایشنامه نویسی این دوره از جشنواره خلخال معرفی شدند. با صدور ابلاغ جداگانه ای؛ سیدرزاق صفوی، اردشیرعابدی و میر عظیم رفیق نیا  از نمایشنامه نویسان و هنرمندان تئاتر استان را به عنوان اعضای هیئت داوران بخش نمایشنامه نویسی این دوره از جشنواره تئاتر منطقه ای خلخال منصوب شدند. برای حضور در بخش نمایشنامه نویسی هفتمین دوره جشنواره تئاتر منطقه ای خلخال، 14متن نمایشی از شهرهای مختلف استان اردبیل به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. بخش صحنه ای و خیابانی هفتمین جشنواره تئاترمنطقه ای خلخال روزهای هفتم و هشتم آبان ماه در خلخال برگزار می شود.

 

انتشار کتاب «پنجره ها» در اردبیل

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از اردبیل، کتاب نمایشنامه «پنجره ها »نوشته سید رزاق صفوی هیر از نویسندگان بومی استان اردبیل که متن هایش توسط کارگردانان استان و خارج از استان جشنواره ها اجراهای عمومی به روی صحنه رفته است با حمایت مالی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل و از طریق انتشارات خط هشت در ۱۰۰۰ نسخه منتشر شد. سید رزاق صفوی نویسنده این نمایشنامه در مراسم رونمایی کتاب  با بیان اینکه این نمایشنامه درام عاشقانه از آدمهای جنگ در موقعیت پس از جنگ است، گفت: در نمایشنامه پنجره ها ن به موضوع شهدای گمنام پرداخت شده است. وی با اعلام اینکه این نمایشنامه نتیجه مطالعه اجتماعی بین آدمهای جنگ در موقعیت پس از جنگ است، افزود: دوران هشت ساله دفاع مقدس و جنگ تحمیلی ظرفیت‌های بسزایی برای تولید آثار فاخر نمایشی با توجه به زوایای انسانی را دارد.

 

ارسال 20 اثر نمایشی به دبیرخانه جشنواره تئاتر استانی هرمزگان

۲۰ اثر فرستاده شده به دبیرخانه سی و سومین جشنواره تئاتر استانی که ۶ اثر آن از بندرعباس، ۴اثر از رودان،۳  اثر از میناب، 3 اثر از بستک، 2 اثر از جزیره هرمز، ۱ اثر از حاجی آباد و ۱ اثر از پارسیان است توسط هیات انتخاب از تاریخ ۱۷مهرماه مورد بازبینی قرار می‌گیرند. سی و سومین جشنواره تئاتر استانی از نیمه دوم آبان ماه در بندرعباس برگزار می‌شود.

 

برگزاری جشنواره خط شکنان و غواصان دریادل زنجان

شامگاه روز یکشنبه یازدهم مهر ماه ۱۴۰۰ با برگزاری آیین اختتامیه، جشنواره نمایش‌های خیابانی و صحنه‌ای خط شکنان و غواصان دریادل استان زنجان برگزیدگان خود را شناخت. هیأت داوران نخستین جشنواره نمایش‌های خیابانی و صحنه‌ای خط شکنان و غواصان دریا دل زنجان متشکل از امیر نعمتی،ساسان قجر و اصغر شعبانی.ضمن تقدیر و تشکر از کلیه هنرمندان و گروه‌های شرکت کننده و برگزار کنندگان جشنواره پس از تماشای نمایش‌های اجرا شده در بخش‌های مختلف به طور نسبی و با مقایسه آثار با یکدیگر آرا خود را اعلام کردند. جشنواره نمایش‌های خیابانی و صحنه‌ای خط شکنان و غواصان دریادل استان زنجان،از تاریخ ششم تا هشتم مهر ماه سال ۱۴۰۰ در استان زنجان برگزار شد.

 

آغاز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

بر اساس اعلام دبیرخانه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، به منظور تثبیت شرایط ایمن سلامت و اطمینان از روند کاهش کرونا در استان کردستان و بالاخص شهرستان مریوان، برگزاری جشنواره با پنج روز تعویق همراه است و این رویداد از ۵ تا ۱۰ آبان ماه برگزار خواهد شد. خوشبختانه شهروندان مریوانی به کمپین حمایت از کادر بهداشت و درمان و دعوت دبیرخانه جشنواره تئاتر خیابانی به منظور واکسیناسیون لبیک گفتند و بر این اساس روند استقبال و اقدام به تزریق واکسن تسریع یافته و از این رو به لحاظ نقشه کرونایی مریوان از حالت قرمز به نارنجی تغییر رنگ یافته است.

 

انتشار کتاب«خط اول» در اردبیل

موسسه هنرهای نمایشی استان اردبیل پس از انتشار 4عنوان کتاب نمایشی در دوره های قبلی این نهاد تئاتری، در نظر داد تا پنجمین کتاب از آثار نویسندگان و نمایشنامه نویسان استان را با عنوان«خط اول» که آثار شرکت کنندگان در کارگاه آموزشی خواهد بود را منتشر کند. در فراخوان این موسسه آمده است: موسسه هنرهای نمایشی استان اردبیل در نظر دارد با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و سازمان‌های مرتبط فرهنگی استان به منظور حمایت از نمایشنامه نویسان جوان و با هدف معرفی و نشر آثار هنرمندان بومی استان،مجموعه نمایشنامه‌ای با عنوان خط اول را چاپ و منتشر کند

 

برگزاری جشنواره نمایشنامه نویسی فخرایی در مازندران

مهلت ارسال آثار به اولین جشنواره نمایش نامه نویسی فخرایی تا ۳۰ مهر ماه ادامه خواهد داشت . آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی تئاتر شهر شمال با همکاری  انتشارات ادبیات نمایشی  در نظر دارد جهت کشف استعداد و شناخت نویسندگان جوان در حوزه نمایشنامه نویسی در استان مازندران ، با موضوع آزاد ، اولین دوره جشنواره نمایشنامه نویسی فخرایی را برگزار نماید. علاقه مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار تالیفی و اقتباسی  خود را به دبیرخانه ارسال نمایند تا پس ارزیابی و داوری بهترین آثار انتخاب شده و توسط انتشارات ادبیات نمایشی به چاپ برسد. همچنین در نظر داریم چنانچه شرایط پاندمی کرونا به وضعیت ثبات برسد تیم اجرایی مجموعه تئاترشهر شمال آثار را به روی صحنه ببرند تا در بخش دوم مورد ارزیابی مخاطبان نیز قرار گیرد.  داد بود عنوان داشت:جشنواره فخرایی با هدف کشف استعدادهای جوان و خلاق اولین جشنواره نمایش نامه نویسی تئاتر شهر شمال قائمشهر برگزار خواهد کرد.

 

اعلام زمان برگزاری جشنواره تئاتر استان همدان

سی و سومین جشنواره تئاتر استان همدان از ۲۶ الی ۲۸ آبان ماه به میزبانی شهر همدان برگزار می شود. آخرین مهلت ارسال آثار صحنه‌ای هنرمندان تئاتر استان به دبیرخانه ۱۵آبان است و این تاریخ امکان تمدید نخواهد داشت. درگاه همدان تئاتر به عنوان تنها مرجع ثبت نام شناخته می‌شود که هنرمندان باید فرم ثبت نام را تا مهلت تعیین شده به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. چنانچه رنگ بندی محدودیت‌های کرونایی بهبود پیدا کند یا در شرایط نارنجی باشد بازبینی آثار به صورت زنده خواهد بود درغیر این صورت در خصوص نحوه ارزیابی آثار متقاضی به اطلاع هنرمندان خواهد رسید. دبیر جشنواره تئاتر استان درخصوص زمان اعلام نتایج هیات انتخاب گفت:به منظور برنامه ریزی گروه‌های نمایشی آخرین زمان اعلام نظر هیأت ارزیابی جشنواره سی و سوم،۲۰ آبان در نظر گرفته شده است

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم (سمنان)

مسلم قاسمی: تئاتر خیابانی باید اتاق فکر داشته باشد
گفت‌و‌گو با داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم (سمنان)

مسلم قاسمی: تئاتر خیابانی باید اتاق فکر داشته باشد

مسلم قاسمی، داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم (سمنان)، بر این باور است که بدون توجه متفکرانه نباید توقع تحولی چشمگیر در این‌ گونه نمایشی داشت و لازم است اتاق فکری متشکل از کارشناسان آگاه و مسلط به دانش روز تشکیل شود تا ضمن برگزاری کلاس‌های آموزشی، تمام ...

|

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی مطرح کرد:

زیرساخت‌های نمایشی سمنان نیازمند توجه و تقویت است
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی مطرح کرد:

زیرساخت‌های نمایشی سمنان نیازمند توجه و تقویت است

اسرافیل فرج اللهی، مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی کشور در حاشیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم در سمنان، با توجه به توانایی هنرمندان سمنان بر لزوم تقویت زیرساخت‌های نمایشی این استان تاکید کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم

رامین علیزاده: جشنواره منطقه‌ای فرصتی برای همفکری و وحدت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم

رامین علیزاده: جشنواره منطقه‌ای فرصتی برای همفکری و وحدت است

رامین علیزاده نویسنده و کارگردان نمایش «راز گل ژنتیک و قصه های مثله شده» بر این باور است که جشنواره تئاتر منطقه‌ای فرصتی است تا با هنرمندان استانهای دیگر تعامل و همفکری داشته و اختلاف نظرها نیز در محیط وحدت و کنارهم بودن اتفاق بیافتد.

|

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر سمنان مطرح کرد

رضا صباغیان: جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای آگاهی بخش است
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر سمنان مطرح کرد

رضا صباغیان: جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای آگاهی بخش است

رضا صباغیان؛ رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر سمنان جشنواره‌های منطقه‌ای را آگاهی بخش و پویا دانست که برای هنرمندان استان‌ها که خارج از مرکز به هنر تئاتر مشغول هستند از جشنواره فجر ارزشمندتر است.

|

پیام استاندار سمنان به جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم:

تئاتر، بی‌بدیل‌ترین مدل انتقال پیام در عرصه هنری است
پیام استاندار سمنان به جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم:

تئاتر، بی‌بدیل‌ترین مدل انتقال پیام در عرصه هنری است

سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار سمنان در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم، تئاتر را بی‌بدیل‌ترین مدل انتقال پیام در عرصه هنری دانست.

|

در دیدار مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی سمنان مطرح شد

وحدت مردم، مدیران و هنرمندان برای برگزاری جشنواره تئاتر راه ابریشم
در دیدار مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی سمنان مطرح شد

وحدت مردم، مدیران و هنرمندان برای برگزاری جشنواره تئاتر راه ابریشم

بیش از ۳۰ گروه نمایشی از استان‌های البرز، همدان، فارس، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمانشاه، لرستان، مرکزی و اصفهان، از ۱۳ تا ۱۷ دی‌ در جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای جاده ابریشم به میزبانی سمنان به رقابت خواهند پرداخت.

|

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|

هنرمندان برتر سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان سمنان معرفی شدند

هنرمندان برتر سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان سمنان معرفی شدند

سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان سمنان، روز جمعه 19 آبان به خط پایان رسید و هنرمندان برتر خود را در بخش‌های مختلف شناخت و با رای هیئت داوران نمایش‌های «تبار خون» و «ناگفته‌های گودال ابوفارس» در بخش صحنه‌ای و نمایش‌های «نگاتیو» و «یک اتفاق ساده» در بخش خیابانی برای حضور در ...

|

نظرات کاربران