در حال بارگذاری ...
یادداشتی بر نمایش تعاملی «یوکایدی در جست‌وجوی گنج»

چرا باید یوکایدی را ببینیم و تجربه کنیم؟

ایران تئاتر-نیما بیگلریان*: بی‌شک در دنیای امروز نمایش خلاق، مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخشی که مخاطب هدف را مد نظر قرار داده است، مشارکتی است که از سمت گروه اجرایی با مخاطبانش برقرار می‌شود. این مشارکت می‌تواند هم در شکل اجرایی نمایش تعریف شود و هم می‌تواند در نوع محتوایی و حل کردن مسئله‌ نمایشی نقش داشته باشد.

نمایش «یوکایدی در جست‌وجوی گنج»، در یک ساختار جدید و مدرنی که از خود به جای می‌گذارد به دنبال کشف و شهودی است که به طور مستقیم بتواند مخاطب خود را همراه سازد. همراهی در نمایش از طریق ورود و مشارکت در طول مسیر اجرایی، بزرگترین ویژگی نمایش یوکایدی می‌باشد.

هنگامی که کودکان در شروع نمایش با بازیگران همراه می‌شوند و به دنبال پیدا کردن مسیر و نقشه‌ اصلی نمایش قرار می‌شود که با نقشه‌ی از پیش تعیین شده‌ی نمایش وارد ماجرای بازی با قصه و روایت اصلی نمایش شوند، مهم‌ترین اتفاق دراماتیک در حال شکل گرفتن می‌باشد. اتفاقی که در طول مسیر در حال رشد و حرکت است.

فضایی که برای کودکان در طول نمایش ساخته می‌شود از جذابیت‌های بالایی برخوردار است که می‌تواند بچه‌ها را به رشد و بالندگی برساند که بتوانند در عین لذت بردن از فضایی که برایشان ساخته شده است، حل مسئله هم داشته باشند و در مسیر نمایش از موقعیت‌هایی که ساخته شده است مانند یک بازی از مرحله‌ای به مرحله‌ بعدی راه پیدا کنند.

کارگردان نمایش به دنبال طراحی و ساخت یک فضای بازی چندمرحله‌ای است که کودکان در فضا‌های مجازی وقتی که وارد بازی می‌شوند با عبور از یک مرحله‌ و موفقیت در آن مرحله به بخش بعدی راه پیدا می‌کنند که این اتفاق یکی از بزرگترین دلایلی هست که باعث می‌شود کودکان حس خوب و مثبتی به ادامه‌ بازی داشته باشند و دوست داشته باشند به دنبال کشف و موفقیت در رفتار‌های خود باشند که بتوانند به مسیر بعید راه پیدا کنند.

گروه اجرایی و بازیگران نمایش فوق هم توانسته است به خوبی با مخاطبین خود همراه شود و در طول مسیر نمایش، گفت‌وگو‌های اصلی و اساسی را که ما بین بازیگران و مخاطبین رد و بدل می‌شود، به خوبی هدایت کند که بتواند به نتیجه‌ اصلی و مقصد نهایی که می‌خواهد برسد.

سجاد آقابابایی با خلق لحظه‌های ناب و پر از هیجان و لذتی که برای کودکان در فضای باز فرهنگسرای نیاوران ساخته و ایجاد کرده، مهم‌ترین کاری که کرده است در فضا و شرایطی که این روز‌ها شاید خانواده‌ها با اکراه و سختی بخواهند بچه‌های خودشان را به داخل سالن‌های سر بسته ببرند، حالا والدین با خیال راحت‌تری در فضای باز و جذاب، برای دیدن نمایش بچه‌های خودشان را همراه کنند و بتوانند از دیدن اثر نمایشی بهره لازم و کافی را ببرند.

نمایش «یوکایدی در جست‌وجوی گنج» همه روزه در فضای باز فرهنگسرای نیاوران در ساعت 17 اجرا می‌شود و خانواده‌ها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و فرزندان خودشان را برای دیدن این نمایش مشارکتی ببرند و همراه بازیگران و روند اجرای آن سازند.

*نویسنده، کارگردان، مدرس نمایش خلاق و مسئول واحد نمایش کودو حوزه هنری




نظرات کاربران