در حال بارگذاری ...
محمدرضا باباخانیان کارگردان همدانی حاضر در تئاتر صاحبدلان

صاحبدلان باعث به جریان افتادن تئاتر دینی در کشور می‌شود

محمدرضا باباخانیان کارشناس ارشد نمایش و مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری همدان است که به عنوان بازیگر، فیلم ساز، نویسنده، کارگردان، برنامه ریز، داور جشنواره های مختلف فرهنگی هنری شناخته می شود. امسال و در یازدهمین دوره همایش تئاتر صاحبدلان با نمایش«گمشته» از ۱۵ الی ۲۲ آبان در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر همدان به روی صحنه رفته است.

خبرنگار ایارن تئاتر در همدان  با محمدرضا باباخانیان درباره حضور در جشنواره صاحبدلان و نمایش «گمشته» به گفت وگو نشسته است  که در ادامه می خوانید:

 

امسال با «گمشته» به موضوع دفاع مقدس پرداختید ،از ویژگی‌های نمایش‌ ‌تان برای حضور در یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان بگویید؟

 خارج از متون معمول در حیطه ی دفاع مقدس و استفاده از صحنه های جنگ آن هم به صورتی گاهاً ابتدایی و مرسوم، این متن و در ادامه نمایش سعی کرده به صورت غیرمستقیم به جنگ بپردازد و این که حال این جنگ تحمیلی چه اثراتی بر روی خانواده می تواند داشته باشه.

 

رویداد تئاتر صاحبدلان را چقدر در امر فرهنگ سازی و ارتباط مستمر با جامعه و عموم مردم موثر می‌دانید؟

دوره های هر ساله  تئاتر صاحبدلان رو به شخصه قلباً بسیار دوست دارم به دلیل این که رویکرد اجرای آثار پذیرفته شده در شهر خود، رویکرد متفاوتی است و به نوعی باعث به جریان افتادن تئاتر مذهبی یا دفاع مقدسی و ارزشی در کل کشور می شود و محدود به شهر خاصی به جهت میزبانی در 3 الی 4 روز نیست و به نظرم مسوولین این دوره در دبیرخانه در کنار انتخاب آثاری هنری و برجسته، رویکردی دوستانه و دلی نیز چاشنی کار می کنند و این مهم باعث تفاوت در دیگر جشنواره ها می شود.

ضمن اینکه آثار پذیرفته شده با توجه به موضوعات فراخوان و چهارچوب های خواسته شده خواسته و ناخواسته باعث می شود هنرمندان هر ساله تشویق به انتخاب متونی از این دست و در نتیجه خلق آثاری این چنینی شوند و به نظر حقیر این جزء نکات برجسته ی دوره های صاحبدلان است. از دیگر تفاوت های دوره های صاحبدلان که توفیق پذیرش به بنده در یازدهمین دوره نصیب شد اینکه دبیرخانه جشنواره هر ساعت از شبانه روز با خوش رویی و گشاده رویی پاسخگوی کارگردان هستند و نسبت به مشکلات پیش روی کارگردان ها در شرایط کرونایی آگاه هستند و احترام دو طرفه جاریست.

 

درباره ویژگی غیررقابتی برگزار شدن صاحبدلان؟

مقوله ی غیر رقابتی بودن دوره های تئاتر صاحبدلان به نظر حقیر، هم کمک کننده است و هم میتواند تاثیر منفی داشته باشد.کمک کننده به این صورت که استرس و فشارها روی کارگردان و عوامل و انبوه سئوالات و درگیری ها برای دانستن هیئت داوران و نفوذ پذیری و تماس ها و سفارشات از بین رفته و تمرکز بر بهترین شکل اجرا خواهد بود، اما تاثیر منفی از این رو که نباید کارگردان و عوامل با علم بر غیر رقابتی بودن اثرشان دیگر دنبال تکمیل و فکر به نمایش و اجرایی هر چه بهتر نباشند و این مهم وظیفه دبیرخانه را دو چندان می کند.

 

درباره شرایط اجرا و تمرین نمایش در دوران کرونا؟

همه نیک می دانیم که وضعیت معاش هنرمندان از طریق تئاتر به خصوص در شهرستان در چه حد بوده و نفس نفس زنان به کار خود ادامه می داده، حال در آن شرایط معیشت سخت تنها عشق بود که هنرمند را همچنان در صحنه نگه داشته و خواهد داشت اما این عشق در دوران کرونایی جای خود را به بازی با مرگ و زندگی داده و در انواع شرایط رنگی  کرونایی شهرها جایی که باید بدون ماسک و فاصله گذاری با بازیگر مقابل و... به روی صحنه رفت، فروان تحسین کننده است و به شخصه دست تک تک عزیزان هنرمند شرکت کننده در این دوره را به گرمی می فشارم چون کاری بزرگ انجام داده اند و اجرای نمایش با وجود سختی ها و فشارها از هر طرف در شرایط فعلی کاری ارزشمند و ستودنیست.

 

و سخن پایانی...

نکته اینکه تنها تعهد به دبیرخانه از سوی هنرمند و ارادت هنرمندان و شرکت کنندگان به دبیر دوره های صاحبدلان که همچون پدری دلسوز و مهربان است باعث میشود تا تمام مشکلات را در شرایط فعلی به جان خریده و کل گروه یک دست به مسیر رو به جلو تا اجرا گام بردارند.




نظرات کاربران