در حال بارگذاری ...
با شعار تئاتر در این روزهای سخت

جشنواره تئاتر استانبول روح تازه‌ای در کالبد هنر ترکیه دمید

ایران تئاتر: بیست و پنجمین دوره جشنواره تئاتر استانبول با شعار «تئاتر در این روزهای سخت» آغاز به کار کرد تا روح تازه‌ای در هنرهای نمایشی کشور ترکیه بدمد و مرهمی بر زخم‌های فعالان تئاتر این کشور در روزهای دشوار پسا کرونا باشد.

به گزارش ایران تئاتر بیست و پنجمین دوره جشنواره تئاتر استانبول از هفته گذشته کار خود را شروع کرد و قرار است برگزاری آن حدود یک ماه به درازا بیانجامد. این جشنواره که یکی از مهم‌ترین رویدادهای بین‌المللی تئاتر ترکیه به شمار می‌رود تا روز شنبه ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان ماه امسال) برقرار است و در طول این مدت علاوه بر تعدادی از سالن‌های نمایش نام آشنای استانبول برخی از مراکز فرهنگی مهم این شهر نیز میزبان اجرای نمایش‌های مختلف حاضر در این رویداد هنری خواهد بود. به عنوان مثال قرار است یک گروه تئاتر فرانسوی نمایشی به نام «کف آب» را در موزه Gazhane  استانبول اجرا کند. این نمایش مبتنی بر حرکات فرم است و به صورت رایگان برای مخاطبان اجرا خواهد شد.

علاوه بر کشور فرانسه هنرمندان تئاتر کشورهای هلند، انگلستان و ایتالیا نیز به عنوان مهمانان خارجی در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانبول حضور دارند و در طول هفته‌های پیش رو آثار مختلفی را به روی صحنه خواهند برد. کشور هلند مانند سال‌های اخیر حضور فعالی در این رویداد هنری خواهد داشت و هنرمندان هلندی در این دوره از جشنواره تئاتر استانبول سه نمایش مده‌آ، ادیپ و آلیس را در کشور ترکیه اجرا خواهند کرد. نمایش آلیس کودکان را به عنوان مخاطبان اصلی خود مد نظر قرار داده و اثری مبتنی بر اجرای حرکات فرم برای تقویت قدرت تخیل افراد کم سن و سال است.

البته نمایش هلندی ادیپ تنها اقتباس موجود از تراژدی سوفوکل در جشنواره تئاتر استانبول نخواهد بود و اقتباس دیگری از این اثر نیز از سوی هنرمندان انگلیسی در این رویداد هنری حضور خواهد داشت. این نسخه از ادیپ به کارگردانی «رابرت آیک» به روی صحنه می‌رود و یک اقتباس مدرن و قرن بیستمی از تراژدی مشهور سوفوکول نام گرفته است. در این نمایش ادیپ در قامت یک سیاستمدار امروزی به تصویر کشیده شده است که بنابر ماجراهایی بزرگ‌ترین راز زندگی خود را کشف می‌کند. کارگردان جوان این نمایش یعنی رابرت آیک یکی از بااستعدادترین و تحسین شده‌ترین هنرمندان تئاتر انگلستان در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. او همچنین جوان‌ترین هنرمندی است که تاکنون موفق به دریافت جایزه الیور شده است. این جایزه معتبر توسط جمعیت تئاتر لندن به فعالان حرفه‌ای و بااستعداد تئاتر اهدا می‌شود.

 

همکاری سایر جشنواره‌ها با جشنواره تئاتر استانبول

جشنواره هنرهای نمایشی ماسک طلایی روسیه از جمله جشنواره‌هایی است که با کشور ترکیه برای برگزاری بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانبول همکاری می‌کند. جشنواره ماسک طلایی برای هر چه بهتر برگزار شدن جشنواره تئاتر استانبول سه اثر نمایشی به نام‌های خرس، بوریس و کودکان خورشید را راهی این رویداد هنری کرده است. نمایش خرس اقتباسی از نمایشنامه خرس اثر آنتوان چخوف به شمار می‌رود و نمایش بوریس از تراژدی مشهور الکساندر پوشکین یعنی بوریس گودونوف اقتباس شده است. نمایش کودکان خورشید را نیز می‌توان اقتباسی از نمایشنامه‌ای به همین نام اثر‌ ماکسیم گورکی نامید.

در این میان فعالان تئاتر ترکیه نیز بی‌کار نبوده‌اند و با آثار متعددی در جشنواره تئاتر استانبول حضور یافته‌اند. یکی از این آثار نمایشی به نام باغ آلبالو است که توسط «مهمت بیرکی» کارگردانی شده و قرار است در این رویداد هنری برای نخستین بار در کشور ترکیه و شهر استانبول اجرا شود.

در کنار اجرای نمایش‌های مختلف، سنت همیشگی جشنواره تئاتر استانبول یعنی برگزاری برنامه‌های آموزشی و تمرینی رایگان نیز همچنان به قوت خود باقی است و بخشی از برنامه‌های اصلی بیست و پنجمین دوره این جشنواره را تشکیل می‌دهد. این برنامه‌ها شامل رویدادهای جنبی مختلفی نظیر پنل‌ها، گفت‌و‌گوها و ورک‌شاپ‌های آموزشی در کنار روخوانی نمایشنامه خواهد بود. به عنوان مثال قرار است یکی از نمایشنامه‌های هلندی که به زبان ترکی ترجمه شده است در جریان برگزاری بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانبول روخوانی شود.

یکی از بخش‌های جدید بیست و پنجمین دوره جشنواره تئاتر استانبول به زنان اختصاص دارد و با نام «یک زن پشت این اثر قرار دارد» معرفی شده است. در این بخش چهار نمایش از کشور ترکیه حضور دارند که تمام آنها توسط هنرمندان زن ساخته شده‌اند. علاوه بر آن دو پنل نیز در این بخش از جشنواره برگزار می‌شود که موضوع یکی از آنها به برابری زنان با مردان در صحنه تئاتر اختصاص دارد و دیگری موضوع کیفیت روایت در تئاتر کودکان را مطرح و بررسی می‌کند.

در پایان باید به این نکته اشاره شود که بیست و پنجمین دوره جشنواره تئاتر استانبول مانند دوره‌های اخیر این رویداد هنری توسط سازمان فرهنگ و هنر استانبول سازماندهی شده است و در آن ۲۴ نمایش مختلف از ترکیه و سایر کشورهای جهان اجرا می‌شود. این جشنواره در طول هفته‌های پیش رو هم در قالب اجرای زنده و هم به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.




نظرات کاربران