در حال بارگذاری ...
در اختتامیه پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان عنوان شد

جشنواره مریوان فرصتی برای ارتباط فرهنگی با کشورهای همسایه
در نظام‌های مبتنی بر رای مردم تئاتر ساری و جاری است

مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، روز دوشنبه، 10 آبان 1400، مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با حضور مسئولین، اساتید، هنرمندان و عموم علاقه‌مندان برگزار شد.

این مراسم از ساعت 10:30 صبح با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط اردلان یونسی و پخش سرود جمهوری اسلامی با اجرای  مسعود ورمزیار در فضای باز پارک بانوان مریوان آغاز شد. 

عبید رستمی اولین سخنران  مراسم  شیوع بیماری کرونا را یکی از آسیب‌های جدی جامعه امروز دانست و گفت: این بیماری  شور و نشاط را در سطح جامعه کاهش داده و اکثر هنرمندان و خانواده‌ها را درگیر غم و غصه و تنهایی  کرده است. اگر رسالت هنر را ایجاد شور و نشاط اجتماعی بدانیم قطعا تئاتر خیابانی مریوان در این حوزه به خوبی درخشید و این را مدیون تلاش مدیران و هنرمندان سراسر کشور هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان توجه ویژه به زیرساخت‌های توسعه‌ای و فرهنگی را بسیار مهم و ضروری دانست و تصریح کرد: در این شرایط اقتصادی و شیوع بیماری کرونا تخصیص اعتبار به این حوزه کار بسیار مشکلی است، در حالی که می‌بینیم مدیران ارشد استان و شهرستان مریوان با تمام توان و مشکلات موجود فرهنگ و هنر را از یاد نبردند و این نقطه قوتی برای استان است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در این شرایط کرونایی اجازه تعطیلی این جشنواره را ندادیم و این رویداد در مریوان باشکوه برگزار شد، گفت: تابلوی ارزشمند هنر در مریوان را با افتخار بالا بردیم و انعکاس هرگونه فیلم و عکسی در رسانه‌ها و شبکه‌های فضای ثابت کرد، مردم کردستان دوستدار فرهنگ و هنر هستند و بی‌دلیل نیست عنوان و برند استان فرهنگ و هنر به این دیار داده شده است.

رستمی با گرامیداشت یاد و خاطره «علی‌اشرف صدیقی» استاد فقید هنرمند پیشکسوت تئاتر استان کردستان و «پاشاک شادی» جوان خلاق دیگری از حوزه تئاتر ایران اظهار کرد: امیدوارم راه این عزیزان ادامه داشته باشد.

در ادامه مراسم بهمن مرادنیا، استاندار کردستان گفت: دستگاه‌های متولی، زیرساخت‌های لازم برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به ویژه در دریاچه زریبار این شهر را فراهم کنند.

وی به اهمیت فرهنگی بودن کردستان از نگاه رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: به عنوان مسئول، وظیفه ماست که در بحث ارتقای مسائل فرهنگی تلاش کنیم و برای ایجاد زیرساخت‌های لازم، به ویژه در مریوان و سقز برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره‌های تئاتر خیابانی و کُردی سقز، از هیچ کوششی دریغ نکنیم. در مریوان به واسطه مرزی بودن و ارتباط با اقلیم کردستان عراق، باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای جشنواره تئاتر خیابانی فراهم شود که فرصت بسیار خوبی برای ارتباط فرهنگی با عراق است. شهرداری و شورای شهر مریوان با کمترین هزینه می‌توانند این زیرساخت‌ها را ایجاد کنند و باید جدی‌تر در این راستا گام بردارند.

مرادنیا به اقدامات انجام شده طی سه سال اخیر در زمینه ایجاد مراکز فرهنگی اشاره کرد و گفت: تالار فرهنگ سنندج با ۱۴ هزار مترمربع به عنوان زیرساختی بی‌نظیر در غرب کشور، که پیشتر پیشرفت بسیار کمی داشت، اکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت دارد و امیدواریم تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد، ضمن اینکه تاکنون ۶۰۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

وی با اشاره به آغاز ساخت ۶ پلاتو در شهرستان‌های مختلف، افزود: به زودی ساختمان پلاتو در سه شهرستان استان به اتمام رسیده و سه شهرستان دیگر نیز در حال انجام است.

استاندار کردستان بر لزوم ادامه برگزاری جشنواره‌های مختلف هنری در استان تاکید کرد و یادآور شد: طی ۲ تا سه سال اخیر کار‌های خوبی در زمینه تولید سریال انجام شده که سریال سنجرخان در شرف اتمام است و سریال‌های امیر نظام الدین گروسی و مستوره اردلان نیز به زودی شروع می‌شود. هنرستان هنر‌های زیبای دختران سنندج هم به عنوان یکی از زیباترین هنرستان‌های غرب کشور به بهره‌برداری رسیده که کار بسیار ارزشمندی است.

در ادامه مراسم از خانواده شهید مدافع سلامت مریوان، خانواده محمد خورند، تجلیل به عمل آمد.

برنامه بعدی اهدای لوح و جایزه به برندگان ویژه بنیاد شهید و امور ایثارگران بود. اسامی برگزیدگان را اینجا ببینید .

در ادامه اسامی برگزیدگان بخش طرح و ایده اعلام و جهت دریافت لوح و جایزه به روی صحنه دعوت شدند.

به منظور اهدای لوح‌ها و جوایزِ این سه بخش، از استاندار کردستان، دبیر جشنواره، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان، مدیرکل هنر‌های نمایشی، رئیس شورای شهر مریوان، رئیس بنیاد شهید استان کردستان، فرمانده سپاه، امام جمعه شهرستان و رئیس شبکه بهداشت و درمان مریوان دعوت به عمل آمد.

سخنران بعدی مراسم قادر آشنا، مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دبیرخانه جشنواره مریوان باید در طول سال فعال باشد و مردم مریوان که در جهان به هنردوستی شهره هستند، شاهد اجرا‌های عمومی تئاتر خیابانی باشند. هدف از این کار قدردانی از مردم هنردوست مریوان است که بتوانند در طول سال از این هنر بهره ببرند.

وی با بیان اینکه در شرایط کرونا، تئاتر خیابانی جور تئاتر صحنه‌ای را کشید، افزود: در این شرایط، دلگرمی استاندار و مدیران عالی استان که برای برگزاری این جشنواره همت بالایی داشتند، باعث شد جشنواره با همه تردید‌ها برگزار شود. کرونا مصیبت‌هایی را عارض و مشکلات اقتصادی را در دنیا به وجود آورد که بیشترین ضرر را اهالی فرهنگ و هنر و به ویژه هنرمندان تئاتر متحمل شدند. با وجود تردید‌ها برای برگزاری حضوری این دوره، با به کارگیری تمهیدات توسط مسئولان استان، دوره پانزدهم موفق ظاهر شد و مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جانی دوباره به تئاتر خیابانی دادند.

وی، وجه تمایز تئاتر با دیگر رشته‌های هنری را در این دانست که تئاتر، زبان و هنر مردمی است که شرایط اجتماعی و اقتصادی را نقد و زبان مطالبه مردم از مسئولان می‌شود. آشنا اضافه کرد: ذات هنر نمایش، گزنده است و در نظام‌های مبتنی بر رای مردم تئاتر ساری و جاری است، چیزی که در همه نقاط ایران با آثار مبتنی بر فرهنگ و هنر ایرانی جاری است.

مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های تئاتر، امنیت است و بدون امنیت تئاتری نخواهد بود، گفت: امنیت موجود را مدیون شهدای دفاع مقدس و شهدای سلامت هستیم.

برنامه بعدی اجرای گروه دف‌نوازی سنندج بود که با اجرای زیبا و عرفانی خود به مناسبت ماه ربیع، حاضران را به وجد آوردند.

در ادامه مراسم بهرام نصراللهی‌زاده، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان، سخنرانی نمود.

برنامه بعدی اجرای شاد گروه «هه لپه رکی» (حرکات موزون کُردی) دانیکش بود.

پایان بخش برنامه، قرائت بیانیه هیات داوران و سپس قرائت آرای هیئت داوران و اهدای جوایز برگزیدگان بود.

برای این منظور از استاندار کردستان، مدیرکل هنر‌های نمایشی، نماینده هیئت داوران، دبیر جشنواره، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان، شهردار مریوان، فرماندار مریوان و حسین مسافر آستانه (دبیر جشنواره تئاتر فجر) جهت اهدای جوایز دعوت به عمل آمد.

هیئت داوران پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان نمایش تصمیم سمندر به کارگردانی مسعود کردی از بروجرد را به عنوان اثر برگزیده در بخش کودک معرفی کرد و از نمایش سبزک و مبارک به کارگردانی مهدی ملکی از تهران با اهدای لوح تقدیر و مبلغ نقدی تقدیر به عمل آورد.

در بخش ایثار و شهادت و دگرگونه های نمایشی نیز از گروه‌های شرکت کننده بدون اولویت تقدیر به عمل آمد.

هلین و هاوان محمدی هر دو با بازی در دروشکه برسیکان و گندم نادری به عنوان نفرات برتر بخش خردسالان انتخاب و معرفی شدند.

در بخش طراحی و ایده‌پردازی، مرجان موسی‌نژاد طراح و ایده‌پرداز نمایش خصوصی، مهدی ملکی طراح و ایده‌پرداز ماشین مشتی ممدلی، امیر امیری از نمایش ارتباط چشمی با مادر و وحید درویشی از نمایش مرگ بازی دروغ‌های حقیقی به عنوان نفرات برتر شناخته شدند.

در این بخش هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و دیپلم افتخار از نمایش هفت خوان از یزد تقدیر به عمل آورد.

نمایش مفرد غایب به کارگردانی هادی کیانی از اصفهان، نمایش پینوکیو به کارگردانی سعید خیرالهی از ایلام، نمایش کورپه شیرین به کارگردانی سعید ذبیحی از کرمانشاه و نمایش درشکه برسیه‌کان به کارگردانی مختار محمدی از مریوان در بخش ایثار و شهادت مورد تقدیر قرار گرفتند.

هیئت داوران به پاس قدردانی از تلاش و کوشش هنرمندان شاهد و ایثارگر حاضر در جشنواره با اهدا لوح تقدیر و جایزه نقدی از احمد آژنده بازیگر نمایش اسطوره از اصفهان، محمد روزبهانی کارگردان نمایش دلدار دلوار از تهران، بهاره سعیدی پناه کارگردان نمایش برای یک لایک از کرمانشاه و علیرضا شمس کارگردان نمایش چند امضا بر تنگ بلور از اصفهان و مالک آبسالان بازیگر نمایش طوطی و بازرگان از ایلام تقدیر کرد.

در بخش تحقیق و پژوهش بخش آیینی نیز هیئت داوران ضمن تقدیر از سیدفریدون احمدی برای نمایش گولی، مجتبی مقدم را به عنوان رتبه اول این بخش معرفی کرد.

هیئت داوران ضمن تقدیر از محمدرضا جعفری کارگردان نمایش هلونه، جایزه برتر بخش کارگردانی آئینی را به هوشیار قوامی کارگردان نمایش گولی اهدا کرد.

در بخش طراحی فضا، افشین خدری و فراز کاظمی برای نمایش باجه تلفن، احمد صمیمی برای نمایش pov و کژال راست‌بین برای نمایش دروشکه برسیه‌کان به ترتیب حائز رتبه سوم، دوم و اول شدند.

در بخش موسیقی نیز، محمد اسلامی و محمد نریمانی در نمایش پارامتر حائز رتبه سوم شدند، امین آبسالان برای نمایش طوطی و بازرگان رتبه دوم را به خود اختصاص داد و جایزه اول نیز به محمد نادری در نمایش سمفونی برای عبور اهدا شد.

جایزه اول طراحی لباس به نادره حیدریان از نمایش طوطی و بازرگان، جایزه دوم به سیاوش عبداللهی از نمایش مرغ همسایه غاز نیست و جایزه سوم نیز به آدینه رحیم‌نژاد از نمایش اسطوره رسید.

در بخش طرح و ایده نیز مختار محمدی برای نمایش دروشکه برسیه‌کان، هما پرسیان برای نمایش pov و حیدر رضایی برای نمایش طوطی و بازرگان به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش بازیگری مرد مصطفی کولیوندی در نمایش پینوکیو و مرغ همسایه غاز نیست حائز رتبه اول، هاشم پورمحمدی در نمایش برای یک لایک رتبه دوم و مالک آبسالان در نمایش طوطی و بازرگان رتبه سوم را کسب کرد.

دلارام ترکی از نمایش pov رتبه اول، فاطمه حسینی از نمایش رکاب‌زن رتبه دوم و مارال ایزدبخش از نمایش ۲۵ متر آرزو به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم بخش بازیگری زن را به خود اختصاص دادند.

رتبه سوم بخش کارگردانی را مصطفی کولیوندی از نمایش مرغ همسایه غاز نیست کسب کرد، احمد صمیمی از نمایش pov رتبه دوم و مختار محمدی کارگردان نمایش دروشکه برسیه‌کان جایزه برتر را کسب کرد.

در این مراسم همچنین از گروه ماهیان عاشق متشکل از توانخواهان تحت پوشش سازمان بهزیستی به صورت ویژه تجلیل به عمل آمد.




مطالب مرتبط

برگزاری اختتامیه بزرگ‌ترین رویداد نمایش محیطی خاورمیانه

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزیدگانش را شناخت
برگزاری اختتامیه بزرگ‌ترین رویداد نمایش محیطی خاورمیانه

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزیدگانش را شناخت

مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان صبح امروز (شنبه بیست‌ونهم مهر) با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، استاندار کردستان، دبیر جشنواره، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، داوران، هنرمندان و مخاطبان و علاقه‌مندان هنر نمایش در سالن اجتماعات نشاط مریوان ...

|

نظرات کاربران